ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Presentera på en hemsida  (läst 1891 gånger)

2009-09-07, 22:28
läst 1891 gånger

Utloggad Erik Stenviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2011-04-12, 22:36
    • Visa profil
Hej!
 
Jag sitter och funderar på hur man bäst presenterar sin släktforskning på en hemsida så andra människor kan läsa det på ett enkelt sätt. Spontant kan jag tänka mig att man lägger in allt i en databas och det har jag kunskap att göra men om jag har tiden är dock frågan. Finns det något färdigt program eller skript som klarar detta och som redan finns nånstans på webben. Någon som vet?
 
Skriv gärna också om ni vet att det INTE finns för då är det ju rätt troligt att jag pillar ihop något själv. Men helst som sagt, vill jag ju ha ett färdigt och det borde ju finnas hoppas jag. Tack på förhand.

2009-09-07, 23:02
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Åtminstone MinSläkt kan exportera till HTML, jag vet inte hur det är med andra program.

2009-09-08, 00:17
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Disgen kan också exportera till HTML.  
Det är enkelt.  
 
Det blir ett träd att klicka runt i och ortregister och namnregister. Man kan välja vad man vill ha med, layout, färger etc.  
 
ANNIKA

2009-09-08, 08:04
Svar #3

Sten Magnusson

De flesta program jag prövat kan exportera till HTML, t.ex. Disgen, MinSläkt, WinFamily. Jag är inte riktigt säker på Andata, Brothers Keeper och Anarkiv.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-09-08, 08:26
Svar #4

Sven-Erik Johansson

Hejsan Sten
 
Anarkiv var om inte det första så bland de första att exportera till HTML.
Se min hemsida www.sikhallan.se.
I Anarkiv har man dessutom en oändlig möjlighet att variera vad som skickas till hemsidan genom programmets inställningsfiler, där det finns oändligt antal olika inställningar för varje tavla,ansedel,antabell etc
 
MVH
Sven-Erik

2009-09-08, 11:58
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om ditt släktforskarprogrammet mot förmodan inte kan exportera till HTML så brukar de kunna exportera till GEDCOM från vilket man kan genera HTML-sidor med fristående program såsom ex. Ged2web, GED4WEB eller GED2HTML. phpGedView (PGV) och The Next Generation (TNG) är mer avancerade med databas och script-sidor. PGV och TNG kan importera GEDCOM-filer.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-09-08, 20:41
Svar #6

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Efter att tittat på många olika hemsidor, kom jag fram till att TNG, http://lythgoes.net/genealogy/software.php är ett bra program att visa upp sin släkt i. Kanske det bästa programmet. Se t ex min hemsida: http://gultarpgen.se/ Tar väldigt liten plats på servern, eftersom informationen ligger i en databas.

2009-09-08, 21:05
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sedan finns svenska GedcomWebExport som ger snygga sidor (vidareutveckling av MinSläkts idé)
 
http://brandt.radient.org/GedcomWebExport/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna