ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kan man köpa """"Släktträd"""" för 12 - 15 generationer?  (läst 5901 gånger)

2000-04-06, 18:59
läst 5901 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag vill veta om man kan köpa någon blankett som ser ut som ett släktträd från 1700-talet till våra dagar. Det bör finnas plats för tolv, gärna femton generationer.  
 
Jag har sett sådana, men kommer inte ihåg var.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2000-04-07, 01:31
Svar #1

Carl Szabad

Sam! Ett ättlingaverk kan ju inte förhandstryckas då det är helt beroende av antal barn för varje ättling. Det finns en antavla i USA för upp till 15 generationer. Jag skriver inom citationstecken då jag vill minnas att det är bara de första åtta som är fullständiga, sedan kan man bara fortsätta vidare på en enstaka ana.

2000-04-07, 08:43
Svar #2

Carl Axel Hedström

Hej Sam. I diskussionen Datorprogram:Utskrift av antavla i jätteformat i Anbytarforum fanns för några dagar sedan följande länk: thtp://hem.passagen.se/styalm/styalm/ Den kanske motsvarar vad du söker?
Mvh Calle Hedström

2000-04-07, 10:11
Svar #3

Lennart Lindström

Hej Sam.
Du har antavlor i olika storlekar på firma Antavlan i Sala tel: 0224-165 35
 
Hälsningar L. Lindström

2002-03-02, 20:05
Svar #4

Bibbi Mattson

Ett sent inlägg.  
När man släktforskar vill man ju gärna ha en antavla med så många generationer på som möjligt. För att det skall bli hanterbart och läsbart är ett anträd med 15 generationer en omöjlighet.
Vid 15 generationer har man 16 384 anor. Ger man varje ana i den 15:de generationen 1cm i skriv-utrymme, har man en nätt liten tavla på 164 meter.
Det är bättre att dela upp anträdet i 6 generationers träd. Ett för farmor, ett för farfar osv. och när de är fyllda börja på ett nytt
för varje person på den 6:te generationen från ex farfar räknat. Hoppas någon förstår min lite virriga beskrivning.
Hälsningar
Bibbi

2002-03-02, 22:28
Svar #5

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Vad Sam frågar om är ett släktträd - alltså med början på en person på 1700-talet och dennes ättlingar till nutid. Det har inget med en antavla att göra, så endera har diskussionen spårat ur eller så är frågan fel ställd....
Som Carl S. mycket riktigt påpekar är en sådan tavla omöjlig att utforma, men en kombination av antavla/stamtavla kan bli ganska överskådlig. De 2-3 senaste generationerna kan då skrivas under en antavla på typ farfar/farmor.
 
MVH Kenneth L. Mangskog

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna