ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karttjänst. Släktens tidslinje på karta.  (läst 1480 gånger)

2015-10-15, 10:26
läst 1480 gånger

Utloggad Niclas Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 10:26
    • Visa profil
Hejsan,  
Jag efterfrågar ett program eller en funktion som ritar upp en släkts tidslinje på en geografisk karta. Alltså en linje som ritas upp mellan respektive orter kopplat till hur personen, personerna har flyttat över tid.  
 
Det enda jag hittar är Legacy's Addon Map My Family Tree) (http://www.legacyfamilytreestore.com/). Jag har förstått att den lämnar en del att önska - speciellt för oss som kanske vill ha en svensk kartangivelse.
 
Är det här något som finns tillgängligt? Om inte undrar jag hur intresset skulle vara från er andra om jag skulle utveckla en sådan tjänst. Jag tänker mig att den plockar in data från GEDCOM så den kommer att kunna användas tillsammans med alla program som har möjlighet att skapa GEDCOMfiler. Blir nog en PC/MAC variant till en början och om möjligt en android/IOS app i ett senare skede.
En vidareutveckling av detta kan också vara att koppla den till Lantmäteriets historiska kartor så att man kan växla mellan nutidskarta och karta aktuell för tiden någon i släkten bodde på ett visst ställe. Att den istället visar tidskorrektkarta för ex. Nils Nilsson i Gladsax 1820. Vet inte hur praktiskt genomförbart det är men bara en tanke.
 
Jag har inga större problem att utveckla en sådan tjänst men lägger inte en massa tid på det om det redan finns en liknande tjänst eller om intresset är svagt.

2015-10-15, 11:07
Svar #1

Utloggad Tommy Nilson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 15:08
    • Visa profil
Jag rekommenderar Disgen som har en utmärkt och flexibel kartfunktion. Enkelt att exportera data till GoogleEarth. Finns på DIS hemsida för nedladdning http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen.html

2015-10-15, 11:58
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Även det nya släktforskarprogrammet Genney har kartfunktion
http://www.genny.se
Just nu är det en betaversion, men programmet är tänkt att släppas under vecka 43 (2015).
Ladda ned även detta program jämför. Skicka gärna kommentarer till programutvecklaren när du testat kartfunktionen.

2015-10-15, 13:57
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Tveksamt om DISGEN:s demoversion har kartfunktion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna