ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Disgen Demoversionen  (läst 1505 gånger)

2012-02-12, 09:51
läst 1505 gånger

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
HJÄLP önskas för Demo-versionen av Disgen
 
Hej alla duktiga Disgen forskare. I två dygn har jag matat in uppgifter om min släkt och nu är jag förtvivlad.  
 
Under ca ett år som jag forskat har jag inte vetat hur jag skulle spara ner alla mina uppgifter, men i förra helgen laddade jag ner Demo-versionen av Disgen. 150 presoner fick man mata in sedan skulle det vara stopp.  Jag hade ingen aning om hur många personer jag la in. Jag trodde att jag skulle få en varningstext när 150 personer var inlagda, men den kom när jag gjort 151! Och nu är det bara ”visningsläge”, låst.  Jag kan bara titta och skriva ut.  
 
Hur tar jag bort person nr 151?
 
Hur spara ner i en pdf-fil?
 
I DgBackup på datorn är det tomt. I väntan på att min ”skarpa version” anländer, tänkte jag göra en backup, men det går inte heller, hur gör jag för att göra en backupp, så när den riktiga versionen anländer, kan föra över mitt material?
 
Vänligen Eila

2012-02-12, 11:23
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Som jag förstått det så ersätts demoversionen av den skarpa, så den databas du redan har blir, så att säga, upplåst.
Jag har aldrig använt demoversionen, men du säger att det går att skriva ut, då borde det ju även gå att skriva ut till en pdf-fil.

2012-02-12, 11:47
Svar #2

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Gunnar,
nej om jag har förstått rätt så ska man avinstallera demoversionen när man får den skarpa, så här fick jag veta innan:
När du sedan får Disgen så måste du avinstallera demoversionen innan du laddar in skivan. Tänk på att ta en säkerhetskopia på det du lagt in i demoversionen så att du kan föra över matrialet till fullversionen.
 
 
Det är det är problemet, jag kan inte göra en säkerhetskopia, och jag kan inte ta bort ett namn så att det blir 150. Jag tycker produkten skulle varnat mig när jag tryckte OK på namn nr 150, då hade jag aldrig lagt in nr 151.
 
Ej heller går det att göra pdf-fil, då alla funktionerna har blivit gråa.
 
Men tack för att du svarade, Gunnar och ha en fortsatt bra dag.
Eila

2012-02-12, 12:54
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Enklaste lösningen är att avinstallera demoversionen (om man vill, men den har man ingen nytta av om man har den riktiga) och sedan från den riktiga versionen använda Arkiv | Byt datamapp... och peka ut den datamapp som demoversionen skapade. Sedan är det bara att köra vidare.

2012-02-12, 15:03
Svar #4

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Gunnar, du verkar veta vad du pratar om, hoppas bara du har rätt. Verkar ju vara enkelt.  
Så, ska jag avinstallerar demoversionen, INNAN eller EFTER jag installerat den riktiga?  
Om jag har demon kvar, stöter inte programmet på problem då? vid installationen av den riktiga?
Om jag avinstallerat innan, så försvinner kanske ALL information?
 
Som du förstår är jag inte riktigt hemma i det här med vad som händer i datorer, vet bara att jag skulle ha gjort en säkerhetskopia.
 
Egentligen hade allt kunnat undvikas om demon hade talat om för användaren att obs nu är det post nr 150. Då hade problemet inte uppstått.  
vänligen Eila

2012-02-12, 16:01
Svar #5

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag skulle rekommendera att ställa frågor av denna typen till programmets support, de kan sådant bäst.  
ANNIKA

2012-02-12, 16:46
Svar #6

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Annika, ursäkta jag tog upp space här på forumet, men jag var i nöd och det är helg, trodde inte någon på DISfaddrar skulle svara så snabbt. Och jag var rädd att allt mitt arbete var förgäves!
 
Men nu är det klart, en jättetrevlig herre har gett mig bra och informativa svar, så jag är jättenöjd. Min idé om en varning INNAN 150 gillade han och skulle ta upp med behöriga.
 
Tack Gunnar och Daniel.
 
vänligen Eila

2012-02-12, 18:33
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ingen information försvinner när du avinstallerar demo-versionen, vilket du alltså ska göra först.
Programmet och datan ligger helt åtskilda.

2012-02-13, 08:16
Svar #8

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Tack snälla Gunnar för den informationen. Jag återkommer med besked, för jag är väl inte den enda som har råkat ut för detta, så det kanske kan vara bra information till alla som först använder demon.
 
vänligen Eila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna