ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Disgen 2015  (läst 2002 gånger)

2015-07-02, 11:06
läst 2002 gånger

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Kommer nya Disgen att ha Disgenorter kvar eller kommer det att ersättas av typ Anarkiv, Legacy m. fl. Om jag importerar en gedcomfil från Legacy nu blir det ju ett jättejobb att konvertera till disgenorter för att kartorna ska funka sägs det. Någon som vet eller har en aning om hur det blir??
 
Kjell
Kjell

2015-07-04, 20:28
Svar #1

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Kjell, kan du utveckla hur du menar med orterna?

2015-07-05, 15:34
Svar #2

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Christer!
Jag har Disgen 8 som jag använt ganska lite, bara testat lite ibland. Har kört med Legacy8. Har tänkt försöka med nya disgen när det kommer.
 
 Om jag lägger in en gedccom utf fil från Legacy i disgen 8 går det bra.  
Men under fliken verktyg ligger det Konvertera till Disgenorter, undrar om det verkligen är nödvändigt att konvertera, tycker inte det är något problem med de orter som följer med från Legacy. Vad är det för nytta med att ha Disgenorter?
Kjell

2015-07-05, 19:28
Svar #3

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Ja, det är ju tycke och smak förståss. Personligen tycker jag det är bra när en ort bara förekommer en gång i min databas och därmed bara stavad på ett sätt. Om du sedan behöver rätta stavningen eller placeringen i ortstrukturen så behöver du bara ändra på ett ställe. Ponera att du kommit underfund med att torpet Holmen inte ligger under Kölbäck södergård utan under Kölbäck Norrgård så ändrar du bara på ett ställe så slår det igenom i hela databasen. Om du är kartintresserad går det att ge koordinater till alla orter så att de visas på rätt plats i kartan.

2015-07-05, 20:00
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Man behöver inte heller konvertera alla orter på samma gång. Man kan ta några då och då. Programmet går inte igenom dom orter som redan är konverterade. En av fördelarna med att använda disgenorter och lägga in koordinater är att man kan se hur folk flyttade under livet. Exemplet är en piga som var lite här och där innan familjebildningen.

2015-07-06, 08:43
Svar #5

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Tack till Christer och Gunnar.
Kjell
Kjell

2015-10-10, 19:06
Svar #6

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Vad händer med individnumreringen när jag har flera mappar och flera flockar i varje mapp, vid övergången till Disgen 2015? Total röra eller bli kvar i 8.2d.

2015-10-10, 19:22
Svar #7

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Varje person får ett nytt nummer, men du kommer att kunna få med ditt flocknummer och individnummer som referens. Du kan andas ut.

2015-10-28, 21:34
Svar #8

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
I början av inmatningen i Disgen la jag fådda forskningar i varsin flock och dammsugnigsresultat i egna flockar. Efterhand som jag kunde verifiera namn flyttade jag över dem till sin rätta flock. Inför Disgen 2016 tänkte jag städa i flockarna, men slogs av tanken har jag verkligen flyttat alla till sin rätta flock. Finns det något sätt att kolla om det finns kopplingar mellan individer i olika flockar?

2015-10-29, 17:51
Svar #9

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Någon sådan funktion finns inte i Disgen men å andra sidan har det ingen praktisk betydelse om du inte gjort flytten innan du konverterar till nya Disgen.
 
Detta är ju lite speciellt för Disgen och inte något generellt problem.
 
Men eftersom flock ingår i Disgens identitet går det att spåra i en GEDCOM fil.
I familjeblocket i GEDCOM filen kan man utläsa om make, maka eller barn har olika flocknummer.
 
Då jag tyckte problemet lät intressant gjorde jag ett litet enkelt program som listade avvikelser. Eftersom jag nästan alltid har olika flockar för man och hustru så fick jag en lång lista. Men har man lite striktare upplägg på sina flockar går det troligen att hitta personer som hamnat fel.
 
Hör av dig per mail om du vill gå vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna