ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: HTML-presentation  (läst 1896 gånger)

2004-04-18, 10:39
läst 1896 gånger

Björn Chressman

Hej,
Är det någon som har en uppfattning om vilket släktforskningsprogram som gör bäst HTML-presentationer ? Jag är väl medveten om att det beror på ens egen smak och uppfattning, men det vore intressant att få höra/se några inspirerande exempel.

2004-08-04, 03:33
Svar #1

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Just HTML presentationerna tycker jag lämnar en del att önska.
Vanligtvis får man en presentation där man ser en person åt gången och kan klicka sig vidare till barn eller föräldrar. Det är ju bra på sitt sätt, men det är knappast överskådligt.
En del program verkar kunna generera skapliga antavlor, men jag har ännu inte sett ett program som kan generera ett snyggt och överskådligt släktträd i html.
Jag skrev helt enkelt ett eget litet program som läser in en GEDCOM fil och genererar ett släktträd i HTML.

2004-08-04, 16:52
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
En enkel och överskådlig presentation i form av ett grafiskt interaktivt släktträd med inbyggd sökfunktion kan man få med hjälp av Michael Horey's  DftCom2.
 
Det är ett gratisprogram som med utgångspunkt från en Gedcom-fil ger ett dynamiskt släktträd implementerat som en Java-applet. Ett antal olika språk kan väljas för presentationen; valet kan även ske automatiskt.

2004-08-04, 17:36
Svar #3

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Min favorit är Phpgedview. Snygga, dynamiskt genererade presentationer i php.

2004-08-04, 23:03
Svar #4

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Hur gör ni som använder er av dynamiska släktträd för att inte Gedcom-filen ska kunna kopieras av vem som helst?

2004-08-05, 01:21
Svar #5

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
DftCom2 verkar bara kunna göra antavlor?
Båda verkar missa det jag vill ha, dvs ett överskådligt träd. Deras träd är visserligen rätt snygga, men så stora att det inte får plats mer än ett tiotal personer åt gången på skärmen.
 
Med mitt program försöker jag skapa ett träd som är så kompakt som möjligt för att på så sätt ge en överskådlig bild av hela släkten. För att få mer information än namnet drar man musen över personen, alternativt klickar på personen (inte implementerat än).
 
http://www.brolinembedded.se/trad/
I trädet finns ca 220 personer.

2004-08-05, 13:24
Svar #6

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Christer,
 
hur skulle du bära dig åt för att göra det? Det går inte i de program som jag provat iallafall.

2004-08-05, 23:31
Svar #7

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jens,
jag har inte kunskap om detta, så det är därför jag ställer frågan. Jag skulle också vilja använda mig av dynamisk presentation mha av GREDCOM-fil men är betänksam pga risken att GEDCOM-filen sprids på ett okontrollerat sätt.

2004-08-06, 08:34
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag gillar också Phpgedview. Släktträdet genereras från en GEDCOM-fil till en MySQL-databas, och visas sedan med php. Det var ett tag sedan jag tittade på det här, men jag tror inte själva GEDCOM-filen är nedladdningsbar, i alla fall inte om man inte vill ha det så. Databasen i MySQL är skyddad på vanligt sätt.
 
Timmy, ditt släktträd är riktigt snyggt! Tänker du släppa det där programmet så andra kan använda det?

2004-08-06, 13:46
Svar #9

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Anders: Tack! Programmet är långt ifrån färdigt, och jag är inte helt nöjd med trädets utseende än.
Om jag nån dag känner att programmet har blivit tillräckligt färdigt för att andra ska kunna använda det så lägger jag nog upp det på websidan.
 
Som du kanske ser så använder jag ljusa färger för ingifta och lite mörkare färger för ättlingarna, men slänger man en blick på trädet så känns det inte helt naturligt vilka som är ingifta.. Behöver ändra de ingiftas bakgrund på något sätt, funderar på att ändra formen, rundade kanter eller nåt. Och så vill jag givetvis hitta fler sätt att minska trädets storlek ytterligare.

2004-08-06, 21:07
Svar #10

Mikael Hellman (Mhellman)

Jag skulle vilja kunna framställa stamtavlor som de överskådliga i Elgenstierna. Någon som har tips om ett program för detta?

2004-08-07, 16:05
Svar #11

Michaël Lehman (Philippos)

Jag föreslog Holgers programutvecklare detta inför v/6. Resultatet blev de otympliga och i praktiken oanvändabara stamtavlorna, som man kan framställa med Holger.

2004-09-29, 11:25
Svar #12

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
HEJ!
 
Någon som har synpunkter på Min Släkts html-export? Bra eller dåligt jämfört med andra.
 
MVH
 
Cecilia

2004-09-29, 14:26
Svar #13

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej Cecilia!
 
Beror lite på vilka aspekter man vill bedömma.
Om man t.ex har en Internetanslutning via modem och en större mängd individer i sin forskning så upplever jag det som mycket tungt att jobba med. Många och stora filer genereras som både tar stor plats på webservern (vilket inte alla har...) och tar lång tid att ladda upp.
Men sitter man på bredband och inte har för snålt med utrymme på webservern så anser jag att det är ett mycket intressant, snyggt och bra program vad avser just html-presentationen...
 
Som exempel kan jag nämna min egen MinSläkt databas som innehåller drygt 11000 individer... Inga bilder men med antavlor för samtliga så rör det sig om drygt 20000 filer med en total storlek på nästan 15 MB.
 
Rent generellt föredrar jag nuförtiden annars dynamiska html-presentationer av typen phpgedview osv. Dessa tar mindre plats och sidorna skapas då någon vill se dem.
 
mvh Niklas Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna