ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Family tree builder  (läst 3664 gånger)

2009-08-22, 16:30
läst 3664 gånger

Ingrid Jakobsson

Hej!
Någon som vet om och isåfall hur jag kan lägga in barn födda utom äktenskap i programmet Family Tree Builder? I dagsläget är det ju heller inte helt ovanligt att en syskonskara kan ha olika föräldrar, men hur får man det att framgå i ett program som detta? Någon som vet??

2010-11-17, 20:22
Svar #1

Utloggad Magnus Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-11-17, 20:22
    • Visa profil
Hej. Jag har för mig att man högerklickar, sen väljer barn och lägg till existerande barn.

2011-02-20, 21:27
Svar #2

Utloggad Tony Pleym

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-08-18, 19:16
    • Visa profil
Hej, Jag är alldeles ny på detta med släktforskning,jag använder just nu MyHeritage Family Tree Builderför det var gratis att ladda hem och jag tänkte prova att lägga in information.
 
Inga problem med att lägga in Mor och Far och barnen som är helsyskon osv, men när det sen kommer till att jag ska lägga in barn på faderns sida i tidigare eller senare förhållande,, alltså inte samma mor, hur gör man då, Jag kan lägga till Dotter Och Son, men det finns ju inget som talar om halvbror eller halvsyster osv,det är ju släkt det med tycker jag.
Tacksam för svar
Vänliga hälsningar
Tony

2011-02-21, 18:10
Svar #3

Utloggad Arne G Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 16:54
    • Visa profil
Det måste finnas en mor innan du kan föra in barnen.
 
mvh Arne

2011-02-21, 21:44
Svar #4

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Tony, jag känner inte till det program som du har. Men antar att det ska gå att lägga in en till hustru för mannen (alternativt sambo) och där kan du lägga till barnets mors namn och hans barn. Och då se till att det kommer före eller efter det äktenskap där helsyskonen föddes i. Det skrivs ju aldrig rakt ut halvsyskon, men det förstår man ju att det är av tidigare resp. senare förhållanden.
Kolla hur du gör för att skriva in ett giftemål.
Klicka på mannen och gör så igen, så ska det nog gå att fixa till-

2011-07-21, 08:55
Svar #5

Pär-Ola Palm

Sent svar kanske har du hittat lösningen redan, det du måste göra är att lägga till ytterligare en fru eller man i förhållandet och sen lägga till barnet där.

2011-08-31, 17:46
Svar #6

May-Lise Skansare

Hej! Prövar gratisversionen för att testa. Ser bra ut so far. Jag har lyckats lägga in två bilder på mina anor man förstår inte hur det gick till.  
Om man går in på Importera - Mina bilder så måste jag avmarkera alla bilder jag inte vill importera - ett tidsödande jobb. Kan man inte avmarkera alla bilder på ett enkelt sätt för att sedan importera bara de/den bild man vill ha?
Nu har jag fått in ett antal bilder i FTB från Mina bilder i datorn.  
Men hur 17 gjorde jag för att få dit dessa miniatyrer i bl a släktkartan och släktträdet.
Fösökt läsa Hjälpen men blir inte klokare för det.
Tacksam för en enkel vägledning.
Vänligen May-Lise
 
(Meddelandet ändrat av Casper 2011-08-31 17:49)

2011-09-01, 08:21
Svar #7

Utloggad Sandra Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-06-07, 14:29
    • Visa profil
Hej May-Lise,
 
Det är alltså MyHeritage du använder? Jag använder också detta program, men jag har inte använt någon funktion som heter importera. När jag vill lägga in en bild på en viss person så markerar jag bara personen i fråga (i släktträdet) och klickar på Bilder - lägg till ute i marginalen till vänster. Då kan jag sen ladda upp en specifik bild genom att välja bläddra. Jag har också vid några tillfällen fått upp miniatyrer på personer som jag själv inte lagt till. I mitt fall berodde det på att jag lagt till t.ex. ett gruppfoto i albumet, och där markerat vad personerna på bilden hette. Då matchar programmet själv mot personer i släktträdet och lägger in bild på de som saknar det.
 
Mvh Sandra

2011-09-01, 13:39
Svar #8

May-Lise Skansare

Tack Sandra för informationen. Ska snarast tillämpa dina anvisningar.
Mvh
May-Lise

2011-09-12, 18:57
Svar #9

Utloggad Kenneth Lövgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-09-12, 18:57
    • Visa profil
Jag använder Family tree builder och my heritage som webbplats för min släkt forskning. Vet någon hur man gör när man vill uppdatera data från programmet till webbplatsen ? Jag har letat men hittar inget svar. Har prövat att publicera, men då publicerar man hela det släktträdet och det vill jag inte. Tacksam för svar.  
 
Mvh
Kenneth Lövgren
Bollebygd

2014-08-06, 09:05
Svar #10

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Någon som är jättebra på MyHeritage?  
Jag brukar mata in i programmet Min Släkt och sedan göra sammanställningar både från det programmet och MyHeritage. Brukar göra en gedcomfil till MyHeritage och göra en bokrapport i pdf i det programmet. Det är en enda sak jag stör mig på - om jag har matat in att en person heter Asta Kerstin Anneli med tilltalsnamn Anneli och är född på 60-talet som exempel så kallas den personen för Asta i bokrapporten. Går det att få tilltalsnamnet att vara det rätta i bokrapporten? Någon som har erfarenhet av att man kan fixa till detta utan att behöva gå in och ändra i varje persons förnamnsordning. Många har ju fler än ett förnamn och ett av dem är ju tilltalsnamn.

2014-08-10, 13:06
Svar #11

Utloggad Maria Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:28
    • Visa profil
Solveig!
Jag har påpekat problemet med tilltalsnamn ett antal gånger för MyHeritage, som är jätteirriterande när man vill göra en bok. Det är bra om fler stöter på dem. Det kan inte vara så stort problem att fixa detta.
Mvh /Maria Carlsson

2014-08-10, 15:52
Svar #12

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Då är jag inte ensam om att tycka det är tråkigt med fel tilltalsnamn i bokrapporten. Vem skrev du till Maria Carlsson när du påpekade detta? Finns det någon svensk sajt där man kan få hjälp gällande Myheritage.

2014-08-16, 14:22
Svar #13

Utloggad Maria Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:28
    • Visa profil
Solveig!
Jag fick kontakt med en svensk Sara via ett meddelande på MyHeritage facebooksida. Tyvärr har jag fått meddelande från henne att de inte för närvarande kommer att åtgärda detta. Tråkigt.
 
/Maria

2015-09-29, 08:42
Svar #14

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Hej!
 
  Har frågat om samma sak tidigare och fått svar men inte förstått hur jag skulle göra, så jag gör ett nytt försök:  Jag har ett ganska stort träd som omfattar både min egen och min avlidna hustrus släkt.  Nu vill jag dela på trädet så att hustruns släkt bildar ett eget och min släkt ett annat träd.  Är det någon som vet hur det ska göras och som kan förklara för mig så jag förstår?  Jag har My Heritage Family Tree builder Premium

2015-09-29, 10:38
Svar #15

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Hej Viktor!
 
Jag har aldrig använt programmet, men när jag sökte på internet hittade jag denna information:
 
http://helpcenter.myheritage.com/Family-Site/Family-Tree/31004184/How-do-I-divid e-my-existing-tree-into-parts-if-I-edit-online.htm

2015-09-30, 20:09
Svar #16

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
 Tack för den länken, Genom att låta Bing översätta (mycket bättre än Google!) så begrep jag äntligen hur det skulle göras.  Men enkelt var det inte.  Ett stort träd som jag har, ~7500 personer och för att få med allt så blir det många att namnge och av den grund så får det vara som det är, trots att det hade varit önskvärt att få delat.  En, i mitt tycke, stor miss på ett annars bra program.

2015-10-01, 09:19
Svar #17

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Hej Viktor!
 
Om du kan få ut en gedcom-fil med alla uppgifter skulle du kunna testa att importera filen i programmet Genney (hette tidigare Genny)
Passa på att ladda ned från www.genny.se då programmet inte har några begränsningar under sin beta-period (som tar slut under okt 2015).
 
När personerna finns i Genney ser man till att ta bort koppling mellan dig och din fru genom att högerklicka på en av er och välja Koppla bort make/maka
 
Därefter kan man i Genney klicka på Sök-knappen, välja fliken Släktskap, välja sök Besläktade (välj även Obegränsad, Makar, Barn, etc) och klicka på Sök.
 
Sökresultatet innehåller då alla som är släkt med den valda personen.
När man sedan väljer Arkiv->Exportera i menyn så kan man välja att exportera senaste sökresultatet och får då en gedcom-fil med halva släktutredningen.
 
Därefter upprepar man sökning av besläktade för den andra personen och exporterar igen.
 
(Om ni råkar ha gemensamma anor måste man först bryta kopplingen till dem.)

2015-10-01, 17:49
Svar #18

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hej Bengt,
Nu är jag medveten om att vi är i Family Tree Builder, men en snabb fråga angående Ditt inlägg kanske är OK?
Jag lägger den i Genny för ordningens skull :-)

2015-10-01, 20:09
Svar #19

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
 Jo på sätt och vis så fungerade det, men jag fick inte med alla bilder och det vill jag ha med.  Fruns släkt är delvis skriven i den gamla engelska versionen av programmet och då blev alla personnamn borta, så tyvärr får jag säga att det inte fungerade som jag ville, men tack ändå för att du försökte!

2015-10-01, 20:32
Svar #20

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Ser också att trädet blev inte delat på riktigt, utan den andra delen visas inte men alla 7700 finns kvar.  Detsamma går att ordna i My Heritage om man tillfälligt raderar den ena maken / makan, då visas bara ena delen och det är inte vad jag vill

2015-10-01, 22:25
Svar #21

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Förlåt en okunnig, men varför vill man dela på en släktutredning?
Enda tillfället jag kan komma på är om man vill ge bort en del( eller publicera den) utan att den andra delen följer med.
Har aldrig förstått mig på det där med att ha olika flockar som en del kallar det. Jag vill inte påstå att det inte finns anledningar därtill men jag har då aldrig förstått det?
 
Vill man nu ge bort en del borde väl programmet kunna prestera en ged-export av just den delen man vill ge bort utan att fingra på originalet?
Är det rätt tänkt eller finns det fler orsaker?
 
 
Vill man plocka ut bilderna som hör till en exporterad ged-fil Kan man använda följande AutoIt script (nedan).
Bara att redigera de fyra sökvägarna $fileI, $fileO, $source_path och $copy_path
Jag har inte idats göra en körbar exe-file av den så det blir att installera AutoIt för att det skall fungera.
Det enda scriptet gör är att snoka igenom gedfilen efter bilder och kopierar dessa från originalkatalogen till en katalog du bestämmer dom skall till.  
Hur som helst funkar det på gedfiler exporterade av Min Släkt, skulle man ha en annan standard så går det nog att fixa till scriptet så det söker mer noga efter bilder och inte bara på taggen FILE som kanske skickar med alla typer av filer som kan placeras under den taggen.
Finns säkert smidigare skript men nu hade jag AutoIt i datorn så det fick bli som det blev.
 
 ---- Skriptet nedan ------
 
HotKeySet({Esc}, MyExit) ; Esc  avbryter skriptet
$image_tag='2 FILE '  ; taggen som märker ut bilden
$fileI = FileOpen(D:`SÖKVÄG-TILL DIN_GEDFIL`DIN_GED-FIL.ged, 0) ; ged-filen
$fileO = FileOpen(D:`SÖKVÄG-TILL DIN_GEDFIL`DIN_GED-FIL.txt, 2) ; en lista på alla filerna om så skulle behövas
$source_path='d:`BLA-BLA`BLA-BLA`DIN-MAPP-MED-SF-BILDER`' ; Katalog där orginalbilderna finns
$copy_path='D:`SF`SÖKVÄG-TILL DIN_GEDFIL`DIN_GED-FIL`' ; katalog dit du vill kopiera bilderna hämtade från gedfilen.
$ok=DirCreate($copy_path) ; skapar sökvägen till katalogen ovan ifall den inte redan finns
if $ok=1 then ; om det är okey så...
   while 1
      $line = FileReadLine($fileI) ; läs in ged-filen rad för rad
      If @error = -1 Then ExitLoop ; om fel (ie. EOF) avbryt loopen
      if stringleft($line , Stringlen($image_tag)) = $image_tag Then ; kolla om raden har bild-taggen
      $filename=StringRight($line, StringLen($line)-stringlen($image_tag)) ; Plocka ut filnamnet från inlästa raden
      ; MsgBox(0,kolla, verkar det stämma:  & $filename) ; debug
         FileWriteline($fileO,$filename)  ; skriv in filnamnet i textflien
         filecopy($source_path & $filename, $copy_path & $filename) ; Kopiera bilden
      endif
   WEnd ; Slut på While loopen
 
   FileClose($fileI)  ; stäng filerna ordentligt
   FileClose($fileO)
Else
   MsgBox(0,Error, Kunde inte skapa katalogen för bildkopiorna, avslutar programmet) ; utifall det blev nått tjall på skapande av sökvägen
EndIf
MsgBox(0,klar, Det är klart nu ! ) ; klart
Exit  ; avslutar programmet
 
Func MyExit()  ; hoppar hit om du trycker på ESC-knappen
    Exit    ; och avbryter programmet
EndFunc

2015-10-03, 05:11
Svar #22

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Jodå Bengt, Jag förlåter så gärna...   Det finns olika anledningar till det, dels att det är ett ganska stort träd och då lite otympligt att rota i,  dels att min fru är avliden, (men inte bortglömd)och några av hennes släktingar vill se den släkten, men är inte SÅ intresserade av mina släktingar, Dels att min släkt inte är så intresserad av fruns släkt,  o s v!  Varför jag ska tala om anledningen till delningen förstår jag inte, borde väl räcka med att jag vill göra det?

2015-10-03, 11:20
Svar #23

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Viktor, det var inget illa menat med frågan, bara välmenat och inte riktad till dig personligen.  
Vad jag förstår vill du extrahera en del att skicka till någon, vilket ju är helt förståeligt.
Har själv gjort sådana Extraheringar en massa gånger så jag förstår detta, men märk väl att original-trädet är fortfarande orört Skick.  
Kanske jag borde ha tolkat ordet dela på ett annat sätt men för mig låter det så definitivt att dela på något.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna