ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2014  (läst 1846 gånger)

2014-02-03, 21:17
läst 1846 gånger

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan alla släktforskare!
 
Jag har köpt en ny dator idag. Sitter just nu och lär mig den. Bl a försöker jag att installera Holger8.
Nu har följande problem uppstått
 
När installationen var klar kommer följande text upp i en liten ruta:
 
A. Access violation at address 0049FF57 in module Holger8.exe. Read address 00000000
Här går det inte att släcka ner Holger8.  
 
När jag sedan ska stänga av datorn kommer denna text upp
 
B. Elevate DB Error fyrkant 400 The collation PAN already exists inte the confugaration EDBConfig
 
Jag kan inte stänga Holger8 och jag kan inte stänga av datorn. Datorn protesterar för att ett program inte är stängt. Vad ska göra för att få bort problemet.
 
Hälsningar Monica Nilsson
 
(Meddelandet ändrat av manicken 2014-02-03 21:48)

2014-02-03, 23:31
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Håll in start/avstängningsknappen tills datorn stänger av sig själv. Avinstallera Holger och köp ett annat släktforskningsprogram. Holger duger inte att köra på en ny dator.

2014-02-04, 00:40
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om du går in i aktivitetshanteraren bör du kunna avsluta aktuell process.
 
Windows 8 är det värsta eländet Microsoft har åstadkommit på länge men naturligtvis bör man ändå ha en Holger-version som fungerar i de mest använda OS. Holger has misskötts länge tyvärr. Vad det beror på har jag ingen aning om, kanske är det svikande kundunderlag eller så har det gått hand i hand.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 07:14
Svar #3

Carl Szabad

Holger fungerar naturligtvis även i W8, men pröva först att ladda ner senaste versionen från hemsidan. Supporten har tyvärr under hela programmets livstid varit bristfällig, men eftersom det är ett i vissa avseenden unikt och väldigt allsidigt program har jag själv aldrig funderat på att byta. Supportproblemen beror på att det är en hobbyverksamhet där skaparna har vanliga och ibland krävande arbeten.

2014-02-04, 09:08
Svar #4

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Carl S
Jag håller med dig att Holger är ett mycket bra program. Jag har provat att installera demo-versionen på min W8 och det fungerar. Så senaste skarpa version borde rimligtvis också fungera. Problemet är att jag inte kan logga in, fast jag har inloggningsuppgifter, och hämta hem uppdateringen. Tröttnade och köpte en ny, uppdaterad, version av Holger8, tyvärr för nedladdning, och kunde inte heller då logga in för att ladda hem den. Så här har det hållit på i över ett år och supporten ger inga eller endast bristfälliga svar. Löser de inte det här snart måste jag överge ett älskat program för något annat. Synd på ett så pass bra program!

2014-02-04, 10:22
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Bristfällig support!!! Inte bara bristfällig utan helt obefintlig. Jag skickade in ett problem till supporten för flera år sedan, som han lovade att fixa. Jag har ännu inte fått svar.
Jag kan bara upprepa, avinstallera och köp något annat.

2014-02-04, 11:20
Svar #6

Carl Szabad

Jan! Du behöver inte upprepa din negativa ståndpunkt, den har redan framgått tidigare. Om du nu har några problem kan du väl lägga fram dem här. Det kan ju finnas någon läsare som kanske kan hjälpa dig.

2014-02-04, 12:42
Svar #7

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Om det är en verksamhet som inte bär sig ekonomiskt eller som man inte har möjlighet att sköta på ett bra sätt så bör man väl rimligtvis överväga en försäljning? Det är, oavsett annan yrkesverksamhet, knappast att beteckna som hobbyverksamhet eftersom man bedrivit det hela affärsmässigt med såväl en förhållandevis dyr produkt (i jämförelse med andra på marknaden) som extern försäljning. Jag har full förståelse för att det inte finns tid, pengar eller resurser i önskad utsträckning men då bör man lämna över stafettpinnen istället för att köra varumärket i botten. Det är väldigt synd på ett i övrigt väldigt trevligt program som förtjänar bättre.
 
Även om man inte har tid att besvara alla supportmail / klagomål så kan man snabbt och enkelt förmedla kontinuerlig information via hemsidan så att kunderna åtminstone vet att verksamheten fortfarande existerar.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-04 12:42)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 13:02
Svar #8

Carl Szabad

Vincent! När jag skrev hobbyverksamhet menar jag att skaparna av programmet knappast kan räkna med något som är i närheten av en marknadsmässig ersättning för sitt arbete. Det är nog alla som försökt skriva ihop ett program av något slag fullt medvetna om. Har du själv några konkreta problem så upprepar jag mitt tidigare inlägg i det avseendet. AF är en utmärkt källa till hjälp och information.

2014-02-04, 13:31
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Förstår inte riktigt vad du menar med meningen Det är nog alla som försökt skriva ihop ett program av något slag fullt medvetna om.? Det finns massor med människor som livnär sig på att skriva ihop program. Arbetar man professionellt med utveckling, oavsett fält/bransch, så ser man naturligtvis till att få betalt för sitt arbete. Annars är det ingen livskraftig verksamhet och då måste man hitta en annan lösning om man ska kunna fortsätta på ett vettigt sätt.
 
Nej, jag har inga som helst problem med Holger i dagsläget men jag kör å andra sidan Windows 7 på datorn där släktforskningen ligger.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 13:32
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har försökt få hjälp med ett problem, som givetvis inte är Holgers fel. Det är fel på inmatningen i programmet
 
Så här ser ex. på en personbild ut. Den som har matat in namn och uppgifter har använt nästan enbart versaler och som skiljetecken punkt eller komma. Hela namnet plus annan info på förnamnsraden. Cd-skivan vi fått till föreningen innehåller tre databaser, förmodligen kopior på varandra, men de innehåller vardera över 60.000 personer.
Problemet är också att det är ett begränsat antal tecken och det finns betydligt längre namn än nedanstående och då är namnen klippta.
Stephan fick cdn för flera år sedan och skulle fixa detta, men har aldrig hört av sig trots flera påstötningar.
jag har också försökt att göra en gedcom-fil, men misslyckats.
Finns det något datageni som kan hjälpa oss, så är vi mycket tacksamma
 

2014-02-04, 13:54
Svar #11

Carl Szabad

Vincent! Jag refererar då till ditt inlägg där du tycker att Holger är en förhållandevis dyr produkt. Trots det är resultatet av det arbetet knappast något två personer kan försörja sig på. Visst finns det massor med människor som försörjer sig på programmering på heltid, säkert tusentals bara i Sverige, men då handlar det knappast om programvaror i den här prisklassen eller de här upplagorna. Och det var väl bra att du inte har några problem alls, då.
 
Jan! Du borde skämmas för att använda uttrycket Bristfällig support!!! Inte bara bristfällig utan helt obefintlig när det i själva verket handlar om att du förväntar dig att Holgersupporten ska städa upp i en hopplös sörja av 60.000 ostrukturerade poster! Att Stephan inte sade ifrån med en gång beror nog på att han är en vänlig själ som försöker så långt det går. Det här har ingenting med Holger-problem att göra!

2014-02-04, 14:01
Svar #12

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jan, det där problemet har ju som sagt var ingenting med Holger att göra. Det är inte deras uppgift att korrigera felaktiga inmatningar som kunder gör, däremot är det generöst att de ens erbjöd sig att hjälpa till (vilket kanske iofs var onödigt med tanke på att det inte gjorts).
 
Det är ganska enkelt för dem att ordna ett script som gör en grovkorrigering åt dig i den felaktiga data du fått. Däremot så blir det svårt/omöjligt att få det helt rätt. Namnet kan ju bestå av såväl flera förnamn som efternamn där efternamn också ibland kan fungera som förnamn, t.ex. Rolf.
 
Sen verkar det ju vara något teckenkodningsproblem också men bara på viss data av någon märklig anledning. Importerad data från annat format?
 
Carls kommentar om hopplösa sörja och ostrukturerade poster är för övrigt helt felaktig. Naturligtvis finns det en struktur vilket visas tydligt av bilden ovan. Det har väl dock endast med okunskap och bristande erfarenhet att göra.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-04 14:06)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 14:10
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Att städa upp en stökig inmatning är inte Holgersupportens problem - men om det inte går att exportera en viss databas som gedcom, låter det i mina öron som en äkta bugg. På vilket sätt misslyckas det när du försöker göra en gedcomfil?
 
Det borde finnas fristående program som kan läsa elevatedb-databaser. Jag har inte jobbat med den programvaran men kanske någon annan vet?
 
(Det ser f.ö. ut som att någon matat in det ovanstående i ett DOS-program och sedan exporterat med s.k. OEM-teckenuppsättning, varefter man importerat med ANSI-teckenuppsättning..)

2014-02-04, 14:13
Svar #14

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Vincent, Carl, Jan m flera. Jag har inte Holger 8 och vad jag förstår ska jag vara ytterst glad för det. Utan att veta problematiken fullt ut så reser sig nackhåren på mig när jag hör att någon kan få 60.000 poster i en ostrukturerad sörja. Det borde programmet du arbetar i sätta stopp för när det används. Själv använder jag sedan flera år Disgen och är mycket, mycket nöjd!
 
Mvh/Mats

2014-02-04, 14:30
Svar #15

Carl Szabad

Vincent! Ska du citera mig, gör det då korrekt! Och som du själv konstaterar blir det svårt/omöjligt att få det helt rätt, vilket var väl ungefär vad jag skrev.
 
Jan! Eftersom frågan är ställd, skulle jag själv, med de begränsade verktyg jag brukar använda, först gräva fram en utvecklingsversion av numera avsomnade Paradox, eftersom det av bilden att döma verkar handla om Holger7. Sen skulle jag exportera den befintliga fältstrukturen till en textfil som jag sen importerade i Excel, där det finns gott om möjligheter att strukturera om innehållet i cellerna via tillgängliga funktioner. Den avvikande teckenuppsättningen är det minsta problemet, som man löser via Sök-och-ersätt. När det är klart, tillbaka igen till Paradox-filen. Indexfilerna i databasen måste raderas så att det vid förnyad databasimport skapas nya. Hur mycket skulle ni betala Holgersupporten för att få det arbetet utfört? Enligt Vincent måste ju verksamheten vara lönsam.
 
Mats! Det finns ett uttryck sk-t in, sk-t ut som förmodligen förklarar vad det handlar om. Naturligtvis kan man få ett sådant här resultat vid felaktiga export- respektive importinstruktioner. Det har ingenting att göra med vilken programvara du använder. Jag är säker på att det går att åstadkomma även i Disgen om man anstränger sig lite.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-02-04 14:41)

2014-02-04, 15:04
Svar #16

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Carl, du skrev en hopplös sörja av 60.000 ostrukturerade poster. Om du inte syftade på Jans databas med 60000 poster så är det väl snarare du som uttrycker dig väldigt otydligt än jag som citerar dig fel?  Allt går inte att få helt rätt men det mesta går ganska enkelt att få precis som man önskar.
 
Mats, det måste väl ändå gå att skriva Ingrid Pettersdotter i versaler som förnamn även i Disgen och andra program?
 
Carls förslag kanske är lämpligt för mindre kunniga men det bästa vore nog att bara plocka ut datan med vanlig SQL, korrigera med valfritt språk och sedan stoppa in igen. Det är betydligt bättre än att hålla på och strula med Excel, i synnerhet när det gäller att separera namn och fixa till teckenkodningsproblemet. En asiatisk utvecklare ordnar det billigt men då är det viktigt att man har koll själv också. Vad som än görs med datan så se till att ha en backup.
 
Vad menar du förresten med att det inte går att exportera till Gedcom? Får du något felmeddelande?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 15:27
Svar #17

Carl Szabad

Vincent! Om du i efterhand ändrar ditt citat så blir naturligtvis effekten att vi talar förbi varann. Det stod inte så i ditt inlägg när jag skrev mitt. Och jag må vara mindre kunnig i datahantering, men jag har ändå under årens lopp med liknande metoder sammanställt och bearbetat databaser innehållande sammanlagt drygt 90 miljoner personposter.

2014-02-04, 15:57
Svar #18

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Carl, varför dessa ständiga utropstecken?  Lugna ner dig en smula  Jag ändrade endast så att det blev ett ordagrannt citat, innebörden förändrades inte det minsta. Du påstod trots allt att det handlade om en hopplös sörja och ostrukturerad data vilket det uppenbarligen inte är. Det går naturligtvis att sammanställa och bearbeta 90 miljoner personposter även utan att välja den bästa och mest effektiva metoden  Slutresultatet blir förhoppningsvis ändå detsamma (och i dina exempel för det mesta mycket bra). Datan du haft där har kanske inte heller varit lika strulig som den Jan presenterar ovan med tanke på din kommentar? Ska man exempelvis behöva använda Paradox så handlar det dock om väldigt omoderna tekniska lösningar som inte har någon framtid. Excel är också ett extremt ineffektivt och oflexibelt verktyg till större datamängder.
 
Och, jo, en affärsverksamhet måste vara lönsam, annars finns det ingen poäng med att driva affärsverksamhet och man kommer med största sannolikhet att sköta den mycket dåligt oavsett viljan. Vill inte folk betala kan man inte fortsätta arbeta gratis och fixa kunders egen felaktiga datastruktur. Det gynnar ingen alls i slutändan utan leder bara till en massa klagomål från Jan och andra.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-04 16:30)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 16:36
Svar #19

Carl Szabad

Vincent: Utropstecknet ska du tyda som ett kolon, fast nu är du väl nere på riktigt låg gnällnivå. Det är bara ett skiljetecken som jag brukar använda för att adressera vem jag svarar. Och att jag nämnde Paradox beror på att databasen i Holger7 är uppbyggd med Paradox. Access brukar fungera bra att öppna Paradoxfiler med, men det går knappast att lägga tillbaka den tvättade informationen i något annat format.

2014-02-04, 16:49
Svar #20

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan på er alla!
 
Tack till er som kom med några förslag hur jag skulle tackla mitt problem med installationen av Holger8 i en sprillans ny dator.  
 
Men vad hände sedan med alla som hade något att säga. Det var inte min mening att det skulle bli kommentarer av de slag som det mu blev.
Det är väl aldrig fel att diskutera saker och ting men ni kan väl lite snälla mot varandra.
 
Hälsningar Monica Nilsson

2014-02-04, 16:59
Svar #21

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Var inte med på att Jan använde Holger 7 (för det gör han?). I så fall är det ju ännu enklare, de filerna går utan större bekymmer att exportera till lite vad man vill för att hantera i valfri miljö. Drivers för Access finns för de flesta språk, även utanför Windows. Elevate-filerna i Holger 8 är lite jobbigare, synd att man valt att låsa in sig än mer även om exportfunktionerna ger en väg ut.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-02-04 17:01)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-04, 17:05
Svar #22

Carl Szabad

Monica: Det blir ibland så att flera olika frågor diskuteras samtidigt i en tråd och då kan det tyckas förvirrande. Du skriver inte vilken version du försökt installera, men om du laddar ner den från nätet får du den senaste, 8.06.

2014-02-04, 20:07
Svar #23

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Carl!
 
Jag har skrivit Holger8 i mitt inlägg ovan. Hur jag än försöker så fungerar det inte. Jag har varit inne på webbsidan Holger och försökt och ladda ner Holger8.06 men datorn tar inte emot filen.  
 
Visst ska det diskuteras här i forumet, det håller jag med om. Fast på ett snällt sett.  
 
Nu försöker jag att få kontakt med HolgerData för att se om de har något svar att ge mig.
 
Hälsningar Monica Nilsson

2014-02-04, 21:26
Svar #24

Carl Szabad

Monica: Holger8 är grundprogrammet, men i takt med att olika buggar upptäckts blir det nya versioner, nu alltså den sjätte uppdateringen, 8.06. Det finns en länk under Ladda ner till Holger8 uppdateringar. Där kan man läsa på vad varje uppdatering rättat till.
 
Fast ditt problem låter mer som om det har med själva datorn att göra. Kan du ladda ner andra filer från nätet? Och i ditt inlägg igår hade du tydligen lyckats få ner filen men inte fått installationen att fungera.

2014-02-04, 23:04
Svar #25

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har inte begärt att supporten skulle städa upp min stökiga sörja utan vidare, men han godtog att titta på det. Sedan dess har det inte gått att få tag på honom, eftersom han inte svarar på mail.
 
Jag tänker inte skämmas!!!
 
(Meddelandet ändrat av janj 2014-02-04 23:26)

2014-02-04, 23:46
Svar #26

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan igen!
 
Nu har jag äntligen lyckas ladda ner filen Holger8.06 från Holgers sida. Ett nytt problem har kommit. Jag försöker och överföra databaser från min gamla dator via ett USB till min nya dator. Just nu fungerar det inte, men jag ger inte upp än.  
 
Är det någon som har varit med om samma problem så hör gärna av er. Troligtvis gör jag något fel som jag inte förstår.
 
Nu slutar jag för ikväll, godnatt.
 
Hälsningar Monica Nilsson

2014-02-05, 00:01
Svar #27

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Monica, det här verkar ju inte vara någon fråga som har med Holger att göra. Du får nog förklara lite närmare exakt vad som inte fungerar? Du lägger över databasfilerna precis som vilka filer som helst, sedan kan du importera din databas om det är en äldre Holger-version du använt dig av tidigare. Annars går de att använda direkt i programmet.
 
PS. Gick det bra att installera och öppna programmet nu med den senaste versionen? DS.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-02-05, 13:05
Svar #28

Carl Szabad

Monica: Jag tror det kan ha att göra med sökvägen till databasen. Kan du återskapa den gamla sökvägen med samma mappstuktur och lägga databasen i och testa? Fungerar det kan du skapa en ny databas där du vill ha den och importera den gamla dit.  
 
Jan: Även du använder citattecken utan att begripa vad de står för. Citattecken inringar ett citat, som du tydligen själv hittat på, inte jag. Att du inte tänker skämmas för att du offentligt chikanerat Holgersupporten för något Holger är helt oskyldigt till har vi redan förstått. Jag skrev bara vad du borde göra!

2014-02-09, 12:17
Svar #29

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har följande problem. Lekte ett tag för att förstå Holger igen.
 
1, Får inte bort etiketterna (namnen) på baserna i Holger. Det finns ingen databas under dessa.
   Jag har gjort ett misstag, tror jag. jag gick via utforskaren för att ta bort befintliga databaser.  
   men då finns etiketterna kvar.
 
   Skulle troligen ha gått via Arkiv, radera databas i Holger.
 
2. Går in via utforskaren (C) för att ta bort informationen under Holgerdata/data, men informationen kommer bara tillbaka.
 
3. Problemet med att få in databaserna via mitt USB från min gamla dator till min nya dator kvarstår.
 
Kan någon förklara hur jag ska göra med dessa problem.
 
Hälsningar Monica Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna