ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holgers Källdatabas...  (läst 1540 gånger)

2005-11-07, 19:40
läst 1540 gånger

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Skulle vilja ha lite tips och råd hur andra använder sig av Holgers Källdatabas. Jag har inte riktigt fått ordning på den.  
Tack/Susanne

2005-11-08, 16:03
Svar #1

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej
Det finns säker fler användnings områden än vad jag redovisar men så här långt har jag kommit.
I själva Källdatabasen har jag fördefinierat några fasta Titlar som jag ofta hämta uppgifter ifrån; Disgen, Family search, web, Skrifter, Husförhör, Vigselbok, Dopbok, Dödbok.  
Sedan lägger jag till under Källor den direkta hänvisningen ex: Fresta AI:1 p123  
Men det känns lite överarbetet just nu att börja revidera allt gammalt jobb som i i text form. Men det nya kommer säker till användning i fram tiden.
 
Lycka till och ni andra synpunkter

2005-11-08, 16:54
Svar #2

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Hej Åke,
Tack för informationen. Jag har nog överarbetat min källdatabas. Jag skrev varje dödbok för sig och det blev ju en väldig massa dödböcker, för att inte tala om födelse- vigsel- husförhör o.s.v. Jag får nog tänka om, inte alltid så lätt. Mvh Susanne

2007-12-23, 22:43
Svar #3

Utloggad Bengt Skugge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 20:30
    • Visa profil
Källhänvisningsfönstret i Holger7 har ett fält för webbadress som verkar rymma 80 tecken.  
Detta antal är för litet för referens till en sida i de mikrofilmade kyrkböcker jag har haft tillgång till och kan därför inte lagra hela webbadressen.
Finns det något sätt att skapa större utrymme i fältet, eller måste jag dela upp den på två fält,
t ex genom att lägga en del av adressen i Anmärkningsfältet (som också verkar rymma 80 tecken)?

2007-12-23, 23:31
Svar #4

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Bengt
Jag testade att skriva i Web-adress så som du angett och fyllde på med 150 tecken. Fältet förstoras allteftersom du skriver. Fler hade gått så jag gissar att det får plats 255 tecken. Tyvärr ger hjälpfunktionen ingen ledning i just detta. Men du är i alla fall inte begränsad till 80 tkn.
 
Mvh
Alf Sjölin

2007-12-24, 02:19
Svar #5

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Hej Bengt,
Om din webbadress är för lång så kan du skapa en förkortad adress här:
http://tinyurl.com/
 
mvh
Ernst

2007-12-30, 00:51
Svar #6

Utloggad Bengt Skugge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 20:30
    • Visa profil
Tack både Alf och Ernst för tipsen.  
Beträffande Alfs svar så har jag redan innan jag skrev frågan testat det och  
för mig så klipptes sista delen av URL:en bort, utan indikering eller varning,  
endast de 80 första tecknen lagrades.
Eller gjorde jag fel på något försåtligt sätt?
Beträffande Ernsts svar så verkar det som att man lånar en datapost i en central
databas för långa URL:er och använder en pekare till den. Det får då effekten att  
man inte kan se den verkliga URL:en i sin källdatabas, vilket ju kan vara en nackdel
i en del fall, men metoden löser ju i alla fall det problem jag beskrev. Tack än en  
gång, får se hur jag gör.
mvh / Bengt

2007-12-30, 01:12
Svar #7

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Jag testade att skriva in följande adress:
http://www.anadressmenväldigtmångateckenkaninteseutursomhelst.se/menhaflerteckenänvadsomfårrum
och sedan spara och går ur. Förra gången sparade jag inte.
Den fanns kvar när jag öppnade rutan igen, men man måste placera markören i rutan och med hjälp av piltangenter bläddra fram och tillbaka.
Hoppas det ska lyckas för dig också.
Mvh
Alf

2008-01-06, 22:54
Svar #8

Utloggad Bengt Skugge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 20:30
    • Visa profil
Tack Alf!
Jag har nu konstaterat att man ju måste skilja mellan källa och källhänvisning.
En källas webbadress kan ha 200 tecken i databasen (men bara visa 150 av dem i utskrifter).
En källhänvisnings webbadress däremot (som skapas i /utpekas från persondatabilden och kommer i persondatautskrifter), kan jag inte få större än 80 tecken, trots tricksande. Holger verkar acceptera många tecken i källhänvisningen, men sparar bara de 80 första. Men du kunde alltså få in åtm 94 tecken!
Att skapa en ny källa för varje intressant genlinesida verkar ju ohanterligt. Jag har version 7.06.
mvh / Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna