ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Brun  (läst 1206 gånger)

1999-10-13, 19:08
läst 1206 gånger

Ulla-Karin Bohlin

Är det någon som vet varifrån min fmmfm Brita Brun kom. Enligt uppgift var hon född 1776 i Dahlsland. Hon flyttade till Skredsvik i Bohuslän.

1999-12-16, 19:44
Svar #1

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Hej Ulla Karin!
Enligt födelselängden för Gestad sn händer det sig att 1775-09-20 föds en Brita på Sikhall som dotter till Brun Nilsson och hustrun Karin Olsd.
Kan det vara din Brita Brun?
Hälsn Mats Olander

1999-12-27, 21:06
Svar #2

Ulla-Karin Bohlin

Hej Mats!
Vad glad jag blir när det äntligen har kommit ett svar på min fråga. Jag ska genast försöka kolla upp detta spår.  
Tyvärr har jag inte så mycket mer än att hon var inflyttat från Dahlsland och gift  
1.a ggn 1801-08-02 med änkemannen Olof Nilsson i Halleröd, Högås sn (Bohuslän)och  
2.a ggn 1804-04-02 med Johannes Jonsson (fmmff)
i Eskebacka, Skredsvik (Bohuslän)  
Hälsn och många tack från Ulla-Karin Bohlin

1999-12-28, 01:06
Svar #3

Janne Kilvik

Hej Ulla-Karin!
Det bör vara din Brita som Mats har hittat. Släkten Brunsson är den enda på Dal kända, som fört namnet Brun.  
Denna familj går att följa långt tillbaka då den tillhör den bekanta Forstena-släkten.
Det går att läsa om Släkten Brunsson från Dalsland i ett häfte sammanställt av Iwan Hesselroth, tryckt på Värml.folkbl.tr. i Karlstad 1962. (Jag har den hemma om det är några problem att hitta den.)
Den äldsta anan i häftet är Sven Brynjulfsson, till Todene i Tådene, Saleby i Slöta sn, Skaraborgs län. Levde 1450 g.m. Elin Linormsdotter, som i sitt vapen förde en sparre över ett blad.
//Janne

1999-12-28, 02:03
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Janne!
 
Iwan Hesselroths lilla häfte innehåller en hel del fel och t o m uppdiktade personer. Det förefaller dock sannolikt att Brun Nilsson verkligen härstammar från adliga Forstenasläkten, nr 2 (kanske borde den här diskussionen föras under introducerade adliga ätter istället).  
Enligt Brålandaboken, del II, s 426 så skall Brun Nilssons raka fäderne se ut så här:
 
Brun Nilsson, f 1737
Far:
Nils Brunsson, brukare av Sikhall, Gestad
Far:
Brun Andersson, brukare av Sikhall, Gestad
Far:  
Anders Göransson, brukare av Sikhall, Gestad
Far:
Göran Brunsson, nämnd 1658-1687, landbo i Skog, Frändefors sn (Göran Brunssons syster Malin Brunsdotter, nämnd 1675-1691 i Sikhall, Gestad).
 
Göran Brunsson skall i sin tur varit sonson till frälsefogden Per Brunsson, nämnd 1615-1657, som troligen var son till Brun Göransson (se Elgenstierna).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna