ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 oktober, 2008  (läst 3917 gånger)

2008-07-29, 23:26
läst 3917 gånger

Ingvar Olsson

Eivor
Om du har allt ditt matrial sparat på D-disken kan du formatera och återinstallera dina program hur många gånger som helst på C-disken. Det som är sparat på D-disken ligger där det ligger. Fördelen med att ha documenten du jobbar med på D-disken är att varje gång du klickar på spara-ikonen så sparas ditt arbete på D-disken. Du får ha många CD-skivor och mycket självdiciplin för att spara ditt arbete på skiva 10-15 gånger om dagen.
MVH
Ingvar

2008-07-29, 23:58
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Så nitisk är jag inte Ingvar  
 
Det var bra att veta - nu har Du lärt mig något som jag måste prova.
Men på laptopen finns ingen D-disk, så där gör jag en skiva ungefär en gång i månaden.
Är inte så aktiv med släktforskningen under sommaren utan besöker förfädernas boplatser istället.
 
Tack för tipset  
Hälsn. Eivor

2008-07-30, 00:10
Svar #2

Ingvar Olsson

Eivor
Det var just därför jag föreslog att man skall dela upp, partitionera, C-disken. Om du gör det på din lap-top så får du en D-disk där också.
MVH
Ingvar

2008-07-30, 09:18
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingvar skriver: Det som är sparat på D-disken liger där det ligger, om jag förstått saken rätt, så behöver man bara spara sitt material där, allt annat är onödigt. Har jag fattat saken rätt? Det låter toppen i så fall! Om hårddisken går sönder, ligger inte D-enheten där också?
Ann-Mari Bäckman

2008-07-30, 10:21
Svar #4

Ingvar Olsson

Ann-Marie
Om åskan slår ner i datorn är det naturligtvis kört. Så visst måste man ta backup på fler sätt. Genom att bränna en skiva eller lägga sitt arbete på Diino eller något annat sätt. Men trots allt är det större risk att Windows crashar ibland än att hårddisken pajar. Jag har själv installerat om Windows vid ett flertal tillfällen, men tack vare att jag haft mitt arbete sparat på D-disken har jag aldrig förlorat något arbete p.g.a. det.
MVH
Ingvar

2008-07-30, 10:29
Svar #5

Ingvar Olsson

Till alla
Om det är någon som läser det här och har bekymmer med att Windows laddar ner uppdateringar men vägrar att installera dom så beror det på att ni har uppdaterat eller reparerat Windows med installationskivan. Lösningen finns på den här sidan:
http://support.microsoft.com/kb/943144/sv
MVH
Ingvar

2008-07-30, 11:16
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej igen.
 
Jag skulle hellre rekommendera en extern hårddisk. Dit kan man flytta över allt man är rädd om och dom finns att köpa för c:a 600:-
Det finns med många GB.
Det är enklare också.
Då har man både hängsle och livrem  
Hälsn. Eivor

2008-07-30, 13:34
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är värt att påpeka det tydligt så det inte blir missförstånd - partitionering ersätter inte säkerhetskopiering på något sätt. Går hårddisken sönder blir i regel alla partitioner på den oläsliga.
 
En extern hårddisk är en bra idé, Eivor!

2008-07-31, 13:17
Svar #8

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Kom bara ihåg att koppla ur den externa disken då du är klar, en vän glömde det och åskan slog ner... Sedan kan det också vara bra att ta cdkopior på allt ändå och förvara på säker plats i händelse av brand/inbrott.

2008-08-01, 08:40
Svar #9

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Ett annat sätt, som också säkerligen är det säkraste, är att använda FTP för att lägga sin backup på en extern server. Det går att använda sitt webhotell (man kanske redan har ett konto till en websida hos sin Internetleverantör) till detta, och det finns också företag som tillhandahåller Backup över Internet. På t.ex. http://www.storegate.se är detta gratis för privatpersoner.

2008-08-01, 18:57
Svar #10

Ulla Bagge

Tack Anders för tipset!
Precis vad jag letat efter.
Nu har jag säkrat hela Holger-basen med runt 5000 personer och ett hundratal gamla foton. Det fria lagringsutrymmet på 2GB blev bara lite naggat i kanten. Och att det är möjligt att arbeta direkt i programmet från vilken internetuppkopplad dator som helst är bra.(Det kan man förmodligen göra på andra servrar också). Då behöver man ju inte släpa med laptopen till släktingarna, utan det är bara att logga in och visa vad man har om anorna och mata in ev. nya uppgifter. Därtill kan man ställa in automatiska uppdateringar. Bättre kan det väl inte bli? Finns det några nackdelar? Mvh Ulla

2008-08-01, 20:39
Svar #11

Ingvar Olsson

Hej
Alla sätt är bra, utom de tråkiga. Jag har sparat min släktforskning på 2 datorer, (på D-disken) på en extern hårddisk och Diino. Plus att jag har det mesta av min forskning på 10-15 olika datorer hos släktingar och vänner. Så jag tror väl att jag är skapligt garderad för min del. Jag har mer än 30000 personer i mitt program, skulle det bara försvinna pga en Windows-crash, tror jag inte jag skulle orka börja om från 0 igen.  
Det tråkigaste sättet att spara sina dyrbara filer på, är utan tvekan, på samma disk som operativsystemet. Windows kan crasha av många olika orsaker, det behöver inte vara Windows fel. T.ex. var min desktop nära att lägga av för ett par veckor sen, när mitt barnbarn hade fått en DVD-skiva på en hamburgerrestaurang. Datorn stannde totalt. Det tog mig ett par timmar att rensa ut datorn från ett dåligt skrivet program.
 Att åskan kan slå ner, huset brinna upp, man kan drabbas av inbrott, farorna är många, det vet vi.Men jag lider med folk som fått se hela sin släktforskning med bilder och allt, gå förlorad för en så enkel grej som ett datavirus. Det var därför jag skrev mitt första inlägg i den här debatten, för att folk skall vara uppmärksamma på farorna.
Jag säger inte hur ni SKALL spara, bara hur ni KAN spara.
Hoppas de här inläggen har fått någon eller några att tänka till.
MVH
Ingvar

2008-08-01, 20:54
Svar #12

Ingvar Olsson

Elisabet Arvidsson
Jag tittade på ett av dina tidigare inlägg här. Det ser ut som du har installerat Win XP på en disk som är formaterad i filsystemet FAT32. Hur nu det har gått till? Förmodligen har du uppgraderat från Win98 utan att formatera hårddisken. Win XP skall vara installerat på en disk som är formaterad i NTFS.  
Jag tycker du skall bränna ner på skivor allt som är dig kärt. Sen skall du med XP-skivan återinstallera XP och i samband med det, formatera din disk i NTFS, inte snabbformatering utan fullständig formatering. Då får du en ny och snabbare dator.
MVH
Ingvar

2008-08-01, 22:42
Svar #13

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Jag brukar med jämna mellanrum ta en backup på extern hårddisk men även maila min släktforsknings fil till min egen Hotmail adress, vilket är en ganska så säker backup. Textdokument är ju dessutom inte särskilt stora. Jag har använt hotmail sen 1996 och ännu inte tappat ett enda mail / fil som jag inte själv raderat.
 
Mvh / Benny

2008-08-02, 09:35
Svar #14

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Externa diskar, CD-skivor m.m. är givetvis alldeles utmärkt som backup men för att vara fullständigt säker måste dessa förvaras på en annan fysisk plats. Detta för att vara säker mot stöld, brand osv.

2008-08-14, 09:30
Svar #15

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Ville bara säga att efter test så vet jag nu att det är batteriet som låser musen och alla kommandon. Har kört utan batteri i två veckor och det har gått utmärkt. Testade igår med batteri och det blev låsning nästan direkt. (det gick med uppstart nr 2--länge, men inte med de övriga uppstarterna). Se inslag Postat söndagen 27 juli 2008 - 13:14.  
Så nu är det elström (utan batteri som gäller t.v.)
mvh elisabet

2008-09-22, 13:31
Svar #16

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
MSN med 13-favoritlänkar plågar mig.
 
Jag är ganska datorvan sedan drygt 20 års aktivitet men har trots detta råkat ut för ett problem.
Startsidan ändras oväntat och MSN.se startar samt 13 oönskade favoritlänkar till MSN lägger sig överst.
Har försökt med de råd som anges på länken http://support.microsoft.com/kb/320159/sv dock utan
att ändra i registret, som verkar vanskligt.  
 
Har kört AVG:s virusprogram, Lavasofts Adaware, IOBIT:s Advanced Windows care, CCleaner som rensar bort - mycket men inte mitt problem.
 
Finns det någon som har ett tips ?
 
MVH / Bertil Magnusson, Tel. 031-443070

2008-09-22, 14:35
Svar #17

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Är det inte några barnbarn som varit inne och chattat på Msn?  
Jag brukar få ändra tillbaka startsidan till standard efter dotterns eskapader på Msn.
Du kanske redan försökt att ändra i internetalternativ - startsida?
Bra med lösenord på datorn ibland.
Har man lagt in nya program så kan det bli ny startsida också.
Kolla autostarten.
Hälsn. Eivor

2008-09-22, 14:41
Svar #18

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Antar du gått ut på verktygsmenyn, internetalternativ? Jag fick detta problem och först efter att vi gjort systemåterställning till ursprungsinställningar försvann det. Hade då försökt med allt. Men det känns ju jobbigt behöva göra det.

2008-09-22, 15:56
Svar #19

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Eivor och Sylvia
 
Eivor: Som du ser i min fråga är jag inget blåbär. Läs även råden som Microsoft ger på  
5(!) A4-sidor. Dessutom med många länkar till deras andra kryptiska hjälpsidor.  
Jag vet att det inte bara är jag som drabbats. Problemet är känt av datorfirmor m.m.
 
Sylvia: Jag utförde många rensningar med de program jag angav ovan.  
I Helsäkert läge rensade jag också.
Via Kontrollpanelen - Internetalternativ ändrade jag tillbaks till Eniro och tog bort MSN som SÖKALTERNATIV och angav GOOGLE som Standard. Raderade de 13 MSN-favoriterna och tömde papperskorgen.
Efter omstart var MSN och länkarna tillbaka. (Puh..)
 
Valde den 2 SEPTEMBER som återställningspunkt (då hade jag inte problemet och det var den äldsta dagen).
Jag vill gärna att du berättar vad ditt val av ursprungsinställningar förde med sig.  
Fick du installera om programmen du har?
 
AVG hittar inga hot men gav vid första skanningen 4 Varningar för infekterade filer. Sedan har AVG inte hittat några hot. Inte heller de andra programmen som jag angivit.  
Lavasofts Adaware floppade ur vid en sen sökning i går kväll som gjorde att jag fick starta om. Efter omstart var problemet där igen. Nu skall jag köra det programmet igen (men det tar tid).
 
Vi starten för denna skrivning fanns ENIRO på plats. Min sista åtgärd före omstart var att klicka i en ruta under Internetalternativ - Visningar, som gör att nya sidor läggs in under en EN NY FLIK.  
Det verkar just nu hoppfullt men jag har blivit besviken så många gånger. Jag vet inte om det håller i längden. Skall meddela senare hur det går.
 
MVH / Bertil Magnusson Telefon. 031-443070

2008-09-22, 16:04
Svar #20

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Bertil,  inte jag heller...
 
Jag blev faktiskt förvånad över att Du som är så driven dataexpert, behöver råd.
Men Du ville ha tips och då vet man inte hur mycket Du kollat.
 
Eivor

2008-09-22, 16:25
Svar #21

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Om nu ingenting fungerar skulle jag gett mig på registret. De olika nycklarna relaterar ju bara till Internet Explorer och verkar föga troligt att något skulle hända med Windows i övrigt. I värsta fall kan man ju spara (exportera) de nycklar man (i guiden) ombeds ta bort för att sedan läsa tillbaka (importera) dem om det inte fungerar.
 
Det är inte så att du har MSN eller Windows Live (som det väl heter nu för tiden) installerat och att det är den som ändrar start- och söksida hela tiden?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-09-22, 16:48
Svar #22

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Henrik
 
Jag avinstallerade den gamla Messenger och allt med MSN som jag vågade ta bort.
Som en möjlighet för att fixa problemet installerade jag Live. Jag hoppades att det skulle rätta till eländet. Om inte annat så när jag avinstallerar Live.
 
Nu är det ju tyvärr så med Microsofts och en del andras produkter att har man en gång installerat dem så det det ändå (osynliga) rester kvar. I skrivande stund skannar Lavasoft datorn utan att ha hittat något efter 242000 filer. Men den knallar fortfarande på så jag hoppas att körningen inte kraschar en andra gång. Vi får se.
 
MVH / Bertil Magnusson Telefon 031-443070

2008-09-22, 17:22
Svar #23

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Jag helrensade datan till de inställningar som var fabriksinställningen så att säga och då fick jag ju omistallera rubbet.  Tog lite tid men allt viktigt hade jag sparat ner på extern hårdisk för jag gjorde datan helt ren på alla diskar.

2008-09-22, 21:52
Svar #24

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Tack Sylvia
Det var just det jag var rädd för att behöva göra. Ny tycks jag vara närmre mitt mål.  
AVG hittade absolut ingenting och innan jag startar IE kollar jag via Kontrollpanelen och Internetalterntiv
att MSN INTE står som Startsida. Två starter har gått bra hittills.
Hoppas jag inte behöver återkomma här så jag passar på att tacka er tre som svarade.
 
MVH / Bertil Magnusson Telefon 031-443070

2008-09-23, 16:21
Svar #25

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
MSN-eländet är tillbaka.
 
Tre starter gick bra men nu är eländet tillbaka. Återstår att ändra i REGISTRET eller sluta köra misstänkta program som för in koden. Tar fortfarande emot nya tips!
 
MVH / Bertil Magnusson Telefon 031-443070

2008-09-23, 16:30
Svar #26

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är riskfritt att söka i registret, så starta du registereditorn och leta efter msn.se så får vi se om det blir något napp. Tyvärr är det väl en trojan som ändrar tillbaka även om du städar där, men vet man vilken nyckel som ändras kanske det är lättare att ta reda på vilken trojan det är fråga om.

2008-09-23, 17:07
Svar #27

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Ett redan infekterat system kan vara problematiskt att disinfektera.
 
Till att börja med bör man ju sätta systemet i karantän genom att inte starta det (Windows) som finns installerat på hårddisken. Därefter får man, om det är möjligt, sanera hårddisken från virus och då med något lämpligt och uppdaterat anti-virusprogram.
 
Jag brukar använda mig av Avira AntiVir Rescue System. Det uppdateras flera gånger varje dag och bränns med fördel på en CD-RW eller DVD-/+RW så att man nästa gång vid behov kan ladda ner den för dagen senaste versionen.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-09-25, 07:15
Svar #28

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Bertil,
Du kan också kontrollera vilka program som startar när du startar datorn. Detta programmet behövs inte installeras så du kan lägga det vart som helst och bara dubbelklicka på starter.exe. Jag har använt detta programmet länge och har total controll över vilka program som jag inte vill starta automatiskt. Du kan ladda ner starter.exe, som är gjort av Codestuff, här:
 
http://www.snapfiles.com/download/dlstarter.html  
 
mvh
Ernst

2008-10-24, 08:10
Svar #29

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Vet inte riktigt var detta passar bäst, men Microsoft Windows användare bör ta sig en titt på Säkerhetsexperter: - Uppdatera Windows NU.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna