ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2010  (läst 2913 gånger)

2009-09-24, 10:35
läst 2913 gånger

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
HJÄLP!!! HJÄLP !!!
Finns det någon expert på detta datorprogram ? Jag har använt detta enkla (Trodde jag) program i snart ett år
men nu har jag stött på problem (instruktioner som finns är på Engelska och det behärskar inte jag jag är
även färsking på data. Jag har lagt in en släkt A  med ca 15 generationer nu när jag lägger in släkt B
och har kommit ca 6 generationer så visar det sig att släklterna Går ihop Hur kopplar jag ihop dessa??
Svårt att formulera frågan kan tro att det är lika svårt att svara,behövs så ring mig gärna 08-969377
eller tipsa vart jag vänder mig. Tack på förhand.
Desperata Bengt Dahlbeck

2009-10-05, 11:46
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tänkte testa MyHeritage lite, men det verkar vara omöjligt att logga in med Firefox. Funkar om jag byter till IE.
 
Är det verkligen så vansinnigt?

2009-10-05, 16:05
Svar #2

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm

2009-10-05, 20:48
Svar #3

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Jag använder My Heritage utan problem. Jag tycker det är ett enkelt självinstruerande program.

2009-10-06, 12:37
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Väldigt märkligt. Jag går till
http://www.myheritage.com/?lang=SV
 
Klickar på Logga in uppe till höger. En javaskript-ruta kommer upp för att logga in. Jag fyller i mina uppgifter, och klickar på Logga in. Rutan försvinner och jag är tillbaks på första sidan och är fortfarande oinloggad.
 
Gör jag samma sak i IE så loggas jag in utan problem.
 
Antar det finns någon support, men av erfarenhet så tvivlar jag på att man får någon hjälp. Därför skrev jag här!

2009-10-06, 12:42
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Är tydligen inte helt ensam, för i deras forum så har någon precis  samma problem.
http://www.myheritage.com/support-post-114012/cannot-login-using-firefox?lang=SV #posting120451
 
Typiskt nog har ingen svarat med en lösning.

2009-10-06, 13:26
Svar #6

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Anders Berg
Har du laddat ner programmet på rätt sätt?

2009-10-06, 18:00
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är inget program. Jag försöker logga in på hemsidan.

2009-10-06, 19:04
Svar #8

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Om du går in på hemsidan så står där ladda ner programvaran har du gjort det. Om inte så har du nog problemet där. Följ anvisningarna så kommer du rätt.
Vill du ringa mig så har jag tel 040-153560
Rolf

2009-10-08, 23:17
Svar #9

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag förbehåller mig rätten att tycka att MyHeritage inte är bra.
1. Dålig dokumentation
2. Jag kunde inte på ett snabbt sätt hjälpa trådskaparen Bengt.
 
Jag vill inte framstå som någon guru men min egna referens är att om jag inte, med den datorvana jag har (med skryt som tillägg har jag väldigt god vana), gillar programmet eller inte förstår det hyfsat eller fattat konceptet inom ca. 15 minuter så är det skit.
Andra får tycka annat efter sin erfarenhet.
Det finns så mycket programvara att vada igenom så det finns bara tid att lägga på det bästa.
 
Problem att logga in och ladda ner gör att programmet faller bort omedelbart. Tyvärr tråkigt för de som börjat använda det.
 
Jag har precis gått över till att presentera min släkt på ett modernt sätt på Internet. Det visade sig att jag fick andra problem med mitt favorit-registreringsprogram som jag hade tänkt fortsätta att använda. Ingenting är enkelt, tyvärr.
 
mvh // Ove

2009-10-09, 09:22
Svar #10

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Ove Tegnér
 
Jag använder My Heritage och tycker det är enkelt och lätt att lära. Det finns en handbok som följer med programmet på 320 sidor text. Visserligen på engelska men att det är dålig dokumentation förstår jag inte. Vilket program faller dig på läppen som du slipper ladda ner. Jag har aldrig använt ett program i min dator som jag inte först laddat ner.
Jag har ingenting ihop med detta program. När jag började använda släktforkningsprogram så testade jag olika program där man kunde testa demoversioner. My Heritage var det enda program jag förstod direkt utan att gå in i handboken. Om det beror på att jag har viss vara från teknikprogram vet jag inte men så var det.
 
MVH
Rolf

2009-10-09, 16:55
Svar #11

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Rolf
Ja, mitt inlägg  var onödigt.
Det är ju så att vissa program fungerar som du själv tänker och andra tycker du är besvärliga. Sedan hör du att någon älskar just det besvärliga programmet.
Vi har olika referenser och erfarenhet. Nu var ju faktiskt MyHeritage lättanvänt så det är ju bra.
 
Men, frågan är väl ändå om det går smärtfritt att byta släktforskningsprogram när du sitter med några tusen individer? Där finns ju gedcom export men hur bra är den? Fungerar den bra i andra program som finns idag.
Man sitter i knät på företaget som tillhandahåller tjänsten, även om den är inovativ och kanske billig. T.o.m gratis i grundversionen.  
Fast om du har grundversionen och inte forskar på 30 dagar så sopar de bort ditt träd efter att först ha skickat en påminnelse via mail. Det gäller då att ha sparat sin gedcom på hårddisk eller att ha datorer och mail i ordning, inte vara bortrest osv.
Nä, inget för mig men kanske för andra.  
Mitt inlägg ovan var dock onödigt, det kan jag hålla med om.
 
mvh // Ove
 
(Meddelandet ändrat av otr 2009-10-09 16:57)

2009-10-09, 17:11
Svar #12

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Hej Ove
 
Jag är ganska ny som släkforskare och användare av program. Jag har grundversionen av programmet vilket räcker till 250 personer. Sedan måste man uppgradera /köpa/ en fortsättning. Nu är det väl så med alla program att ingenting får man gratis. Att byta program har jag inte ens tänkt på, men när du nämner det så torde det skapa problem.
Jag köpte ett program till min verksamhet där det handlade om att lägga in ett lager. Vi har c:a 8.000 artiklar vilket jag fann nästan omöjligt. Den som skrivit programmet tillhandahöll ett program där man kunde använda excelfiler från våra löeverantörer. Varje leverantör hade sitt sätt att bygga upp sitt datablad. Med detta överföringsprogram kunda man sända en kolumn från databladet in i programmet till rätt kolumn i databasen. På så sätt flyttade jag 8.000 artiklar på några timmar. Och trot eller ej det blev rätt. Med andra ord det kan finnas lösningar men som alltid svåra att hitta.
 
MVH
Rolf

2009-10-09, 18:26
Svar #13

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Rolf
Spara ner en gedcomfil på disk på det du har.
Ladda ner t.ex. MinSläkt's testversion, som är en fullversion med skyltar som kommer upp om att upphovsmakaren vill ha betalt. Duger för att testa med.
Det är ett program som du installerar och kör på din dator utan Internetuppkoppling.
Släktforskningen ligger sedan i ett databas arkiv med filändelsen .mis MinSläkt har en bra gedcomexport. Allt du har kommer med ut.
 
När du nu testar så kan du se om MinSläkt ger några larm för det arkiv du skapar genom att importera gedcomfilen?  
Vad är det för larm?
 
Jag kan garantera dig att om det är stora fel i gedcomfilen så är det inte lätt att fixa. Exportfunktionen är väl det som ett sånt här programföretag lägger minst jobb på. De vill ju att du skall vara beroende av dem och inte byta släktforskningsprogram, eller hur?
 
Strukturen i en gedcomfil är inte som databasprogram eller kalkylbladsprogram. Det är vanlig ASCII text med Taggar (namnskyltar) före informationen som ett släktforskningsprogram skall tolka och lägga in i rätt fält för varje databaspost. Alla släktforskningsprogram har sedan sin egna typ av databas, de flesta kan du inte ens komma åt med yttre databasverktyg som ODBC t.ex.
GEDCOM formatet är dock en standard som mormonerna satt upp så det finns regler för hur det skall fungera. Tyvärr går denna standard att tolka lite olika så olika släktforskningsprogram tar hand om gedcomfilerna vi släktforskare byter med varandra, på lite olika sätt, Bättre och sämre.
 
Hoppas något var nytt för dig och av intresse. Nä, nu är det hushållet ett tag framöver. Grillade Lammkotletter med tillbehör står jag för i kväll.  

2009-10-09, 22:34
Svar #14

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Hej Ove
 
Tack för din information.
Jag har haft min fredagskväll med tillbehör och kommer därför att imorgon titta visdare på det du sagt.
Återkommer för jag tror här finns fler frågor. Hoppas du svarar.
 
MVH
Rolf

2009-10-10, 19:01
Svar #15

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Hej Ove
 
Har gjort som du sa och med enkelhet flyttat hela mitt arkiv från My Heritage till min släkt. Har kört runt en del i programmet och vad jag kan se nu så är de bägge programmen väldigt lika varandra. Får se om jag ändrar uppfattning när jag kommer djupare in i det hela. Jag misstänker att det finns kostnader förenat med detta programmet också men det har jag inte hittat ännu. Jag jobbar en del i trädgården och försöker att få ett solfångarsystem att fungera. Det tar också tid. Vill du se vad jag håller på med så titta på min hemsida, som jag inte heller har tid att underhålla. Det skall väl bli kallare och regnigare med tiden. Årstiden gör att man behöver inta vara metrolog för att inse det. Hoppas då jag får mer innetid till min hemsida som heter rolfbeckman.com
 
Ha det så bar hälsar
Rolf

2009-10-10, 19:29
Svar #16

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Trivs du i MyHeritage så fortsätt med det.
 
Mitt förslag var bara att testa så du inte målar in dig i ett hörn. Att aldrig senare kunna byta släktforskningsprogram utan att behöva peta 200 timmar bland de 7000 personer du hunnit knappa in under 10 år, är ingen rolig upplevelse.
 
Skulle du sedan gilla MinSläkt så kostar det 350kr tror jag.
 
Angående mitt yrke Rolf. Jag är Metrolog och det handlar om mätteknik och kalibreringar av mätinstrument (i första hand). Vädret är det Metereologer som tar hand om  
 
mvh // Ove
PS. I dag är det Grillad fläskfile med pestofyllning, klyftpotatis och tillbehör  
DS.

2009-10-11, 09:20
Svar #17

Utloggad Rolf Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2009-10-12, 12:38
    • Visa profil
    • rolfbeckman.com
Hej Ove
 
I vår diskussion har jag fördelen att ha startat ganska nyligen med datahantering av min släkt. Jag har därför inte kommit bakom de program som finns. Som jag sa, jag testade demoversioner av olika program för att se vilka program jag kunde köra direkt utan större genomsökning av handboken. Det program som uppfyllde detta krav var just My Heritage. Det är som du säger att man kan lägga ut alltsammans på internet för vem som helt att se, eller utvalda personer att titta. Du har dock valetr att inte lägga ut det på internet. Då får upp frågan hela tiden om man vill lägga ut det eller ej. Jag har inte köpt någon uppdatering så jag vet inte om det ändrar sig då.
Tack för yrkesinformationen, jag hade ingen aning om denna verklighet. Dock är det så att det snart blir inneväder och då får jag mer tid för denna typ av aktiviteter.
Vi har vår första dotter boendes i Sydney i Australien, där gick man senaste söndag över till sommartid och vi går snart till vintertid. Ja sommaen är kort på vår del av världen.
Middagen låter bra, vi är bjudna på middag i kväll, låt se vad det kan bli hälsar
Rolf

2009-10-12, 06:33
Svar #18

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej Rolf
Jag har visst lagt ut mitt på nätet.
Allting på mammas sida, 5598 personer för tillfället. Den som har anknytning och anmäler sig hos mig får också tillgång till nu levande och personer, där de finns registrerade.
Se här: http://www.binatech.se/tng/
Jag har dock helt och hållet kontrollen själv eftersom jag själv administrerar programmet som ligger på mitt webhotell One.
 
Vi diskuterar detta program, The Next Generation här:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/70677.html?1255292091
 
//Ove

2009-10-14, 10:52
Svar #19

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej alla intresserade av MyHeritage och deras nya variantFamily Tree Bulider När jag startade detta ämne
trodde jag att jag var alena med problem i detta program.Kanske är det så att släkter inte ska kunnna krocka
men jag lyckades med det och problemet är inte löst än.Så nu till dagens problem !!Eftersom jag har startat min
släktforskning i detta program och har ca.3100 personer i 600 familjer så försöker jag göra det bästa innan jag själv blir ett släktforskningsobjekt.I Family Tree Builder finns det stora ytrymmen för kommentarer,födda.döda mm.
ska här försöka förklara problemet.När jag har varit inne lagt till person/familj eller plockat upp en person/familj Exporterad från Mitt MyHerigage Släktträd på min Websida.och skall avsluta får jag upp föjande
informations ruta:
 
Detta program håller på att avslutas Observera att släktforskningsprojektet  siffror bokstäver  är öppet
med osparade ändringar!  
 Är du säker på att du vill avsluta programmet ?
       JA       NEJ      Avbryt
 
(Ruta med en bock)spara alla ändringar innan du avslutar.
 
som jag då  tänker är det väl bara att bekräfta i JA-rutan  eller ?
så har jag ochså gjort, sedan jag kollat att all de uppgifter som jag lagt in är på rätt plats och allt verkar OK.
 
När jag senare går tillbaka för attfylla på ta ut listor eller vad det nu gäller så är ca 50 % av alla uppgifter
raderade helt eller delvis. Jag är ingen dataexpert snarare tvärtom men om jag gör fel borde inte felen var desamma (datan är ju en stor idiot som gör det JAG ber om eller ??) Svårt att förklara så det låter vettigt men vag gör jag ?? Jag har Disgen 8.2 liggandes för jag tyckte att det verkade var ett program över mitt kunnande.Kan jag i så
fall Exportera från Family Tree Builder (de uppgifter som finns kvar)?? Har Du lösninge men inte fattar vad JAG
svamlar om så ring 08-969377
Bengt Dahlbeck

2009-10-15, 10:59
Svar #20

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Bengt
Spara ner det du har som en gedcom fil till din dator, från MyHeritage. Där har du ditt arkiv som du sedan kan importera till det släktforskningsprogram du vill använda. GEDCOM är ett filformat som alla släktforskningsprogram förstår (mer eller mindre...) Det är det filformat man använder för att byta anor med varandra, även om man använder olika släktforskningsprogram.
Disgen är ett bra program. Importera där och prova, om du nu redan har en version. Det är många som använder Disgen så det finns tips och hjälp att få.
Det du nämner om folk som försvinner låter som en mycket hemsk mardröm.  
 
mvh // Ove

2009-10-15, 12:09
Svar #21

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej Ove och tack
Jag får nog gå en kurs i data hos något av barbarnen. Som jag skrev är det svårt att förklara vad felet är
som tur är verkar inte PERSONERNA inte heller grunddatan födda/döda/platser,som försvinner det är tilläggsdata tex.historik och källangivelser som fösvinner och inte i alla lägen heller utan i ca 50% av fallen det är de som
är kruxet,om det nu är till någon tröst
Hälsningar Bengt

2009-11-01, 15:58
Svar #22

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
HJÄLP HJÄLP
Det var så jag startade de här inläggen men nu tycks det vara KATASTROF
Ca 500-700 personer har bara försvunnit och det går inte att ta ut listor mm
följande text kommer upp då jag försöker jobba i programet:
 
MyHeritage Family Publisher Software har slutat fungera.
Ett problem gjorde att programet slutade fungera korrekt. Programet stängs och du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet..
 
Vad kan detta betyda. (Jag har för ca 2 månade intstallerat en ny Data)
 
En ganska nedslagen Färsking på data och forskning
Bengt Dahlbeck

2009-11-05, 11:09
Svar #23

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Nu förstår jag varför!! Ni har väl läst ? (inte jag så noga )
MyHeritage Friskrivning från ansvar:
Informationen, produkterna och tjänsterna som ingår med tjänsten och Webbplatsen kan innehålla felaktigheter
eller skrivfel. Ändringar i denna information görs med jämna mellanrum. Vi tillhandahåller Tjänsten och
Webbplatsen i befintligt skick och utan någon som helst garanti uttalande eller underförstådd, som innebär, utan
begränsning,förlorad förtjänst FÖRLUST AV DATA eller någon annat skadestånd i kontrakt,åtalbar handling rättmätligt krav, eller någon annan juridisk doktrin, även om denna möjlighet har meddelats.
 OM DU ÄR MISSNÖJD MED NÅGON DEL AV DENNA TJÄNST ELLER NÅGOT AV DESSA ANVÄNDNINGSVILLKOR BESTÅR DIN ENDA OCH
UTESLUTANDE GOTTGÖRELSE AV ATT SLUTA ANVÄNDA DENNA TRÄNST  Men det viste väl alla.
(jag har inte fått detta till svar jag har inte fått något svar allas)så som man säger
En kjedja är inte starkare än sin svagaste länk
Hälsningar
Bengt

2009-11-15, 19:26
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag ser att det är flera nya forskare som uppger att de använder detta program. Inte just ni som då skriver här, utan flera andra.
 
Tänk på att ni kan bara lägga in 250 personer sedan måste man betala om man vill fortsätta lägga in personer. Frågan är då om ni vill använda detta om ni trodde att det var gratis?
 
Jag antar att detta gäller fortfarande?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-03-19, 16:32
Svar #25

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Det stämmer att det kostar c:a 600 kr/år om man vill ha fler namn än 250, nästa gräns går vid fler än 2500 namn. Årskostnaden blir då c:a 1000:- men kostnaden är bara för att lagra i deras maskiner och visa upp släkten på nätet. Programmet som laddas hem är fortfarande gratis och kan användas i den egna datorn. Det är bara att tacka nej till att ladda upp hela trädet när frågan dyker upp.
Den som vill kan ja ta en del av trädet, högst 249 namn, och lägga upp gratis för att se om det kommer träffar från andra träd.
Hälsningar
Rolf Hertzman

2010-09-01, 06:12
Svar #26

Utloggad Jörgen Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 13:07
    • Visa profil
    • www.myheritage.com/site-67397001/olssoneklund-web-site?lang=SV
MyHeritage har fungerat nära nog perfekt för mej. Har premium och nu fyllt barnens släktträd med 2500 pers, men vad gör man sen?
 
MVH Jörgen Olsson

2010-09-01, 10:12
Svar #27

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
betalar mer för att få fler än 2500 personer på hemsidan. Om du inte vill publicera familjeträdet hos dem kan du fortsätta i din dator. Jag lämnade programmet i våras, det hade problem med å ä ö, bland annat
Rolf

2010-09-01, 19:42
Svar #28

Utloggad Jörgen Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 13:07
    • Visa profil
    • www.myheritage.com/site-67397001/olssoneklund-web-site?lang=SV
Hej Rolf, vad ersatte du det med?...tycker å ä ö är krånglar endast vid smartresearch.
 
MVH Jörgen

2010-09-02, 08:40
Svar #29

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
DEt stämmer att Smart Research inte hantera å ä ö. Dessutom var träffarna dåliga, fel förnam, fel efternamn och fel sekel kunde markeras om 85 procent säkerhet. Jag fick dessutom flera gånger problem med databasen, från det jag sparade filen och startade programmet fem minuter senare.
Vid flera tillfällen kunde programmet inte återställa de återställningfiler det hade skapat. Jag fick trixa en hel del via andra program för att få ut en GED-fil och kunde få in den i andra program. Det jag till slut valde blev Lecacy. Utöver dokumentationsmöjligheterna med källhänvisningar och mycket annat föll jag för att det kan redovisa ett gift par där modern är biologisk moder medan hennes man är styvfar eller har adopterat hennes barn. I andra program jag har sett, jag har inte provat alla naturligtvis, är ett par biologiska föräldrar, annat ges inte. Jag tror säkert det finns andra program som klarar det. Jag trivs bra med Legacy och alla de möjligheter till inställning av källdokumentation, anteckningar etc som finns.
Den GED-fil jag fick loss kunde jag importera i Legacy men GED_märken som MRIN: MARR etc kommer med i anteckningsfältet, det har jag rensat manuellt, lite då och då.
 
Men prova dig fram med olika program i demoversioner och ta tid på dig. Vi har alla olika smak.
 
Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna