ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2014  (läst 3204 gånger)

2012-09-06, 08:54
läst 3204 gånger

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Camilla och andra duktiga på Disgen,
Vilken mapp ska jag välja när jag byter datamapp, för att komma tillbaka till min egen släkt? Den 3 april fick jag hjälp här att göra ny mapp till ny släkt.  
Men nu hittar jag inte tillbaka till min egen! Under Arkiv/ byt datamapp gör jag som dom säger. Den nya mappen, var jag smart och döpte till ett namn och den fungerar.  
Kvar finns Dg82Data och Dg82Data-1 (samt Dell och Fingertips och Microsoft, obs datorn är köpt i USA). Några andra alternativ har jag inte.
 
Dg82Data: här finns en kort variant av en annan mapp jag försökte göra.
Dg82Data-1: här finns inga personer alls?!
 
Har allt försvunnit? Måste jag skriva in alla ca 700 personerna igen? Jag skulle behöva en enkel manual för att växla mellan mina nu 3 mappar.
 
Snälla någon hjälp mig, tusen tack
Eila

2012-09-06, 13:37
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Titta under -> Delade dokument
 
Där bör din originalmapp finnas

2012-09-06, 17:32
Svar #2

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Jan
eftersom det är en engelsk-talande dator heter det nog här Public Documents, och det är där jag är. Där finns  
 
Dg82Data: här finns en kort variant av en annan mapp jag försökte göra.  
Dg82Data-1: här finns inga personer alls?!  
 
Vad heter Originalmappen?

2012-09-06, 17:55
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2012-09-07, 07:55
Svar #4

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Tack Jan
då har jag lyckats ta bort bort all min data  för den mappen är tom.
Har absulut ingen aning om hur det har gått till. Vet att jag varit i den och kollat mina
anfäder efter jag la upp en ny mapp.
 
Varför ska det vara så krångligt att växla mellan 2 mappar??!!
 
Tack för dina svar.
Ha en bra helg
Eila
 
ps. konstigt program Disgen, som gör att allt bara kan försvinna

2012-09-07, 08:22
Svar #5

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Nu är det många år sen jag höll på med det där konstiga programmet Disgen, jag minns att jag hade något liknade problem. Det visade sig då att det låg mappar inte bara i delade dokument utan också på något mer ställe, sannolikt i min egen användarmapp, jag hoppas att du hittar, det vore konstigt om det bara försvunnit.

2012-09-07, 08:25
Svar #6

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Åke, Disgen är inte alls konstigt. Det är ett UTMÄRKT program!

2012-09-07, 09:05
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mappen försvinner inte bara så där. För att den ska vara borta så måste du aktivt ha raderat den.
 
Vid installationen av programmet så får du välja var du vill ha din mapp. Du får ett förslag och om du inte har valt något annat så hamnar den i - Delade dokument.
Finns den inte där så sök efter mappen i sökrutan!  
 
Du tycks ha gjort flera mappar eftersom du har två där och du måste alltså ha en mapp till på något annat ställe. Under mina dokument kanske?

2012-09-07, 09:12
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ett sätt att hitta bortglömda datamappar är att leta på hårddisken efter filer som heter dd0.dg8, för det ligger minst en sådan i varje datamapp.

2012-09-07, 09:21
Svar #9

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Tack Daniel, Jan, Mats och Åke.
För att ni engagerar er. Jag har som sagt absolut inte raderat den. Har fått besked att den ligger i DG82Data, men det finns en till som har en 1a efter.
 
Jag ska göra en sökning. Jag tror också jag ska gå på Backup. När jag väl hittar min mapp, ska jag inte växla över till min brors släkt-mapp eller mitt ex. Det vågar jag inte. Nu när ni engagerat er, ska jag verkligen söka vidare och återkommer NÄR jag hittar den.
 
Tack igen, och ha en bra dag.
 
ps. jo även jag tycker det är ett lite konstigt. Borde vara lättare att växla mellan mappar.
 
kram till er alla
Eila

2012-09-07, 09:53
Svar #10

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Jag laddade ned DisGen demo och installerade det på min dator med Windows 7.
 
DisGen skapade denna mapp:
C:`Users`Public`Documents`Dg82Data
 
Själva databasen finns i mappen:
C:`Users`Public`Documents`Dg82Data`D-Stand

2012-09-07, 12:47
Svar #11

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Bengt och alla som försökt hjälpa mig!
 
JAG HAR HITTAT MIN MAPP.
 
Hur jag lyckades, har jag ingen susning, men jag var inne i backup och fick en massa frågor om jag verkligen ville xxxx. Jag tänkte att so what, och vips, där fanns alla mina kära Anfäder.
 
Jag kommer nu att hålla mig till denna mappen, aldrig gå in i dom andra 2, med risk för att inte hitta tillbaka. Jag är jätteglad.
 
Tack än en gång
Eila

2012-11-02, 12:59
Svar #12

Utloggad Stefan Ternvald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:01
    • Visa profil
Jag skulle vilja utöka min Söklista med en kolumn för Gift-Datum.
Är det någon som vet om detta går, och i så fall hur??
 
MVH/Stefan

2012-11-02, 22:00
Svar #13

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, jag skulle också gärna lägga till fler kolumner, gift datum men även ort för gifte.  Kan man göra det?  
 
ANNIKA

2012-11-02, 22:36
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Inte vad jag vet - man kan lägga till de kolumner som framgår av dialogrutan Skapa nya kolumner, samt en Egen kolumn tänkt för anteckningar, men man kan inte få fram ytterligare kolumner som läses från databasen.

2013-05-17, 21:36
Svar #15

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
My Heritage ant Digen
Jag har idag mina reg under MH och jag är inte alls nöjd. Supporten svarar inte och problemen är stora. Mycket strul. Programmen är helt enkelt in färdigutvecklade vilket ger stora problem för användarna. Trist!
Jag har stora reg och undrar om allt kommer med om man kör över till Disgen. Detta gäller foton och noteringar. Har tröttnat på att hela tiden ligga och rätta upp efter MH's körningar. Finns någon som har kunskap om hur det funkar om jag väljer att byta.
Tacksam för svar

2013-05-18, 00:59
Svar #16

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Man kan spara en GEDCOM-fil från MH, ladda ner gratis/demo-versionen av DiSGen och göra import av hela GEDCOM-filen. När antalet personer överstiger ett mycket litet demo-antal personer kan man sedan inte skriva ut eller spara något från DiSGen demoversion, men man kan se hur importen (inte) fungerar.
 
Normalt kan man nämligen säga att detta inte riktigt fungerar mellan två program utan handpåläggning, speciellt bilder och annan media samt källor blir det problem med. Nästan alla program har sin egen avvikelse från GEDCOM-standarden...
 
Detta löser man normalt med att göra ett script som tar den exporterade GEDCOM-filen och gör efter bästa förmåga om den till standard, placerar bilderna där DiSGen (eller vilket program man nu ska importera till) vill ha dem och gör sedan import av den omformade GEDCOM-filen. Jag ska göra denna proceduren för Family Tree Maker --> DisGen, men jag verkar aldrig få tid.
 
Har man *riktig* tur kanske det fungerar direkt från MH till DiSGen.

2013-07-22, 15:12
Svar #17

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Jag tänker byta släktforskningsprogram och tar gärna emot goda råd. Bytet är från Min Släkt till Disgen. Är det någon som gjort det? Ja det är det så klart, men som har lite kunskap att dela med sig av. Vad bör jag tänka extra noga på, hur hanterar man källor vid importen tex?
 
Som sagt alla goda råd mottages tacksamt
 
/Peppe

2013-07-22, 21:05
Svar #18

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Per
Vore intressant att få veta varför du vill byta. Är det något du saknar i Min släkt som Disgen har?
Stig

2013-07-23, 00:51
Svar #19

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
...speciellt med tanke på att ordföranden i DiS kör Min Släkt...

2013-07-23, 08:39
Svar #20

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag gjorde ett försök att byta till Disgen för några år sen men fick skippa det pga problem med händelsenoteringarna. Har du använt händelsenoteringar, dvs den text som kan läggas i Noteringar i MiS under en händelse så hamnar den texten som en fotnot i Disgen under fliken fotnot under Notiser efter överföring med Gedcom.
Det blir enligt min mening mycket konstigt. Och eftersom jag använt händelsenoteringar ganska mycket så skulle det bli ogörligt att manuellt flytta texten i Disgen.
Detta gäller även 8.2d
 
Noteringar under Plats i Mis hamnar också som fotnot i Disgen
Alla noteringar för en händelse i MIS hamnar under samma fotnot.

2013-07-23, 08:46
Svar #21

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Länk till en tidigare beskrivning av problemet

2013-07-23, 15:08
Svar #22

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
En orsak till att vilja köra DiSGen skulle väl vara kartfunktionen. Samt att man lagt på ett kol när det gäller utvecklingen av programmet och dess framtid är rätt ljus. Möjligen bästa kursverksamheten/supporten också.
 
Om DisGen kan ha händelsenoteringar, men det bara är importen som ställer till det, så får man skriva ett skript som först fixar till den GEDCOM-fil som kommer från MiS så att händelsenoteringarna ser likadana ut som om man exporterat motsvarande händelsenotering från DiSGen. Då bode det funka.
Jag har tänkt skriva ett sådant skript för export från Family Tree Maker till DiSGen, men projektet skjuts upp hela tiden pga tidsbrist...

2014-01-27, 13:13
Svar #23

Mats Niesing

Vill se en utveckling av Disgen där man enkelt kan lägga till ytterligare källor till en uppgift. Idag ska man gå in bakvägen och krångla till det och ange olika nivåer på källor. Jag vill ha samma enkelhet som när man lägger till nya faddrar. Om jag står i fältet ändra personnotiser och tex källa för född så vill jag där direkt kunna lägga till ny källa om det behövs en kompletterande sådan för att hänvisa till all data. Nu använder jag mig av ; för att separera flera källor på samma rad. tex: Örby (P) AI:17 (1872-1881) Bild 197 / sid 540; Örby (P) F:2 (1861-1894) Bild 76

2014-02-18, 16:43
Svar #24

Utloggad Bengt Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-06-24, 18:44
    • Visa profil
Hej
Jag råkade för många år sedan skapa en flock i mitt arkiv som jag nu vill/måste slå ihop med min basflock. Det är cirka 500 poster, varav många finns i båda flockarna, tyvärr. Manuellt arbete blir det, men kan jag på något sätt visa flockarna samtidigt på skärmen för att förenkla?

2014-02-18, 18:24
Svar #25

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 347
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:16
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Hej Bengt
 
Ja som du säger manuellt arbete blir det då du måste välja vem/vilka du ska ha kvar och om så även plocka/lägga till nya kopplingar. DISGEN: Gå in under SÖK, välj dubbletter och sedan Sök i hela registret eller markera de flockar du vill jämföra genom att klicka på önskad flock samtidigt som du håller ned Ctrl-knappen avsluta med Sök i valda flockar. Nu får du en lista på vad Disgen tycker är samma personer, OBS detta innebär inte att de för den skull är samma personer. Gå till Visa i Disgen välj Arrangera fönster välj Sida vid sida. Gå tillbaka till resultatlistan Sök efter dubbletter klicka på den person som du tycker ser suspekt ut och vips så kommer nu de bägge personerna i resultatlistan att visas i var sitt fönster sida vid sida.
UCR43

2014-02-18, 19:09
Svar #26

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ett bra verktyg för att hitta dubbletter är Dubbelgångaren det är gratis.  
http://hort.se/Dubbletter/  
 
Jag tycker det är mycket enklare och bättre än Disgens dubblettkontroll.  
 
Men i ditt fall blir det nog i alla fall en hel del manuell städning.
 
Annika

2014-02-19, 09:33
Svar #27

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Programmet GenMerge http://www.genmerge.com/ är också ett program man kan använda för att hitta dubbletter i gedcom-filer.
 
GenMerge huvudsyfte är att slå ihop flera gedcom-filer till en fil och då utesluta dubbletterna.
 
Det går bra att använda två identiska gedcom-filer (med olika namn) för först försöker programmet hitta dubbletter inom varje gedcom-fil och sedan slås gedcom-filerna ihop till en fil.
 
GenMerge slår gärna ihop personer med bristfälliga datum (de som har födelseår istället för komplett datum), även om åren skiljer ganska rejält.
 
Problemet med DisGen när det gäller export till gedcom är att faddrarna inte kommer med (när jag testade för över ett år sedan).

2014-02-19, 20:16
Svar #28

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 347
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:16
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Hej Annika(Annikan) och Bengt(Bengtnilsson)
 
Utan tillstymmelse till ambition att starta upp någon ändlös tråd om vad som går inte går, är bra, bättre eller bäst vill jag bra förmedla några släktprogramsynpunkter med utgångspunkt bl.a från Bengt Stenbergs problem ovan. Utan att på något sätt vara insatt i hans problem mer än vad han själv beskrivit så torde hans problem att få fram vilka som är dubbletter i Disgen vara försumbart mot det arbete att bl.a plocka bort dubbletterna, kopplingarna flytta data och göra nya kopplingar.
 
När man väljer släkforskningsprogram finns det mycket man kan önska sig, men det finns några fundamentala saker det(programmet)måste klara och ett sådant är att plocka fram sannolika dubbletter. Man kan aldrig skriva ett dataprogram som tager fram dubbletter i så motta att det är 100% säkerhet samma person, förvisso kan man testa på hur många, hur få fält man vill, om värdet är större/mindre/lika/delar av,intervall osv osv. Om man nu lyckats!! hitta 2st poster som programmet bedömer lika vad ska det(programmet) göra då? mer en att på en lista skriva ut det påträffade poster??. Vill även höja ett varningens finger för att börja manipulera data i Gedcomfiler, jag bortser då ifrån ex kommandon som find/replace och liknande utan tänker närmast på att ta bort poster/ändra poster, i Gedcom = rader, som påverkar bl.a kopplingar. Ska man göra det så ska man själv vara 100% säker på vad som ska göras, vad som görs och vad blev resultatet annars glöm det hela. Likaså bör man undvika program som har som indata olika typer av listfiler och liknande, inte för att dessa programmet i sig skulle vara dåligt utan för att du inte själv har kontroll över indata, motsvarande ut data från huvudprogrammet då den kan/kommer ändras när som vilket då resulterar i att helt plötsligt har indata ett ej förväntat format/utseende vilket i bästa fall resulterar i att Shareware programmet, gratis eller inte, kraschar eller i värsta fall ger fel resultat.  
//Christer
UCR43

2014-02-20, 17:45
Svar #29

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Dubbelgångaren är ju ett program som bara letar fram dubbletter, det ändrar inte i filerna. Tanken är att man rättar till detta manuellt i släktforskningsprogrammet, det enda säkra (nåja) sättet. Största fördelen jag ser när jag kör programmet jämfört med kontrollen i Family Tree Maker är att jag slipper mängder med false positives, alltså en mängd påstådda dubbletter som inte är det. Family Tree Maker har till exempel problem med den rätt vanliga situationen att familjen har tre söner med namnet Sven, 1775-1776, 1778-1778 och 1779-1830. FTM påstår ihärdigt att dessa är en och samma person, ibland tror jag den dessutom ger en varning per person...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna