ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: MinSläkt 2.4b  (läst 1945 gånger)

2002-08-08, 12:33
läst 1945 gånger

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej
Jag har fått ett problem, en som delar en ana med mig har skickat det han vet till mig.
Nu skulle jag vilja skicka honom det jag vet, men vet inte hur jag ska bära mig åt.
 
Det går inte att kopiera över namnen till exempelvis anteckningar.
 
Tacksam för hjälp
Berith Hemmingberg

2002-08-08, 14:20
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:27
    • Visa profil
Hej Berith!
 
På denna hemsida: www.dannbergsdata.se hittar Du en gästbok som innehåller mycket om programmet min släkt. Hittar Du inte den hjälp Du behöver där, så finns möjlighet att ställa en fråga och få svar av Dannberg, programmets upphovsman, själv.
 
Lycka till hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2002-08-09, 01:53
Svar #2

Per Skjöldebrand

Berith!
Minst två sätt finns:
1) Under fliken rapporter kan du ange om det är anfäder eller ättlingar du vill föra vidare. Genom högerklick med musen kan du ställa in Egenskaper och sedan Visa som rtf-fil därefter är det bara att spara den öppnade filen på disk och sedan skicka den vidare. rtf-filen går att läsa i t.ex. Anteckningar.
2) Under Arkiv kan du Exportera markerad persons anor eller ättlingar som GEDCOM-fil. Spara på disk och skicka vidare. GEDCOM kan importeras till de flesta släktprogram.
 
Hälsningar
Per i Örebro

2002-08-09, 08:39
Svar #3

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Per
Tack för din hjälp.
 
Maiken
Självklart borde jag kollat där först, det glömde jag bort.
 
Hälsningar
Berith

2002-10-19, 09:39
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Datafiler i Min släkt lagras med tillägget .mis. Nu undrar jag om dessa filer är exporterbara till andra datorprogram för släktforskning. Kan de alltså läsas av något annat program?

2002-10-19, 15:25
Svar #5

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Ja, du kan exportera från Min Släkt (version 3)till ett format som kallas GEDCOM som är en standard för släktforskningsprogrammen.
 
GEDCOM = GEnealogical Data COMmunication.
 
Huvudsyftet är att kunna dela genealogisk information och utveckla ett brett utbud av internationella programvaror som kan vara till hjälp för släktforskare, historiker och andra researcher?s. Denna standard används av mjukvaru utvecklare för att skapa genealogiska program varor som möjliggör utbyte av information.
 
Min hemsida: www.kjellstrom.info/genealogi

2002-10-19, 15:50
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Tack Mats
Då vet jag hur jag skall göra
Hälsningar
Stig

2002-10-22, 07:19
Svar #7

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej alla
 
Då var det dags för min nästa fråga.
Jag vill skriva ut alla personer som är födda på en viss plats eller i en viss ort.
Hur bär jag mig åt?
Finns det ett enkelt sätt?
 
Berith

2002-10-22, 08:21
Svar #8

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej Berith
Gör en sökning med den plats eller ort du är intresserad av som sökord. Sedan markerar du födelse i rutan Sök bland händelserna: och även en markering för platser i samma ruta. Sedan väljer du att skriva en katalog som finns bland rapporterna. Man måste ändra egenskaperna (klicka på blyertspennan i ramen) för katalogen under fliken Urval och där bocka för Senaste sökresultat. Då bör du få en utskrift med de personer som är födda på den ort du valt.
Jag ber om ursäkt för att svaret blev lite långt men jag hoppas att det går att följa instruktionerna ändå. Det bästa vore väl om man hade haft bilder av de aktuella dialogrutorna men jag har ingen programvara som klarar att göra sådana. Observera att detta gäller MinSläkt 2.4, jag förutsätter att det inte skett några stora förändringar till 2.4b

2002-10-22, 08:31
Svar #9

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej igen Berith
Det finns ett något enklare sätt, men då får man redigera själv i efterhand.  
Under Rapporter väljer du Platser och ändrar egenskaper för rapporten på samma flik som i förra exemplet, dvs Urval. Här väljer du då att markera Enskilda platser och på det viset får du med alla händelser som skett på den platsen. Alltså även döda, vigslar mm., men det går ju att redigera i efterhand.
 
MVH
 
Micce

2002-10-22, 10:30
Svar #10

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Tack Micce
 
Jag fattade direkt din utmärkta förklaring, då det är alla uppgifterna om händelser som inträffat jag vill ha, passar din senaste beskrivning bäst.
 
Tack för hjälpen
Berith

2004-11-28, 09:52
Svar #11

Mikael Wälikangas

Hej!
Går det att få med egna noteringar när man skriver ut anfäder i fliken rapport ? har en del eget som jag skrivit in under fliken noteringar när jag lägger till en ny person.Använder version 3.0 av min släkt.Hoppas ni förstod min fråga !

2004-11-28, 11:03
Svar #12

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Mikael
 
Om du högerklickar på Rapporten samt väljer Egenskaper så får du upp en ruta där man kan ställa in Teckensnitt, Stående eller liggande papper, Marginaler, Urval samt Uppgifter. Just under Uppgifter så kan man välja till eller ta bort de uppgifter som man önskar. Själv har jag nästan aldrig Konfidentiella uppgifter i kryssad. Jag samlar nämligen allas adresser och visa personnummer här så att de inte läggs ut på min hemsida! Observera att alla rapporter kan finjusteras genom att högerklicka och välja egenskaper!

2004-11-28, 11:07
Svar #13

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
Mikael, visst går det. Under rapporter högerklickar du på Anfäder och väljer Egenskaper. På den dialogen väljer du fliken Uppgifter, markerar de alternativ du vill ha med på utskriften, klickar OK.
 
//Peppe

2004-11-28, 11:30
Svar #14

Mikael Wälikangas

Hej igen !
Tänk vad enkelt det är när man kan, gjorde som ni sa och det fungerade precis som jag ville ha det.
 
Tackar`Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna