ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Användning och söktips  (läst 1921 gånger)

2003-11-26, 23:25
läst 1921 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Så är den här.
Har inte hittat en centreringsknapp, dvs jag vill att utpekad plats skall hamna mitt på skärmen.
 
Men jag har inte läst manualen än, så hoppet finns kvar.

2003-11-27, 00:55
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Man håller ner musknappen och drar kartan åt det håll man vill.
 
Den som vill testa funktionen kan göra det genom att gå in i Rötterbokhandeln och ladda ner en provkarta samt den plug-in som behövs. Tre minuter tar det för den som har ADSL-uppkoppling. Ni som har modem hinner med en kopp kaffe och dagens tidning under tiden.

2003-11-27, 16:13
Svar #2

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Äntligen är den här!
 
Jag har vandrat omkring bland de fina kartorna ett tag, men undrar om det finns något snabbt sätt att hoppa till ett intilliggande kartblad, dvs åt väster, öster, syd eller norr?
Det kan vara litet svårt att klicka på rätt ruta i länsöversikten.
 
I hjälpen står att man kommer till nästa sida med Page Down, men det får jag inte att funka.
 
Mvh, Kjell

2003-11-27, 16:57
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Carl, mitt problem var att när jag zoomade så åkte kartan iväg och jag visste inte varjt var.  
Nu skall man tydligen välja Zooma valt område, då går det bättre.

2003-11-27, 16:58
Svar #4

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Påkartorna finns det nummer för olika objekt. Var hittar man förklaringar?

2003-11-28, 11:13
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag gissar att du syftar på alla röda siffror, det är normalt fastighetsbeteckningarna; skrivna som 1138, 1139 (istället för det vi är vana med idag, dvs 11:38, 11:39 osv..)
 
Kikar jag på det blad som finns som exempel här på Rötter (Stockholm) så är de röda siffror som förekommer där höjdangivelser verkar det som.

2003-11-28, 11:34
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Efter samtal med Lantmäteriet har jag fått fram vissa uppgifter.
 
Sten-Sture! De nummer som står längst ner med formatet 112-AA-BB betyder att 112 är kartserien häradsekonomiska kartor, AA är ett nummer som är kopplat till aktuellt län och BB är ett löpnummer på kartor inom länet.
 
Kjell! Förslaget med att man skulle kunna förflytta sig mellan kartbladen med piltangenterna tycker jag vore mycket praktiskt, men det har man tidigare förkastat hos Lantmäteriet då det skulle bli för komplicerat. Jag har försökt plantera id?n igen så händer det något positivt lär det komma upp här eller på kartans sida i Bokhandeln.
 
Var det skulle stå om att man ska kunna förflytta sig via Page Down kan jag faktiskt inte hitta. Det fungerar i alla fall inte så.
 
I övrigt får man rätt mycket information via hjälptexten på startsidan.

2003-11-28, 12:27
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Jag kan komplettera Peters uppgift om fastighetsnummer med att det ibland även ingår en romersk siffra. Den är ett löpnummer på just den jordplätten som ingår i den angivna fastigheten.
 
Fastighetsnummer förekommer dock bara på de nyare kartorna.

2003-11-28, 14:01
Svar #8

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Carl, i Table 11: Keyboard shortcuts står
 
Page Up
 Brings you to the top of the current page, or, if already there, to the previous page.
 
Page Down
 Brings you to the bottom of the current page, or, if already there, to the next page.
 
Space, Enter
 Brings you to the next page.
 
Backspace
 Brings you to the previous page.
 
Men som sagt, detta får jag inte att funka,
Kjell

2003-11-28, 15:13
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Kjell! Den funktionen avser nog bara om varje dokument (i det här fallet karta) innehåller flera sidor, men här är varje karta en sida.

2003-11-29, 14:09
Svar #10

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
För att se de enskilda kartfilerna behövs bara en webbläsare med plugin för DJVU-filer.
 
Lantmäteriverket skickar på skivan med exakt samma program som finns hos t.ex http://www.lizardtech.com/ som kan installera plugin i MSIE och i Netscape.  
 
Samma plugin som för Netscape används också i Mozilla (man måste ha Netscape installerat för att plugin-programmet ska släppa ifrån sig tillhörande plugin, sen kan man avinstallera Netscape igen).
 
Användargränsytan är föredömligt nog skriven som några HTML-filer och ett par javaskript, vilket gör det tekniskt möjligt för vem som helst att ändra eller skriva eget.
 
För att se en kartfil i bläddraren räcker det att dubbelklicka på filnamnet (t.ex 112_1_12_0.DJVU
 
HTML-filerna och javaskripet används för att översätta koordinaterna för ett musklick i sverigekartan eller en länskarta till filnamnet för det önskade kartbladet.
 
Det borde finnas möjlighet att göra en ny sida med några knappar på för upp/ned/vänster/höger och ett nytt fiffigt skript för val av motsvarande karta. (Fast jag måste erkänna att det skulle nog ta mig själv betydligt mer än en kafferast att greja det).
 
/ingemar

2003-11-29, 14:20
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

S Ingemar! Jag har studerat hjälptexten i plug-inen efter förra svaret och det visar sig att funktionerna med piltangenterna redan är upptagna för förflyttning inom det aktuella dokumentet. Troligen går det inte enkelt att förändra den funktionen till att hoppa till nästa fil när man kommer till kanten, även om det vore elegant.

2003-11-29, 14:40
Svar #12

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Carl!
Jag föreställer mig en ny HTML-sida som rymmer både en ram med kartan och knappar utanför kartan att musklicka på och javaskript som väljer ny karta att lägga in i ramen.
/ingemar

2003-11-29, 15:28
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

S Ingemar! Jag vet inte hur man resonerat på Lantmäteriet men eftersom tanken med bläddring inte var främmande för dem var förmodligen genomförandet för problemfyllt.
 
Om någon kan lösa det bättre är det naturligtvis positivt. Själva bilderna är ju skyddade upphovsrättsligt, men sökmöjligheten kan man säkert förändra.

2003-11-29, 20:35
Svar #14

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Utskrift av zoomat avsnitt.  
 
Jag har hämtat ner den enklare varianten av läsaren från Lizardtech och provat den på den demokarta som finns i Rötter. Jag får upp kartan fint och kan zooma in önskat avsnitt. Hur kan jag få en uskrift av den förstorade del som syns på skärmen eller ännu hellre ett markerat avsnitt? Nu får jag ut hela kartan.

2003-11-29, 20:50
Svar #15

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
I min utskriftmeny ut på 3 sätt:
1)Reduce to fit
2)Orig.size
3)Current zoom
 
Jag brukar välja alt 3.

2003-11-30, 15:57
Svar #16

Göte Nordin

Hej!
I samband med att jag förhandsbeställde häradskartan på DVD, framgick det dels här på Rötter, dels i Släkthistoriskt Forum, att kartorna ska kunna sparas i vanliga format, t ex BMP. Nu har jag fått DVD:n men jag lyckas inte få den att spara kartorna i annat än det udda DJVU-formatet (som inte kan hanteras i ett vanligt bildbehandlingsprogram).
Hur gör man nudå för att spara i annat format, tex bmp eller jpeg?
 
Undrar
Göte

2003-11-30, 16:08
Svar #17

Göte Nordin

Hej igen!
 
Nu hittade jag hur man ska spara i annat format. Man gör tydligen Export to file.
 
mvh Göte

2003-12-01, 00:01
Svar #18

Knut Henriksson (Knutte)

Förutom blädderfunktionen saknar jag ett förstoringsglas så man inte behöver zoomm så mycket. Gamla stans skivan har en sådan funktion. Någon som vet om det går att lägga till i progammet
Undrar Knut

2003-12-01, 00:41
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Knut! Tryck ner Ctrl och musknappen samtidigt så får du fram förstoringsglaset.

2003-12-01, 10:26
Svar #20

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Verkar gå bra utan att trycka ned musknappen.

2004-01-22, 20:51
Svar #21

Jan-Olof Olsson

Har en undran vad alla förkortningar betyder tx i Ögården 2 G, vad är 2:an och G:et  
Vad står ST för.. Stommen?  
Sen finns det T G SL på en del gårdsnamn.. eller by namn  
Jag hittar ingen bra förklaring i programmet heller och det är kartor från 1890-talet för RYR i Dalsland.

2004-01-23, 10:16
Svar #22

Peter Karlsson (Peterk)

ST är soldattorp, T är torp och G är väl gård helt enkelt.. Om 2G (har t.o.m. sett 3G) har med storleken/klassningen på gården att göra vet jag faktiskt inte, men det verkar rimligt.
SL känner jag inte till..

2004-01-23, 16:48
Svar #23

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
2G= Två gårdar
3G= Tre gårdar  
osv
 
2T= Två torp
osv
 
SL= Skattlagd lägenhet

2004-06-29, 11:35
Svar #24

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Hej!
 
Jag har fått en förfrågan från en släktforskare  
som använder Mac OSX att det ej går att spara  
filer i PICT-format (valet Export to file),  
därför att Internet Explorer kraschar. Jag har nu  
testat i min egen Mac med likadant resultat.
 
Är det någon annan Mac-användare som har samma  
problem? Är det någon som har en lösning?
 
/Olof C

2004-08-07, 14:01
Svar #25

Utloggad Karin Landberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-11-11, 22:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ytterligare en fråga om förkortningar på kartan:
 
I tillägg till de förkortningar som nämns i inläggen ovan finns också örkortningen B, 2B osv vid vissa hus. Finns det någon som vet hur den förkortningen skall uttydas? Finns på kartan över södermanland/julita
 
/Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna