ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genbox  (läst 1162 gånger)

2003-02-18, 12:36
läst 1162 gånger

Jonas Kuschner (Jonas)

Ytterligare ett nytt program: Genbox.
 
Enligt företagssajten har detta program bland annat vittnen, roller och möjlighet till alternativa personnamn. Det tycks alltså påminna om TMG som väl hittills varit det mest kapabla programmet. Genbox kostar 59 USD och är alltså billigare än TMG.
 
I jämförelsetabellen bör man vid jämförelsen med TMG 5.04 dock vara vaksam på att 5.04 inte är en helt färdigutvecklad programversion - många av dessa funktioner finns i TMG 4.0 och kommer att finnas i den slutligen släppta TMG 5.x (5.1?).

2003-02-18, 18:32
Svar #1

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag har analyserat och provkört ett antal släktprogram. Endast ett föll mig i smaken - Min Släkt. Det är dessutom mycket billigt, endast 350 kr. Supporten är suverän och användandet oerhört logiskt. Har kört det med framgång drygt ett år. Plus i kanten för att det enkelt genererar html-filer för webpublicering. Obs! jag har inget med företaget att göra. www.dannbergsdata.se

2003-02-18, 22:12
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Crister! Kan du kanske utveckla jämförelsen mellan Min Släkt och Genbox ytterligare, med konkreta exempel på olika funktioner? Kanske även mellan Genbox och andra program som du testat?

2003-02-23, 23:45
Svar #3

Utloggad Bjørn Gunnar Lindalen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 18:31
    • Visa profil
Min Släkt har mange mangler. Se test av 15 programmer på DIS Norge:
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

2003-02-24, 09:33
Svar #4

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Visst har Min Släkt mangler, men det är också snabbt och användarvänligt. Det är intressant att läsa den norska testen, men utgångspunkten måste vara ditt eget arbetssätt och behov (som också påpekas där). Genbox verkar vid en första titt mycket omfattande, själv lockas jag mer av Roots Magic som verkar stämma mer med mina krav (frånsett att det gärna fick vara på svenska).  
Apropå testen så uppges Disgen ha fatala importfel - det stämmer nog (även svenska History har det). Disgen kommer jag nog aldrig att gilla riktligt liksom TMG, men många gör det förstås. Sedan testen finns f.ö.Heredis i en ny version 7 där flera fel rättats till.

2003-02-25, 00:10
Svar #5

Utloggad Bjørn Gunnar Lindalen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 18:31
    • Visa profil
Jeg er enig i at det er raskt og enkelt å bruke. Og det er ingen andre programmer som importerer gedcomfiler raskere. Desverre så mister man noe av informasjonen man har da. Noen av hendelsene forsvinner. Min Släkt var det første programmet jeg begynte å bruke. Men programmet har store mangler når det gjelder kilderegistrering og stedsregistrering. Dette sliter jeg med å rette opp ennå flere år etter at jeg sluttet å bruke programmet. Nå bruker jeg TMG 4.Programmet er omfattende, men etter en innkjøringsperiode, så går registreringen raskt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna