ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göra datorn snabbare  (läst 1687 gånger)

2009-10-19, 15:40
läst 1687 gånger

Carl Szabad

(Inläggen hitflyttade från annan tråd. /Moderator)
Jag kan rekommendera en defragmentering också.

2009-10-19, 16:47
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det bra för att ge datorn mer fart, eller vad?
 
Under Jämtland hade jag lagt in flera inlägg. Två syntes. De andra två var dolda. Då klickade jag på uppdatera uppe till höger, de två gröna pilarna, som går i en cirkel, och vips så kom alla inläggen fram.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-20, 08:28
Svar #2

Carl Szabad

Defragmentering av hårddisken görs för att datorn snabbare ska kunna hitta filerna där. Gå in i Den här datorn, högerklicka på C:, välj Egenskaper längst ner i menyn, välv fliken Verktyg och tryck på Defragmentera nu...

2009-10-20, 08:43
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Carl!
 
Jag ser att jag har schemalagd defragmentering!
 
Tack för att du så tålmodigt gett mig alla tips!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-10-20, 20:38
Svar #4

Utloggad Sven Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 17:09
    • Visa profil
Ann-Mari!
När datorn blir för trög brukar jag ladda om windows och den blir som ny.
 
Så här gör man.
 1)Stoppa i Windows-skivan , stäng av datorn och starta den på nytt.
 
2)Tryck på knappen  F!2 omedelbart när du ser sidan för datornamnet ( det gå även bra att trycka lite tidigare)
Om logotypen för windows visas ska du stänga datorn och göra om proceduren.
 
3)  Nu ska Du ha kommit till en sida som bara kan manövreras med tangentbordet. På mitt operativsystem ska man välja nr 4 (starta med CD-skivan) med piltangenten och trycka Enter. Därefter följer man datorns instruktioner.
 
Dom instruktioner man får kan verka fåniga, men det är bara att följa dem. Om du anger att du vill installera Windows så kommer så småningom hårddisken att formateras ( raderas) och en ny version av Windows att installeras.
 
Obs att drivrutiner (program) för t ex skrivare kommer att raderas. Det gäller alltså att ha cd-rom för alla externa enheter..
 
Men det är värt besväret. Det känns ju som om man fått en alldeles ny dator.

2009-10-20, 20:55
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Observera det där om att hårddisken formateras i Svens tips - dvs, man tappar allt man till äventyrs har sparat på sin dator, från släktforskning till fotografier och webbläsarnas bokmärken.  
 
Jag skulle inte överväga ominstallation annat än som absolut sista utväg näst att köpa ny dator...

2009-10-20, 21:28
Svar #6

Utloggad Sven Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-03-01, 17:09
    • Visa profil
Det man har på datorn kan man spara på t ex CD. Det har jag gjort många, många gånger. Har du en  mycket gammal dator så kan du spara på diskett.
  De data som finns  på ett släktforskningsprogram ryms normalt flera gånger om på en diskett.

2009-10-20, 21:29
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingen risk att jag försöker mig på något sådant, så okunnig, som jag är, vad det gäller datorer, så är jag så himla rädd att börja manipulera med datorn.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-20, 21:55
Svar #8

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Sven Svensson, det du säger innebär ju för de allra flesta flera timmars för att inte säga en hel dags jobb med att återföra data och drivrutiner etc.
Har man ett någorlunda modernt windows finns ingen anledning att göra en ominstallation, jag brukar köra två gratisprogram, c-cleaner och defraggler + en scanning efter maskar och spionprogram tex med ad-aware (också det gratis) och det är fullt tillräckligt för att återfå kapaciteten i datorn.

2009-10-20, 22:04
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ominstallation av Windows är ganska tidsödande om man har installerat ett antal program på datorn och lagrat lite data. Jag skulle behöva 2000 CD-skivor för att kopiera datafilerna, och en vecka för att installera om alla program.
 
Själv tror jag att det är mycket mytbildning till att datorer med Windows blir långsammare med tiden. Något ligger det i det, men man kommer långt med följande gratis åtgärder, som delvis redan nämnts: Avinstallation av onödiga självstartande program, eller program som jackar in i andra program. Defragmentering av hårddisk, i synnerhet om den varit full vid något tillfälle. Defragmentering av registryt. Eller om man vill kosta på datorn lite pengar: uppdatera hårdvaran delvis - mer minne, snabbare hårddisk (fast då får man flytta Windows + data, vilket kan vara lite besvärligt).
 
(Tråden har spårat ur lite.. ska ta på mig moderatorhatten och städa sedan...)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna