ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Presentationsprogrammet (Sveriges kyrkböcker)  (läst 4016 gånger)

2005-06-18, 01:14
läst 4016 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har en liten praktisk fråga/förslag för framtida versioner. Programmet verkar, åtminstonne så vitt jag kan bedömma utan att ha provat det, mycket bra. Dock inställer sig en fråga.
Skall man registrera normerat eller originalstavat? Ett förslag för framtida versioner, om det är tekniskt möjligt, vore att utöka fältsortimentet med fält som blir över för normerad stavning eller originalstavning, beroende på vilket det är tänkt att man ska använda idag.

2005-06-18, 07:47
Svar #1

Christian Andersson

Så här står det bland annat på sidan Sveriges kyrkböcker:
 
Till förtroendemannakonferensen i maj 2005 i Visby kunde således programmet presenteras helt färdigt att använda för alla föreningar som bedriver registrering av ministerialböcker, dvs födelse-, vigsel- och dödböcker.
 
Inte ett ord således om de synpunkter på programvaran som framfördes på konferansen. Vad jag kan minnas kom vi också överens om att programmet i sin nuvarande utformning borde heta Register för sveriges kyrkböcker och inte enbart Sveriges Kyrkoböcker
 
Jag skulle dessutom vilja ha lite mera information om det här med pliktexemplar till förbundet. Orsak och syfte?

2005-06-18, 08:11
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Instämmer med Christian om namnet, jag har saknat den uppdateringen på hemsidan.
 
Pliktexemplaret har jag inga bekymmer med, eftersom vi föreningar inte betalar för att få tillgång till programmet för våra databaser.
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-18, 12:21
Svar #3

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Har det inte funnits planner på att kunna presentera husförhörslängder ? Ungefär som SvBef1890.. Saknar det..

2005-06-18, 16:37
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Läste på Rötter om presentationsprogrammet. Det krävs visst att man har 6 Mb e-postutrymme för att kunna ta emot uppdaterade programfiler mm. Vart får man i så fall tag i det till en ringa/ingen kostnad? Mitt privata Telia ADSL-abbonemang medger inte att man uppgraderar e-postlådorna från nuvarande 5 Mb.

2005-06-18, 20:09
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Gunnar,  
 
Du kan skaffa ett gratiskonto på t.ex. Yahoo, som ger 1 GB (dvs 1000 MB) lagringsutrymme.

2005-06-18, 22:22
Svar #6

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Varför enbart föreningar?
 
Måste man som privatperson starta en förening för att få använda sig av presentationsprogrammet?

2005-06-18, 22:47
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Varför enbart föreningar?
Svaret är att programmet tagits fram av Sveriges Släktforskarförbund som en service till sina medlemsföreningar. Att ta fram ett nytt program är svindyrt i kommersiella sammanhang. Så Linus, är du inte medlem i någon av förbundets föreningar, som du kan låta stå för publiceringen?
 
Du kan ju annars leverera dina register i exempelvis Excelformat. Vilket medför den stora nackdelen att man kan ändra i databasen och sedan sprida detta vidare.  
 
Så som i alla sammanhang finns det fördelar och nackdelar med allt.

2005-06-19, 00:33
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Linus:
samt även de som vill hålla prg enbart för föreningar.
Gunnar: jag kan inte se att ett prg är svindyrt
förklara det samt utveckla detta !
Linus: Vi har samspråkat förut, att detta prg enbart är för föreningarna kanske är ett kontrollförfarande?!
Jag har i ett 20-tal år använt mig av Rapid File. Användarvänligt samt dymaniskt. Det jobbar på dos-plattform, medger export till de flesta övriga plattformar. Större delen av min databas rörande forskning är framtagen av detta prg. Detta är ett registerprg. Det förbundet framför är som jag ser det mer ett presenterationsskal. Även Exel är ett presenterationsskal. Det vore bra om det framgår vad som är plattform, skal, program, när det gäller databasprogram.
Jan-Christer

2005-06-19, 19:59
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Inte för att jag vill vara tjatig, men mina ursprungsfrågor kvarstår:
Finns det rekommedationer angående originalstavning eller normering?
Finns det möjlighet att plocka med fält för det överblivna alternativet bland standardfälten.
Jag har för övrigt inte heller några problem med att ge Förbundet ett ex om jag använder programmet, och mina register finns för övrigt redan på webben. (Och vem som helst får ladda ner dem, däremot så blir jag mycket ilsk om någon lägger ut dem på sin hemsida utan lova, vilket tyvärr hänt med andras register på www.tjsf.org...)

2005-06-19, 23:14
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Anders! I programmet ingår möjlighet att skapa normeringstabeller för för-, efter- och ortnamn, eller att använda redan befintliga tabeller.
 
De generella stavningsrekommendationer som finns är att för förnamn följa Otterbjörks Svenska förnamn eller Rötters förnamnslista. För ortnamn rekommenderas CDn Svenska ortnamn 1999 eller Lantmäteriets databas. För efternamn kan de fonetiska principer som anges i Rötters förnamnslista tillämpas, exempelvis Lundkvist i stället för Lundquist och alltid dubbeltecknat s i patronymika. Det står inget speciellt om normeringsprinciper i programmanualen, men för en registerframtagare borde ovanstående principer vara bekanta.
 
Man kan lägga till hur många fält som helst som då hamnar under övriga uppgifter, med respektive fältnamn som rubrik.
 
Jag kan även komplettera med att det genereringsprogram som ingår i programpaketet och skapar indexfilerna även gör en noggrann genomgång av datainnehållet i registerfilen och skapar en loggfil där underligheter listas upp, som udda eller otillåtna tecken eller saknat obligatoriskt fält. På så sätt kan man själv rätta de typerna av fel innan databasen är färdig att presenteras.

2005-06-20, 09:11
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil

2005-06-21, 07:25
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Låter som ett mycket bra hjälpmedel att skapa CD-skivor och ett enhetligt sökinterface för alla olika kyrkboksregister. Jag misstänker att det här programmet faktiskt kan sporra många att både börja registrera och att tillgängliggöra sina register.
 
Hur fungerar det med att endast föreningarna får använda det? Många register har ju framtagits privat utanför föreningarna. Blir inte detta en begränsning av nyttan med programmet på sikt? Kan en medlem i en ansluten förening använda programmet för sina register, eller måste registret överlåtas till föreningen?

2005-06-21, 07:53
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Parallelldiskussion finns här, där Ted i ett svar den 1 maj 2005 berör detta, Anbytarforum: Ordet är fritt!: Presentationsprogrammet?.
 
Det finns ju för- och nackdelar med allt. Kan vi inte få komma igång på ett sätt?  
För de register vi har i JBGF är det förstås en massa jobb med att göra om vårt hemmasnickrade till detta men vi har tacksamt tagit chansen, och jobbar med det.
 
Men registren från olika föreningar ska ju inte läggas ihop till ett enda, så hur begränsning av nyttan med programmet på sikt kommer in förstår jag inte?
 
De privatpersoner som jobbar med register i dag utanför en förenings ram kan ju göra sina register även i fortsättningen, och publicera i vilken form de vill. De kan också välja om de vill vara med i en förening, och om de vill samarbeta med en förening.
 
Likaså är det fritt för en förening att sätta priset och välja om man säljer till medlemamr eller till alla intressenter. Presentationsprogrammet gör att vi får en gemensam utsida och att användaren känner igen sig (på gott och ont ), och det innebär att vi som inte vill eller kan slipper hacka själva för en bra/snygg presentation.
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-21, 09:59
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Mycket bra idé med ett gemensamt presentationsgränssnitt för födelse-, vigsel och dödböcker. Det tackar vi för! Det vore inte dumt om det sedan kom fler dylika för andra källor, eller ex. persondatabaser.
 
Inget nämns dock om program för registrering, utan bara existerande registerfiler. Det är naturligtvis bra att detta fungerar med befintliga register, men om det nu inte finns existerande register!? Finns något lämpligt registreringsprogram som passar Sveriges Kyrkoböcker, eller är det tänkt att alla ska göra sina egna!? Inser att man kan använda ex. Excel eller Notepad för att registrera, men de är väl inte särskilt praktiska i sammanhanget ... och man vill ju utnyttja registerprogrammet Sveriges Kyrkoböckers fulla potential.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2005-06-21, 11:25
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

C-G! Det är förmodligen så att alla har sina egna favoriter vad gäller registrering. De vanligaste skulle jag gissa är Microsofts Excel eller Access, men exempelvis FileMaker och RapidFile fungerar lika bra. Det enda kravet är att export ska kunna ske till textfil, helst semikolonseparerad, eftersom programmet använder semikolon som fältseparator, men även andra tecken som sedan går att byta ut mot semikolon fungerar bra.
 
Som svar på en fråga i en annan diskussion kan jag också nämna att programmet är förberett för att kunna söka även i andra databaser som ligger på samma hårddisk om de är framtagna med samma genereringsprogram. På så vis får man möjlighet att via ett enda program söka i många olika databaser samtidigt.

2005-06-21, 11:38
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
C-G, Excel är väl mycket praktisk att använda för registrering, medan Notepad knappast är det (löpande text).
 
Eva, med Blir inte detta en begränsning av nyttan med programmet på sikt? menade jag att många register riskerar att inte bli publicerade om man begränsar användarna av programmet till föreningarna. Min fråga är egentligen var gränsen går mellan ett register gjort av en förening och av en medlem i en förening. Får du som medlem i JBGF använda programmet både för föreningens stora register, och för dina egna register?
 
Någon tanke på att slå ihop alla register hade jag inte, även om när nu Eva nämner det, så vore det ju en intressant utopi! När datastrukturen blir lika så finns ju möjligheten.

2005-06-21, 11:53
Svar #17

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tror nog också att det finns olika preferenser när det gäller databashanterare, men skulle ändå tro att det finns behov av ett enkelt registreringsprogram som optimerats för Sveriges Kyrkoböcker.
 
Szabad: ... programmet är förberett för att kunna söka även i andra databaser som ligger på samma hårddisk om de är framtagna med samma genereringsprogram.
 
Innebär detta att genereringsprogrammet kan ta fram databaser som gäller andra källor än födelse-, vigsel- och dödböcker? Om ja, ge exempel.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2005-06-21, 12:05
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Nej, det gäller databaser som är framtagna med samma program, dvs för födelse-, vigsel- och dödböcker. Fördelen är att om man exempelvis köpt flera olika register framtagna av föreningar inom samma del av landet räcker det med att använda ett av sökprogrammen för att söka och få träffar även i de andra registren.

2005-06-21, 12:28
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så i princip, Carl, så blir det en gemensam databas med alla register om man har dem på sin hårddisk (vilket tydligen går för sig), och man kan söka i dem alla på en gång, om de är framtagna med detta genereringsprogram? Det är ju onekligen en mycket attraktiv detalj!

2005-06-21, 12:36
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Rent tekniskt sker det genom att man installerar de olika databaserna under var sin mapp, men sökningen sker i alla samtidigt. De slås alltså inte samman fysiskt, vilket kanske inte vore så lyckat ur upphovsrättslig synpunkt. Varje förening har ändå rätten till sin egen oförvanskade version.

2005-06-21, 13:17
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Utan att ha sett den, så låter det som en mycket bra produkt. På sikt borde nog förbundet släppa den till försäljning och inte bara ge den till föreningarna. Tänk t ex om DDSS vill göra en CD-version av sin databas, vore det då inte ur allas synvinkel bra om den databasen var i samma format som t ex databaser från JBGF och PLF, med tanke på de fördelar vid sökning som Carl berättar om?

2005-06-21, 18:48
Svar #22

Christian Andersson

Jag konstaterar att benämningen på presentationsprogrammet forfarande är Sveriges kyrkböcker!
 
Jag vill fortfarande ha mera information om orsaken till och syftet med det så kallade pliktexemplaret.  
 
Jag är intresserad av hur förbundet kommer att hantera register som innehåller uppgifter om nu levande personer.  
 
Att sådana register kommer att tillverkas verkar högst troligt.  
 
Anders Rydberg skriver så här i ett tidigare inlägg i denna diskussion:
 
Jag har för övrigt inte heller några problem med att ge Förbundet ett ex om jag använder programmet, och mina register finns för övrigt redan på webben. (Och vem som helst får ladda ner dem, däremot så blir jag mycket ilsk om någon lägger ut dem på sin hemsida utan lova, vilket tyvärr hänt med andras register på www.tjsf.org...)
 
Tittar man på denna hemsida finner man följande register:
 
Födda Stenkyrka 1850 - 1920
Födda Klövedal 1688 - 1920
Födda i Valla 1821 - 1920
Födda i Klädesholmen 1795 - 1920
 
Webbmaster Anders Ryberg ser inga problem med att publicera dessa register på nätet och enligt sitt eget resonemang har han inga problem med att ge förbundet ett ex om man nu bestämmer sig för att använda förbundets programvara?
 
Jämför utdrag ur YTTRANDE Dnr 2005-05-10 312-2005 från datainspektionen:
 
Datainspektionens mening bör med hänsyn härtill begränsningar införas inte bara för utlämnande på Internet utan även vid andra former av utlämnande som ger mottagaren motsvarande möjligheter till sammanställning och bearbetning av ett omfattande material såsom vid utlämnande på CD-rom- och DVD-skivor och liknande.
 
Läs gärna hela yttrandet, det innehåller en hel del intressant läsning.
 
Jag anser att förbundet i och med att man tillhandahåller detta program bör göra klart för medlemsföreningarna det olämpliga att publicera register över nu levande personer, oavsett media. Samt att förbundet självt någon gång börjar leva upp till detta.
 
Christian Andersson

2005-06-21, 20:27
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag ser det som en ren rättvisefråga. Har släktforskarförbundet lagt en massa pengar på ett program jag sedan får utnyttja gratis så känns det inte helt orimligt att de får en gratis CD som tack för hjälpen...
 
Vad det sedan gäller DI står detta mycket intressanta stycke i deras yttrande: Utredningen gör gällande att en arkivmyndighets publicering (på Internet) av uppgifter som är äldre än sjuttio år bör stå i överensstämmelse med personuppgiftslagen, eftersom dessa uppgifter i princip inte är användbara för andra än tillåtna ändamål. Utredningen utgår därvid från att uppgifter som är äldre än sjuttio år rimligen främst är användbara för historiska och vetenskapliga ändamål, t.ex. släktforskning, vilka ändamål står i överensstämmelse med de ändamål för vilka uppgifterna samlades in.
Datainspektionen kan instämma i bedömningen att integritetsintresset för ett sådant äldre material mer eller mindre klingat av.
 
Om man dessutom läser i vilket sammanhang det av Christian citerade stycke står finner man att  
Datainspektionens mening särskilt viktigt att ta fasta på utredningens förslag om att vissa särskilt integritetskänsliga uppgifter, såsom t.ex. uppgifter om hälsa eller adoption, inte ska Internetpubliceras. Detta inte bara med hänsyn till att det kan avse integritetskänsliga uppgifter om personer som är i livet utan också till att uppgifterna, även om de avser en avliden person, indirekt kan ge information om nu levande släktingar till denne, exempelvis sannolik livslängd, ärftliga sjukdomar, disposition för andra sjukdomar eller egenskaper.
Enligt Datainspektionens mening bör med hänsyn härtill begränsningar införas inte bara för utlämnande på Internet utan även vid andra former av utlämnande som ger mottagaren motsvarande möjligheter till sammanställning och bearbetning av ett omfattande material såsom vid utlämnande på CD-rom- och DVD-skivor och liknande. Det bör ankomma på regeringen att förordna om vilka slag av uppgifter som får spridas,
 
Det vill säga, register med känsliga uppgifter om hälsa och adoption för nu levande, vilket jag inte stött på i dessa register. Vad det gtäller uppgifter om vad personer dog av för 85 år sedan, så är dessa inte speciellt användbara för att spåra vilka sjukdomar man kan tänkas drabbas av idag (annat än ålderdomssvaghet, vilket jag tror att de flesta inser att de kan drabbas av om de bara åldras). Detta då generna hunnit blandas om ett par gånger på vägen.
 
Vi har haft en diskussion om hur långt fram vi skall gå med våra register på nätet, och kommit fram till att 1920 är en lagom gräns. Någonstans får man dra den, och då har man lite marginal.

2005-06-22, 13:28
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Christians argument tryter visst, då han roat sig med att anmäla mig till Datainspektionen istället för att försöka svara. Eftersom att Christian har anmält registrena skulle det vara trevligt om han kunde förklara vilka uppgifter som är olagliga att sprida, gärna med konkreta exempel...

2005-06-22, 21:38
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Sedan har jag en till fråga till Christian:
Avser du att anmäla samtliga föreningar som har publicerat födelseböcker efter 1900 på nätet, eller bara de, där någon funktionär retar dig?

2008-09-09, 10:37
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Carl, hur fungerar sökningen i flera databaser samtidigt (se inlägg 21 juni 2005). När jag startar ex. PLF:s CD-1 så söker jag ju bara i den, eller har jag missat något?

2008-09-10, 16:07
Svar #27

Carl Szabad

Gunnar! Den funktionen är bara förberedd. Det har inte överenskommits om någon uppgradering av programvaran.

2011-01-28, 22:39
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
En ny buggfix ska finnas i jan 2011, men länken är död. Varför?

2011-01-29, 00:11
Svar #29

Carl Szabad

Troligen beror felet på att filnamnet fått ett versalt P i början. Jag har bett redaktören att testa att byta ut P mot p, men det torde knappast låta sig göras före måndag.

2011-01-29, 10:19
Svar #30

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

2011-01-29, 11:13
Svar #31

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Tack Gunnar, det funkade alldeles utmärkt

2015-10-31, 07:10
Svar #32

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
En köpare av vårt register över kyrkböcker från Värmland, har installerat på en dator med Windows 10.
Han får det inte att fungera.
Felmeddelande vid programstart är:
Access violation at address 00465104 in module pres.exe. Read  of address 00000038.
Finns det någon som vet vad det beror på, och vad man kan göra åt det?

2015-10-31, 18:25
Svar #33

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det finns en del info här på forumet. Prova att söka via sökfunktionen. Jag tror inte att det beror på Windows 10.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2015-11-02, 08:29
Svar #34

Utloggad Lars Åke Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 18:56
    • Visa profil
Lite tips  
 
Det kan vara så att den försöker att skriva till en minnes aria som inte är tillåten för  
Adminrättigheterna
 
 Jag skulle först koppla bort virus programmet om det finns något sedan kontroler Admin rättigheter
 
Har inte denna version så jag kan inte testa vilken Excel version är det på dator och vilken har ni använt
när ni gjorde programmet där kan det vara en konflikt
 
Hälsningar
Lars Åke Nilsson

2015-11-02, 16:31
Svar #35

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Excel har inget med saken att göra. Diskussionen handlar om Presentationsprogrammet.

2015-11-02, 17:08
Svar #36

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det har löst sig. Det var det kända problemet med att nyare Windows (i användargränssnittet) döper om Program Files till Program.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna