ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Exportera alla relationer?  (läst 1266 gånger)

2011-07-31, 11:29
läst 1266 gånger

Ann-Marie Swala

Hej
 
Kanske finns svaret på denna fråga men jag har inte hittat det. Jag har fått ett stort material där jag skulle vilja utsöka och exportera till en gedcom samtliga som har någon form av direkt eller indirekt relation till min farmorsmor. I Min Släkt kan jag tydligen inte göra det i ett svep. Jag måste gå in och ta en person i taget och först exportera föräldrar och barn, sedan anfäder och därefter ättlingar. Jag tycker att det borde gå att ta ut alla som har någon form av relation och därefter importera dessa till min egen släktfil där jag byter ut de jag har mot dessa. Det borde innebära att jag efter export raderar dubletterna (mina) och därefter kopplar min farmorsmor till min farmor. Eller är det inte så enkelt? Tänker jag fel? Jag är öppen för att jag ev. måste ha ett annat program men tar tacksamt emot all information om hur jag gör.
 
Hälsningar från Ann-Marie

2011-07-31, 14:58
Svar #1

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
I Disgen kan du enkelt lägga till t ex alla ättlingar eller anor till en viss person.

2011-08-01, 12:55
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Intressant fråga du väcker. Har brottats med något liknande i just Min Släkt. Jag registrerade först alla personer som direkt och indirekt hörde till en speciell släkt (Stamberg). Men sedan insåg jag att jag ville särskilja dessa från övriga personer i databasen och ville spara uppgifterna som en speciell släkt (databas). Fick då problem att få med alla personer. Det är dock inte riktigt samma problem som du ställder frågor kring.  
 
För om du utgår ifrån din farmors mor och exportera tre(3) gedcomfiler; 1. Markerad person. Makar o barn + Föräldrar o makars föräldrar - 2. Anfäder. Anfäders syskon o makar + Anfäders ättlingar o makar - 3. Ättlingar till markerad person. Ättlingars makar, måste du få med alla med direkt och indirekt koppling till din farmors mor. Alla med direkt koppling har du anans nummer på (om du har angivit det). Och därmed ska det inte heller saknas någon person eller bli dubletter som du måste rensa bort.
 
Du ska därför inte behöva gå in och ta en person i taget... utan det räcker med export/import av 3 gedcomfiler. Sedan ska allt vara klart. Så uppfattar jag det i alla fall.
 
Mvh
Leif

2011-08-01, 19:13
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Disgen söker man fram alla ättlingar till en viss person, gör så en söklista på resultatet. Sedan kan man lägga till t.ex. alla makar/makor, eller en del andra varianter, i denna söklista, och sedan kan man göra en Gedcomfil av denna utökade söklista.
 
En procedur som jag gjort så många gånger att jag kanske glömde något steg ovan, men det är i princip lätt som en plätt!

2011-08-02, 05:33
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Finns det ingen funktion som gör att man kan exportera en hel databas? I Anarkiv går det. Då fyller man  inte in numret på den person som man utgår ifrån utan istället en asterisk.

2011-08-02, 18:25
Svar #5

Carl Szabad

Jag skulle vilja avråda dig starkt från att maskinellt byta ut en mängd poster mot en annan mängd (om det nu skulle gå). Vad säger att uppgifterna i den andra mängden är korrekta? Det kan dessutom finnas uppgifter som du forskat fram om en person som då försvinner om de inte finns med i den andra databasen. Släktforskning är inte ett dataspel.
 
Öppna i stället databaserna var för sig och jämför vilka uppgifter som finns i respektive.

2011-08-03, 06:42
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Om det var ett svar på min fråga så avsåg jag inte en att byta poster i min databas mot andras. Antag (exemplet är faktiskt inte påhittat) att jag är intresserad av att köpa en Grundsundadatabas av Kalle i vår släktforskarförening. Om jag själv skulle ha någon Grundsundadatabas så skulle jag  kunna kalla den nya Grundsunda enligt Kalle. Och då kan jag ju göra jämförelsen mellan uppgifterna i den båda databaserna.

2011-08-03, 09:50
Svar #7

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ann-Marie
Under fliken rapporter har du en ikon där du får fram en rapport på personer som programmet misstänker vara dubletter.
Det går att justera känsligheten lite under egenskaper(högerklick på ikonen).
Men, det är nog trots allt bättre att åtgärda dubletter för hand mycket konstigt kan hända om man låter en maskin göra det.
Jag gör som så att när jag skrivit in en person så gör jag denna snabbt aktuell, då ser man i personlistan om det finns någon som kan misstänkas vara dublett.(samma namn och födelse/död etc.)
Ofta, om man inte normerar namnen, så skiljer sig stavningen åt och då kan det vara bra att sortera om personlistan på födelsedatum.
Då ser man om det finns en som är född samma datum men heter lite olika.
 
Nåväl, alla sätt är bra utom dom dåliga som någon profet sa, man får prova ut en egen strategi men en viss hjälp har man av dublettrapporten även om den har en del övrigt att önska.
Håller man borta dubletterna allt efter som så blir dom inte så många men det kan ändå vara värt att göra en rapport då och då.
En annan sak som man kan kontrollera då och då är könen på personerna man har, konstigt vad ofta man (jag i alla fall) får fel kön på personerna.

2011-08-04, 14:51
Svar #8

Carl Szabad

Per! Jag var nog otydlig, men mitt svar gällde till den ursprungliga frågeställaren, Ann-Marie.

2011-08-05, 12:05
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Och kom i håg att alltid göra backup innan ändringar i ursprungliga databasen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna