ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2006  (läst 2988 gånger)

2006-03-13, 18:22
läst 2988 gånger

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Ann-Mari!
 
Det har varit segt lite av och till i min dator också i synnerhet i Porträttfynd. Har ADSL-uppkoppling som annars är snabb och bra. Och all annan nedladdning fungerar som den ska, även om det är mycket bilder på sidan.
Det lilla röda krysset torde vara det som finns i menyraden tillsammans med bakåt-framåt-uppdatera osv. Där stoppar du nedladdningen av en sida om du tröttnar på att vänta, men du ramlar inte ut från internet.
 
Hälsningar
Marianne K

2006-03-13, 18:25
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ann-Mari,
 
Det tar ungefär 5 sekunder för mig att öppna sidan RÖTTER. Lika lång tid tar det att komma in på Porträttfynd.
Jag märker ingen skillnad mot tidigare.
 
Däremot så kommer mailavisering på kontot, flera timmar efter det har skrivits.
Det är det enda jag kan märka just nu.
 
Hälsningar Eivor

2006-03-13, 18:35
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nej, jag menar inte avstängningsknappen utan den som det står Stopp under.
 
När jag tittade in nu, innan jag ska skynda till tåget för att åka hem från jobbet, gick det lekande lätt att komma in. Det kanske bara var överbelastat tidigare idag.
 
Ingegerd

2006-03-13, 18:50
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu då jag hittat stoppknappen, då verkar allt ha ordnat upp sig.
 
Det här problemet har varit några dagar, men det är väl så att redaktören som nu är tillbaks har fixat det här. (Jag har för mig att Mats hade meddelat honom problemet).
Ann-Mari Bäckman

2006-03-13, 19:27
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Felanmälde i helgen, kompletterade idag, men vi får kanske höra vad som hänt, för nu verkar det fungera mycket bättre.

2006-07-09, 11:03
Svar #5

Olof Skog


2006-09-05, 20:54
Svar #6

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Jag har F-secure på sk. utvärderingsmånad, när jag skall skriva in prenumerationsnyckel får jag meddelandet att jag måste vara inloggad som adminstratör, vilket jag är, har kollat i kontrollpanelen. Har även lagt upp ett nytt admin.konto, men det hjälper inte. Ingen på F-Secure eller Telia har lösning på problemet. Vad göra?

2006-09-06, 18:51
Svar #7

Gabriel Frisk

Kolla om du kan göra andra saker som bara kan göras från adminkontot, t.ex. manipulera andra(s) konton...
 
Mvh
Gabriel

2006-09-06, 23:49
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det kanske är så att du måste vara inloggad som administratör för antivirusprogrammet. Meddelandet gäller antagligen programmet och inte operativsystemet. Jag har inte någon personlig erfarenhet av just F-secure, men av många andra antivirus program och de brukar ha administratörskonton - av säkerhetsskäl.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-09-07, 10:18
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Troligen är det F-secure du ska vara inloggad i. Så var det i Norton. Jag skulle ändra något, vad det nu var, och var då tvungen att vara inloggad. Det verkade ha något med föräldrakontrollen att göra. Men den var inte installerad, och för att installera denna måste man vara inloggad. För att logga in måste den vara installerad...
 
Slutgiltig åtgärd: format c:.
 
Hoppas det löser sig på annat sätt.

2006-09-07, 12:46
Svar #10

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Du behöver inte nödvändigtvis vara inloggad som administratör men däremot måste du ha adminbehörighet. Kolla mha kontrollpanelen om du har något konto med behörighet

2006-09-07, 18:42
Svar #11

Gabriel Frisk

...och kommendera för böfweln INTE format c:! Det är ett oåterkalleligt kommando!
 
Ta nu först reda på om du överhuvudtaget har ett konto med adminrättigheter!
 
Mvh
Gabriel

2006-09-08, 09:46
Svar #12

Ingrid Gunnarsson

Och det oåterkalleliga kommandot innebärer att allt på hårddisken raderas!

2006-09-08, 10:16
Svar #13

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Gabriel, det var INTE kommenderat, det var det enda för MIG. Och den som inte vet vad det handlar om, vet troligen heller inte vart man skriver det.

2006-09-08, 20:48
Svar #14

Gabriel Frisk

Ja, det tror jag också, men man vet ju aldrig! Mina tankar om det här problemet rör sig kring möjligheten att policy för kontot är kurrupt på grund av t.ex. ett kortvarigt strömavbrott. Jag har svårt att se att felet skulle vara i F-Secure. Jag är osäker på hur det förhåller sig i XP Home, men i Pro-versionen kan man logga in säkert på administratörkontot genom att ge trefingersaluten (CTRL+Alt+DEL) två ggr efter varandra och fylla i namn (alltså Administratör utan fnuttar i den svenskspråkiga versionen) och lösenord på respektive plats i dialogrutan som öppnas. Om det inte nu går att manipulera F-Secure, vet jag inte så här på rak arm var felet är. Man behöver dock inte ta till format C, man kan i stället försöka göra en reparerationsinstallation av systemet...
 
Hur går det H. O. T., kommer du någon vart?
 
Mvh
Gabriel

2006-09-09, 18:00
Svar #15

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Hur går det....
Jag har inte hittat ngn admininloggning på F-Secure, får maila supporten och fråga.

2006-09-09, 19:27
Svar #16

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Sen 2 år tillbaka kör jag ett gratisprogram som uppdaterar sig själv i stort sett varje dag automatiskt, som jag ännu inte haft minsta problem med.
 
 
 Avast
 
 
gratis litet och smidigt

2006-09-09, 21:44
Svar #17

Gabriel Frisk

Ok Tengrud,
vänta lite nu, du ska inte logga in i F-Secure, det kan du inte! Du ska logga in i ditt operativsystem som administratör  och sedan ÖPPNA PROGRAMMET F-Secure för att göra det du tänkte.
 
Benny,
H-O T. frågar inte om Avast, frågan gäller F-Secure! Antagligen måste man vara inloggad som administratör också när man skall manipulera det programmet...
 
Mvh
Gabriel

2006-09-09, 21:51
Svar #18

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Gabriel,
 
Jag är medveten om att H-E Tengrud inte frågar om Avast, jag gav bara ett tips till alla övriga forumläsare på ett gratis virusprogram, rubriken på detta ämne är ju inte F-Secure så det finns säkert andra som funderar på vilket virusskydd man ska använda sig av. Fungerar inte F-Secure som man vill / ska kanske man ska använda sig av ett annat virusskydd, och i min smak är F-Secure...inte mycket värt
Men det är ju upp till var och en.

2006-09-09, 22:54
Svar #19

Gabriel Frisk

Ja, men H-T. T. (eller vem som helst), har ju ingen nytta av de programmet heller om det inte går att ställa in. Jag är intresserad av att få veta den tekniska orsaken till att frågeställaren inte kommer åt att manipulera F-Secure... För att kunna hjälpa frågade jag ungefär så här:Kan du göra något annat i systemet som kräver adminrättigheter, t.ex. manipulera andra eller andras konton? Svaret på den frågan är viktig! Om det nämligen inte går, så fungerar det inte heller med något annat antivirusprogram... Dessutom skulle det underlätta att få reda på vilket operativsystem som H-O T. använder, jag antar att det är XP Home eftersom han pratar om konton och inloggning.
 
Mvh
Gabriel

2006-09-09, 23:52
Svar #20

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Gabriel,
 
Du skriver H-T eller vem som helst har ju ingen  nytta av programmet.
Nu rekomenderar jag ett nytt program som har noll att göra med F-Secure problemet. Sen går det ju alltid att avinstallera program som man är missnöjd med.

2006-09-10, 01:35
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Gabriel, de flesta antivirusprogram har ett eget konto, i programmet, som det även går att lösenordsskydda. Det har alltså ingenting med operativsystemet att göra.
När man installerar ett sådant program brukar en fråga om adminkonto dyka upp under installationsprocessen.
En del program, inte bara antivirusprogram, frågar också under processen om programmet ska vara tillgängligt för ändringar från alla konton i operativsystemet. Svarar man då nej på den frågan, brukar det krävas att man är inloggad på samma konto i operativsystemet som när man installerade för att göra en övergripande ändring.
Det här kan ställa till problem om programvarorna var förinstallerade vid datorleveransen, och installatören inte tänkt sig för. Det är nämligen så att Windows XP PRO och HOME (ingen större skillnad på dessa versioner praktiskt sett) har dolda konton, som man inte kan se och då heller inte logga in på - om man inte känner till dem.  
Är det ursprungliga installationskontot dolt så kan det ställa till det.
Dessa konton syns heller inte när man jobbar i användaradministrationsprogrammet.
Det finns gratisprogram som kan informera om alla konton, annars måste man leta i windows systemregister.
Jag ska tillägga att normalt är det inga problem med de dolda kontona, men det kan ju vara bra att känna till att de alltid finns.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-09-10, 16:34
Svar #22

Gabriel Frisk

Du skriver H-T eller vem som helst har ju ingen nytta av programmet.
 
Benny,
nej, jag skrev inte så, jag skrev så här: Ja, men H-T. T. (eller vem som helst), har ju ingen nytta av de programmet heller om det inte går att ställa in....
 
Mvh
Gabriel

2006-09-10, 17:29
Svar #23

Gabriel Frisk

Sven.Ove,
 
> Gabriel, de flesta antivirusprogram har ett eget konto, i programmet, som det även går att lösenordsskydda.
??? har aldrig set något sådant konto
 
> Det har alltså ingenting med operativsystemet att göra.
 
Det är precis de det har - i allra högsta grad
 
> När man installerar ett sådant program brukar en fråga om adminkonto dyka upp under installationsprocessen.
 
För att du överhuvudtaget skall kunna påbörja installationen (och få frågan) måste du vara inloggad i systemet med adminrättigheter.
 
> En del program, inte bara antivirusprogram, frågar också under processen om programmet ska vara tillgängligt för ändringar från alla konton i operativsystemet. Svarar man då nej på den frågan, brukar det krävas att man är inloggad på samma konto i operativsystemet som när man installerade för att göra en övergripande ändring.  
 
...och att samma konto har adminbehörighet.
 
> Det här kan ställa till problem om programvarorna var förinstallerade vid datorleveransen, och installatören inte tänkt sig för. Det är nämligen så att Windows XP PRO och HOME (ingen större skillnad på dessa versioner praktiskt sett) har dolda konton, som man inte kan se och då heller inte logga in på - om man inte känner till dem.  
 
Åter igen måste man vara inloggad med adminrättigheter om man vill göra dom synliga. Trefingersaluten öppnar ridån i XP Pro, hur det är i Home vet jag fortfarande inte.  
 
> Är det ursprungliga installationskontot dolt så kan det ställa till det.
 
...trefingersaluten...
 
> Dessa konton syns heller inte när man jobbar i användaradministrationsprogrammet.
 
??
 
> Det finns gratisprogram som kan informera om alla konton, annars måste man leta i windows systemregister.
 
TweakUI är ett sådant, kontona ser man också i Documents and settings men man måste först göra dom synliga.
 
> Jag ska tillägga att normalt är det inga problem med de dolda kontona, men det kan ju vara bra att känna till att de alltid finns.
 
Ur säkerhetssynpunkt är det bra att låta dom vara osynliga.
 
Jag vill inte fortsätta den här diskussionen förrän H-O T. har hört av sig.
 
Mvh
Gabriel

2006-09-10, 18:24
Svar #24

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Nej Gabriel,
De dolda konton jag avser syns inte i document and settings. Ej heller i TweakUI.
För att göra dessa dolda konton synliga så måste du in i systemregistret och ställa  om en växeln för vart och ett av dem.
Trefinger saluten som du kallar den finns också i XP-Home.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-09-10, 19:51
Svar #25

Gabriel Frisk

Här kanske vi har lösningen på H-O. T:s problem!
 
http://windowsxp.mvps.org/admins.htm
 
Läs sista stycket om XP Home och följ länken vidare. Här säger man att även om adminkontot är synligt går det inte i normala fall att logga in med adminrättigheter utan det måste göras via Safe Mode!
 
Alltså H-O. T., kör du XP Home... eller?
 
Mvh
Gabriel

2006-09-11, 21:02
Svar #26

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
För att komma vidare med problemet..
Versionen är Windows XP PRO med pack 2.
Jag startar win utan lösenord.
Skall läsa och fundera över Gabriels senaste förslag.

2006-09-12, 05:36
Svar #27

Gabriel Frisk

Ok, eftersom du har Pro-versionen så måste du ge ett lösenord åt det URSPRUNGLIGA inbyggda adminkontot, det som heter Administratör i den svenskspråkiga versionen, för att det ska fungera! Även om du loggar in med trefingersaluten så funkar det inte om lösenordet är blankt! Logga in på det konto (ev. med ditt namn) som skapades vid installationen, gå sedan in i kontrollpanelen och försök att ge ett lösenord åt det förstnämnda kontot. Det kan hända att du måste gå via ett registerhack (eller installera TweakUI) för att få kontot synligt. Du kan också prova att ge lösenordet i felsäkert läge. Följ länkarna i det förra inlägget.
 
Här ytterligare en länk: http://www.kellys-korner-xp.com/xp_wel_screen.htm
 
När du engång är i farten, sätt lösenord för dom andra kontona också om dom är utan! Stäng av gästkontot om det inte redan är gjort. Spara lösenorden i kassaskåpet, inte under tangentbordet!
 
Efter det här bör det fungera.
 
Mvh
Gabriel

2006-09-25, 16:45
Svar #28

Bertil Holmström (Bertilh)

Symantic stjäl min startsidesadress!!!
 
Jag har nyligen investerat i en Norton Security-variant som bl.a. lovar följande: Home Page Protection options allow you to prevent security risk programs from changing your Internet home page setting to a different Web address. Jag använder som så många andra Internet Explorer. Jag väljer den sida varifrån alla mina filer kan nås, ../internt.html, väljer Verktyg/Internet-alternativ, klickar på Aktuell, och därefter OK. När jag sedan klickar på startsidesikonen kommer jag till http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage/
Jag har inte funnit någon väg att kontakta Symantic och be om hjälp. Någon som kan ge mig ett bättre tips än att befria datorn från hela (eller delar av) Symantic-paketet?
 
Det här förgiftar faktiskt allt arbete med webbsidorna..

2006-09-25, 18:53
Svar #29

Åke Järnpil

Bertilh!
Prova detta: öppna Explorer, klicka på Verktyg i menyraden och välj Internetalternativ.
Under fliken Allmänt hittar du ett fält där du kan skriva in adressen för den sida du vill ha som startsida. Klicka sedan OK. (alltså inte Aktuell)
Det bör fungera.
Åke Järnpil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna