ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-01  (läst 1949 gånger)

2001-11-29, 23:42
läst 1949 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jo Per Wallen. Du gissade rätt jag har det (Kernel32.exe),obs senast ändrade datumet stämmer även med det datum 2001-11-29 jag fick filen på senast ändrat. Men nu till nästa fråga vågar man bara slänga filen i papperskorgen eller finns det möjliga biefekter?
MVH Per Göthe

2001-11-30, 07:44
Svar #1

Solveig Qvarnström

Tack Per Wallen mfl kloka och datakunniga människor. Jag uppskattar era rediga förklaringar. Jag har skrivit ut dem och delat ut till mina arbetskamrater som inte läser Rötter. Det borde alla göra, här finns mycket interessant
för många människor! Adventskramar till alla från Solveig

2001-11-30, 09:34
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Min dator drabbades av viruset trots att jag omedelbart slängde det misstänkta mailet utan att öppna det. Jag är inte särskilt kunnig på området men misstänker att det beror på att jag, liksom många andra, har förhandsgranskning (tror att det är defaultinställning i Outlook Express) av mailen. Det räcker troligen för att bli smittad att man ställer sig på det olästa/oöppnade mailet för att slänga det i papperskorgen. När förhandsgranskningen är på så kan man ju se ev text i mailet i ett litet fönster. Mailet har därmed öppnats utan att det var avsikten.
 
Förhandsgranskningen går att stänga av under Visa/Layout.

2001-11-30, 13:08
Svar #3

Eivor Berndt

Hej! Jag har fått sex st mail med RE: från okända personer.  
Jag har inte öppnat dom bara deletat dom  o sen tömt papperskorgen. Hjälper det mot viruset?
 
Sedan har jag defragmenterat o använt scandisk. Hjälper detta på mailprogrammet?
         
 
Jag har följande filer på Windows:  
 
kernel32.o20 -406kb-020-fil 1996-08-24-11:11
 
krnl386-122kb-program 1997-04-22-12:14
 
krnl386.o20-124kb-020-fil 1996-08-24-11:11
 
Flera NLS-filer från 1996, 97, 98, 99
 
Är någon av dessa filer med virus?.
Kan jag deleta bort alla?
 
Hjälper det att deleta bort alla cookies?
 
Mvh Eivor

2001-11-30, 14:56
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
EIVOR! Ta endast bort en fil om Du är helt säker på att Du kan göra det. Det finns flera filer med namnet KERNEL32 som är nädvändiga för att Din dator skall fungera.
 
Mig veterligen är det bara om Du har en fil som heter KERNEL32.EXE som Du ska ta bort den eftersom denna fil är skapad av viruset.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-11-30, 16:35
Svar #5

Per Wallen former PWa

Per Göthe
 
Du kan slänga filerna kdll.dll och kernel32.exe men det är inte säkert att viruset är borta därför.
 
Jag tycker därför att du ska frigöra så mycket minne på hårddisken så att du får plats med f-secure AVS (evolution copy) och därefter låta det ta bort viruset (kom ihåg att du måste uppdatera antivirusprogrammet innan det hittar viruset). Det går säkert bra med andra program också men norton antivirus är större så även McAfee.
 
Om du ska ta bort viruset själv så måste du ha god insikt i vad du gör eftersom du måste in i Windows registret och där bör man inte vara om man inte vet vad man pysslar med.

2001-11-30, 16:47
Svar #6

Per Wallen former PWa

Eivor Berndt
 
För att vara säker på att du inte har något virus så måste du använda ett antivirusprogram och ett uppdaterat sådant. Jag rekommenderar Norton Antivirus eller F-secure Antivirus. Jag har även sett att folk rekommenderar InoculateIT och det verkar vara ett fint antivirusprogram det också.
 
Fördelen med Norton och F-secure är att du kan ställa in programmet att hämta nya uppdateringar var 7 dag eller så.
 
Defragmentering och scandisk hjälper inte mot virus.

2001-11-30, 16:55
Svar #7

Per Wallen former PWa

Ursäkta alla människor för min felstavning...
 
Ersätt evolution mot evaluating...

2001-11-30, 18:46
Svar #8

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack Per W. Jag har nämligen Norton hemma. Men min bror skall hjälpa mig att uppgradera datorn. Där kommer nämligen även virusskydden läggas in. Men jag kommer först plocka bort dem två filerna, (har säkerligen den andra filen någonstans, bara till att spåra upp).Det var en förbenad otur att man fick viruset precis innan man skulle gradera upp datorn och lägga in virusskydd.
nu blir man tyvärr tvungen att leka runt bland filerna lite förr att hitta rätt filer
MVH Per

2001-11-30, 18:48
Svar #9

Stefan Andersson

Hej!
 
Kan rekommendera http://housecall.antivirus.com/housecall
 
Kontrollerar om det finns virus on-line och hjälper till att få bort dom.  
Har både brandvägg och McAfee på datorn men det hittades virus trots det.
F.ö. har jag inte fått något virus-brev från någon aktiv här..
 
mvh,
Stefan

2001-11-30, 19:24
Svar #10

Per Wallen former PWa

Allmänt om brandväggar:
 
Det verkar som många tror att en brandvägg hindrar ett virus men jag har ännu inte stött på ett virus som hindras nämvärt av en brandvägg (detta betyder dock inte att det inte finns).
 
Gällande bifogade filer:
En brandvägg stoppar inte ett virus som finns i en bifogad fil. Anledningen är att brandväggen omöjligt kan veta vilka bifogade filer som är tillåtna och vilka som inte är det. Detsamma gäller om ni laddar hem ett program som innehåller ett virus. Brandväggen vet att ni laddar hem programmet och då är allt ok.
 
När ni sedan aktiverar viruset så sprider det sig på er hårddisk och brandväggen har inget med den att göra.  
 
Brandväggar och trojaner:
Om vi säger att viruset är i formen av typen trojan kan brandväggen göra användaren uppmärksam genom att fråga: Vill du att programmet fpcsel.exe ska få tillgång till internet. Men eftersom de flesta inte har en aning om vilka program som ska ha tillgång till internet och vilka som inte ska ha tillgång så hjälper detta föga hos en vanlig datoranvändare.
 
Dessutom kan trojanen använda ett befintligt och snällt program för uppkoppling mot internet.
 
Alltså, en brandvägg hjälper jättebra mot intrång utifrån men är väldigt inneffektiv mot trojaner. Detta beror främst på att trojanen körs som ett vanligt program i din dator och brandväggen kan inte avgöra om det är ett hemskt program eller ett snällt program.
 
OBS! exemplet fpcsel.exe är fingerat.

2001-11-30, 19:36
Svar #11

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Även jag har drabbats av BadTransB. Jag har gjort som Sam Blixt skrev att han gjort, gått till DOS-läge och skrivit DEL följt av kdll.dll resp Kernel32.exe. Svaret blir upprepat att filen inte kan hittas. Ändå har jag hittat dem via sökfunktionen. Likaså har jag hittat CP_25389.NLS. Skall den också bort? Att ta bort dem direkt på plats går ej.
Jag har Windows 98 med IE 5.5. Kan ngn ge mig ex på hur jag skall få bort de tre odjuren ovan? Har också besökt McAfee:s sida som Anna Malm beskrev, eftersom jag har McA uppdaterad på datorn. Men med mina minimala kunskaper i I-netengelska begriper jag inte vad jag skall göra. Är alldeles för rädd att göra fel. Vet inte vilket program jag skall använda.
En del av maskens mail stoppade McA men inte alla. Jag fick dom bort dem också till slut. Sen har jag inte vågat kolla inkorgen igen.
Vet faktiskt inte alls vad jag skall göra nu. Vore väldigt glad för hjälp!
Har också varit inne på f-secure och laddat ner borttagn av BadtransB men nedladdningen avbröts efter 3/4t p g a att det tog för lång tid. Var får jag tag på ett program som snabbar på nedtagningen? För det lär finnas.
Kan jag använda t ex Zone Alarm tillsammans med McA? Brandvägg, går den att använda tillsammans med t ex McA? Har hört att olika virusprogram bekämpar varann?
Berit

2001-11-30, 19:51
Svar #12

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Berit!
 
När Du får svar av sökfunktionen måste Du kolla VAR filerna ligger, d.v.s. i vilken mapp.
 
Ex.
Söksvar:
C:`Windows`System`kernel32.exe
 
När Du kommer till DOS-läget är Du förmodligen i C:` eller möjligen i C:`Windows
 
I det första fallet, alltså om Du är i C:` och följande exemplet där filen hittades ovan skall Du skriva följande 3 kommandon (det som står mellan  ):
 
C:`CD Windows
C:`Windows`CD System
C:`Windows`System`del kernel32.exe
 
Mvh - Mats Högberg

2001-11-30, 19:56
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

Vill du ta bort något direkt i DOS så måste du ange hela sökvägen (alternativt först gå till rätt katalog) - men det första torde väl vara enklast, då skriver du DEL C:`WINDOWS`SYSTEM`kernel32.exe osv.. -då bör det fungera. Men skriv inte fel namn här för då kanske något viktigt åker bort..
-Rent generellt tror jag annars inte vanliga, dataovana användare bör ge sig in och mixtra så mycket; det bästa (som nämnts gång efter annan) är ju att se till att man har ett helt uppdaterat antivirusprogram.. //Peter

2001-11-30, 20:26
Svar #14

Per Wallen former PWa

Saker man också bör tänka på gällande antivirusprogram är:
 
1. Om man har en dator som är gammal och långsam så kan man ställa in programmet så att det scannar datorn på bestämda tidpunkter istället för att ha realtidsskyddet på. Realtidsskydd är alltså att programmet scannar alla filer som för tillfället används och alla filer som kommer in i systemet. Om man har den påslagen blir en gammal dator en pest att arbeta vid.  
 
Detta råd är lite vanskligt eftersom det kräver att man skannar sin dator ofta. Dessutom så är detta ett råd som går på symptom istället för att man hindrar virusets väg in i datorn.
 
2. Antivirusprogrammet bör ha en separat funktion för att scanna inkommande e-post. Detta för att man skall slippa få in nya virus via e-post trots att man inte har realtids scanningen påslagen. F-Secure som jag använder har inte den funktionen. Norton Antivirus har den funktionen och PC-cillin verkar ha den funktion.  
 
Panda verkar ha samma funktion som F-secure, alltså att den scannar inkommande mail men även filer som ni laddar ned och siter som ni hamnar på och detta sänker prestandan. Har man en snabb uppkoppling och en snabb dator spelar detta inte så stor roll. Så, för er som har snabba datorer med snabb uppkoppling ha realtidsscanningen på.
 
3. En del kanske tänker, varför köpa ett antivirusprogram när man kan scanna sin dator gratis på nätet. Då säger jag, även om online-scanning av virus är bra så hindrar inte en sådan lösning att viruset kommer in i datorn. Alltså, den är bra om man har symptom men förhindrar inte symptomets uppkomst. Mitt råd är därför att man skall ha ett bra antivirus program i sin dator.
 
4. Vad är bra och vad är billigt? Man bör också titta på priset för produkterna och se vad man eg. får för pengarna.  
 
Jag tycker att F-Secure är dyrt och det kostar ca 750:-, Panda Titanium ca 250:-, Norton Antivirus ca 500:-, PC-cillin ca 300:-, McAfee kostar ca 400:-, Sohpos kostar ???:-, eTrust EZ antivirus kostar ca 200:- (fd. InoculateIT).  
 
Kostnaden skall vägas mot hur mycket det kostar er i smärta och förtvivlan om viruset formaterar hårddisken och förstör viktig information för er. Ni kan ställa er frågorna:
 
Hur länge har jag arbetat på min släktforskning?
Vad händer om hårddisken går sönder?
Vad händer om ett virus raderar allt på min dator?
 
Dessutom bör man veta att inget antivirus program kan garantera er från att få ett hemskt virus och därför råder jag er att inte ha alla ägg i samma korg. Skapa därför backuper regelbundet på era släktforskarfiler och andra viktiga dokument. Hårddisken är inte ett evigt media och den kan gå sönder (inte av virus men av ålder) och en backup på band, cd-skiva, diskett, andra datorer kan hjälpa er då.
 
Slutligen, vilken antivirusprogram man sedan väljer beror på vilken man litar mest på, själv litar jag mest på F-Secure och Norton Antivirus.

2001-11-30, 20:35
Svar #15

Per Wallen former PWa

För att visa att man inte ska sluta med sin e-post så bifogar jag min e-post: pwa@mad.scientist.com

2001-11-30, 21:28
Svar #16

Anonyme virushataren

Hej allihopa!
Jag är fullständigt övertygad om att om man bara har lite sunt förnuft så klarar man sig utan både antivirusprogram och virus!
Jag vill också påstå att många många lägger ner betydligt större energi på att bli uppjagade av att det faktiskt finns virus och att de oroar sig över att eventuellt bli smittade, (det visar ju inte minst denna diskussion) jämfört med den energi det krävs för att bli fri från eventuella virus man smittats av.
Själv så har jag både hemsida och en längre tids aktivt deltagande i diskussionsdatabaser, trots detta så har jag inte en enda gång sedan jag började vara ute på internet 1996 drabbats av virus och jag har aldrig under denna tid haft ett antivirusprogram på min dator. Jag vill inte skriva detta inlägg under min vanliga signatur här på anbytarforum eftersom jag vet att tonen i svarande inlägg kan vara både rå och hotfull, vilket därigenom (om man väljer att tro på svaren) avsevärt försämra min tillförlitlighet gällande släktforskningsfrågor i fortsättningen.
 
Vad jag vill säga med detta inlägg är att om ni vill förbli virusfria så uppträd enligt följande:
1. Förhandsgranska inte meddelanden i Outlook (visa-layout-klicka bort visa förhandsgranskningsfönstret)
2. Öppna inte mail från okända personer, öppna definitivt inte mail som saknar ämne eller som har ett ämne som definitivt avviker från något du kan tänkas intresserad av.
3. Klicka aldrig på bifogade filer, är du väldigt nyfiken så skicka ett svar till avsändaren och fråga vad den bifogade filen handlar om. Om avsändaren skickat en riktig fil så får du ju klartecken att öppna den, genom svaret.
4. Är du livrädd att få virus på din dator så köp en Mac, eller om du har PC, sluta surfa, skicka inga e-mail, läs aldrig e-mail. Skriv aldrig ditt namn eller e-mail adress på internet och framför allt lägg all din lediga tid till att leta efter virusinformation och uppdatera ditt/dina antivirusprogram.
 
Lycka till i fortsättningen och kom ihåg att jag har drygt 25 besökare på min hemsida varje dag (där min e-mailadress står) och jag får ca 5 mail/dag från kända och okända släktforskare och jag har ALDRIG drabbats av virur.
 
Virus ställer till med en massa griller i huvudet på folk det är betydligt värre griller än vad datorn utsätts för även om den skulle bli smittad! !!!
 
J.E

2001-11-30, 21:42
Svar #17

Essan Gradhman

På följande adress kan ni som råkat ut för de nya virusen och maskarna få hjälp att kolla er dator;
http://www.dagensit.se/pub/pub89_19.asp?art_id=16317
Har själv kollat idag och det var inte några krångligheter.

2001-11-30, 21:53
Svar #18

Ingrid Bergström

Till Ingrid Wikberg, som har problem med att trycka på backknappen: jag känner igen det från en dator på min arbetsplats. Vi fick kanske inte förbjuden åtgärd, men ogiltigt argument. Det hjälpte att installera om Explorer. Du kan gå in på Verktyg och sedan Windows update. Man kan ta samma version man har, eller en högre. Man kan väl inte uppdatera till version 6, om man har Windows 95?

2001-12-01, 04:04
Svar #19

Per Wallen former PWa

Av Anonyme virushataren – fredag den 30 nov 2001 kl. 21.28:  
 
Jag tycker detta luktar attityd och kanske även försökt till flammning av debatt. Att du inte drabbats av något virus är nog tillfälligheter.
 
Häromdagen fick jag ett brev sänt till mig med badtrans.b på. Jag såg genast att den bifogade filen hade två ändelser (humor.txt.as eller något). Jag ringde upp min släkting och sade: du har virus. Och sedan renasade hon sin dator och den är nu frisk. Jag använder postläsaren pegasus eftersom den är gratis och jag rekommenderar den inte till någon som inte vill ställa in en massa grejs för att få den att fungera som man själv vill. Min pegasus frågade mig om jag ville öppna den bifogade filen som web-något och jag blev givetvis misstänksam.
 
Men nu är det jag och jag har datorvana, men för det har jag ännu inte drabbats av någon form av hybris.
 
Jag tycker inte att folk som har blivit smittade har agerat felaktigt eller dumt, utan jag vet att de flesta människor som håller på med släktforskning på dator är mer intresserad av släktforskningen än datorn. Därav kommer misstag men av misstag så kan man lära sig.
 
Rådet att inte ha ett antivirusprogram för att man inte behöver det funkar givetvis om man inte gör något på nätet (förutom läser aftonbladet). Om man aldrig tar hem en .exe fil eller ett word dokument. OM man är ensam på datorn och inte har barn som använder datorn som IRC underhållning eller tar hem femtio skärmsläckare per dag så visst. Skicka din dator till ett dator hack utan antivirusprogram och du kommer åtminstone ha 20 olika virusar, ibland undrar jag om de sparar virus bara för att sprida dem på sina dator hack.
 
Om man är livrädd för virus så skall man köpa en MAC, det är lite naivt eftersom det finns virus för dem också. Jag använder Linux rätt mycket och det operativsystemet är förskonat från många virus men precis som Mac så är det förskonat från många fina program också.
 
Du påstår också att många oroar sig i onödan, jo alla som inte har fått viruset oroar sig uppenbart i onödan. Detsamma gäller det de som oroar sig för allt annat som inte inträffar, de oroar sig i onödan. Men som många i detta forum har visat så har de faktiskt blivit infekterade och då har de enligt min logik inte oroat sig i onödan.
 
Du tycker att tonen i det här forumet kan bli rått och otrevligt!? Inser du inte att förlöjligandet av människors oro eller människors frågor kan skapa irritation. Typ din fina punkt fyra.
4. Är du livrädd att få virus på din dator så köp en Mac, eller om du har PC, sluta surfa, skicka inga e-mail, läs aldrig e-mail. Skriv aldrig ditt namn eller e-mail adress på internet och framför allt lägg all din lediga tid till att leta efter virusinformation och uppdatera ditt/dina antivirusprogram.
 
 
Din avslutning visar också på okunskap, .
Virus ställer till med en massa griller i huvudet på folk det är betydligt värre griller än vad datorn utsätts för även om den skulle bli smittad! !!!
 
Om du läser beskrivningen för tex W95.CIH så inser du att ett virus kan skada din dator allvarligt. I vissa fall även få betala 1500-2000 kronor för ett nytt moderkort och på köpet fick du en ny formaterad hårddisk med hälsningar från W95.CIHs skapare. Iofs så kan man lösa det problemet med att låna ett BIOS från en kompis med samma BIOS version och hot-swappa EEPROM:et på moderbordet. Den tomma hårddisken kan man också fixa genom en hårddisk recovery. Om du inte vet hur man gör det... VA, jag har då hållt på med datorer xx-antal år och nog kan jag då det ;)
 
Inte informativt och inte konstruktivt. Jag antar att jag föll i din flammnings fälla men du, jag bjuder på det!

2001-12-01, 10:54
Svar #20

Hans Tåhlin

Hej!
 
Jag undrar, om jag kan få lite hjälp av någon datorkunnig släktforskarkollega med att klara av ett klurigt problem enl. följande:
 
Jag har liksom många andra drabbats av ett antal suspekta mails, som jag inte öppnat, eftersom de av beskrivningar i Anbytarforum alldeles tydligt varit infekterade med BadTrans. Igår fick jag ett mail från en person, som jag regelbundet korresponderar med, och som innehöll en bilaga. För säkerhets skull laddade jag ner mailet på min hårddisk utan att öppna det, men kunde snabbt konstatera vid en sökning efteråt, att jag trots detta fått kernel32.exe samt kdll.dll inladdade på min dator under Windows`System.
 
Anmärkas bör, att grundat på anvisningarna i Anbytarforum har jag sedan några dagar vidtagit bl.a. följande åtgärder:  
 
- Uppdaterat mitt antivirus-program (McAfee)
- Laddat ner en brandvägg (Zone Alarm)
- Laddat ner den senaste uppdateringen av Internet Explorer 5.5
 
Baserat på Mats Högbergs utmärkta anvisningar gick jag då in i DOS, letade med hjälp av Utforskaren reda på de två förbjudna filerna och sökte deleta dem, vilket inte lyckades, eftersom jag fick upp en skylt med Åtkomst nekad i båda fallen. Nu var goda råd dyra.
 
Efter visst surfande på Nätet hittade jag på McAfee:s Virus Alert hemsida instruktioner på, hur man skulle gå till väga för att manuellt avlägsna de berörda filerna (innebärande bl.a. att man skulle arbeta med Windows i Safe mood). Operationen lyckades alldeles utmärkt med kernel32.exe (den är nu avlägsnad även från Papperskorgen), medan jag - av någon outgrundlig anledning - inte lyckades hitta kdll.dll filen igen under Windows`System. Om jag använder sökfunktionen rapporteras det, att den finns kvar i Windows`System, men den har tydligen gått och gömt sig. Jag har letat febrilt flera gånger i Windows`System, men det finns inte ett spår efter den aktuella filen, trots att jag med hjälp av Visa arrangerat filerna på ett otal olika sätt.
 
Vad kan och bör jag göra i det här läget? Tacksam för snabbt råd.

2001-12-01, 10:54
Svar #21

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
PÅ följande adress kan man gratis ladda ner ett program som tar bort Badtram
http://www.protectorplus.com/

2001-12-01, 11:10
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Hej  
 
Har just fått följande när jag kolla eposten, som jag vidaresänt till min adressbok:
 
Tyvärr kommer lite otrevlig läsning, ett nytt virus sprider sig över
datavärlden. Detta skall var det värsta hittills, läs igenom texten nedan
och vidarebefordra till så många som möjligt.
 
DET VÄRSTA VIRUS SOM NÅGONSIN UPPTÄCKTS  
 
 
Man har precis funnit ett nytt virus, som Microsoft har klassificerat som
det mest skadliga hittills! Detta virus blev upptäckt igår eftermiddag av
McAfee och man har inte kunnat utrota det ännu. Viruset raderar helt enkelt
bort sektor 0 på hårddisken, där vital information är sparad. Viruset
fungerar på detta sätt: Det sänder sig självt vidare till alla på din
adresslista, med titeln: A Virtual Card for You. Direkt när filen öppnas
låser sig dataskärmen, så användaren blir tvungen att starta om maskinen.
När Ctrl+Alt+Del eller resetknappen trycks in, förstör viruset sektor 0, och
på det viset förstörs hårddisken. I går medförde viruset panik i New York,
enl. nyheterna på CNN. Denna varning blev mottagen av en anställd på
Microsoft, så låt bli att öppna ett mejl med titeln: A Virtual Card for
You. Om du får mejlet, så radera det. Sänd detta besked till alla dina
vänner och till alla
på din adresslista. Jag vill hellre mottaga detta besked 25 ggr än att inte
få det alls.
Intel har berättat, att de nyligen har upptäckt ett annat allvarligt virus.
Om du får ett mejl som heter: An Internet Flower For You så öppna det
inte. Radera det med detsamma. Detta virus raderar alla dina dynamiska
länkbibliotek (.dll-filer) på din dator.Din dator kommer därmed inte att
kunna starta upp! Så var vänliga att inte öppna mail som innehåller någon
text som nämns i ovanstående text
 
hälsningar
rune

2001-12-01, 11:57
Svar #23

Per Wallen former PWa

Hans Tåhlin
 
Det verkar som om McAfee är helt värdelöst på att hitta och fixa badtrans.b. Om du har betalt för programmet så skriv och klaga.  
 
Ladda ned en eval version av F-Secure AVS, när detta är klart installera programmet, gå ut på nätet och uppdatera programmet med de nyaste virus definitionerna och scanna sedan din dator. Detta fungerade utmärkt när jag lotsade min kusin med samma virus.

2001-12-01, 12:19
Svar #24

Jörgen Avelin

Rune tyvärr så måste jag säga att det brev du fått ÄR viruset. Denna typ av virus är helt ofarliga, det problem dessa ställer till är just en enorm belastning på e-postservrareftersom, eftersom många vill vara vänliga och följa instruktionerna och skicka vidare det till alla de känner.  
Alltså skicka aldrig vidare mail du får där uppmaningen är just att skicka till alla du känner!!
Mvh Jörgen

2001-12-01, 13:10
Svar #25

Rune Edström (Rune)

F-e lurendrejare. Har just fått bekräftat från annat håll att det bara var båg.
rune

2001-12-01, 13:56
Svar #26

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för informationen jag fick här. Jag har nu tagit bort dem båda filerna. Jag hittar dem inte längre när jag sökte igenom datorn. Sedan blev jag väldigt irreterad över vad den anonyme Virushataren skrev. Jag fick viruset genom ren olyckshändelse, när jag markerade e-mailet för att plocka väck det direkt. Det räckte för att jag fick in viruset i Datorn. Jag tryckte nog lite för hårt på tangenterna. Jag är varken rädd eller oroad över att få virus, mest irriterad.
Jag hoppas han förstår hur lätt ett misstag kan ske. Det är alltid lätt att göra ett fel.Därav är det bra att ha backup för viktig information och program som kan rätta till det eventuella fel man gör.
MVH Per G

2001-12-01, 16:42
Svar #27

Hans Tåhlin

Hej och tack för hjälpen!
 
Till Bengt-Göran: Jag utnyttjade den länken Du angav och laddade ner det program, som sades rensa upp, om man fått in BadTrans b. Programmet rapporterade efter något ögonblick, att det inte fanns några filer, som borde rensas bort, d.v.s. man kom till samma slutsats som jag själv - och ändå säger mitt sökprogram att kdll.dll finns kvar under Windows`System, och jag vet bestämt, att jag inte rensat bort den filen, som jag verkligen gjorde med kernel32.exe. Allt är mycket mystiskt. Finns det någon där ute i Cyber-rymden, som har en förklaring?
 
Till Per: Jag håller med om, att McAfee verkar värdelöst mot BadTrans b. Nu följde McAfee med HP-datorn, som jag köpte för c:a ett år sedan, så det verkar väl lite extravagant att köpa ett helt nytt (men troligen bättre) Antivirus program från någon annan. Förbättrar inte McAfee sin beredskap mot nya virus, har väl dock nöden ingen lag. Finns det någon, som har sett en någorlunda färsk rapport från en neutral bench-marking av de olika viktigaste Antivirus programmen inkl. priser?

2001-12-01, 16:55
Svar #28

Stefan Andersson

Hej Hans!
 
www.virus112.nu har en jämförelse mellan de flesta  antivirusprogrammen. Man brukar ha bra information på svenska om det dyker upp något otyg också.
 
mvh,
Stefan

2001-12-01, 17:00
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej ! Min McAfee tog BadTrans när det kom förra helgen, så jag instämmer inte i de negativa orden om det programmet, jag har varit nöjd - virusfri - användare av det i flera år. Nu har jag efter det i veckan ändå bytt program eftersom jag inte hade lyckats ställa in så att jag med säkerhet vet att min inkommande e-post granskades. Hans, du har väl uppdaterat programmet dvs. virusdefinitionerna ? (kollar bara, ta inte illa upp att jag frågar).
 
Långt tillbaka i diskussionerna men bara för några veckor sedan så angav någon (Mikael tror jag - men efternamnet har jag glömt) att Mikrodatorn nr 14 (ny i okt/nov) hade en genomgång av virusprogram - om den inte finns kvar i affären så finns den väl att köpa från förlaget eller att låna/läsa på större bibliotek.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
(som fortfarande bara fått 3 badtrans-mejl)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna