ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-08  (läst 2447 gånger)

2001-12-01, 17:39
läst 2447 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen! Falska virusvarningar som den som Rune råkade ut för är väldigt vanliga. De kallas för hoax och är i sig nästan lika illa som virusen eftersom det får folk att skicka en massa e-brev och skrämma upp varandra i onödan, även om det är i all välmening. Ofta anges de vara från Microsoft eller någon annan datafirma, men är likafullt påhittade.
 
Innan ni skickar vidare något sådant så gå in på ett antivirus-programs hemsida och läs om hoax, och om den fil man varnar för känns igen från deras lista över hoax, så är det inget att skicka vidare.
 
När det gäller virusvarningar - riktiga sådana, så kan man ju t.ex. prenumerera på ett nyhetsbrev från företagen för att se de riktiga varningarna. Så plockar vi ofta upp något på jobbet, vi fick in mejl med masken ALIZ förra fredagen (den 23 - innan det smällde och stod i tidningarna med badtrans) men utseendet på ärendemeningarna gjorde att vi kollade f-secures hemsida meddetsamma och kunde skicka det smittade företaget ett fax om vad de spridde till sina kontakter - de använde sig av faxets anvisningar för rensning både för egen del och för andra kunder som hörde av sig till dem.
 
www.f-secure.se - har nyhetsbrev på svenska (har fått ca 12 st mejl sedan maj månad, inte alltför betungande i inkorgen)
 
hoax-info: http://www.f-secure.se/virus/hoax/  på svenska eller http://www.symantec.com/avcenter/hoax.html eller http://vil.mcafee.com/newVirus.asp eller http://vil.mcafee.com/hoax.asp?
 
(jag har bara kopierat länkarna ur mitt navigeringsfönster så om något inte stämmer så svara inte här utan radera er tillbaka till f-secure.se eller mcafee.com eller symantec.com eller symantec.se så kommer ni till förstasidan och kan leta efter virus-info eller hoax-info där).
 
 
Windows Update & Internet Explorer 6
Som andra sagt ska man också gärna uppdatera alla program och buggfixar till sina program. Internet Explorer 6 är bra och finns på svenska nu, på cd:n som följer med datatidningarna nu eller på Microsofts hemsida. Har ni Windows Update så kör det - då visas vilka tillgängliga uppdateringar som finns (minns inte om det finns till Windows 95 men i de senare finns det i den meny som kommer upp då man klickar på Start-knappen nere till vänster i bilden). Men man kan notera - som Ingrid Bergström kvällen den 30 nov, att Internet Explorer 6 inte går att använda till Windows95 (eftersom denna produkt är på väg ut ur supportsystemet).
 
Ni får ursäkta om jag skriver något som redan framgår någon annanstans, det börjar bli svårt att följa här...
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-12-01, 17:52
Svar #1

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej!
Jag har haft exakt samma problem som Hans Tåhlin beskriver kl 10.54. Jag var tvungen att ta hit en IT-konsult (granne) som uppdaterade McA och IE.
Zone Alarm gjorde jag själv efteråt. Han sa att det viktiga var just det Eva Dahlberg skriver kl 17.00 att uppdatera virusdefinitionerna. Sedan detta var gjort hittade McA VirusScan genast kdll.dll och vi kunde radera den.  
Jag har dock ett bestående problem som konsulten hittills gått bet på. Troligen har masken stört min I-net-uppkoppling (via Tele2)från Outlook Express. Flera timmars sökande resulterade i nada.
Vet någon hur man gör?
Berit

2001-12-01, 18:43
Svar #2

Per Wallen former PWa

Berit Eriksson
 
Du kan skicka ett mail åt mig med lite mer specifik information om I-net och Outlook Expressen.
 
Den bör för övrigt använda sig av samma uppkopplare som IE gör.

2001-12-01, 19:23
Svar #3

Hans Tåhlin

Hej Peter och tack för Ditt toppentips om jämförelser mellan olika produkter på Anti-virusområdet. Den utredning jag hämtade från Virus112 var på 22 sidor!
 
En liten fråga i sammanhanget: Virus112 verkar själva att leverera anti-virus lösningar, och man kan givetvis då fråga sig, hur neutrala de kan vara i sina tester.
 
Som slutkläm: Tänk vad mycken sakkunskap, som finns samlad hos Rötters medlemmar och vad hjälpsamma alla tycks vara. Underbart i en brydsam situation som denna med BadTrans.

2001-12-01, 19:43
Svar #4

Per Wallen former PWa

Hans Tåhlin
 
Här är en test från september nummret i år. Panda antivirus vann, där fick jag så jag teg eftersom jag sade att jag inte litade speciellt mycket på dem.
 
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,55803,pg,1,00.asp

2001-12-01, 22:25
Svar #5

Leif Boström

Jag har Outlook Express 6.0, inställt på ej förhandsgranskning. Jag har Norton Antivirus uppdaterat med Live Update 27/11 (definitionerna var från 24/11) och 30/11 (definitionerna var från 28/11). Jag försökte uppdatera idag 1/12, men fick svaret att det inte behövdes. I Norton har jag inställt att AutoProtect är aktiverat. Den ska söka igenom alla filer, bl a de som hämtas. I den viruslista som kan visas innifrån Norton, så finns inte BadTrans med, men 58293 andra virusnamn. Jag har fått ett flertal e-brev med meddelandetexten Re: (storlek omkring 40 kB), som jag slängt utan att öppna. Men Norton har inte reagerat. På jobbet (Outlook, ej förhandsgranskning), där vi har antivirusprogrammet McAffee (med daglig uppdatering), så får jag ett meddelande att virus upptäckts i e-breven med Re: på meddelanderaden. Filen är bortplockad och storleken på e-brevet 1 kB. Av diskussionen ovan verkar det som att McAffee inte alltid hittat BadTrans, men att Norton gör det. Jag har alltså motsatt erfarenhet. Jag har låtit Norton söka igenom datorn efter virus och även manuellt letat efter de filer som nämnts i diskussionen ovan, utan att hitta något virus. Så det har räckt med att ta bort de infekterade e-breven. Men min fråga är: Varför varnar inte Norton Antivirus?

2001-12-01, 22:52
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Berit!
 
Jag gissar att det strul du har med din internet-uppkoppling beror på brandväggen (Zone Alarm) du just installerat. Jag föreslår att du:
 
1. Avinstallerar brandväggen med det uninstall-program som följer med.
 
2. Startar om datorn och kollar om internet-uppkopplingen fungerar nu.
 
3. Om internet-uppkopplingen fungerar så kan du installera brandväggen på nytt. Se dock till att modemet är uppkopplat mot internet när du gör det. Då fattar branväggen vilken uppkoppling du har.
 
Jag håller tummarna för att det fungerar!

2001-12-01, 22:59
Svar #7

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Jag tror det beror på hur du ställt in ditt program:
 
Om du går in på:
 
Tools --> Options
 
Kolla under fliken Auto-protect, dels att den är aktiverad, dels att den skyddar all files

2001-12-02, 01:16
Svar #8

Marie Levin

Hej Eva,
 
Ang McAfee, Du angav ovan att du var osäker på ifall McAfee scannar e-mail.
Om det är en POP3 eller proxy mail server som du har så konfigurerar man det via download scan
i McAfee Tittar man i mcafee vshield så ser man att under fliken E-mail scan så är antalet scannade filer = 0. Jag funderade också på detta tidigare innan jag läste detta med POP3 servern.
 
mvh  
Marie Levin

2001-12-02, 11:57
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
 
Ang McAfee.
 
VSHIELD startar när datorn startas, och ligger i minnet och kontrollerar. Kan ställas in för att kontrollera program files eller all files. Om inställningen är program files MÅSTE ni se till att filändelserna exempelvis PIF och SCR finns med i listan över vilka filtyper som skall scannas. Saknas dessa måste ni lägga till dem, annars kontrolleras de inte.
När ni skall göra en sökning on demand efter virus finns också alternativa inställningar, en gång till enligt samma mönster. För att hitta BADTRANS måste ni ha virusdat-version 4172 eller nyare. Aktuell sökmotor är 4160. Dessa finns att hämta hos McAfee.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-12-02, 13:55
Svar #10

Ann-Mari Östberg (Annmari)

Hej
 
Hur bär man sig åt för att få Norton att scanna nya brev i Outlook Express automatiskt ? Jag kan inte hitta något att sätt att ställa in detta.
Hälsningar  
Ann-Mari Östberg

2001-12-02, 14:17
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Vilken version har du? I min går man in på rutan som kommer upp när man klickar på ikonen, där väljer man Options i raden allra högst upp, i den nya rutans vänsterrad under Internet väljer du E-mail, så kommer möjligheten att välja vad du ska skanna upp (välj de båda som rekommenderas, både ut o in). Sedan när du laddar hem posten så ser du i nedre högra hörnet hur den läser av mejlen - finurligt eller hur... (valfritt längst ner i samma ruta tror jag)?
 
Tack till er som sade hur jag skulle ha gjort för att kolla i McAfee, nu vet jag om jag ska återinstallera det vad jag ska göra.
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-12-02, 14:23
Svar #12

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Du gör dessa inställningar i:
 
Tools --> Options --> Auto-protect
 
[kan se lite olika ut i olika versioner av Norton]
 
Bocka för:
 
Load Auto-protect at startup
Scan a file when: Run
Scan a file when: Opened, copied or moved
Scan a file when: Created or downloaded
What to scan: All files
 
Så skyddar du även alla mail och mail-bilagor i alla tänkbara program. Tänk också på att köra Nortons LiveUpdate för att hämta hem de senaste virusdefinitionerna.
 
Det finns förstås en nackdel med att ställa in programmet på detta sätt och det är att datorn blir långsammare. För det mesta märks dock detta inte, men om du t.ex. vill göra backup-kopior av en stor mängd filer så rekommenderar jag att du stänger av (disable) Norton tillfälligtvis innan du gör det.

2001-12-02, 16:55
Svar #13

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Till Per Wallen. Skulle gärna vilja sända dig ett mail, men det är ju det jag inte kan!
Åke Tillander! Tyvärr hjälpte inte dina tummar!
I-netuppkopplingen var ur funktion redan innan jag installerade Zone Alarm, sedan IT-konsulten gått hem utan att ha lyckats få den i arbete. Och övriga uppgraderingar är ju gjorda från nätet.
Vi fick ju inte bort de osmittade mailen (utan gem) som låg kvar i inkorgen heller, men sedan jag arbetat med datorn så gick det plötsligt. Vet inte varför. Men jag kommer ff inte in på adressboken eller annat i Outlook Express och jag kan inte koppla upp mig. Det är en förbjuden åtgärd. Jag vet mig faktiskt ingen råd just nu, men har inte frågat supporten på Tele2 än. Det är ju trevligt att få mail, men ett och annat borde besvaras.
Ack så varma hälsningar till alla snälla.
Berit

2001-12-02, 18:23
Svar #14

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej igen! Har haft kontakt med Tele2 Support som lotsade mig genom inställningsändringar och si ... rutan med fjärranslutning kom upp. Vi trodde allt var OK, men det visade sig strax att när jag kommit upp på nätet och tryckte på knappen för att skriva eget mail, så kom dialogrutan med förbjuden åtgärd upp igen. Är det verkligen ingen som känner igen detta från BadTrans.B:s härjningar? Man känner sig maktlös. Ska man verkligen behöva installera om hela datorn igen.  
Berit

2001-12-02, 18:55
Svar #15

Ann-Mari Östberg (Annmari)

Hej  
 
Tack till Åke Tilander ! Dig kunde jag inte nå med e-mail. Med hjälp av Eva och dig lyckades jag fixa till det.
 
Hälsningar
Ann-Mari

2001-12-02, 22:08
Svar #16

Per Wallen former PWa

Berit Eriksson
 
Jag är inte säker på att du måste installera om datorn, du kan prova att installera en nyare Internet Explorer m. Outlook Express och hoppas att detta åtgärdar ditt problem.
 
Om inte det fungerar kan du ladda hem en tredjepartstillverkad mailläsare. Jag använder pegasus och den ska du inte använda. Jag har provat Eudora och den verkar fungera fint och är dessutom ganska lätt att ställa in. Den sk. gratis versionen innehåller troligen adware men det kanske man får ta.

2001-12-02, 22:46
Svar #17

Per Wallen

Berit Eriksson
 
Läste ditt mail lite småslarvigt såg nu att du har uppdaterat din Internet Explorer och felet kvarstår. Du kan då pröva med att avinstallera Outlook Express och installera om den.
 
Så mitt råd om att skaffa en tredjepartstillverkad mailläsare kvarstår.

2001-12-02, 23:32
Svar #18

Gabriel Frisk

Berit,
jag tror mej veta att orsaken till att du inte kan koppla upp dej på nätet är att du har sabbat brandväggen (ZA). Om du har följt rådet du fick att avinstallera ZA utan att först stänga ner den och sedan starta om systemet så har det garanterat gått snett! Gör så här: 1) Starta ZA om den inte redan är igång. 2) Koppla ur Deskband om den är aktiv. 3) Gå till Configure, kryssa av Load at Startup, svara Ja i dialogrutan som följer. 3) STARTA OM DATORN!
 
När systemet är igång, göt följande: 1)Starta Utforskaren. 2) Navigera till C:`Windows. Där hittar du en mapp som heter Internet Logs. 3) Radera den mappen (den innehåller tre filer).
 
Nu kan du starta ZA, gå till Config kryssa för Autostart, starta om datorn. Om du har tur bör det fungera nu.
 
Om inte, ja då måste grova artilleriet sättas in, före det måste du berätta vilken Windows du använder och vilken version av ZA...
 
Brandväggen i ZA (som heter True Vector) är konstruerad så att den alltid bryter förbindelsen om någon (människa) eller någonting (t.ex. ett virus) försöker manipulera den och släpper inte greppet förrän man har raderat den tillsammans med alla parametrar som finns i den tidigare nämnda mappen. OBS! Att stänga av ZA betyder inte att brandväggen är avstängd, det är bara styrprogrammet som har stannat (= det går inte att ställa in någonting). Det enda sättet att stänga av brandväggen är det nyss beskrivna. Vänligen, Gabriel

2001-12-04, 22:24
Svar #19

Björn G.

Leif Boström
Jag fick igår 3/12 ett mail
som innehöll W32 badtrans.
Min Norton slog larm, och lade mailet
 i karantän.  
Så det blev inga problem.
Min Norton Var uppdaterad 28/11.
Mailet kom från en för mig bekant.

2001-12-05, 11:14
Svar #20

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Jag har också fått Badtrans. Har Norton virus program så det lades i karantän.Är det någon som vet hur jag gör för att få bort det helt ur datorn. Kan ej hitta någonstans på Norton hur man kastar bort det.
Kerstin Persson.

2001-12-05, 17:59
Svar #21

Per Wallen

Hej Kerstin
 
Jag har inte något svar på hur du tar bort viruset via norton. Däremot kan du söka upp platsen via utforskaren och därigenom ta bort det.
 
Sökvägen kan se ut så här c:`program`norton antivirus`quarantine`
 
I min dator låg det i d:`program`norton`systemworks`antivirus`quarantine`
 
Ta bort alla filer i den katalogen och viruset ska vara borta. För övrigt gör det inte något att det ligger i karantän.
 
MVH
//PWa

2001-12-05, 20:48
Svar #22

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Varning Nytt virus!!!!!
 
Hej Nu sprids ett nytt virus som heter Goner. Detta virus skall enligt aftonbladet förstöra antivirusprogrammet som man har installerat på datorn och även (enligt telias hemsida) stänga av brandväggen i datorn. Mer info på: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,111461,00.html
 
 
Hoppas ingen blir irriterad på detta inlägg, men efter senaste tidens virusproblem på en del personers datorer tyckte jag att det var på sin plats att varna för detta nya virus.
 
Norton Antivirus har en uppgradering som skyddar mot detta virus.

2001-12-05, 22:00
Svar #23

Monica Edvardsson

Hej Kerstin!
 
Öppna karantänen
Tryck på visa innehållet i karantänen
Markera viruset och tryck på ta bort.
 
Mvh Monica

2001-12-05, 23:36
Svar #24

Ingrid Bergström

Vet någon ett antivirusprogram, som går att använda om man bara har 32 mb ramminne? Inte F-secure, som säljs av Telia i alla fall. Virus kanske är till för att man ska köpa nya grejer, min dator funkar för vanligt användande.

2001-12-06, 01:48
Svar #25

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Om Du utgår ifrån den meny som kommer upp när Du klickar på Norton Antivirus (som bilden nedan):
 

 
och sedan dubbelklickar på raden Quarantine contents får Du en fråga om Du vill gå till Quarantine Console vilket Du svarar ja på.
 
Därifrån går det bra att ta bort varje virus som ligger i karantän.
 
Mvh - Mats

2001-12-06, 09:11
Svar #26

Per Wallen

Hej Ingrid Bergström
 
Prova med Panda Antivirus Platinum. http://www.pandasoftware.com
 
Panda vann tydligen PCWorlds antivirustest, ganska överlägset också.
 
Om det fungerar måste du köpa det för att kunna uppdatera, den version som du hämtar hem via nätet innehåller en äldre virusdefinition och den går inte att uppdatera. Den registrerade går att uppdatera via nätet.
 
MVH
PWa

2001-12-06, 09:13
Svar #27

Per Wallen


2001-12-07, 22:32
Svar #28

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Tack alla ni som hjälpte mig med hur man skulle få bort Badtrans. Nu har jag den borta, men hann få 3 mail med denna virus innan den kom bort.  
TACK.
Kerstin Persson.

2001-12-08, 12:09
Svar #29

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej alla datorsnuviga!
Du som har blivit drabbad av virus och inte kan uppdatera ditt gamla virusprogram eller inte har något alls, titta på följande länk och låt skanna av din dator och rensa bort eventuella snuvor:
 
http://housecall.antivirus.com/
 
Fungerar alldeles utmärkt - och kostar ingenting!
/Robban

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna