ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antavla utan släktforskningsprogram  (läst 14561 gånger)

2001-11-18, 10:18
läst 14561 gånger

Lars-Göran Larsson

Hejsan!
Finns det bara antavler som man kan fylla i på internet som kan ha i datorn?
Jag vill inte ha något släktforsknings-program.
Bara en antalva som man fylla in sin släkt på
dator..
Som man kan ladda hem?
vilken adress dit?
Tacksam för svar

2001-11-20, 10:38
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Efter detta första inlägg uppstod tyvärr en något tråkig diskussion (anonyma inlägg, trista påhopp), som jag nu har tagit bort. Förhoppningsvis kan diskussionen komma i gång igen i en positivare anda och med inlägg som följer Anbytarforums ordningsregler.

2001-11-20, 11:03
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du kan gå in på den här sidan, så finns det en rad länkar till blanketter att ladda ned:
 
http://www.cyndislist.com/supplies.htm#Online

2003-09-13, 12:34
Svar #3

Ingrid Wikberg

Finns det verkligen ingen enkel antavla på nätet med svensk text, som kan kan skriva ut de antal ex man behöver av?  
Att ha för att fylla i uppgifter för hand.
Det verkar ju finnas en uppsjö av blankettformer med engelsk text att skriva ut helt gratis via nätet.  
Det vore faktiskt önskvärt att RÖTTER hade den servicen också. Jag bidrar mer än gärna med mer extrabidrag till Rötters vänner!
 
En del av oss kanske vill skriva för hand först.
Med blyerts och ett sudd klarar man sig bra!
 
Sedan kan man ju bestämma sig för vilket dataprogram man vill köpa. Och då vore det ju enkelt om man hade en riktig förlaga klar.

2003-09-13, 15:01
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ingrid, det finns pappersantavlor att köpa via t.ex. Släktforskarförbundets bokhandel - måste du skriva ut dem från datorn? Att fylla i på datorn och skriva ut är en sak, det som den första frågan från 2001 tar upp, men om du ändå tänker skriva med penna och papper (det gör jag också ofta  ), så finns ju alternativet med dessa blankettblock.
 
Bokhandeln hittar du på Rötter, under rubriken Riksförbundet på adressen http://www.genealogi.se/forbund/bokhandeln/.
 
Exempel på hur blanketterna ser ut hittar du här i en artikel i Nättidningen Rötter Så håller du ordning på förfäderna
(utan att behöva en dator).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. När jag läser om ditt inlägg efter att ha skrivit ovanstående, så inser jag att du hade med aspekten 'gratis'. Mitt svar löser ju givetvis inte den biten.

2003-09-13, 16:48
Svar #5

Lotta Ladestam

Hej
Jag har gjort min egen ansedel i word, där kan jag skriva både på datorn och för hand. Den funkar för mig. Vill någon ha den jan jag meila den till er.

2003-09-13, 17:49
Svar #6

Ingrid Wikberg

Lotta: tack du får gärna mejla över ditt förslag!
 
Tack Eva för tipset - jag ska kolla upp  bokhandeln.
 
Visst tänkte jag på detta att bara skriva ut en blankett -blev inspirerad av att det finns så många med engelsk text helt gratis på nätet.
mvh, Ingrid

2003-09-20, 07:27
Svar #7

Anders Crona

Hej!
 
Jonas Leonardsson har diverse blanketter att ladda ner på sin hemsida.
http://www.harslov.bravepages.com/
 
Se nere till höger på sidan, där finns en länk som heter användbara blanketter.

2004-06-23, 22:50
Svar #8

Carolina Nordholm

Hej,
finns det någon som vet var på internet jag kan få tag på en teckning/illustration/bild av ett stort träd? (jag ska ha det som underlag till mitt grafiska släktträd)
 
Tack!
Carolina Nordholm

2004-06-24, 18:09
Svar #9

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Carolina,
om du går in på www.google.se, klickar på rubriken Bilder och skriver in: TRÄD, så hittar du flera trevliga illustrationer.
Något kanske du kan använda dig av. Du kan ju även söka på: SLÄKTTRÄD under samma rubrik.
Mvh
Elizabeth Nolfalk-Jorw?n

2004-07-02, 22:48
Svar #10

Carolina Nordholm

Sent om sider: Tack, Elizabeth, för tipset! Det ser ut att finnas mycket bra där.  
 
Carolina

2004-07-03, 01:48
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Carolina,
 
Kontakta Jönköpingsbygdens Genealogiska Förening. De ha sålt släktträd i storlek 55 x 70 cm tidigare och det är inte omöjligt att de har kvar dem än.  
Ordförande heter  Eva Dahlberg

2007-01-31, 03:12
Svar #12

Utloggad Angelica Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-05-08, 17:59
    • Visa profil
Till er som vill ha tag på ansedlar på svenska så hittade jag en som jag tycker duger alldeles utmärkt på http://blixtens.net/
Dock får man först skriva ut den för att skriva ut för hand.
Ett tips bara!
 
Mvh
Angelica

2007-03-18, 20:40
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag behöver tips på en antavla, som jag kan skriva ut på nätet. Det är okej att jag skriver in uppgifterna för hand, även om jag nu ska ge bort den. Några förslag?
 
Jag provade Angelicas tips, men där får jag bara fram 2007 års almanacka.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-18, 23:17
Svar #14

Utloggad Barbro Sändh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 01:28
    • Visa profil
Hej Ann-Mari. Lägg till www, alltså http://www.blixtens.net, så kommer du till rätt sida.
Barbro Sändh

2007-03-19, 01:35
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Vill bara påpeka att dessa blanketter, som Blixten lagt ut på sin hemsida, är exakta kopior av Genealogiska Föreningens [Anlavla] resp. SSF:s [Ansedel] blanketter.
 
Blixten har också infogat sin webbadress vertikalt i marginalen, vilket gör att man får uppfattningen att det är han som är upphovet till dessa blanketter.  
 
Jag tolkar detta som ett flagrant brott mot upphovsrätten. Undrar vad GF och Förbundet tycker? Jag menar, dessa blanketter finns ju att köpa och borde därmed vara upphovsrättsligt skyddade.
 
/Leif G:son Nygård

2007-03-19, 08:54
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej hu, sådana antavlor ska jag inte använda. Jag har faktiskt GF:s antavlor, men dessa hade blivit lite fuktig vi transporten, så bladen är ju inte släta. De duger för mig, men inte som jag ska göra, ge bort till en släkting. Nu kom jag på en bra sak, jag kopierar med min scanner naturligtvis. Då bör jag väl också kunna använda lite stadigare papper, tycker jag.
 
Tack för tipset, Leif! Du gav mig indirekt svaret på min fråga.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-19, 16:18
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har skrivit till GF och Förbundet. Det är upp till dem att ev. vidta åtgärder. Jag fick också ett brev från GF, där de säger att det är Esselte som har upphovsrätten till antavlorna.
 
Numera säljer inte GF dessa blanketter. Men på en bokhandel här säljs de styckvis, inte i block alltså. Vet inte vad de kostar. Men om du vill Ann-Mari, kan jag kolla upp detta och köpa några åt dej. Det är ju bra att få i originaltryck på åldersbeständigt papper. De är den vinröda modellen. Hur många behöver du?
 
Mvh
Leif

2007-03-19, 17:44
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Nu blir jag lite fundersam. De jag köpt från Sveriges Släktforskarförbund är ansedlar i block med grön framsida och ansedlar i block med gul framsida. Nu kanske jag blandat ihop det hela. Det står inte Esselte på mina.
 
Det är klart att ska man ge bort en antavla, så är det ju trevligare om det är åldersbeständigt papper. Nu har jag inte så gott om tid på mig, ska överlämna antavlan till påsk. Så jag tror att jag hör mig för här på en pappershandel, som har lite smått och gott av blanketter.
 
Leif, det var jättesnällt av dig att du ville göra det besväret åt mig, men jag kollar här i min stad först och om det inte finns, så kanske jag kan återkomma.
 
Du får gärna berätta vad den vinröda modellen är för något! :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-19, 18:15
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
De jag har är Genealogiska Föreningens blanketter. Så här ser Antavla ut:
 

 
Och så här Personakt:
 
 
 
Det finns med grönt tryck också. Och smaken är som baken, men nog tycker jag det är finare med vinrött. Sedan har vi SSF:s blanketter, dem du nämner. Jag använder själv Ansedel eftersom den är enklare än GF:s Personakt. Den är bra när man skriver av direkt från kyrkoböcker och andra källor. Brukar först skriva med blyerts.
 
En särskiljande detalj är sedan att GF:s blanketter är tryckta på 100 g papper från Svensk Arkiv med vattenstämpel. Så det är bästa kvalit? för långtidsförvaring. SSF:s blanketter är inte tryckta på arkivpapper. Tycker det är viktigt att känna till.  
 
Ha det gott!
 
/Leif

2007-03-19, 18:33
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil

2007-03-19, 18:33
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil

2007-03-19, 21:22
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, smaken är som baken. Jag hittar bland mina gamla stenålderspapper en ansedel från GF och den är grön. Jag gillar den bättre.
 
Ja, den är utförd på ett mycket kraftigare rejälare papper. SSF:s antavla är sladdrig. Den senare passar att använda under arbetets gång.
 
Jag ska höra mig för på pappershandeln jag nämnde, om de har sådana här antavlor. Jag behöver ju bara ett par.
 
Tack för din hjälp!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-03-20, 10:44
Svar #23

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det förekommer en hel del stulna blanketter på nätet. Inte bara ansedlar. Så man bör se upp, dvs om man inte tycker det är ok att gå upphovsmannen förbi. Tänk på att det ofta ligger mycket arbete bakom en blankett. Mycket tänkande och funderande och ritande, innan den kommer så långt som till en produkt. Många är utarbetade av ideellt forskande släktforskare, som vi, och att förmena dem den lilla ersättning de eventuellt får för sina blanketter är oetiskt - enligt min åsikt alltså.
 
Den blankett som GF själva äger upphovsrätten till är den vikbara antavlan som såväl vi som förbundet säljer. Kan eventuellt även finnas hos SVAR, som köpt den från oss. Där har GF betalat konstruktören för upphovsrätten och varje gång vi gör nytryck utgår ny ersättning. Men även denna är kopierad och finns på nätet att köpa från annat håll men är av sämre kvalitet.
 
Det här är ett område som är väldigt snårigt för den som skall köpa sina antavlor eller blanketter. Det är naturligtvis svårt att som konsument veta att den eller den leverantören säljer plagiat.  
 
Jag rekommenderar därför alla seriösa forskare att alltid vända sig till förbundet eller GF direkt för att vara säkra på att få såväl hederligt framtagna produkter som en god kvalietet.
 
Mvh
Lena A L
ordf. GF

2008-01-14, 22:35
Svar #24

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Släktvis lista enklast
 
Allra enklast och mest tidseffektivt är väl att bara skriva in anträdet som en lista i ett ordbehandlingsprogram, t.ex. MS Word. Man kan infoga bilder och långa levnadsbeskrivningar när det behövs, utan utrymmesproblem.  
 
Mina gamla släktingar verkar inte ha några problem att begripa detta, tack vare att trädet är sorterat släktvis. Ska strax förklara.
 
Exempel på ett av mina släktråd:
http://apachepersonal.miun.se/~mageri/slfo/mormor.htm
 
Vanligtvis brukar man göra listan onödigt komplicerad genom att sortera den generationsvis, dvs man räknar först upp alla i generation I, därefter alla i generation II, osv. Det är svårt att hitta vem som är förälder till vem då, och att begripa för ovana släktingar. De som står efter varandra har ju sällan med varandra att göra.
 
Istället har jag sorterat släktvis, så att första halvan av släktträdet är fars släkt, och andra halvan mors släkt. Fars släkt är på samma sätt uppdelad så att farfars släkt kommer först och därefter farmors släkt. Osv. Se exempel nedan. Det är praktiskt när någon är intressed bara av sin del av släkten, och det underlättar inmatning om jag hittar en viss del av släkten i någon källa.  
 
För att visa vad jag menar med släktvis ordningsföljd visar jag här ett exempel med tre generationer:
 
f (=far)  
ff (=farfar)
fff (=farfars far)
ffm (=farfars mor)
fm
fmf
fmm
m
mf
mfm
mff
mm
mmf
mmm
 
Vill man även ha med syskon, kusiner, svågrar, osv så stoppa man in en punktlista över barnen och deras familjer efter varje mor. Ni fattar om ni klickar på mitt exempel ovan.
 
Nackdel med släktvis sortering? Makar kommer inte efter varandra, så man får bläddra lite efter maken. Men det är det värt.
 
Nackdel med antavla i form av textlista? Förr eller senare vill man kanske lägga in det i ettsläktforskarprogram ändå, t.ex. för att presentera det hela på annat sätt eller för att kunna utbyta information med andra. Och då är det mycket jobb att manuellt knacka in informationen, och man önskar att man hade lagt in det i databasen med en gång. Jag har inte hittat något sätt att automatisera det hela, åtminstone inte om antavlan är sorterad släktvis. Tips mottages gärna.
 
(Meddelandet ändrat av mange01 den 14 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av mange01 den 14 januari, 2008)

2012-08-03, 09:19
Svar #25

Lotta Samuelsson

Elisabeth Thorsell rekommenderade denna sida http://www.cyndislist.com/supplies.htm#Online AVG Anti-virus såg den som ett hot och vägra gå dit

2012-08-03, 10:04
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Cyndis List är nog världens största samling av släktforskarlänkar, flera hundratusen länkar, och då kan det förstås råka finnas enstaka länkar som inte är bra. Men då bör man anmäla det till Cyndi Howells själv, och inte antyda att det är mitt fel.
 
Nu har jag varit inne på http://www.cyndislist.com/supplies/printable-charts-and-forms/ utan att höra minsta pip från mitt virusprogram (Norton 360), Det finns en knapp på varje sida, Report a brolen link, som kan användas för att kontakta Cyndi.

2012-08-03, 10:56
Svar #27

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Lotta,
 
Jag har nu testat sidan med såväl AVG freeware som pro. samt ESET (Nod 32 Pro)utan att få någon varning eller andra problem med sidan. Den öppnar sig så fint på såväl maskiner med XP, W7 och iPad (Mac).
 
Måste nog vara något annat som spökat för dig.
 
Mvh
Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna