ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-27  (läst 3095 gånger)

2001-11-19, 14:21
läst 3095 gånger

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Rötter sprider Sircamviruset fortfarande
 
Sedan juli har jag fått 100-talet Sircam-virusbrev, de flesta från släktforskare som säger sig ha besökt Rötter. Igår och idag har jag fått två nya virusbrev från Gunnar Öberg. Söker man efter detta namn i Rötter finns det upptaget bl a under följande länk:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/9140.html?936891951
 
Det är naturligtvis omöjligt för mig att säga att denne Gunnar Öberg är synonym med den som sänt breven. Tidigare har jag  sagt att dessa avsändare är oskyldiga och endast OFFER för de nidingar som tydligen lyckats plantera en ”trojan” i Rötter. Men de är bara oskyldiga tills de får instruktioner om hur man tar bort viruset. När upprepade sändningar kommer från dem har de lika stort ansvar som virustillverkarna.
 
Till alla som sänt mig virusbrev har jag sänt instruktioner om hur de skall bli av med viruset (även till Gunnar Öberg). Genom detta har jag fått flera tackbrev från de drabbade som sagt sig sakna teknisk insikt i hur man  rensar datorn från virus. Sådant gläder mig! Vad jag däremot är besviken över är att ansvariga för Rötter inte på allvar försökt bli av med källan till det onda (i vilket fall har jag inte läst om att man försökt göra detta.)
 
Ett tips jag fick under denna diskussion är värt att upprepa. Nämligen att installera ett litet program som gör det möjligt att redan hos operatören (i mitt fall Tele2) radera oönskad post innan man tömmer brevlådan. Det progarmmet hämtar du gratis under följande adress: http://eremover.bizhosting.com/
För dem som inte har bredband eller höghastighetsmodem av ADSL-typ eller liknande sparar programmet dyrbar telefontid. Får man virusbrev som bifogar stora bilagor på flera megabyte tar det lång tid att hämta posten. I de flesta fall kan man i ”eremover” se avsändarens namn samt inte minst bilagans och meddelandets storlek.  
TA HEM DET ÄVEN OM DU ÄNNU INTE DRABBATS AV VIRUS.

2001-11-19, 17:58
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Bertil.
Det är inte Rötter i sig som sprider Sircam. Viruset kan tydligen gå in i Temporary Internet Files och leta efter mail-länkar på web-sidor man besökt, för att sedan skicka sig till dessa mail-adresser.

2001-11-19, 19:34
Svar #2

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Breven är från Rötters läsare, Gunnar. I dag har jag klistrat in 36 avsändares adresser i en Excelfil. Flera av dem har sänt virus flera ggr så de representerar 42 virusbrev där många kända släktforskare finns med. Jag vill inte peka ut dem här då jag i princip tycker de är oskyldiga.
Tyvärr har jag inte sparat alla avsändarnas adresser. Via samtal, mejl m.m. vet jag dock att de ofta besöker Rötter.
 
Med de stridigheter som finns bland släktforskarna kan man mycket väl befara att en illvillig släktforskare planterat virus (trojan) i Rötter för att skrämma bort besökande.  
 
Det är då att betrakta som TERRORISM som måste bekämpas.

2001-11-19, 20:04
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Bertil, om du sätter dig in i hur de här små programmen fungerar förstår du att Gunnar har rätt. Jag och andra har flera gånger här ovan gett tips på webbsidor där information finns. Min rekommendation är att du raderar de virusmejl du får och inte bekymrar dig desto mer. Mejlen är helt ofarliga så länge man inte klickar på den bifogade filen. Ditt tal om terrorism är - med förlov sagt - något överdrivet. Den som möjligen skrämmer bort besökare i RÖTTER är du genom att upprepa att det är RÖTTER som sprider Sircam när så inte är fallet. Du agerar tyvärr precis som den som knåpat ihop viruset hoppas att folk ska agera, och du sprider därmed betydligt mer oro än vad datavirusen själva förmår.

2001-11-20, 10:21
Svar #4

Björn Stockman

Hej!
Jag har fått filer som har Sircam och när jag har sett att det står Hi, how are you... har jag raderat och sänt en retur till avsändaren om att kolla upp virusskyddet.
Håller med om att man inte behöver göra så stor affär om saken. Vållar ju bara oro.
Lyft på hatten och gå vidare som Luther lär ha sagt.
Mvh Björn Stockman

2001-11-20, 11:12
Svar #5

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Virusplågan tycks bli än värre när man läser den attityd som visas i föregående inlägg . En egoistisk axelryckning med näsan i vädret och hatten i handen hjälper knappast våra mindre kunniga kamrater som drabbas av datavirus.
 
För ”datasnubbar”, till vilka jag själv kan räkna mig, är naturligtvis virusproblemet försumbart. Vi raderar och går vidare efter att ha löst problemen.
 
Gör man som jag, engagerar sig för de mindre kunniga, kan man inte vara så nonchalant.
 
Nybörjare och osäkra användare finns det gott om då tekniken ännu är ung. Och det man inte förstår skrämmer. Tacksamheten blir därför stor när jag ställt upp med min hjälp.
 
Jag tycker därför att ansvariga för RÖTTER måste hitta en metod som gör att besökarna slipper datavirus. Om det tekniskt är så som Gunnar Jonsson och Håkan Skogsjö ovan anser,  innebär det i klartext:
 
ATT BESÖKARNA  INTE SKALL ANGE SIN E-POSTADRESS I RÖTTER.  
 
VAD HAMNAR VI DÅ ?
 
Utan en klar identitet på avsändarna lämnar vi fältet fritt för klottrare med skräpinlägg. En företeelse som för övrigt tycks bli allt vanligare. Så vill vi väl inte ha det ?

2001-11-20, 11:16
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag besöker Anbytarforum flera gånger om dagen och har hittills (ta i trä!) aldrig fått detta virus som Bertil varnar för. Så jag tror inte att det sprids via Anbytarforum.

2001-11-20, 13:15
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej ! Jag fick tidigare i höstas (augusti) två e-brev med Sircam från två för mig okända personer. Jag har aldrig tidigare fått brev från dem, och om jag förstod dem rätt hade de heller aldrig lagt mig i sin adressbok. Båda hade dock varit på Anbytarforum, vilket var vår enda gemensamma nämnare.
 
Någon koppling - likt den Gunnar nämner med folks temporary internet files - måste därför finnas så att adresserna hämtas. Men att därifrån gå till angrepp mot systemet som används här är att ta i, Bertil - överord och misstänkliggörande skrämmer ännu mer än det faktiska brevet som man kan lära sig att radera.
 
Tyvärr verkar ju problemet slå väldigt olika, eftersom en del skriver mycket oftare än jag men inget mejl fått. Jag har dock fortsatt lämna ut adressen och inte fått något nytt (peppar, peppar) sedan augusti.
 
med vänliga hälsningar, Eva Dahlberg

2001-11-20, 14:15
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I somras fick jag ett Hi! How are you-mail från en för mig okänd motorfirma i Göteborg. Tvivlar på att firman besökt Anbytarforum. Vid telefonkotakt fick jag beskedet att man var medveten om problemet, som redan höll på att åtgärdas av deras dataexpert, och att jag ej var den förste som ringt. Jag besöker Anbytarforum flera gånger dagligen (ibland kan det bli tio gånger) och gör relativt ofta inlägg. Eftersom jag inte fått fler misstänkta mail än det ovan nämnda tvivlar jag på att Anbytarforum skulle vara boven i dramat. F ö har ju släktforskare ofta fler gemensamma nämnare i Internet-världen än Anbytarforum, ingen nämnd och ingen glömd.

2001-11-20, 14:17
Svar #9

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Här är en länk till en svensk beskrivning av Sircam http://www.f-secure.se/virus/virusinfo.asp?Id=709. Om man läser den ser man att Gunnars antagande om temporary internet files  stämmer. En enkel sak man kan göra förutom att ha ett UPPDATERAT virusprogram är att gå in under Folder options > view > och ta bort bocken vid Hide file extensions for known file types. då ser man nämligen om någon fil har en falsk extension och inte är den filtyp den utger sig för att vara. Tyvärr sitter jag nu med engelsk Win98 men någon som har den svenska versionen kan kanske översätta sökvägen?
 
//Mv Niclas

2001-11-20, 15:23
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bertil, nu får du faktiskt sluta att sprida dessa konspirationsteorier om att Rötter skulle vara ansvarig för att sprida Sircam-viruset. Det är, och det borde du veta om du är så kunnig som du utger dig för att vara, precis så som Håkan, Gunnar, och tjogvis med andra har sagt. Boven är Temporary Internet Files, och anledningen att viruset hittar dig är att du och den olycklige smittade har ett gemensamt intresse, släktforskning, och har besökt samma forum. Hade du varit intresserad av kinesisk bambuodling och besökt ett forum för det, hade du antagligen fått Sircam-virus från andra intresserade av kinesisk bambuodling som besökt samma forum, och det hade inte varit det forumets ansvarigas fel lika litet som det är Rötters ansvarigas fel att Sircam sprids bland släktforskare. Försök att förstå detta och sprid inte felaktig information som endast skrämmer just nybörjare som du påstår dig värna om. Detta sagt i all välmening från en som fått uppskattad hjälp från dig många gånger i släktforskningen.
 
Det enkla rådet till alla är att ha aktuella antivirusprogram och att aldrig öppna bifogade filer som man inte vet vad de är. Då är det inga problem att deltaga på Anbytarforum och ange sin mailadress här.

2001-11-20, 16:08
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Tord, jag menar inte att Anbytarforum är boven i dramat, bara att det är ett av de sätt jag tror min adress kommit till en virussmittad dators kännedom. Det har kommit andra sircam-smittade mejl från bekanta till mig utanför släktforskarvärlden också.  
Jag skrev även på nyhetsgrupper under den perioden, men i övrigt har jag nog liten mejl-kontakt med andra släktforskare (i förhållande till andra här aktiva) - och större chans att få ett förkylningsvirus från en annan släktforskare än ett datavirus.
 
Motorfirman har givetvis på det på något sätt, de behöver inte har varit inne på Anbytarforum och skrivit. Jag tog mitt exempel som ett exempel på att jag faktiskt tror att temp.internet files är boven, men jag vågar mig nog på att gissa att de flesta som fått viruset har fått det någon annanstans ifrån.
 
med vänliga hälsningar,  
Eva Dahlberg

2001-11-20, 16:30
Svar #12

Björn Stockman

Bertil!
Jag är ganska okunnig om detta med data och virus men är tacksam för dem som har berättat för mig att det har funnits virus. Därför tycker jag det är bättre att gå direkt till källan och inte sprida massa oro över nätet. Jag har då även sänt med den uppgift jag själv fått om hur detta ska åtgärdas. Bra att du engagerar dig för de mindre kunniga!
Att lyfta på hatten och gå vidare betyder inte att man strunar i problemet eller att vara  nonchalant. Det finns ju allt för många som istället fastnar i problemet och blir kvar där. Man måste ju också komma vidare.
Mvh Björn

2001-11-20, 19:32
Svar #13

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Summa Summarum som jag ser det efter att ha läst samtliga inlägg i denna diskusion är att se till att man har ett fräscht och uppdaterat antivirusprogram.
 
Detta framför allt på grund utav att det inte bara är via epost som man kan få ett virus.
 
Andra smittkällor är disketter, CD-Rom skivor (det har faktiskt hänt för 5-6 år sedan att en datortidning hade fått sin CD-produktion smittad) och det finns faktiskt till och med Internetsidor som kan smitta din dator då du tittar på dessa och råkar trycka på något olämpligt ställe på sidan.
 
Det är mycket bra att Bertil skickar goda råd till de som är smittade, det gör jag även själv, men att gå så långt att man kräver att Rötter ska göra något åt detta det tycker jag är att gå lite väl långt.
 
Man får däremot hoppas att de flesta som läser inläggen på Rötter läser även dessa inlägg och ser till att skaffa sig antivirusprogram. Men glöm ej bort att uppdatera Era program för det föds säkert ett 20-tal nya virus varje vecka.
 
Ovanstående uppmaning gäller naturligtvis inte bara Rötter läsare utan alla som utnyttjar internet.
 
Är man bredbandsansluten bör man också se till att man har ett brandväggsprogram så att inte vem som helst kan gå in och läsa vad man har i sin dator, men det kanske är något som Vi kan diskutera på ett annat ställe.
 
Med vänlig hälsning
 
Michael Östman

2001-11-20, 20:17
Svar #14

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
En liten passus.
 
Nya numret av Mikrodatorn (14) har en liten guide på sidan 63 om antivirusprogram.
 
Där testas följande program med bakgrund utav i snitt 1 epostmeddelande av 300 är försett med virus. Men framförallt har det börjat dyka upp virus även på hemsidor som kan drabba oss bara vi tittar på sidan. Vi behöver inte ens trycka på någon länk för att bli drabbade längre.
 
Läs detta test om
 
Antivirusprogram  
- Alwil Software Avast 32
- F-Secure Antivirus
- McAfee Virusscan
- Norman Virus Control
- Norton Antivirus 2002 v. 8
- Panda Antivirus Titanium
- PC-cillin 2000
- Sophos Antivirus
 
PS. Personligen använder jag F-secure som jag tycker passar mitt eget säkerhetsbehov bäst.
DS
 
Mvh. Michael

2001-11-20, 22:09
Svar #15

Essan Gradhman

Varför inte sända ett mail till den som du fått virus ifrån och underrätta hon/han om detta istället för att både hänga ut Rötter och enskilda personer!?
Jag fick själv Sircam förra veckan från annan forskare. Jag tog först bort masken och underrättade sedan avsändaren vad som hänt. För visst har vi väl annat att prata om än dessa otaliga virusvarningar?!?

2001-11-21, 10:51
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Som sagt, Sircam letar upp mailadresser i den smittade datorns adressbok i Outlook, och på tidigare besökta websidor man har lagrade i mappen Temporary Internet Files. Och skickar med en valfri fil ur mappen Mina dokument.
 
Elisabeth och andra med användarkonto i Anbytarforum är förskonade eftersom deras namn på dessa sidor blir klickbara länkar till deras användarprofiler och inte till mailto: (personens e-postadress).
 
Det som är så skrämmande är att det fortfarande är folk som sitter och öppnar sina Hi! How are you?-brev. Vilka planeter har de varit på? Sircam var ju enormt uppmärksammat i massmedia i samma veva som det dök upp, förvisso mitt i semestertider, men ändå.

2001-11-22, 13:40
Svar #17

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hjälp efterfrågas,
Detta är mitt problem.
Jag skriver in min E-postadress i fältet E-post härunder. Sedan när jag klickade på mitt namn i mitt inlägg för att kolla om adressen stämde så gjorde den inte det. Det står indikointressent i stället för min adress i fältet till. Jag skickade iväg ett testbrev och det kom fram. När jag försökte med min sambos adress då stämde allt som de ska. Vad kan det bero och vad gör man åt det?
Mycket tacksam för svar
Siv Nauman
Törs inte lägga ut E-postadress

2001-11-22, 18:18
Svar #18

nn

SKAFFA ETT RIKTIG VIRUS PROGRAM SÅ SLIPER NI ALL
ALL VIRUS.....
 
Ett gott råd...

2001-11-23, 08:58
Svar #19

Gabriel Frisk

Nej NN, det hjälper inte, ditt råd är inte ett gott råd! Ett anttivirusprogram hittar bara de virus som det känner igen via sin datafil. Nya virus hittar det inte - inte alltid ens med heuristisk sökning. Virusmakarna ligger alltid ett steg före och kommer alltid att göra det! Därmed inte sagt att man inte skall använda ett sådant program. Ett gott virusskydd består av flera samverkande komponenter av vilka människan vid tangentbordet är den viktigaste. Man ska inte tro att det är sant när någon okänd säger I Love You eller ber en att kolla bilagan...
 
Och, snälla NN, SKRIK hjälper inte heller!

2001-11-23, 10:44
Svar #20

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Siv Nauman, Indikointressent har du tydligen blivit genom att besöka en hemsida med följande:
 
Välkommen till Indiko. OM INDIKO: Vad är Indiko - kyrkböcker på nätet? Om kyrkböcker; Från kyrkböcker till databas; Inregistreringssystemet Regina. ...  
www.ddb.umu.se/windiko/indikohuvudsida.htm - 7k
 
Själv hade jag inte stött på namnet tidigare men när jag söker på indiko i GOOGLE kom adressen upp. Kanske en s.k. cookie på din dator orsakade adressomvandlingen (såvida inte Rötters server är skyldig).
 
Jag tycker att du inte skall vara orolig utan ange din adress i Anbytarforum, det förhöjer värdet av inläggen.
 
PASSAR ÄVEN PÅ ATT SKRIKA TILL DEM SOM SÅ TOTALT MISSUPPFATTAT MIG HÄR !
 
Jag har inga problem med virus och har ett utmärkt antivirusprogarm som regelbundet uppdateras.  
Jag har dessutom arbetat med datorer sedan 1984 och räknar mig till pionjärerna.  
 
Jag ömmar dock för dem som sedan i juli månad ännu inte fått hjälp att rensa sina datorer så de kan använda sin e-post. De utestängs därmed från sin trevliga hobby - släktforskning - och det är allvarligt. Inte minst för RÖTTER.
 
Bristen på empati hos självmedvetna släktforskare är skämmande. Dessa tycks inte ha någon känsla för sina drabbade kamrater som oftast tillhör den äldre kategorin som inte är så tekniskt avancerade.  
Inläggen här påminner tyvärr mycket om de man hittar på klotterplank. Innan du skriver bör du sätta dig in i vad som redan är sagt och inte hafsigt kommentera lösryckta meningar.

2001-11-23, 14:38
Svar #21

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Stort tack til Gabriel och Bertil.
MVH

2001-11-23, 17:15
Svar #22

Peter Karlsson (Peterk)

Även om reklam skall undvikas på forumet så vill jag starkt rekommendera Telias antivirus..
För endast 30:-/månad har man ett antivirusprogram som automatiskt uppdateras så fort något nytt virus blivit känt. Det innebär i princip daglig uppdatering av din dators antivirusdatabas.
Det är antivirusprogrammet F-Secure man får på sin dator och det kräver inga datakunskaper för att 'få på plats' - Kort sagt en mycket enkel och smart lösning.. - åtminstone för de som har Telia som leverantör - och det lär väl vara några stycken..
Här kan man läsa mer och även beställa tjänsten  
http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Antivirus&CID=32311 (kopiera denna adress till adressfältet..)  
 
Mvh//Peter

2001-11-23, 18:25
Svar #23

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej Bertil.
 
Det skrivna ordet kan vara litte trubbigt så nedanstående ord är inte illa menade på något sätt.
 
Det är ju illa att användare varit utestängda från att använda epost sedan Juli månad utan att få hjälp.
 
Men jag blir lite undrande i hur du hade tänkt att det skulle lösas. Naturligtvist har du knappast tänkt dig att det skall rycka ut en hjälpgrupp från Rötter som städar i deras datorer. Men läser man alla dina inlägg kan det verka som så?
 
Jag är nog medveten om att detta forum lockar lite äldre användare och skriftliga instruktioner till dessa om hur man löser ett datorproblem är inte alltid det lättaste. Jag vet själv då jag försökt instruera min far - Det kan vara hart när omöjligt, för vi pratar tydligen inte samma språk längre.
 
Personligen så tycker jag att de som har problem skall försöka få tag på någon datorintresserad ungdom i deras bekantskapskrets eller hos bekantas bekanta för att kunna få någon rätsida på sina problem till en någorlunda acceptabel kostnad. Tyvärr kan ju ett besök från någon datorfirma resultera i att kostnaden drar iväg uppåt 1000-lappen.
 
Jag kan till och med tänka mig att rekomendera att man kontaktar någon lärare på en skola som hjälper en att förmedla kontakten eller varför inte på ett bibliotek där man säkert (hoppas jag) kan hitta någon som är villig att hjälpa en med problemen.
 
Mvh. Michael

2001-11-26, 17:49
Svar #24

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Ett sätt att stoppa de virus som scannar igenom filerna i mappen Temporary Internet Items, eller motsvarande, skulle förstås vara om man såg till att programmet som skapar Anbytarforum la in följande kod i web-sidornas huvud:
 
 
 
Koden betyder: Spara inte denna web-sida på användarens dator
 
Det skulle troligen hindra de virus Bertil Magnusson nämner som utnyttjar / missbrukar Anbytarforum och Rötter (och alla andra websidor med mail-adresser) för att sprida sig vidare.
 
Det hindrar förstås inte de virus som använder sig av port-scanning metoden, dvs som när de väl finns aktiva på din dator skannar igenom all trafik mellan din dator och omvärlden och söker efter mail-adresser t.ex. på de web-sidor du besöker, som de sedan skickar sig vidare till.
 
För att hindra dessa krävs t.ex. att programmet som skapar anbytarforum t.ex. alltid ersätter ett @ med ett %at%. Det skulle åtminstone tillfälligt stoppa dessa virus.

2001-11-26, 18:57
Svar #25

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Tack Åke, du försöker åtminstone att hitta en lösning. Bäst är naturligvis om personer med tekniska insikter kan åstadkomma spärrar liknande dem som du föreslår.
 
Inom några dagar skall jag här publicera den enkät jag gjort genom att skicka e-post till 36 av dem som sänt mig virusmeddelande.  
 
15 st har ännu inte svarat och från 4 adresser får jag meddelandet i retur på grund av att mailboxen är full  
(de är således sedan juli utestängda från möjligheten att ta emot e-post).
 
4 st har sagt sig INTE vara släktforskare.  
3 st har INTE givit mig tillstånd att ange deras namn och adress (av de senare är 2 st släktforskare).
 
Om du glömt att svara på mitt brev och läser detta så svara omgående.

2001-11-26, 22:13
Svar #26

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Har diskussionen flyttat ?
Just som jag skall meddela att jag åter fått ett meddelande med Sircamvirus ser jag att en ny disskusion i ämnet poppat upp. Det är inte bra.
 
Förmodligen finns det många som heter Anita Berglund, men inte i min bekantskapskrets. Trots det står hon som avsändare för mejlet ovan.  
Varning: Öppna inte hennes brev förrän hon lyckats rensa datorn. Det har hon gjort när man åter kan sända meddelanden till henne. Just nu är hennes mail-box full.

2001-11-26, 23:40
Svar #27

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Varning!!!
Fick idag ett mail från lisbeth.sjödin@svar.ra.se
med en virusfil som heter whatever.exe.
Mycket obehagligt med tanke på att jag nyligen haft kontakt med Svar i Ramsele och öppnade mailet. Mitt virusprogram reagerade dock direkt.
Jag provade därefter att skicka ett mail till adressen ovan men fick tillbaka det med okänd adressat

2001-11-27, 07:52
Svar #28

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Har aldrig haft kontakt med SVAR men fick ändå samma virus idag på morgonen från en Anita Berglund.  
 
Det unika med detta virus-mail är att det automatiskt startar Spara bilaga. När detta sker är det bara att trycka Avbryt och ingenting händer. Rensa sedan papperskorgen.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-11-27, 08:10
Svar #29

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
XERA RE: ett virus ?
Fick i natt ett mystiskt mejl från avsändare XERA med en bilaga på 40K. Som ämne angavs bara RE:
 
Jag öppnade inte meddelandet utan lade det i katalogen Karantän för att undersöka om någon mer fått liknande meddelande. Har ni det ?
 
Noterar även att fler fått brev från en Anita Berglund. Avsändaren hade en underlig adress som började med en s.k. undersläng,  _omsjo@mail.bip.net .
 
Namnet känner jag igen från diskussioner bland släktforskare men det kan ju vara fejkat.
 
Trist att viruseländet ökar igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna