ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör man?  (läst 917 gånger)

2006-02-06, 00:14
läst 917 gånger

Jill Lindström

Jag undrar om någon kan ge mig ett gott råd angående hur man går tillväga för att finna sina släktingar i Uppland-Stockholms län ( Närtuna, Vallentuna,Kårsta, Långhundra) samt i Fellingsbro Örebro Län från sent 1700 tal och bakåt. Detta finns inte på Genline, jag bor långt ifrån dessa orter, har redan fått den information som landsarkiven anser sig har tid att ge mig. Kan man komma åt registren på annat sätt?
Hälsningar Jill Lindström
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2006-02-06, 08:28
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Jill
Vet inte var du bor, men här i Stockholm får man hjälp på Stadsbiblioteket att beställa mikrokort från SVAR. Korten får man behålla en månad och de flesta bibliotek har kortläsare man kan få använda
Stig
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2006-02-06, 19:11
Svar #2

Jill Lindström

Tack Stig!
Jag bor i Göteborg. Ska kolla om det går här också!
Hälsningar Jill
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

2006-02-06, 23:29
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja visst fungerar det så här i Göteborg också. Stadsbiblioteket (vid Götaplatsen) har fyra kortläsare man får låna, dessutom ett par datorer med uppkoppling mot SVAR (fd Arkion). Avd 4, en trappa upp.
 
Även Landsarkivet, bara ett par minuters gångväg från Stadsbiblioteket, hjälper naturligtvis gärna till också. De har alla tänkbara hjälpmedel, inklusive Genline.
 
Ingela
 
(Detta meddelande flyttades hit den 15/3-2009 från Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna