ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett program som kan skriva ut en hel släkt?  (läst 7148 gånger)

2005-01-14, 10:26
läst 7148 gånger

Utloggad Christina Bäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-03-01, 10:57
    • Visa profil
Söker ett program som kan skriva ut ett helt släktträd alltså hela släkten inkl. syskon,mostrar,kusiner o.s.v. Hittar bara progr. som skriver ut i rakt upp eller ned stigande led.
Någon som har ett tips?

2005-01-14, 15:58
Svar #1

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Hej Christina,
Det du är ute efter kommer att kräva ett MYCKET stort papper.
Ett tips är att prova ett program som heter GenoPro [http://www.genopro.com/]- det kan göra en del av det du tänker på.
 
Lycka till.

2005-01-14, 19:29
Svar #2

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Hej,
passar på att göra en tilläggsfråga på Christinas.
Man behöver ju inte ett jättestort papper om man har skalpell/sax och lite tejp/spraylim om man nu inte har råd eller lust att ta hjälp av en av de stora firmorna som gör utskrifter (löjligt dyrt)...
 
Jag vill liksom Christina också kunna skriva ut hela släktträdet. Finns det program som skriver ut med passmärken, alt. tydligt visar vilket papper som ska sitta jämte vilket? Eller är det då fortfarande bara GenoPro som gäller?
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-01-14, 22:43
Svar #3

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej!
 
Jag undrar om inte Disgens släktmatrikel gör det du menar. Den går både rakt bakåt och därefter framåt bland dina anors ättlingar. Samtidigt får du på varje person veta hur du är släkt med den personen. Jag har tex med morfars brylling, 6-männings barn etc. Du får dock inte med ingifta personers anor.
 
Släktmatrikeln skrivs ut som en liten bok, inget som skall klistras ihop alltså. Den använder sig av linjer för att gå framåt bland dina anors ättlingar.
 
MVH
 
Cecilia

2005-01-15, 13:39
Svar #4

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej igen,
 
Kanske ska tillägga att släktmatrikeln i Disgen alltså inte är grafisk, jag misstänker att det var det du egentligen menade.
 
MVH
Cecilia Månsson

2005-01-16, 10:31
Svar #5

Marianne Solli

Hei.
 
Har dere hørt om et program som heter Brothers Keeper? Der kan man skrive ut alt dette, og man kan f.eks. plukke ut deler av programmet og overføre til ged. com.-filer som kan sendes til andre. Man får med presis hva man ønsker å ha med. Det er bare å trykke på kommandoene man ønsker.
 
Jeg har akkurat overført en del av mitt slektsprogram til CD-rom og oversendt til et forlag, som skal trykke det for meg. Denne delen  ble på 660 sider. Bare indexen var på 60 sider. 
 
Hilsen Marianne

2005-01-16, 14:41
Svar #6

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
I Min Släkt kan man göra grafiska familjediagram, som visar en persons föräldrar, syskon, syskonens alla makar/makor samt syskonens alla barn.
I familjediagrammet för en persons far ser man alltså dennes farfar, farmor, far, farbröder, fastrar och kusiner på faderns sida. Man får alltså göra två utskrifter för att få med alla kusiner.  
Att göra ett diagram med alla kusiner på både faderns och moderns sida i samma bild är väldigt besvärligt och nästan omöjligt om någon av t.ex. mostrarna gift om sig.  
 
Mvh, Kjell

2005-12-22, 15:50
Svar #7

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Ett grafiskt släktdiagram som tar med samtliga anor och samtliga anors ättlingar är omöjligt.
Linjerna kommer att korsa varandra.
 
Prova själv att med papper och penna rita ett grafiskt träd där du, fyra generationer anor, och alla dina sysslingar finns med.
Detta går inte att göra om du har sysslingar på alla fyra håll.
 
Något som däremot går att göra är att rita ut alla kusiner och kusinernas gemensamma anor. Ett sådant träd kan vara roligt att ha med på släktträffar osv.

2005-12-23, 21:02
Svar #8

Marianne Solli

Egentlig kan man spørre seg om hvorfor man skal være nødt til å få skrevet alle personene ut på en gang; hvilke formål skal dette være til? Som regel vil utskrifer med bare en masse personer ramset opp etter hverandre virke kjedelig for eventuelle lesere, men - igjen - hvilke formål skal det være myntet på?
 
I en slektsbok f.eks. vil nok de fleste lesere finne at det blir mer interessant med flere avbrekk, kanskje bilder eller andre ting som små historier innimellom. Antakelig vil det være en fordel at utskriftene blir oppstykket litt, slik at det ikke virker for hektisk. Og det går også an å veksle mellom aneutskrifter og etterkommerutskrifter. En må selvsagt da markere dette på en finurlig måte, slik at leseren skjønner hva han/hun har foran seg. 
 
I Brother´s Keeper fins det flere måter å skrive dette ut, og en av dem er å skrive ut alle personene i hver generasjon, den eldste først osv. Dersom det er noen personer som blir gjentatt flere ganger kan man velge at disse blir markert med f.eks (se ekteskap til nr. xx). Da passer programmet på at dette blir gjort. Alle personene får et nummer, så det er lett å finne tilbake til dem, og indexen blir skrevet ut automatisk (hvis man velger dette). 
 
Nå har jeg forstått at dere ikke har dette programmet (helt ferdig gjort) på svensk, og det er virkelig synd. Jeg synes at jeg fikk all hjelp fra programmet da jeg skrev mine to slektsb?ker, hver på over 600 sider. 
 
Er det ingen svenske slektsgranskere som forstår norsk så godt at de kan bruke et norsk program? 
(Jeg ville i alle fall ikke ha hatt noen vanskeligheter med å bruke et tilsvarende svensk program, hvis det hadde vært påkrevet). 
 
Ha en trivelig jul alle som leser dette.

2006-05-20, 15:45
Svar #9

Utloggad Bo Liss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-08-20, 13:06
    • Visa profil
Det program som du frågar efter är naturligtvis Reunion för Mac. Där kan du skriva ut samtliga genetiska släktingar till en person, dvs alla anor med deras ättlingar. Detta är för övrigt i mitt tycke det i särklass bästa släktforskningsprogrammet som jag har kommit i kontakt med.

2006-05-20, 20:36
Svar #10

Olof Almkvist

Jag använder netscape som programvara. Jag skriver in de saker om personen i frågan och vägleder därefter med hjälp av de blåa streckade bokstäverna med musen dit jag vill att det ska hamna.
 
Vänligen  
 
Olof A.

2006-05-23, 19:53
Svar #11

anders sjö

Olof Almkvist,
 
Har du något exempel på hur det kan se ut?
 
mvh Anders sjö

2006-12-29, 17:11
Svar #12

christer öfverberg

Hej!
Går det att få några som helst uppgifter om släkten om man bara slår in sitt personnummer någonstans
MVH Christer

2006-12-30, 00:53
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christer,
 
Så väl är det inte, tyvärr, eller det är kanske bara bra att det är så. Släktforskning är ett slitgöra med att gå igenom kyrkböcker och annat material.
När du väl har börjat att släktforska, så kommer du att upptäcka att det är det roligaste slitgöra du någonsin sysslat med.

2007-08-05, 01:19
Svar #14

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Ett sånt här träd kan man rita om man vill få med både ättlingar och anor till en viss bestämd stam-familj.
http://brolin.mine.nu/lego/misc/slakt/erlandsson.pdf

2007-08-05, 14:21
Svar #15

Håkan Asplund

Hej Timmy! Kan du berätta mer i detalj hur du gör. I vilket program ritar du? Håkan

2007-08-09, 22:05
Svar #16

Utloggad Anders Erikols

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2014-07-13, 00:46
    • Visa profil
Ett väldigt fint exempel hur man kan göra ett stort släktträd MANUELLT kan man se här.

2007-08-20, 15:32
Svar #17

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
I programmet GenBox Family History kan man ta ut Everyone Charts, d.v.s. grafiska framställningar med rutor och linjer och alla personer i ens databas. För att göra det möjligt att visa, delas makarna upp och får varsina rutor i de fall det behövs med makans/makens namn i sin ruta + ett prickat streck till den andra (ibland delas de upp även när det inte behövs, vilket troligetvis är en liten bugg i utritningen / någon inställning).
 
Programmet är lite svårt att hantera eftersom man kan mata in barn på ett ställe och s.k. childbirth-events på ett annat. Liknande gäller för make/maka och deras gifermål etc. Lätt att göra fel alltså, men det verkar som att man kan göra vilka inställningar som helst. Möjligheten att mata in olika typer av namn samt vilket namn som ska visas är utmärkt!
 
Trots sina svårigheter är det ett av de bästa programmen.
 
Det var just för de avancerade utskrifterna som jag valde att titta närmare på det.
 
(Programmet har dessutom avancerade mall-möjligheter, för att mata in hur vissa data ska presenteras när man tar ut rapporter i text. Vet dock inte om översättningen till svenska är på gång, eller om det är möjligt att lägga in översättningar av allting själv, man kommer lätt en bra bit på vägen, men vissa ord som in hamnar alltid före datum.)
 
Det finns en demo att ladda ner - min tid är snart ute.  
 
Tittar för övrigt närmare på Disgen just nu. Släktmatrikeln var ju bra, men jag fick inte bilder att visas trots att jag följde manualens anvisningar (de visas inne på person-posten, men inte i utskriften). Nu fick Disgen-demon dessutom för sig att låta bli att starta p.g.a. av 50-personsspärren - och jag har inte matat in någon mer än de 50 jag importerade från en GEDCOM-fil.
 
Ett som är säkert är att det känns mycket svårt att bestämma sig för ett program.
 
Andreas Jansson
Ön Tärby, Fristad

2007-08-20, 17:51
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
> Nu fick Disgen-demon dessutom för sig att låta bli att starta p.g.a. av 50-personsspärren - och jag har inte matat in någon mer än de 50 jag importerade från en GEDCOM-fil.
 
Det beror på att gränsen är 50 personer och giften, dvs varje gifte räknas som en person. Tyvärr blir demon tjurig om man går över 50-personers-gränsen. Det enklaste är att ta bort datamappen och installera om programmet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna