ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2008  (läst 3063 gånger)

2007-02-27, 08:01
läst 3063 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
De flesta (alla?) program har funktioner för att exportera information till HTML eller andra text-format som kan läggas på CD. Om just detta är viktigast för dig - titta på sidor på Internet som är gjorda av nedanstående program. MinSläkts HTML-rapporter brukar vara populära.
 
Jag rekommenderar att du använder ett svenskt program då de är byggda för att hantera svenska förhållanden (språk, orter, källor etc). De vanligaste är nog Disgen, MinSläkt och Holger.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-27, 08:04
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Glömde nämna att det finns demo-versioner av de tre nämnda programmen. Ladda ner och testa!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-27, 19:09
Svar #2

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Håller helt klart med om att det bästa är att ladda hem demo-versionerna och prova. Man märker snart vilken som passar ens egna önskningar bäst. Jag gjorde inte det, för jag var för ivrig att komma igång. Har testat andra i efterhand men är helnöjd med första mitt första val: MinSläkt.
 
Mvh Paola

2007-02-28, 17:28
Svar #3

Yvonne Nilvé

Hejsan igen.  
 
Även Legacy finns som demo-version. Den har jag använt i något år.
Adressen: http://www.legacyfamilytree.com/
 
MVH  Yvonne

2007-03-06, 16:20
Svar #4

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Synd att det inte (mig veterligen) finns något släktforskningsprogram som är bra på alla punkter.
Har testat Disgen, Min släkt och Gramps.
Disgen är den som har flest utskriftsmöjligheter, men buggig. Min släkt och Gramps har färre möjligheter.
Disgen har även bättre inskrivningsmöjligheter när man väl lärt sig behärska det än något annat program. Måhända det ser snyggare ut i andra program, men funktionaliteten blir inte den samma då.
Om man ser till helheten tycker jag Disgen är bäst än så länge, men kan bara Gramps få till utskrifterna lika bra så är den hästlängder bättre.
Tyvärr så vill programmet gärna hänga sig när man försöker skriva ut grafiska uppställningar.
Någon som vet något program som fungerar bra?

2007-03-06, 19:48
Svar #5

r_hammarstedt@hotmail.com

Hej Kristian!
Läser med förvåning att du har problem med Disgen.
Det skall inte vara buggar...
Vad är det som buggar ??
mvh
Robban

2007-03-06, 19:50
Svar #6

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Ursäkta misstaget med namnet ovan.
Har du förresten uppgraderat till DG 8.1b ?
/Robban

2007-03-06, 21:25
Svar #7

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tänkte mycket på söklistan när jag skrev buggar.
Irriterar mig på den varje gång, eftersom det är så jobbigt att scrolla till namn som börjar t. ex. på J
Är så van vid att flytta klossen till höger. Man borde kunna ställa den i mitten så kommer man ju direkt till namnen på J. Istället får jag scrolla ner listan. Tar en evighet när jag har över 11000 namn.
Utskrifterna är jag väldigt orolig för nu, sen jag skrev ut över 300 sidor och det visade sig att en bugg hade smugit sig in efter en uppdatering som innebar att inte alla giftermål kom med. Jobbigt då när man skriver ut en släktmatrikel.
Sen så känns hela programmet som ett enda stort lapptäcke, där det går att göra det mesta, men väldigt provisoriska lösningar.
 
Sen så har jag försökt få utvecklarna till Disgen att förstå att en funktion som kollar dubbletter bland ens material är a och o för ett släktforskningsprogram.  
Verkar stört omöjligt att få någon att ens uttala sig om saken.
Jag är ingen programmerare, men har läst en del om saken då jag är datatekniker.
Alltså vet jag att det är en bagatell för en van programmerare att fixa en sådan funktion.
Min provisoriska lösning är att göra en gedcom-fil och importera den i Gramps för att sedan leta efter dubbletter där.

2007-03-07, 11:01
Svar #8

Jan Lilliesköld

Hej Kristian !
 
Det där med scrollning - list och handtag - verkar fungera olika beroende på vilket operativsystem man har. Detta gäller inte enbart Disgen heller. Det finns flera applikationer och program med scrollist som fungerar olika i W98 och XP exempelvis.
 
Vad gäller scrollning i Disgen och XP, så fungerar det visserligen inte att dra i handtaget, men det går (med visst tålamod) att klicka i listen ett antal gånger.
Däremot fungerar det bra (som jag brukar använda mig av ofta - för jag har över 15000 pers) att ställa cursorn i en kolumn i söklistan som är sorterad (t ex förnamn) och sedan trycka in ett eller flera av de första bokstäverna i ett namn - så kommer man direkt dit.
 
Själv har jag inte råkat ut för några buggar i Disgen som jag kommer ihåg...
... och har därmed heller inte märkt av att det skulle ha försvunnit vigslar - vare sig det är en kortare eller en mycket lång utskrift.
 
Däremot är det där med dublettsökning något som jag saknar (se annan tråd här under AF).

2007-03-07, 11:56
Svar #9

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Felet med att inte alla gifta kom upp på Dis forum en gång för några månader sen.
Det verkar dock som att dom har lyckats lösa det med ytterligare en uppdatering.
Scrollningen fungerade inte i Windows 98 heller när det begav sig.
Enligt utvecklarna är detta ett fel i programmeringen och går inte att fixa till. Programmeringskoden är skriven på felaktigt sätt redan från början.

2007-03-07, 12:50
Svar #10

Jan Lilliesköld

Hej igen !
 
OK - det var dessa problem du åsyftade. Jag var själv inne då och nämnde att en bekant hade problem med giften i speciella situationer, men själv har jag inte sett till något sådant (han har fortfarande inte kommit med sin bas så jag kunnat titta själv), så det är möjligt att det hade med programversion att göra ?
 
Jag ska kolla hemma ikväll hur det förhöll sig med scrollning i W98, kommer inte ihåg på rak arm...

2007-03-07, 14:33
Svar #11

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Utan att veta exakt hur man egentligen gjort i DISGEN misstänker jag att rullningslisten i söklistan har tre lägen (uppe, mitten och nere) därför att det ligger en databaskomponent i botten. De brukar bete sig på det viset. Det går naturligtvis att åtgärda men det är ett mycket större arbete än vad man kan tro och det är väl därför som det inte blivit gjort.

2007-03-07, 15:49
Svar #12

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Utan att veta exakt hur man egentligen gjort i DISGEN misstänker jag att rullningslisten i söklistan har tre lägen (uppe, mitten och nere) därför att det ligger en databaskomponent i botten.
 
Det finns två lägen för scrollningslisten, uppe och nere. Finns inget mittenläge.
 
Skulle egentligen behövas göra en nya databas där allt utgår ifrån. Är inte överförtjust i att behöva skapa en ny söklista över alla namn varje gång jag har sökt efter enstaka namn.
Bättre då om hela databasen uppdateras direkt när man skriver in nya namn.
Det verkar som att det redan finns en sådan funktion och jag har sett till att den är aktiv, men har aldrig fått det att fungera ändå.

2007-03-07, 18:05
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Märkligt, jag ser tre lägen här. Talar vi om samma sak? Alt-J? Manövrera upp och ner i resultatet med pilarna - när man inte är i botten eller toppen är rullningslisten i mittläget här.

2007-03-07, 19:48
Svar #14

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Kristian, alla persondata uppdateras omedelbart, i vad vi skulle kunna kalla databas, då du klickar på OK i ändra personnotiser. Vid sökning hittas alla personer med de sökvillkor du anger. Enda tillfället då det inte kan fungera så, är när du valt att använda sökindex som endast uppdateras när du själv återskapar dem.  
 
Kan du förklara ditt problem lite tydligare. Jag förstår inte.

2007-03-07, 22:34
Svar #15

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har aldrig lyckats få Disgen att uppdatera söklistan efter jag har uppdaterat någon av personerna i den. (Vet inte varför)
Finns det något annat sätt att få söklistan över alla personer än att välja sök/personer och se till att alla fält är tomma?
 
När det gäller scrollningslisten så brukar jag dra i klossen till det ställe där jag vill hamna.
I andra program har jag alltid gjort så, men när jag försöker i Disgen så har jag bara början eller slutet att välja mellan.
Alternativet som jag brukar använda i Disgen är att klicka nedanför klossen när jag vill bläddra neråt och över klossen när jag vill uppåt. Det är det snabbaste sättet jag vet.

2007-03-07, 22:53
Svar #16

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Kristian, då förstår jag. Du förväntar dig att söklistan ska uppdateras i realtid med de förändringar du gör för personerna i databasen. Dvs att personer som tillgodoser sökvillkoren läggs till och de som inte gör det tas bort ur söklistan. Så fungerar inte Disgen. Söklistan är en ögonblicksbild av databasen vid söktillfället.  
 
Att göra som du vill göra fungerar ju om man har få personer i databasen. Eftersom jag inte vet hur du arbetar så är det svårt att ge några råd. Ring gärna en fadder och diskutera dina behov.  
 
Personligen söker jag och orienterar mig, dvs väljer personer med hjälp av antavla/stamtavla, som jag ser till att ha som fönster bredvid varandra tillsammans med familjeöversikt och notisfönster. Du kan också välja att lägga till personen till listan över de senaste genom att markera och högerklicka och välja Till listan över .... Ja det finns många sätt att göra. Det bästa är att pröva sig fram och diskutera med faddrar.

2007-03-08, 06:45
Svar #17

Jan Lilliesköld

Ja, du har kanske rätt Daniel - jag känner igen fenomenet med att scroll-lista bara kan flyttas till änd-värden när det har varit (viss sort av) databashanterare i botten.
 
Kollade DG med W98, kunde då se att skillnaden var att jag kan använda rullhjulet på pekdonet där, men inte på min dator här på jobbet som har XP.
 
Kristian - missade du vad jag skrev ovan - att man kan använda bokstavstangenterna för att positionera sig i en sorterad kolumn - detta sätt användar jag nästan alltid när jag har många personer i söklistan - vilket går mycket snabbt !
Jag använder söklista väldigt mycket när jag arbetar med DG. Dessutom har jag en antavla eller stamtavla för att orientera mig lättare när detta är aktuellt för uppgiften jag håller på med.
 
Är för övrigt tveksam om söklistor skulle bli dynamiskt uppdaterade i andra program heller - inte vad jag kan minnas.
 
Angående dublettsökning så kom jag ihåg att TMG (The Master Genealogist) skulle ha detta - så jag testade lite igår kväll. Jag exporterade hela min bas från DG (>15000 pers)och importerade till TMG - det förstnämnda steget gick fort, men det sistnämnda steget tog bortåt 45 minuter !!!
Nå, dublettsökningfunktionen i TMG är parameterstyrd (som mycket annat i detta pgm) - men trots att jag försökte ange - som jag tyckte - vettiga villkor - så tog det en rejäl stund för pgm:et att arbeta - varefter den presenterade en lista på över 7000 kandidater för dubletter - dvs hälften av alla personer i basen !!!
Kan nog bara kostatera att soundex-sökning inte passar för svenskt material ....

2007-03-08, 10:38
Svar #18

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag ska testa ditt sätt med att använda tangenter för att positionera mig i söklistan.
Har inte gjort så mycket i Disgen sen jag bytte till Ubuntu Linux, men det finns installerat och fungerar trots att jag inte behöver Windows.
 
Angående dubblettsökningen så är det Gramps som regerar än så länge:
 
http://web.comhem.se/~u31441935/
 
Graderna längst till vänster indikerar hur likt namnen är, ju högre nummer, desto troligare.
Ett dubbelklick på ett av namnen och bild 2 kommer upp och man får en utförligare skrift.
 
I Gramps så är det söklistan som är centrum för hela programmet. Den uppdateras ständigt. Synd att det är så svårt att få till utskrifterna i programmet.
 
Känns inte riktigt bra att köra Disgen i en virtuell miljö som jag måste göra för att det ska fungera i Ubuntu, men vad gör man.

2007-03-09, 08:50
Svar #19

Jan Lilliesköld

Eftersom jag nu blev mer intresserad av vad Gramps kan, så har jag läst igenom manualen (96 sidor !). Kan därför konstatera att detta program har en mycket flexibel databas-modell.  
 
För mer än femton år sedan hade jag diskussioner med en arbetskollega och tillika släktforskare om hur vi önskade att ett bra och flexibelt släktforskningsprogram skulle vara. Då gjorde jag en datamodell över hur jag tyckte att data skulle vara lagrat. Bland annat skulle alla ”objekt” ha ”tidsstämpling” och alla relationer likaså - och att referenser/relationer alltid kan ha data associerat till sig i varje enskild förekomst. Behöver inte gå in mer på detta nu, men eftersom denna generella datamodell skulle innebära ett mycket komplext program för att kunna hantera detta, så förblev denna önskan bara en önskan.  
I praktiken fanns det ju inte så många program att välja på vid den tiden, så eftersom jag bedömde att DISGEN hade de mesta möjligheterna, så skaffade jag detta program. Jag är faktiskt rätt nöjd med detta program, och man anpassar  sig ju till de möjligheter och begränsningar ett program har/ger.
 
Nu kan jag se enligt manualen att Gramps bygger på en datamodell mycket likt det vi hade diskuterat förr, och lite till !
Det jag tänker närmast på är att det finns attribut samt referenser (av olika typer) till andra objekt i databasen.
 
Sedan kan man ju å andra sidan fundera över hur ett ”amerikanskt” program hanterar datum, namn och platser, även om det verkar finnas en del inställningsmöjligheter.
. samt inte minst hur det fungerar med svenska tecken.
 
Jag kan även se att Gramps har en del nyttiga funktioner utöver vad jag har sett i andra program.
Däremot är det svårt att se hur (dåligt ?) rapporter fungerar enär det inte ens finns något exempel visat i manualen, och än mindre när man inte har kunnat testa själv.
 
Eftersom det står på Gramps hemsida att det tar inget som helst ansvar för att installera och köra programmet i Windowsmiljö så har jag varit skeptiskt till att pröva detta program, men har nu sett någon inlaga att det visst funkar bra i Windows, så tror jag nu att jag ändå skall göra ett försök i helgen.
 
 
Vad gäller dublett-funktionen som nämnts, förstår jag nu hur man kan slå ihop två personer (eller annan objekt-typ) med ”automatik”. Eftersom datamodellen i Gramps tillåter multipla referenser, så kopplas helt enkelt all info och referenser till ett och samma objekt(person), men en av varje typ får anges som primär.  
Detta innebär troligen att man ändå får gå in efteråt och ”städa” dubblerad info.
 
 
Vad gäller begreppet 'söklista', så tycker jag att detta ord i sig antyder att det är en statisk lista.  
Det som Gramps använder som ”huvudbild” är en vy direkt mot databasen. Detta innebär att man därmed ser en dynamisk lista av förekomster, men att man med eventuella filter maskar ut ett större eller mindre antal.  
Jämför för övrigt med MinSläkt där man ser en flik med 'Katalog', som visar alla förekomster i databasen, medan fliken 'Sökresultat' mer motsvarar Gramps filtrerade förekomster. Det är alltså så att MinSläkt:s 'Sökresultat' är en dynamisk filtrerad vy över förekomster i databasen.
I DISGEN finns möjlighet att använda två söklistor - men de är alltså statiska till sitt innehåll, dvs man måste göra om respektive sökning för att få med uppdateringar efter det att listan skapats. Försöker man då använa en länk i listan av personer som är borttagen, så får man meddelande om det iallafall.

2007-03-09, 23:53
Svar #20

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mycket bra inlägg.
Det jag vill åstadkomma är en diskussion över hur man kan förbättra släktforskningsprogrammen.

2007-03-10, 22:45
Svar #21

Utloggad Håkan Hedin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-09-29, 16:07
    • Visa profil
Kristian
 
Det går att kör Disgen i Ubuntu via wine har själv gjort det tidigare.
 
//Håkan

2007-03-10, 23:25
Svar #22

Utloggad Kristian Jerméus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag kör faktiskt programmet under Wine redan.

2007-03-11, 11:43
Svar #23

Jan Lilliesköld

Nu har jag gjort ett försök att installera Gramps i min XP-burk - men tyvärr fungerade det inte ens att föröka installera underpaketen. Paketet GTK-2.8.20-win32-1.exe misslyckas nämligen att installera. Man får meddelande att några otillåtna instruktioner försöks göras - och det hjälper inte att ignorera dessa.
 
Så tyvärr kan jag nu inte evaluera detta program  :-(

2008-01-02, 10:24
Svar #24

Christian Ridderström

Hej,  
 
Jag och min faster tänkte prova på att släktforska (vi kommer att utgå från en större mängd handskrivet material som min farfar tog fram). Eftersom vi behöver kunna jobba på var sitt håll, undrar jag om någon kan tipsa mig om program som gör det enkelt att samarbeta? Möjligen blir det än svårare av att hon använder Windows XP och jag använder Ubuntu. Dessutom kan jag tänka mig att längre fram vill även min far och min bror vara med mer direkt, och då blir möjligheterna att samarbeta ännu viktigare. Alltså, hur är det med samarbetsmöjligheterna i program som Disgen, MinSläkt och Holger?  
 
Eftersom jag arbetat en del med 'wiki's, så känns det som ett naturligt sätt att göra detta på... och jag har sett att det finns t.ex följande sajter som handlar om släktforskning (från wikipedia): WeRelate, Genealogy Wikia, WikiTree, Rodovid.  
 
Är det någon här som har erfarenhet av dessa? Lämpar sig de för svenska förutsättningar? (Jag tänker på namn med åäö, datum etc).  
 
Med vänliga hälsningar,
Christian

2008-01-02, 12:20
Svar #25

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Prova det webb-baserade programmet PHPGedView, själv använder jag det för att presentera forskningen men det går utmärkt att använda även som primärt program.
 
Mvh Mårten

2008-01-02, 14:55
Svar #26

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Christian
Prova gratisprogrammet Geneanet om ni har bra kommunikation till webben.
Jag har lagt in min 36 000 personers släkt på följande sida  
http://gw.geneanet.org/roberl
 
(Meddelandet ändrat av berlin den 02 januari, 2008)

2008-01-02, 15:09
Svar #27

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:11
    • Visa profil
Christian, en liten tanke bara när det gäller webbaserade lösningar. Om du inte sätter upp en egen server, utan förlitar dig på något webbhotell, vilket väl är det mest sannolika. Så tänk för allt i världen på att ha kvar kopior lokalt på din dator eller på papper eller annat sätt. Flera av de gratishotell som finns garanterar inte att de kan återskapa ditt mtrl vid en ev hårddiskkrasch. Dessutom vet du ju aldrig när en ev backup görs, vilket kan göra att du tappar mtrl som du lagt upp efter det att senaste backup kördes.
 
I all vänlighet
Peppe

2008-01-07, 11:17
Svar #28

Christian Ridderström

Hej,  
Tack för tipsen, jag skall kolla upp dem. Jag tittade litet mer på de wikiliknande lösningarna och de kändes inte stabila nog än (främst i form av att jag inte vill släppa ut all information hur som helst, t.ex. om levande släktingar). Dessutom var jag fundersam till hur jag löser säkerhetskopiering när data ligger på en wiki server, även om jag antagligen kan använda 'wget' för att klättra igenom wikiträdet och plocka ut informationen regelbundet.
Innan jag läste era svar var jag litet inne på att prova GRAMPS, men nu skall jag först kolla in PHPGedView och gw.geneanet.org.
 
Är det någon som använt GRAMPS för övrigt?
 
Tack för svaren!
/Christian

2008-01-11, 13:35
Svar #29

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Jag använder GRAMPS (http://www.gramps-project.org) på Windows Vista och kan rekommendera det varmt. Finns också till Linux. Och det fungerar utmärkt för svenska förhållanden. Mycket flexibelt och bra program.  
 
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna