ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Matcha makar?  (läst 898 gånger)

2002-03-06, 16:11
läst 898 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till om det finns något släktforskarprogram där man kan söka efter en familj baserat på kombinationen av föräldrarnas namn i för- och/eller efternamn (t.ex. alla familjer där fadern har hetat Per och modern Anna)?  
Emellanåt vet man vad båda föräldrarna heter i t.ex. förnamn, men man vet inte säkert var de bodde (kanske p.g.a. att de har flyttat omkring under en tidsperiod som inte täcks av hfl). Funktionen skulle kanske främst vara användbar för att samla ihop en syskonskara som fötts innan några kyrkoböcker fördes.
 
Hälsningar
Mikael

2002-03-06, 17:08
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Exakt detta har jag också efterlyst, och skickat in som förslag till Disgens PUG (Programutvecklingsgruppen). Gör gärna du det också, så ökar chansen att det blir implementerat.

2002-03-06, 18:49
Svar #2

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Jodå, programmet finns. Generations Family Tree har såvitt jag sett de mest utvecklade sökfunktionerna. Att utföra den sökning som ni efterlyser är en piece of cake. :-)
Mvh Stephan

2002-03-07, 03:02
Svar #3

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Funktionen finns i Brother's Keeper fr.o.m. version 6.0.93, tillsammans med en mängd andra sökfunktioner. Den senaste versionen, för tillfället 6.0.94, kan laddas ner från http://www.bkwin.net/version6.htm.

2002-03-07, 12:02
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack för svaren Stephan och Andreas!
Nu blir både Anders och jag glada! Rent programmeringsmässigt är det ingen större svårighet att lägga in en sådan här funktion, så jag var förvånad att den inte fanns med i något av de program /-versioner som jag kollat. Men nu finns den alltså med i åtminstone två program. Bra!
 
Hälsningar
Mikael Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna