ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MediaWiki  (läst 932 gånger)

2014-02-12, 12:23
läst 932 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tyvärr finns ännu inga bra släktforskningsprogram för flera personer att arbeta samman i ett projekt över nätet. Det finns några stycken skript som presenterar informationen hyfsat genom import av GEDCOM-filer, men inmatning och editering är inte lika väl utvecklat. Här kommer därför några tankar kring att använda MediaWiki som ett verktyg i släktforskningen. MediaWiki är ett gratis webbskript som används till bl.a. Wikipedia. För att använda det krävs en webbplats med databashanterare MySQL och skriptspråket PHP. De flesta webbhotell använder MySQL och PHP.
 
Det kanske finns projekt som använder MediaWiki, men inga som jag nu kan påminna mig. Det finns några utländska olika sajter som byggt vidare på MediaWiki och utökat funktionaliteten. Jag rekommenderar att man så långt möjligt håller sig till en grundinstallation som blir enkel att uppgradera. Det är viktiga att uppgradera regelbundet för att bibehålla säkerheten på sin sajt.
 
Jag tror MediaWiki kan fungera bra som plattform för forskning om man inser dess begränsningar. Sökningen blir begränsad i jämförelse med ett vanligt släktforskarprogram, särskilt kombinerade sökningar. Det saknas dessutom snygga an/stam-tavlor och utskrifter eller funktioner för att beräkna släktskap etc. Fördelarna är att en wiki är gjord för att flera ska kunna arbeta med samma information. Det finns versionshantering så man se vad som ändrats och av vem. Man kan vid behov backa till en tidigare version av en sida. Till varje sida finns en diskussionssida där man kan lägga in funderingar innan man ändrar i texten på presentationssidan. Man kan organisera innehållet med hjälpa av kategorier. Jag tror att man till att börja med ska använda en wiki i mindre projekt som inte kräver så många sidor. Jag misstänker att det annars kan bli svåröverskådligt även om man använder tydliga kategorier.
 
För att hålla innehållet konsistent bör man nog inte vara mer än ett fåtal som editerar informationen på sidorna. Helst ska man komma överens i förväg om hur man ska namnge och presentera sina sidor, och ex. hur man skriver datum. Jag förespråkar datumformen ÅÅÅÅ-MM-DD för sökbarhetens skull. Om man vill kan man använda mallar för sidorna. Man kan styra hur man vill att sidor ska vara åtkomliga för läsning och redigering, och man kan ha en wiki som enbart är synlig för de som loggat in. Man kan också ha en wiki enbart som ett verktyg för att samla och strukturera informationen som sedan presenteras i annan form, ex. i en artikel eller bok. Det finns få sidor på nätet där man presenterar forskning och samtidigt redovisar sina källor. Jag tror det är en förutsättning om man tänker sig få in nya fakta från sina besökare. Jag önskar därför se mer forskningsresultat åtkomliga direkt på nätet.
 
Jag gjorde för en tid sedan en test-installation av MediaWiki för att experimentera med bl.a. kategorier. Ni kan se sajten här. Tanken var i detta fall att ha en sida per person med det valda efternamnet. Som sagt var detta en test och jag har inga planer på att fortsätta lägga in information på denna sajt. Utöver grundinstallationen lade jag till en modul för fotnoter (Cite). Gränssnittet är ett av de teman som följer med grund-installationen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna