ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kindo - Webbaserat släktträd  (läst 1399 gånger)

2008-04-11, 14:50
läst 1399 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Är det någon som vet någonting mer om Kindo, ett webbaserat släktträd som man tydligen kan bygga på direkt på deras hemsida?
 
Här är länken: http://kindo.com/
 
Synpunkter önskas.

2008-04-11, 15:21
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det kom lite synpunkter i Länktips häromveckan,

2008-04-13, 20:30
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag använder Kindo och tycker det är väldigt trevligt.
 
Det är knappast något för att lägga ut sin släktforskning, men jag gillar det för att det är ett sätt att åskådliggöra sin nutida släkt. De enda uppgifter man lägger in är namn och födelsedatum samt foto. Det går att skriva in lite mer om sig själv.
 
Jag startade ett träd, lade in mig själv och mina anor så långt bak som jag har fotografier på dem. Sedan har jag lagt in nu levande släktingar och bjudit in dem. De kan sedan gå in och bygga vidare - med egna anor, partners och avkommor. De kan också bjuda in ytterligare släktingar. Enbart inbjudna kan logga in och titta på trädet.
 
I mitt träd har snart 40 personer accepterat inbjudan. Några av dem har byggt vidare - i en del fall ganska långt. Det finns alltså inte bara släkt i mitt träd, utan även släkt i släkten.
 
Det jag har hoppats lite på är att den yngre generationen skall tycka det är kul att få en enkel bild av sina kusiner, fastrar och mostrar. Och att det väcks en nyfikenhet på tidigare generationer. En nyfikenhet som kanske lockar till riktig släktforskning.
 
Sen finns det lite andra funktioner. Man får påminnelser om födelsedagar och kan köpa presenter på sajten. Man kan få fram statistik på hur vanliga olika efternamn är. Det kom nyligen en möjlighet att skapa fotoalbum - kul för att göra gamla och nya släktfoton tillgängliga för släkten.

2010-12-11, 14:08
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kindo är uppköpt, enligt:
 
PCförAlla skriver om 7 svenska sajter för att skapa släktträd på internet:
 
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.348683/7-svenska-sajter-dar-du-skapar-ditt-slak ttrad/1
 
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.348683/7-svenska-sajter-dar-du-skapar-ditt-slak ttrad/2
 
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.358550.1291969769!slaktforskning.pdf
 
Israeliska My Heritage är en av jättarna när det gäller digitala släktträd. För ett par år sedan köpte man upp konkurrenten Kindo, och idag har man hela 50 miljoner medlemmar. Sajten har många avancerade funktioner för att exempelvis känna igen bilder.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-12-11, 14:29
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna