ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Disgen 7 till Min släkt  (läst 1127 gånger)

2001-04-17, 06:38
läst 1127 gånger

Ingela Ivansson Schembri

Hej!
 
Har ett bekymmer. Jag har på min dator Disgen 7. Fick sedan en förfrågan från en släkting som har programmet Min släkt om att överföra en gren av släktträdet från Disgen till Min släkte via en GEDCOM-fil.  
 
Lyckades efter många om och men få fram en GEDCOM-fil på den önskade grenen och skicka den via e-mail till min släkting.
Det visade sig tyvärr att han inte kunde öppna den i sitt program (Min släkt).
 
Är det någon som kan hjälpa mig med några konkreta råd hur detta skall gå till? Om det nu överhuvudtaget går.
 
Tack på förhand!
 
Ingela Ivansson Schembri

2001-04-17, 08:22
Svar #1

Turid Byström

Det enda konkreta rådet är att din släkting går till supporten för programmet Min.Släkt support@dannbergsdata.se så ska det nog lösa sig.
 
mvh/ Tua

2001-04-17, 09:06
Svar #2

Bernhard Granholm (Bkvg)

Ingela.
Det går att överföra från Disgen7 till MinSläkt. Man bör använda filtypen ANSEL. Det går förmodligen även med ANSI.  
 
Det är några steg på vägen där något kan vara fel. Felsökningsråd:
 
1. Titta på GEDCOM-filen med ett ordbehandlingsprogram. Detta ger kanske inget om du inte vet hur den bör se ut eller har en annan att jämföra med.
 
2. Försök att inportera den i ett nyskapat arkiv i Disgen7. Du behöver ju inte gå så långt som att du importerar den. Du kan bara kolla om den är OK.
 
3. Be din forskarvän avläsa vad MinSläkt rapporterar om GEDCOM-filen.
 
På så sätt bör du kunna lokalisera om felet ligger hos dig eller mottagaren. Jag har med framgång fört över från DG7. till MinSläkt. DG8 har jag inte testat ännu.

2001-04-17, 20:48
Svar #3

Ove Tegnér (Ove)

Hej Ingela
 
Man skall inte öppna gedcomfilen i Minsläkt. Via ett nyskapat arkiv (eller ett gammalt som man vill plocka in gubbarna i) IMPORTERAR man gedcominformationen i gedcomfilen, via Arkivmenyn.
 
MinSläkt har inga som helst problem med det. Möjligtvis kommer det meddelanden om ev. småfel vid importen, som Bernhard nämner.  
Jag har inte provat med alla underklasser av källhänvisningar som  Disgen 8 har nu. 7:an skall inte vara några problem alls.
 
mvh // Ove Tegn?r

2001-04-20, 05:55
Svar #4

Ingela Ivansson

Stort tack för alla tips!
Vi försöker med att importera igen, för att se hur det går.  
 
Mvh
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna