ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03  (läst 1456 gånger)

2003-07-11, 21:24
läst 1456 gånger

Birgitta Ohlsson

Stefan, du skriver att mail från ”tanten” kommer att spridas om hon så eldar upp datorn? Så drastisk behöver man nog inte vara det räcker nog med en enkel formatering. Jag fick nämligen liknande mail från en annan adress, dessa upphörde att komma efter att jag gjort en anmälan till Internetleverantörens abuseavdelning för den berörda adressen, hur förklarar du det? Ingen risk att jag tar illa upp, jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Jag vet mycket väl att virustillverkarna hela tiden ligger steget före antivirusmakarna och att ett virus ofta skrivs om flera gånger, men i detta fallet gäller det ett välkänt virus W32.Ganda.A@mm som varit känt sedan den 17 mars. Du skriver att du fick ett femtiotal mail från Håkan Skogsjö, fick du alla dessa mail på en och samma gång?  Jag har från berörda adress fått 26 + 77 + 58 + 9 + 23 + 45. Efter detta tror jag de flesta hade fått nog. Jag kan acceptera att få enstaka virussmittade mail då och då men när det dröser in i den omfattning som ovan nämnda tycker jag att jag har all rätt att bli irriterad. Om man har en dator som man vet är virussmittad tycker jag att det är ens skyldighet mot alla andra Internetanvändare att ta i tu med problemet, för hur skall man annars få bukt med virusspridningen? Det står så här på F-Secures sida ”Masken väntar sedan på Internetförbindelse. När denna Internetförbindelse finns tillgänglig börjar masken att leta efter e-postadresser på den infekterade datorn”.osv. Att det tex inte kommit några virussmittade mail sent på kvällarna kan väl vara ett tecken på att datorn inte varit på och uppkopplad under dessa sena timmar? Så som du resonerar borde väl virusmailen rasa in oavsett vilken tid på dygnet det är? Idag har jag inte fått några nya virusmail, undrar vad det beror på?

2003-07-11, 21:44
Svar #1

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Birgitta. Jag är visserligen på semester men blev överraskad att jag fick mejl från den dator jag har hemma (om man får tro avsändar-adressen) till den Mejl adress jag använder nu. Hur skulle du kunna förklara det? Obs har ingen anhörig som är i närheten av datorn,datorn har fullott virusskydd (Norton) samt att den varit avstängd nästan 1 vecka.
MVH Per

2003-07-11, 22:35
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Per. Jag vet att oskyldiga människors emailadresser ”kidnappas” av virus. Mitt resonemang grundar sig på inlägget som är en rapport från Tiscali läs den. Där står det att ”tanten” vet om att hennes dator är virussmittad. Så just i detta speciella fall, jag repeterar i detta speciella fall så tyder ju allt på att det är virus från just hennes dator som sprids med hennes adress som avsändare. Varför du får mail från din dator hemma får du ta upp med din Internetleverantör.

2003-07-11, 23:21
Svar #3

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Det är inte min Mejladress som spökar. Det är mer att den snappats upp av just en virussmittad dator som hittat den. Det har bara hänt en gång dessutom. Sedan stämmer det att jag själv fått mängder av brev från just Gerds@tiscali.se
Det var bara det jag syftade på.
Det var även just den dealjen som Stefan syftade på (tror jag i alla fall).
 MVH Per

2003-07-12, 00:03
Svar #4

Erika English

Mina kamrater fick ett mejl som jag hade skrivit för tre år sen (med ett vidhängande virus) från en adress som var snarlik min.  Det var lite jobbigt eftersom det såg ut att vara från mig men jag har ingen möjlighet att stoppa eländet.

2003-07-14, 21:44
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Nu har jag tvingats byta inloggningsuppgifter och mailadress pga virusterrorn från Gerds@tiscali.se
 
Under lördag - söndag fick jag inga virusmail men idag kom 83 st!! så många att jag fick mail från min Internetleverantör som påpekade att min brevlåda var full och att jag var tvungen att tömma den.

2003-07-14, 22:07
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag kan bara påpeka att jag inte har fått ett enda mail från den adressen. Jag bryter visserligen mot regeln att ange min mailadress.

2003-07-14, 22:10
Svar #7

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Birgitta, kan du inte spärra avsändare i din e-mailhanterare? Jag spärrade Gerd i Hotmail och har inte sett röken av några mail sen dess.  
 
För övrigt så tipsar jag igen om att ha en skräp-adress på hotmail eller passagen eller på någon annan fristående hanterare. En adress som man lämnar ut officiellt och sin ordinarie adress lämnar man bara ut till vissa personer. Till min Outlook får jag inte ett enda spam eller virusmail men jag är ytterst restriktiv till vem jag lämnar den adressen. Från min hemsida har jag ytterligare en mailadress, också till en extern e-posthanterare. Lite bök att kolla alla adresser men det är det värt!
Hälsningar/Gunnell
gunfors@hotmail.com

2003-07-14, 22:22
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Gunnell
 
Tack för tipset men nu har jag fått mina nya uppgifter och tänker inte uppge mailadressen i mina inlägg som jag tidigare gjort.
 
Jan
 
Jag gjorde dumheten att bryta mot den regeln jag också och fick som sagt betala för det. Var nog nära 400 virusmailgränsen när jag till slut fick nog.

2003-07-14, 23:56
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som en liten parentes så finns min e-postadress (som är den 'riktiga' - både privat och i tjänsten) i tusentals inlägg här på forumet, men det är väl just för att den 'gömmer sig lite' via mina användarkonton (adressen syns inte direkt) som det går så bra. Jag får några få sådana här virusmail i veckan, kanske ett om dagen i genomsnitt bara.
 
Detta var förresten exakt det Eva Dahlberg skrev om här ovan den 9/7 - och det tål nog att upprepas att ett användarkonto i Anbytarforum, som man får som Rötter-vän för 100:-/år är en ganska bra investering om man både vill finnas och synas..

2003-07-15, 20:36
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Med anledning av Eva Dahlbergs inlägg från den 9/7. När aktiverade du ditt konto? Den 8/7 skrev du att du också fått en massa mail från adressen vi pratar om. Aktiverade du det den 9/7 så du slapp mail från dagen eller har du aktiverat det innan? Är det adressen som du har på Rötters vänner som du fick virusmailen på eller är det en annan?
 
Hoppas att ingen skall missförstå detta inlägg för anledningen att jag undrar är ju om man trots att man skulle bli medlem i Rötters vänner och på så sätt få en mer skyddad adress ändå kan drabbas av dessa virusmail?

2003-07-15, 21:27
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Birgitta! Jag aktiverade kontot någon gång första halvåret 2001 tror jag. Jag bytte e-postadress privat i samband med att vi skaffade bredband hösten 2001 och bytte e-postadress till min nuvarande på mitt användarkonto först i augusti/september 2002.
 
Jag har i augusti 2001 och den 20 nov 2001 skrivit i denna tråd (se under äldre inlägg) om några mejl på min gamla adress, så därför spårar jag mitt aktiverande av kontot till den tiden, Röttervän har jag varit från starten tror jag (eller året efter).
 
Att få en mer skyddad adress är ju inte enda fördelen, eller enda anledningen att vara med.
 
Det är på min nuvarande aktiva adress (den på Rötter-kontot) jag fått virusmejl den senaste månaden (möjligen sex veckor). Jag uppskattar att jag fått färre än två dussin mejl från gerd/tiscali-adressen (och då räknar jag nog högt, jag tror det är färre), några få från andra adresser, t.ex. en hubbamajl/hotmail. De senaste tre dagarna har jag fått två virusmejl, ett från var och en av de två adresser jag nämner. Samtidigt har jag fått ca 60 spammejl på den gamla adressen.
 
Jag känner alltså inte alls igen din bild Birgitta av antalet mejl från gerd-adressen, och jag har på datorn jämnt på helgerna, kollar min e-post en gång i timmen eller något. Är det en slumpgenerator - för alla får ju olika mycket?
 
Som jag skrev så ligger min användarkonto-adress även på andra hemsidor, jag lägger ut den i DISForum, och den har även kommit in i en nyhetsgrupp genom att en amerikanska kopierade ett mejl i sin helhet och lade in där (jag antar att all j-a spam på den gamla adressen kommer från att jag lade ut min adress i de nyhetsgrupper jag var med i, och att en samlare sedan sålt dem).
 
Jag tycker det är synd när man inte vågar (eller vill?) använda sin adress på forumet, även om jag sällan använder det för att kontakta någon utanför forumet. Jag tycker att man ändå visar att man går att kontakta när den finns. Jag har fått några förfrågningar om vi är släkt eller om hjälp, ett par negativa skällsbrev också men fler tack-brev på det viset.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Jag tror inte att man alltid kan skydda sig, men man kan upplysa folk om hur de bör skydda sig själva och andra men det hjälper ändå inte.  
 
Jag använde blockering en del, men har för tillfället det avstängt, jag håller med om att stora mängder skräp - oavsett om det är spam, maskar eller virus eller hoax-brev eller kedjebrev - är ett otyg men jag tror vi får leva med det. Jag vill inte gärna hålla på med en massa olika adresser, och hålla reda på var jag ska använda vilken. Men det är var och ens val!

2003-07-15, 22:18
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Tack för ditt mycket informativa inlägg. Jo visst är det konstigt att vissa blir överösta med virusmail och andra får några få eller inga alls. Jag har hela tiden sedan jag började med släktforskning någon gång 2000 tror jag haft min emailadress i mina inlägg och har aldrig blivit utsatt för sådan virusterror. Några enstaka har jag väl fått men när man som jag sedan den 2/7 fått uppemot 400 mail från samma adress så vill jag inte ha min emailadress synlig längre. Enda chansen att bli kvitt det var att byta emailadress helt och hållet, för Tiscali gör inget trots påringningar om den adressen. Eftersom du nu fått virusmail från Gerds på adressen på kontot hos Rötters vänner så känns ju inte det riktigt säkert det heller. Anledningen till att virusmailen kommer i så olika mängd kanske inte beror på vart man har sin adress utan på något annat? Visst har du rätt i att man kan gå med ändå i Rötters vänner men det var om adressen var skyddad där som var intressant för mig just nu. För hur det än är så vill man ju kunna bli kontaktad av andra släktforskare eftersom det är ju lite det som anbytarforum går ut på.

2003-07-15, 22:50
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det roliga är att vem som helst kan ladda ner virus och olika maskar, från främst tyska hemsidor, som man sedan kan bombardera brevlådor med.  
Jag tror faktiskt att vissa personer sysslar med sådant, även hos dem som brukar vara på detta forum. Självklart kan jag inte peka ut någon.

2003-07-15, 22:57
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Birgitta! Lite av vad jag försökte peka på är att jag vet ju inte om virusmejlen kommit för att adressen ligger i min användarkonto-profil eller för att den ligger öppet på t.ex. DISForum. Det går ju inte att spåra hur någon fått ens adress i sin dator.
 
Jag har t.ex. fått ett spam-brev på en adress som jag överhuvudtaget bara lämnat ut en enda gång för att någon skulle testa den och som alltså inte är en aktiv adress för tillfället.
 
Det finns de som skriver om sin adress hela tiden (med remove, notthis eller mial i stället för mail), Christian Andersson föreslog att man skulle lägga in den som bild, det finns säkert fler varianter. Själv har jag som sagt förskonats från ganska mycket, det inser jag, peppar peppar. Det kan i alla fall inte skada att ligga bakom en profil, som jag ser det.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-16, 00:09
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jan, den person som ser ut att stå som avsändare av virusmail är ytterst sällan samma person som avsiktligt sprider viruset. Det namn som du ser är antingen den drabbade personen som fått sin dator infekterad, eller lika ofta en helt oskyldig person vars e-postadress finns i den drabbades adressbok, temporära internetfiler eller liknande. Jag har fått otaliga virusmail från välkända adresser här, men jag tror inte att det är dessa personer som bombarderar, utan mest sannolikt är att deras adresser hijackats av viruset.

2003-07-16, 10:08
Svar #16

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Anders,
 
Jag vet om precis allt det där. Jag är datautbildad och har kunskaper om dessa frågor.
Det hindrar inte mej från att ändå påstå att någon med avsikt skickar en massa skit till andra människor.

2003-07-16, 10:24
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I så fall är det ju rent ut sagt fördjävligt. Jag tycker du ska meddela dina misstankar till redaktionen, som har möjlighet att jämföra med sina uppgifter om deltagarna här (IP-nummer t ex), för att eventuellt komma åt den som gör det du påstår.

2003-07-16, 14:18
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Jag har fått sammanlagt 15 ebrev med virus med den aktuella tiscali-adressen som avsändaradress under ca två veckor, inget av dom har gått till den adress jag har här under min profil. Min andra (gamla) adress har jag haft i användarprofilen tidigare (för mer än 3 år sedan) och den har också funnits på min hemsida till och med 30/5 i år. Alla virusbreven kom till den gamla adressen, en adress som ligger ute på andra ställen (efterlysningssidor och liknande) sedan innan jag bytte till den här för över tre år sedan. Virusprogrammet har plockat min gamla adress från någon annans adressbok, någon annan sida på nätet än den här eller cachade sidor om det nu är så att virusattacken startade i början av juli, vilket den naturligtvis inte gjorde, den har gått runt ett bra tag och kommer troligen att fortsätta att göra det. Så fort någon får in viruset i sin dator så startar en ny omgång med nya adresser som både avsändare och mottagare.
 
Det finns inget bättre skydd mot virus än att ha ett ofta uppdaterat antivirusprogram och att (om olyckan är framme) låta bli att öppna bifogade filer med mysko namn som kommer i ebrev med märkligt innehåll. Så länge inte alla följer detta så kommer virusattackerna att fortsätta, och det blir nog tyvärr svårt att få alla att följa dessa råd.
 
Kan också tillägga att det inte bara är i den egna datorns cachade filer som adresser kan ligga kvar, utan även i cachade filer som man kommer åt via t ex sökmotorer, och dom kan man ju tyvärr inte plocka bort. Att ha sin epostserver på ett webhotell som har automatisk viruskontroll på eposten är inte heller så dumt, då får man bara ett meddelande att ett virusbrev skickats till den adress man har samt uppgifter om från vilken epostadress och IP-adress ebrevet kom. Mycket praktiskt! ;-)
 
Mvh//
Lotta
 
PS Jag tror inte för ett ögonblick att alla dessa virusbrev kommer från en och samma dator trots att det är samma avsändaradress.

2003-07-16, 17:15
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Ok, då vet jag vad du menade. Tack för det.

2003-07-16, 17:29
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Lotta
 
När jag ringde Tiscali igår tittade de på hennes konto då fanns det 539 st!! virussmittade mail där. Enligt Tiscali har de förut tömt hennes mailbox på över 500 virusmail enligt inlägg här på anbytarforum från den 9/7. I förra veckan när jag fick 77 st virussmittade mail från den adressen skickades det ungefär 3-4 virusmail i minuten, lite långsökt att tro att de kom från olika datorer tycker jag.

2003-07-16, 18:19
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Anders,
 
Jag misstänker ingen eftersom jag inte har några som helst bevis för det. Jag vet bara hur lätt det är att få tag på virusmaterial om man vill skicka.  
Hade virus spritt sig naturligt, s.a.s., så hade det aldrig i livet fått den konstiga spridning det har nu.

2003-07-16, 18:20
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men, Birgitta, tanten har väl inte skickat alla dessa virusbrev till sin egen epostlåda!?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-16, 21:30
Svar #23

Birgitta Ohlsson

Men Jörgen, hört talas om inkommande och utgående mailserver?? Eller trodde du mailen svischade runt i cyberrymden när mottagarens dator är offline?

2003-07-16, 22:34
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men var kommer virusbreven ifrån? Det som finns i hennes epostlåda har ju sänts till henne! Hur har det gått till om det är långsökt att tro att de kom från andra datorer?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-16, 22:46
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Snart förtjänar Tiscali-Gerd en egen rubrik under 'Kändisar' tror jag..  
(och bli nu inte osams i detta ämne bara)

2003-07-17, 00:14
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har nu tagit en ny titt på meddelandet från Tiscalis supportavdelning som citerades i ett inlägg här den 9/7 kl. 14.10. Så här står det där:
 
Det är en gammal tant som har adressen, hon vet om att hon har virus och kommer ej att koppla upp sig förrens en kille varit hem till henne och kört igenom ett virusprogram, vi har också tömt hennes mejlbox från över 500 virusvarningar nu.
 
Måhanda är de 539 virussmittade mail som fanns i tantens epostlåda i går också virusvarningar? I sak ändrar det emellertid inget. Varifrån kom i så fall de virusbrev som genererade varningarna i retur, när hennes dator inte är uppkopplad?
 
Och hur vet hon egentligen att hennes dator är virussmittad innan en kille varit hem till henne och kört igenom ett virusprogram? För att Tiscali talar om för henne att det är det virusvarningarna betyder? Men de varningarna kan ju som sagt lika gärna ha orsakats av att virusbrev skickats från en eller flera andra datorer där viruset hittat hennes adress och satt den som avsändare.
 
Över huvud taget verkar detta vara en märklig historia. Visst händer det att det kommer flera virusbrev från samma avsändare, ibland i tät följd och ibland med långa mellanrum. Men finns det någon som har fått dessa enorma mängder från en och samma avsändare förrut?
 
Här ligger det en gravad hund... J L (Stryk det som ej önskas.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-17, 13:20
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Birgitta!
 
När någon skickar ett ebrev så hamnar detta på mottagarens epostkonto på dennes internetleverantörs/webhotels mailserver, det ligger inte kvar på avsändarens tills mottagaren kopplar upp sig. Alla brev som hamnat hos den här tiscali-adressen är alltså brev som kommit till den, som Jörgen skriver.
 
En anledning till att det samlas så många ebrev på mottagarens konto på mailservern kan också vara att man i sitt epostprogram gjort inställningen att ebreven ska ligga kvar på servern när man tagit hem dom, och då blir det lätt fullt där om man får mängder med virusbrev och virusvarningar. Man raderar dom i sin egen dator men dom ligger ändå kvar på servern. Det man gör är alltså ungefär som att ladda hem en kopia och låta originalet ligga kvar på servern. (Blev det där för rörigt så beror det på den ooootroligt tryckande värmen... ;-))  
 
Det jag skrev ovan att vissa webhotell/internetleverantörer har viruskontroll på mailservern kan också resultera i att den som står som avsändare får tillbaka ebrevet automatiskt från mottagarens mailserver, med upplysning om att det är ett virusbrev. Om någon då har utnyttjat din epostadress som avsändare på dessa ebrev så får alltså du alla returer även om du inte är den verklige avsändaren.
 
Som administratör av epostkonton för vår förening  så har det hänt åtskilliga gånger att jag fått dessa returer och varningar eftersom jag har en skräplåda på vår domän dit alla feladresserade ebrev kommer som har vårt domännamn i adressen. Och det händer ganska ofta faktiskt att virusprogram hittar på en adress har jag märkt genom detta. Jag märker också att det måste plockas (av virusprogrammen) en hel del i ej uppdaterade adressböcker i drabbade datorer, eftersom jag får brev adresserade till adresser som inte längre finns på vår domän, och som inte heller finns utlagda på någon hemsida.
 
Många som får virusbrev skickar också personligen virusvarningar till den som står som avsändare (trots att den inte är den verklige avsändaren) och även detta bidrar till att det blir fullt i inboxen på mailservern.
 
Mvh//
Lotta

2003-07-17, 19:02
Svar #28

Christina Holmér-Gunnerfält

Lotta,
Håller med dig, vore nog bra om man kollade sina inställningar och inte hade - att spara på mailservern inställt (om man inte nödvändigtvis måste av någon anledning). Detta skulle säkert minska antalet virusvarningar.

2003-08-03, 12:33
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hej
F-Secure senaste
 
En ny e-postmask vid namn Mimail har fått stor spridning och har  
vid skrivandets stund klättrat till plats 2 på vår virusstatistik,  
http://www.F-Secure.se/virus/statistik/
Masken sprids som en bifogad ZIP fil vid namn message.zip
 
Meddelandet som Mimail skickar ser ut så här:
 
From: admin@local-domain-name
Subject: your account [slumpmässiga tecken]
Hellow there
I would like to inform you about important information regarding your email
address. This email address will be expiring.
Please read attachment for details
---
Best regards, Administrator
[slumpmässigt valda tecken]
Attachment: message.zip

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna