ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är Ola och Ored samma person?  (läst 1038 gånger)

2009-03-28, 15:48
läst 1038 gånger

Utloggad Anders Bensryd

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 21:07
    • Visa profil
Som nybörjare i släktforskning är jag i stort behov av råd från mer erfarna forskare.
 
Mina barns mfmff hette Olof Olsson och levde sitt vuxna liv i Kristianstad som handlande.
Enligt de flesta källor är han född 9 januari 1835 i Oppmanna (L).
Jag har dock inte lyckats hitta honom i Oppmanna C 1817-1861 (Genline).
Jag har följt honom bakåt till Kristianstad Stadsförsamling AI 1855-1860 p 65 (Genline 1446.30.44200) där han bor på No 12 & 14:
 

 
Men i Kristianstad Stadsförsamling AI 1850-1855 (Genline) hittar jag honom inte.
Däremot finns det en Ola Oredsson på No 12 i Kristianstad Stadsförsamling AI 1850-1855 p 84 (Genline 1446.26.56600).
 
 
 
Ola Oredsson går att följa bakåt och hittas slutligen i Oppmanna C 1817-1861 (Genline 1470.15.105100).
Han är född 10 januari 1835 och son till Ored Jönsson och Ingar Olasdotter.
Jag har också hittat Ola Oredssons utflyttningsattest i Oppmanna B 1850-1865 (Genline 1470.4.101600).
Han flyttar från Oppmanna till Kristianstad 1853.
 
Jag har däremot inte hittat någon Ola Oredsson i senare husförhör eller i några utflyttningslängder för Kristanstad Stadsförsamling.
 
I en släktkrönika som skrivits av ett barnbarnsbarn till Olof på 1960-talet, finns följande om Olof.
Dessvärre utan källhänvisning, men det har skrivits medan ett av Olofs barnbarn ännu var i livet.
 
1835 föddes i Oppmanna Olof Ohlsson. Han var vaktepojke men flyttade 1851 till Kristianstad som springpojke.
Olof Ohlsson Grosshandlare, också kallad Ola. (Under ett fotografi.)
Grosshandlare Olof Ohlsson 10/1 1835 (Inskriften på gravstenen.)
 
Som jag ser det finns det två möjligheter:
Prästen har blandat ihop två personer. Olof Olsson och Ola Oredsson är samma person.
Alternativ 1) har jag stött på tidigare, men då har det alltid gått att hitta båda personerna i tidigare/senare husförhör.
I detta fall har jag inte hittat spår av Olof Olsson före 1855 och inget spår av Ola Oredsson efter 1855.
Jag ser därför alternativ 2) som troligt, men hur går jag vidare för att bli mer säker eller för att kunna avfärda det?
 
Följande källor har jag sökt genom utan resultat:
Utflyttningslängderna för Kristianstad för att eventuellt hitta Ola Oredsson. Inflyttningslängderna för Kristianstad för att eventuellt hitta Olof Olsson. Födelsnotiserna för Olof Olssons barn för att eventuellt hitta ett syskon till Olof/Ola som vittne. Dessa är födda efter 1860 och SCB-utdragen innehåller ingen information om vittnen. Jag har sökt på både Ola och Olof i DISBYT och båda finns med, men Ola Olsson utan föräldrar. Begravda i Sverige (Sveriges Släktforskarförbund).
Dessa källor kan kanske hjälpa mig, men jag har ännu inte undersökt dem eftersom de inte finns tillgängliga via Internet:
Bouppteckningarna för Ored Jönsson (död 26/4 1875 Oppmanna) eller Ingar Olsdotter (död 8/10 1881 Oppmanna) kan innehålla Olof/Ola. Jag vet dock inte om dessa bouppteckningar finns. Födelseböckerna för Olof Olssons barn kanske ger några syskon som vittnen.
Nu till det jag behöver lite hjälp med.
Finns det ytterligare källor jag bör/kan undersöka? Är det rimligt att anta ett namnbyte i det här fallet? Tydligen kallade han sig både Ola och Olof, men är Oredsson och Olsson utbytbara? Kan han ha tagit sitt efternamn efter modern Ingar Olsdotter? Vad står det framför Ola Oredssons namn? Kan det vara något i stil med bokhållarlärling? Han kan ju knappast vara bokhållare redan innan han fyllt tjugo, eller? Vilken källa är pålitligast när det gäller födelsedatum (kyrkböckerna eller gravstenen)? I kyrkböckerna blir det inte sällan fel på grund av prästen läst fel eller skrev slarvigt. Informationen på gravstenen är visserligen senare, men kommer väl från släkten som borde ha koll, eller?
All hjälp mottages tacksamt!

2009-03-28, 15:51
Svar #1

Utloggad Anders Bensryd

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hmm, titeln blev lite missvisande och borde vara Är Ola och Olof samma person?.

2009-03-28, 19:16
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej!
Ola Oredsson och Olof, Ola Olsson är nog samma person.
Han kommer 1853 från Oppmanna till Kristianstad nr 12 och blir då Bodbetjänt.
Födelsedatumet 9/1 1835 följer med honom från alla Hfl i Oppmanna. Han är dock i Oppmanna födeslebok inskriven som född den 10/1. Därför hittas ingen Olof, eller Ola född den 9/1.  
Förmodligen i samband med att han avancerar till Bokhållare på nr 12 i Kristianstad så ändrar han av någon anledning namnet till Olsson. Du har själv också radat upp en hel del indicier på att Oredsson och Olsson är samma person
Utflyttningsdattesten ser du här nedan:

På baksidan noteras han på Nr 12 hos Henriksson.

2009-04-20, 20:54
Svar #3

Utloggad Anders Bensryd

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2013-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran!
 
Tack för snabbt svar och framför allt för tydningen av bodbetjänt!
Jag är fortfarande osäker på hur jag ska göra, men det får vila lite i väntan på några idéer.
Kanske är avsaknandet av andra svar ett tecken på att alla håller med oss.
Eller så är det en för lång fråga.
 
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna