ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2008  (läst 3450 gånger)

2006-10-05, 20:52
läst 3450 gånger

Bertil Holmström

Åke J!
Tack för tipset. Solen skiner åter över liten dator. / bertilh

2008-07-27, 13:14
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Vad gör man när datorn har låst sig?--Vad har hänt?
Laptopen som innehåller hela min släktforskning har låst sig.
När jag startar den visas Windows-programmet och att jag kan välja ikon till min egna startsida. Det är bara det att markören tar inte emot information---varken via musen eller kortkommando. Det går heller inte att stänga av datorn med avstängningsknappen utan man måste dra ut både batteri och elström. Har reda kontrollerat om det finns en skiva i vilket det gjorde och den är uttagen samt haft batteri och elström urkopplat under natten ...ingen förändring i beteendet.
Vad gör jag utan att rasera all släktforskning??
Kan man koppla in en annan dator och via den föra över viktiga program innan nyinstallation görs?
mvh elisabet
 
Ps: den dator jag skriver ifrån har varit raserade några ggr och därför innehåller den ingen backup längre till släktforskningen..har inte hunnit med detta. Ds.

2008-07-27, 14:09
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Det händer ofta att min laptop låser sig och markören fastnar mitt i skärmen.
Ofta om man har för många program igång samtidigt.
Om Du håller ner avstängningsknappen en stund, så stänger den av sig.
Vänta en stund innan Du sätter på datorn igen och tryck på uppdatera med högerknappen.
Jag har XP.  
Hoppas det hjälper.
Hälsn. Eivor

2008-07-27, 14:29
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tyvärr, det är inte några program igång samtidigt eller finns kvar uppe, allt var nedstängt innan jag gick på iväg till några grannar (var noga med detta). När jag kom tillbaka kunde jag inte öppna sidan igen.  
Datorn svara inte på kommando & batteri samt elström har varit urkopplat hela natten och vid flera tillfällen har jag startat om från noll genom att ta ur el och batteri och börja om från början dessutom tar datorn inte in information såsom avstängningsknapp eller mus eller kortkommando ex Ctrl+Alt+F1. Allt är utfört ca 10 ggr nu.
 
SÅ HJÄLP! SNÄLLA

2008-07-27, 14:46
Svar #4

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Gjorde ändå som Eivor skrev. Fick datorn att stänga av sig med avstängningsknappen. Startade om den efter en längre stund och den gick igång för att inkonsekvenskontrollera en disk.  Startade om sig själv och stannade i samma läge som tidigare och det går inte att få kontakt med datorn.  
Vad ska jag göra??

2008-07-27, 15:08
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej igen,
Vad händer om Du trycker alt+ctrl+del  ett par gånger?
För muspekaren i underkanten och se om det blinkar fram något program som ligger i bakgrunden.
Testa esc. också.  
Hoppas att det inte är något virus, dom varnar för att det är på gång ett nytt virus nu.
Hälsn. Eivor

2008-07-27, 17:05
Svar #6

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Har gjort som Eivor skrivit, några ggr vill datorn inkonsekvenskontrollera. Har med hjälp av alt+ctrl+del kommit in på min startsida (där finns inga program uppe) dock fastnade musen där och det gick inte att stänga av eller fortsätta. Fick dra ur batteri och strömmen igen. Nu åter ska jag försöka öppna det på nytt.
 
Vid inkonsekvenskontrollen står det bland annat Filsystem på C: som är FAT32 (om det säger er något).
Har Windows XP.  
Det går att trycka upp F2 direkt och komma in i Setup (men där är jag bortblåst)--testat innan.
Nu gick det INTE att använda alt+ctrl+del eller esc. Däremot fungerade avstängningsknappen. Får vänta igen.
Fler förslag.

2008-07-27, 21:31
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hjälper det med felsäkert läge? Tryck F8 precis när datorn startar (när Windows XP-loggan syns är det försent, det ska vara innan dess). Du får upp en meny och kan välja felsäkert läge där.
 
Lyckas du få igång den i felsäkert läge så kan du i alla fall ta en backup på din släktforskning till exempelvis ett USB-minne.

2008-07-27, 21:43
Svar #8

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tjenare igen! Jag har varit i kontakt med en kille som hjälpte mej igenom felsäkert läge (F12) osv men det låste sig i alla fall.  Min man kom hem senare ikväll & via F2 / Setup kom datorn igång. Nu är CD-R nerbränt på all släktforskning jag har t.om. idag. Tack för all tips och uppmuntran.

2008-07-27, 23:42
Svar #9

Ingvar Olsson

Hej alla
 
Ett gott råd till alla som använder datorer:
SPARA ALDRIG NÅGONSIN, NÅGONTING  på C:disken.
Partionera disken till minst 2 partitioner, och spara på D.disken, eller köp en extern hårddisk och spara ert arbete där. C:disken är enbart till för operativsystemet och alla program.
När ni har lagt det som skall sparas, i olika mappar på D:disken, är bara att högerklicka på en mapp i sänder och skicka en genväg till skrivbordet.
När ni tömmer er kamera till datorn, lägg era bilder direkt på D:disken eller den externa, man vet aldrig när Windows får för sig crascha.
Ett annat bra sätt att spara sina filer, på ett säkert sätt, är att skaffa ett gratiskonto på DIINO,
http://www.diino.se/  
där kan man ladda upp 2 gigabyte gratis.
 
Partitionera  hårddisken gör man på ett enkelt sätt, med något av programmen,
Partition Magic eller Paragon Partition Manager.
Efter en Windows-crasch och följande formatering av C:disken är det jobbigt nog att installera alla sina program igen, men man slipper ju förlora åratals av arbete.
Med vänlig hälsning
Ingvar Olsson

2008-07-29, 04:06
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingvar! Tack för dina råd! Det här med att spara är ett kapitel för sig. Jag skulle faktiskt vilja gå en kurs i bara det. När jag lärde mig hantera datorn i början på 90-talet, så använde jag mig av McIntosh. Inga problem alls att spara. Nu då man ska spara på ett externt minne, så verkar det som det inte går att ersätta det gamla sparade.
 
När jag ska spara något t ex XX1 och har uppdaterat detta och skall spara, så får jag meddelandet att detta finns redan. Då måste jag ge det sparade en ny titel XX2 och nästa gång XX3 o s v. Varför kan jag inte ersätta det gamla, med den nya versionen?
 
Jag är livrädd att förlora det jag matat in på Holger, eftersom jag förlorat det jag matat in vid två tidigare tillfällen p g a slarv med att spara på rätt ställe.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-29, 06:51
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för påminnelsen Ingvar!
 
Ser att det är fler som är uppe i den svala gryningen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-07-29, 08:08
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det där med Dino lät intressant. Obs bara att man måste vara aktiv på gratiskontot. Inte för att det lär vara någon större risk att man dröjer så länge, men de raderar efter 6 månaders inaktivitet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-29, 11:06
Svar #13

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Peter Karlsson varnade en gång för att lägga sin back-up bara på ett USB-minne.
Det kan avmagnetiseras om det ligger nära eluttag eller annat.
Jag bränner en skiva, ungefär en gång i månaden eller oftare om jag lagt in nya bilder eller nya släktuppgifter i datorn.
Dok. och bilder får plats på en vanlig CD-skiva.
Det blir några stycken, men hellre det än att allt skall försvinna.
Ha en fortsatt solig dag - hälsn. Eivor

2008-07-29, 11:35
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Eivor för tipset! Jag har för mig att jag läst att ett USB-minne också kan åldras.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-29, 12:00
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jo, jag kom på en sak. Om jag sparar t ex det jag lagt in på Holger på en skiva och sparar varje månad, med eller utan nya uppgifter. Kommer det att bli så att jag får kalla det första sparade för t ex Holger I, nästa för Holger II o s v. Det måste väl innebära att skivan med Holger I eller alla före den sist sparade blir värdelösa? Får man slänga dessa allt eftersom eller kan man lägga in nya uppgifter på dessa. Jag hoppas det går att förstå vad jag menar. Jag skulle velat ha det så, att jag kan ersätta det gamla med det nya D v s jag får en fråga Dok. finns redan vill du ersätta det? Allt eftersom jag lägger in nya uppgifter, så är det ju bara det sista jag är intresserad av.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-29, 12:12
Svar #16

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Då får Du använda en DVD-skiva som går att skriva över. Det är en särskild sort.
Om Du har en diskettstation (USB) de nya datorerna har ju inte diskettenhet längre, så kan Du spara där på en diskett och den kan formateras och skrivas över.
Bra att ha sina uppgifter på flera ställen.
Att åldras är det enda man kan vara säker på...  
Hälsn. Eivor

2008-07-29, 12:13
Svar #17

Ingvar Olsson

Hej alla
 
Det var trevligt att få en så stor respons på mitt inlägg, både här och via e-mail.
Jag förstår att behovet att lära sig datorhantering är ganska stort. Det har jag erfarit även när jag haft kurser i släktforskning. Det finns ju många olika forum på nätet att hämta lärdom från, men det är väl inte säkert att alla som sysslar med släktforskning ger sig tid att leta upp sådana forum. Många tror kanske att det bara är för ungdomen att lära sig datorer. Jag är själv 71 år ung och tycker det är väldigt intressant att lära sig något nytt.
Alla här på Rötter är ju väldigt hjälpsamma vad det gäller släktforskning, så varför inte när det gäller datorhantering. Vi får försöka hjälpas åt. Ingen fråga är för dum eller förenkel eller försvår för att ställas. Det finns ju en samlad stor erfarenhet av datorer och dess hantering här på Rötter.
Vad det gäller Diino så är det ett väldigt fint sätt att dela med sig av sin forskning eller samarbeta med andra. Det är bara att ägna en stund åt att läsa på Diino´s hemsida och se vilka möjligheter som erbjuds.
När det gäller att ”spara” i Windows så är det ju så att Windows inte vill ha 2 filer med samma namn. Därför får man ersätta eller skriva över den gamla filen med den nya. Om man har en fil, ett sparat släkträd på t.ex. 200 personer och har kompletterat det med ytterligare några stycken, är det bara att ersätta befintlig fil med den nya, Windows tar inte bort något av det sparade, den bara komletterar. Jag använder ”Min Släkt” men jag antar att det är likadant i Holger och alla andra program, att man bara trycker på spara-knappen efter avslutat arbete.
Det jag skrev ovan gäller ju om man skall ersätta en befintlig fil på en anna disk.
 
På den här sidan kan man ladda ner ett partitionsprogram.
http://www.paragon-software.com/home/pm-professional/
Om man laddar ner  ”trial-versionen” tror jag det är så fortfarande att man kan sitta och träna och se hur det ser ut utan att programmet utför det exekutiva arbetet.
Man kan kanske tycka att det är dyrt med  80 dollar för ett program som man kanske bara använder 1 eller 2 ggr. Men det räcker med att undvika en totalförlust av sitt arbete och sina foton 1 gång för att inse att det var väl investerade pengar.
Fördelen med det här programmet är att man kan partitionera, dela, sin disk utan att den behöver tömmas först.  
Man laddar alltså ner programmet, installerar och ber programmet skapa en ny partition.
Programmet föreslår själv en lämplig storlek på den nya partitionen och det är i regel bara att godkänna.
När allt är färdigt har det skapats en ny partition som har en enhetsbeteckning som kan vara olika på olika datorer. Beroende på vad som finns i datorn sen förut. Om den nya partitionen har fått t.ex. bokstaven H, och man vill att den skall heta D, går man till Start, Kontrollpanelen, Administrationsverktyg, Datorhantering, Diskhantering, högerklickar på H, ändra enhetsbeteckning och sökvägar. Eftersom D troligtsvis är upptagen med CD-spelaren eller något annat får man flytta den till första lediga bokstav, därefter kan man ändra H till D.  
Man kan flytta runt alla enheter som man behagar, men ändra för allt i världen inte C till något annat.
Ett annat litet program som jag vill tipsa om är det här:
http://www.resizer.info/order.php
Om man som jag, vill visa foton i programmet Min Släkt och har många foton kan programmet bli lite segt även om man har en snabb dator och kort-filerna är stora.
Dom blir gärna det om man scannat eller har en digitalkamera.  
Till programmet Magic Image Resizer kan man dra alla korten mappen som är koppad till säktprogrammet och få dom förminskade. Programmet ändrar inte någon fil, det skapar en ny mapp med de nya förminskade filerna i, kallad ”Resized”. Man får sedan ställa in sitt släktforskningsprogram så att det hämtar korten från den nya mappen.
Det blev visst lite långt det här inlägget men jag tycker det är intressanta ämnen att dikutera, så jag hoppas på fler frågor och hjälp från de som kan, och vill hjälpa till.
Ni hittar mig även på Skype, ingvarolsson, om någon har lust att prata med mig.
Med vänlig hälsning
Ingvar
 
(Meddelandet ändrat av ingvaro den 29 juli, 2008)

2008-07-29, 12:40
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingvar!
 
Jag drar mig inte för att fråga, om jag inte förstår eller kan. Om jag inte skulle göra det, hur ska jag då kunna lära mig? Alltid är det någon vänlig, tålmodig själ som svarar här. De som suckar och undrar vad det är för knäppskalle, som frågar, de svarar helt enkelt inte och tur är väl det.
 
Eivor, då vet jag hur jag ska göra. Om jag fattat saken rätt så formaterar jag om skivan igen och kan då använda den på nytt. Jag har en diskettenhet till datorn.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 29 juli, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-07-29, 13:49
Svar #19

Utloggad Kerstin Fors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2012-08-14, 11:17
    • Visa profil
Hej Ann-Mari..
En CD-skiva kan man inte formatera om bara disketter. Sen om man ska skriva över en Cd så är det en speciell skiva som Eivor skrev om tidigare som man måste ha.
 
Mvh
Kerstin

2008-07-29, 14:03
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Oj, vad jag blandar ihop saker och ting! Det är ju det jag säger, att jag skulle behöva gå en kurs i enbart att spara. Tack Kerstin för att du klargjorde detta!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-29, 19:32
Svar #21

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Erkänner att jag måste ha mycket mera datorkunskap. Inte bara programkunskap. Gjorde som det sas ovan (som jag trodde det skulle vara)--flyttade över släktforskningsprogram från C till D via utforskaren.  
 
Vad hände---jo, det gick inte att öppna programmen (inte någon) och inte ens om man skickade genväg till skrivbordet. Allt var låst--typ Error. Det var bara för mej att (om det gick) lägga tillbaka programmen i C igen. Vissa program gick men långt ifrån alla.....då provade jag att lägga tillbaka dem på den exakta platsen de hade innan ....då fungerade programmen. Så det var bara lista ut var programmen var lagda ifrån börja & alla hade inte samma inloggning (ajajdå)  
 
Men till sist fungerade det igen och allt fanns kvar.
Så nu måste jag ha hjälp igen av min fadder att fixa det hela korrekt.....om det går.

2008-07-29, 21:16
Svar #22

Ingvar Olsson

Hej Elisabet
Jag kanske har uttryckt mig luddigt eller så har du missförstått.
Alltså: På C-disken skall operativsystemet(Windows) ligga + alla andra program. Dom går inte att flytta.
Det som skall flyttas till en säker plats är alla dokument som man har skapat i de olika programmen,  
det gäller ditt släktforskningsdokument alla dina bilder, inscannade document och allt annat som du är rädd om, t.ex. Word-document Exeldocument osv.
Tänk på att programmen är en sak, documenten som skapas i de olika prgrammen är en annan sak.
Om du provar med att kopiera ett sparat document och klistra in på en annan disk och sedan skicka en genväg från det documentet till skrivbordet och sedan klicka på genvägsikonen skall du få se att documentet öppnar sig.

2008-07-29, 21:44
Svar #23

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
En bra historia som är sann. Jag tycker den förklarar rätt så mycket i datorvärlden mellan de som kan och de som inte vet.
Detta hände min syster då hon skulle gå NYBÖRJAR-KURS för datorer och man skulle lära sig grunderna i Word-programmet. INGA förkunskaper behövdes.
 
Läraren talade om att alla fått ett användarnamn och ett lösenord som ska skrivas in på resp ruta.
Min syster gjorde som läraren sa och användarnamnet fungerade exakt. När det gällde lösenordet så skrev hon det om och om igen...suddade och började om och fick inte lösenordet att stämma överens. I hela 20 minuter slet hon med endast lösenordet tills läraren äntligen kom till hennes plats och sa: Det ska bli **** i rutan för lösenord när du skriver lösenordet oavsett vad som står på papperet.
Läraren hade glömt en liten detalj som anses vara allmänkunskap hos dem som kan.  Så min syster hann inte med något mer den kvällen mer än att fylla i lösenordet.  
 
Jag tycker den historien talar sitt givna språk. Att man inte kan vara nog övertydlig då man ska förklara en sak. (ska själv komma ihåg den i framtiden då jag kommit lite längre i min utbildning och ska ta hand om andra personer i deras utbildning)
 
Så tack för förklaringen på VAD jag ska göra med sparandet av dokument.
Detta betyder att antavlan & alla stamtavlor måste sparas i sin helhel (har disgen) i rtf.fil (eller htlm-fil eller textfil) och sedan i word-fil som sparas och kopieras i sin tur från C-disk till D-disk och därefter göra en genvägsikon tillbaka allt för att inget ska gå förlorat. PUH.

2008-07-29, 21:53
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ingvar,
Jag har allting på C-enheten.
Denna datorn har ingen D-enhet, men jag har det på en annan.
Där har jag inte lyckats styra över någonting till D utan jag trodde att D fungerar som en reservtank på en bil. När C är full, så går det över till D.
På denna datorn är D - DVD-enhet och E, F etc. är USB-enheter.
Det är inte alltid samma på alla datorer.
Hälsn. Eivor
 
PS, Såg Elisabeths inlägg nu och tycker det verkar onödigt krångligt.
Har Du t.ex Neros brännprogram, så drar Du bara hela släktmappen till en ruta i Nerofältet och trycker på bränn..
DS  Eivor
 
(Meddelandet ändrat av Ema den 29 juli, 2008)

2008-07-29, 22:00
Svar #25

Ingvar Olsson

Hej igen
Jag har läst igenom mitt första inlägg och kan inte se att jag uttryckt mig särskilt oklart om vad som skall sparas.  
Men jag är hemskt ledsen om jag hjälpt till att sabba din dator.
Om du inte får alla program att fungera igen är det bara en systemåterställning som gäller.
Det gör man via: Start - Hjälp och support - Använd SYSTEMÅTERSTÄLLNING för att ångra ändringar som gjorts på datorn. - Återställ datorn till en tidigare tidpunkt.
I den rutan som då kommer upp väljer man ett datum där man vet att datorn fugerade som den skulle.
 
MVH
Ingvar

2008-07-29, 22:24
Svar #26

Ingvar Olsson

Eivor o Elisabet
Det är inte så krångligt som det låter. Det verkar kanske så när man försöker vara övertydlig i det man skriver.
Prova bara med ett document i sänder. Högerklicka på det, dra pilen ner till kopiera öppna D-disken, högerklicka i den och klicka på klistra in.
MVH
Ingvar

2008-07-29, 22:28
Svar #27

Ingvar Olsson

Eivor
I stället för att dra släktmappen till ett brännarprogram, öppna D-disken och dra den dit. Det går fortare.
MVH
Ingvar

2008-07-29, 22:28
Svar #28

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Ingvar---du behöver inte vara ledsen. Jag fixade tillbaka alla program igen och de fungerar som de ska...glömde visst uttrycka mej klart.
Vi lär oss lite varje dag.  
 
Tur är-- att tills idag är allt nedbränt på CD-R. Så skulle nåt hända är de bara att installera om de program jag har och återinläsa vad som är nedbränt på CD-R.  Så just nu klarar jag mej.
 
Jag kör fortfarande laptopen utan batteri...vågar inte få datorn låst igen, nu när den fungerar. (se tidigare inslag ifrån mej)
 
GOD NATT!

2008-07-29, 23:01
Svar #29

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Elisabet, Batteriet kanske är slut. Det händer och dom är dyra.
 
Ingvar, Om datorn inte startar eller går att öppna, så har man ingen nytta av att ha filerna på D ?
Har man gjort en backup-CD, så kan man ju stoppa i säkerhetsskivan av hårddisken och formatera datorn och börja om.
Det finns säkert många bra sätt. Huvudsaken är att det går att återställa  
Hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna