ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-27  (läst 2154 gånger)

2007-03-01, 10:13
läst 2154 gånger

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Disgen ska fungera i Windows Vista har jag hört.
Man måste ställa in att användaren har rättighet att köra programmet.
Tror man kan högerklicka på Disgen-mappen och ändra där genom egenskaper, tror jag.

2007-03-01, 13:20
Svar #1

Jan Lilliesköld

Det primära är väl att kunna hitta kandidater till dubletter. Där har jag saknat möjlighet att kunna hitta detta på något lämpligt sätt i DISGEN. Visserligen kan man konstruera utdrag  sorterade på namn och årtal, men jag tycket inte detta har varit helt bra. Har istället prövat MinSläkt för att där kunna använda den färdiga rapporten för Dubletter. Av vad jag har sett där, så tas det hänsyn till stavningsvarianter vid matchningen - vilket är bra. Det verkar även Gramps göra.
Kommer inte ihåg i skrivande stund vilka möjligheter som finns i övriga genealogi-program (har testat ett antal svenska och amerikanska pgm för ett par år sedan).
 
En viss brist i MinSläkt (men inte i Gramps), är att man inte får någon referens till vilka personer det handlar om. I DISGEN finns ju (FLOCK: )IDIVIDNUMMER att identifiera varje unik person så att det skall vara enkelt att hitta personerna.  
 
Att sedan Gramps synbarligen tycks anse sig kunna göra automatisk merge av personer är väl upp till detta program att bevisa - men tillåt mig tvivla när man som i ovan länkade exempel uppenbarligen har registrerat samma person, och därtill hela familjer omkring, att detta skall kunna fungera på ett felfritt sätt ...
... för själv får man ju hantera en merge med mycket hantering i DISGEN innan man fått med alla information och alla kopplingar till den individ som man valt att behålla...

2007-03-01, 14:40
Svar #2

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tror att graderna är källan till att hitta dubbletter som det står skrivet i Gramps.
Namnet behöver inte vara samma om födelsedag, och dödsdag är identiska.
Man kan tänka sig att minst två saker måste vara samma för att räknas som en dubblett, t. ex. förnamn och födelsedag.
Ju fler saker som stämmer, desto högre grad på dubbletterna.
Om man ser från min skärmdump, så har Eskil Eskilsson graden 6. Kan mycket väl hända att det är 6 olika saker som stämmer in på det namnet då, kanske, förnamn, efternamn, födelsedag, dödsdag, födelseort, dödsort.
Jag tror att det är det som bestämmer graden på ett ungefär.

2007-03-01, 15:21
Svar #3

Jan Lilliesköld

Hej Kristian !
 
Jo, som jag tolkade din utskrift så har Gramps en nog så intelligent matchning på personer - och därtill än ranking av detta.  
 
MinSläkt ger inte detta stöd (jmfr klipp från ett test-skott nedan). Man får sedan själv leta upp i namnlistan vilka individer det kan röra sig om.
 
Synd att jag inte har någon Linux-miljö att testa i !
 
Det är väl främst när man inte använder sig av normerad stavning (som jag föredrar av  olika skäl att göra) som man har ett uttalat behov av att kunna hitta dubletter.
 
/Jan  
 
 

 Dubbletter Person Möjlig dubblett Abraham Abrahamsson (1749) Abram Abramsson ((16??)) Abram Abramsson ((16??)) Abram Abramsson (1637 - 1717) Abram Abramsson (1682 - 1742-02-14) Anders Andersson (1694) Anders Andersson (1694-06-15 - 1779-09-30) Anders Andersson (1748) Anders Andersson (1748-06-09 - 1750-04-15) Anders Andersson (1800-04-29) Anders Andersson (1800 - 1852) Anders Asp (1670-04-21 - 1726-06-06) Anders Asp (1670 - 1726)  
..........

... här finns uppenbarligen åtminstione en dublett ...

2007-03-01, 19:34
Svar #4

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jan Lilliesköld:
 
GRAMPS finns även för  Windows.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-03-02, 06:35
Svar #5

Jan Lilliesköld

OK tack ! - Men jag känner igen sidan (den har väl varit nämnd här på AF för en tid sedan), men när jag ser att det inte utlovas att programmet med säkerhet fungerar i Windows - så avstår jag utprovning tills vidare...

2007-03-09, 14:42
Svar #6

Bengt Holm

ANG. RTF-UTSKRIFTER I DISGEN 8.1b
När jag gör utskrift av antavla/stamtavla i tabellform till RTF och under inställningar för register har begärt att dessa inklusive ortbeskrivningar skall skrivas ut så kommer inte ortbeskrivningarna med. De finns med när man granskar men i RTF-filen finns de inte med. Finns det någon som vet hur man kommer runt detta? Är det ett programfel, och i såfall är det anmält?

2007-03-09, 18:03
Svar #7

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Bengt!
 
För att registren ska komma med vid utskriften måste innehållet i filen uppdateras:
- markera hela innehållet (Ctrl-A)
- tryck F9
- Spara innehållet
 
Detta är inget programfel utan snarare en egenhet som bl.a. finns angiven i manualen sid 72

2007-03-09, 18:39
Svar #8

Bengt Holm

Stig!
Tack för Ditt inlägg. Detta känner jag till. Det är bara det att just ortbeskrivningarna finns inte med i RTF-filen så det finns inget att uppdatera (förutom de övriga 4 registerna som alla kommer med om man begärt utskrift av dem).

2007-03-11, 09:41
Svar #9

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Har du gjort valet att skriva ut ortsbeskrivningar under Inställningar -> Register?

2007-03-11, 14:18
Svar #10

Bengt Holm

Christer,
Ja, jag har bockat för 'Skriv ut ortbeskrivningar'. Skall kanske nämna att jag också bockat för 'Skriv ut bild för orten' men inga fler bockar.
Ove Billing har också konstaterat felet och felanmält det.

2007-03-11, 17:07
Svar #11

Bengt Holm

Christer och andra!
Det primära syftet med mitt första inlägg var att se om det fanns någon som upptäckt felet med att ortbeskrivningarna inte kommer med i en RTF-utskrift på DISGEN 8.1b och kommit på en metod att komma runt det. Då är jag mycket tacksam för tips om denna metod.

2007-03-15, 15:47
Svar #12

Patrik Hansson

Antar ni testat med att inte ha bilder förbockat. Man kan ju inte ha någon grafik i en RTF-utskrift.
 
mvh
Patrik Hansson

2007-03-15, 22:39
Svar #13

Bengt Holm

Patrik, ja, jag har testat utan att ha bilder förbockade med samma resultat. När man öppnar ett RTF-dokument i Word så kommer bilderna med eftersom adressen till bilderna finns som pekare i RTF-filen och bilden hämtas av Word från den mapp den ligger i. Så kommer ortbeskrivningarna med så borde även bilderna till dessa beskrivningar finnas med när man har öppnat dokumentet i Word.

2007-04-09, 22:49
Svar #14

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Jag har råkat ut för ett märkligt problem. Jag hade matat in lite nya namn och uppgifter i Disgen 8, på min stationära dator och säkerhetskopierade detta, för att sen föra över detta till min bärbara. Alla uppgifter la sig på rätt plats och varje ny person fick ett nytt inmatningsnummer, men jag kan inte söka efter något eller några av namnen som jag nyss har skrivit in. Detta låter kanske konstigt men så här är det: om jag skrev in ex. namnet Nils och söker i välj person eller sök personer så hittar jag direkt i min stationära men i den bärbara går det inte att hitta fastän namnet bevisligen finns inskrivet. Hur åtgärdar man detta problem?
Mvh Inga-Lill

2007-04-09, 23:48
Svar #15

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Förde du över filerna via en CD? I så fall är kanske filerna skrivskyddade (låsta). Skrivskyddet tas bort i utforskaren på den bärbara. Högerklicka på Dg8data-katalogen, egenskaper, rutan med skrivskydd skall ej vara förbockad. Om den är det, klicka i rutan så att bocken försvinner. På frågan om alla filer och underkataloger skall inkluderas svarar du ja.
Jag brukar själv göra CD eller DVD av hela dg8data-katalogen utan att blanda in DG:s säkerhetskopiering. Men filerna blir skrivskyddade, dock enkel procedur att ta bort skrivskyddet om man lägger tillbaks filerna på en hårddisk.
mvh,
/Robban

2007-04-10, 00:13
Svar #16

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Tack Robert för hjälpen men jag lyckades lösa problemet med hjälp av en kompis. Jag använder bara usb-minne mellan mina datorer och av någon konstig anledning så hade jag antagligen ändrat i rutan sökindex. Där ska stå uppdatera innehållet i sökindex efter varje ändring av personer. Alltid lär man sig något nytt!
Mvh Inga-Lill

2007-04-20, 19:06
Svar #17

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Har precis fått en ny och fin dator.
 
Till min stora besvikelse fungerar inte disgen på den för det är givetvis Windows Vista som op.
 
Hur länge måste jag vänta för att det ska komma en version som fungerar på min nya dator?

2007-04-20, 22:49
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Britt,
en ny version är tänkt att komma före sommaren, men tills vidare fungerar det om du kör DISGEN som administratör. Installationen körs automatiskt som administratör, men sedan får du varje gång du ska köra DISGEN högerklicka på dess ikon på skrivbordet och välja Kör som Administratör.

2007-04-22, 10:54
Svar #19

Marita Kroon

Hej!
Har samma problem som Britt med Vista. Jag har installerat Disgen 8.0 på min bärbara dator. Gjort en kopia på mitt inmatade material på en CD. Hur får jag in det i den bärbara, så att det fungerar. Är ny på det här med datorer, så hoppas på hjälp.
 
Mvh Marita

2007-04-22, 21:29
Svar #20

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Tack Daniel!
 
Nu tror jag att jag har fått det att fungera.
 
Mvh Britt

2007-04-22, 21:47
Svar #21

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej Marita!
 
Jag gjorde som så:
 
Först installerade jag Disgen 8.0 Sedan hämtade jag hem uppgraderingarna från Dis hemsida och installerade dem. Letade upp Disgens startfil (Disgen.exe). Min låg under C:`program`Dis`Disgen8 och högerklickade på den och valde att lägga den på statmenyn. Sedan högerklickade jag på Disgen-ikonen på startmenyn och valde kör som administratör. Då fick jag något meddelande om att datafilen (eller vad det var) inte fungerade och fick upp en lista på mappar där jag skulle välja en ny. Jag klickade på Dg8Data och sen fungerade det.
 
Dvs jag fick ju återställa min säkerhetskopiering som jag hade på ett USB-minne.
 
Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Mvh Britt

2007-04-22, 23:24
Svar #22

Malin Lyktberg

Hej!
Har efter många års önskan om en egen hemsida med min släktforskning, idag äntligen fått hjälp med en sida. Jag använder mig utav disgen 8,1 och upptäckte efter uppladdning av alla dessa på hemsidan att alla personer kommit med. Alltså vill jag ta bort alla som omfattar 70 års gränsen...hur tar jag smidigt bort dessa känsliga uppgifter på mina inlagda anor? Finns det något sätt att rensa bort dessa smidigt...så här i efterhand eller finns det ngn. funktion i disgen som jag missat, som jag skulle klickat i innan jag lade upp dessa i html-utdraget?
 
Vh. Malin

2007-04-23, 18:10
Svar #23

Marita Kroon

Hej Britt!
Tack för hjälpen, nu har jag det på min bärbara också.
Mvh Marita.

2007-04-24, 10:14
Svar #24

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
 
Upptäckte en liten detalj. Kopplingen mellan Disgen och Genline FamilyFinder har försvunnit. Dvs alternativen koppla och visa är grå och fungerar inte längre. Är det någon inställning jag missat eller beror det på Vista?
 
/ Britt

2007-04-24, 10:18
Svar #25

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej Malin!
 
Kan du inte göra en söklista antingen med personer födda före valt årtal eller sätta flaggor på dem du inte vill ha med och sedan göra en html-export? Har inte provat själv men det borde gå.
 
Mvh Britt

2007-04-26, 13:11
Svar #26

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Jag har en undran.  
 
om man ser en fråga här på anbytarforum som man i sin Disgen databas råkar ha svaret till. Hur gör man  enklast för att klippa in ett svar. Att skriva ut en ansedel till en textfl öppna den för att sen klippa över infon känns omständigt. Finns det ett snabbare sätt?
 
/Anna

2007-04-26, 23:35
Svar #27

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Du måste ju ha text så att du kan markera och kopiera. Texten får du via textfil. Jag vet inget annat sätt, men det är i många fall mycket snabbare än att knacka ner svaret så här..

2007-04-27, 01:13
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om det bara gäller en persons uppgifter kan du trycka F6 i familjeöversikten. Då får du fram alla notiser som lätt kan kopieras och klistras in som svar.

2007-04-27, 22:32
Svar #29

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Alltid lär man något nytt...
Tack Anders!
mvh/Robban

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna