ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med Holger!  (läst 3458 gånger)

2007-05-21, 08:57
läst 3458 gånger

Utloggad Anders Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2013-10-02, 21:39
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mej i nöden!
Har tidigare haft problem med Holger som tydligen bara fortsätter.Det går inte att öppna databasen (innehåller ca 25 000 personer).Har en annan databas också som är betydligt mindre och den går att öppna.Jag har en säkerhetskopia på USB-minne.Tyvärr innehåller den inte de senaste inskrivningarna som kan vara upp till 100 personer.Har provat säkerhetskopian i en annan dator och den fungerar.När jag slog på datorn kom det upp en ruta Key violation eller något liknande. Ibland kommer det upp något obegripligt om kan inte öppna.....(kan även stå på engelska).
Datorn har ett uppdaterat virusprogram.
Vad ska jag vidta för åtgärd för att öppna databasen!!!!

2007-05-21, 10:07
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tänkte föreslå att du ställer din fråga till Holgerklubben, men den verkar vara utsatt för samma slags spamangrepp som detta forum.

2007-05-21, 17:18
Svar #2

Utloggad Anders Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2013-10-02, 21:39
    • Visa profil
Tack för ditt svar.
Kom på det efter att jag hade skrivit detta inlägg.
Där fanns också en adress: holger@archeion.se
dit jag skrev om problemen.
Tyvärr visade det sej att meddelandet kom tillbaka. Såvitt jag förstår finns alltså inte den adressen.Är Holger konkursat,nedlagt eller har det upphört på annat sätt.
Juridik är mitt yrke inte datorer och internet som jag finner till stora delar obegripligt.Jag brukar använda yngste sonen som konsult i datafrågor.Han tycker mest att jag är töntig.Ack,dessa tonåringar!

2007-05-21, 21:30
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Mailadressen till Holger-supporten ovan är gammal. Du kan kontakta dem på holger@holgerdata.se eller telefon 0640-682230.

2007-07-03, 17:31
Svar #4

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Har försök åtskilliga gånger att ringa support 0640-682230 men får bara hänvisningston. Har supporten byt telefonnr?
 
I samband med senaste säkerhetskopieringen av databasen uppstod ett problem. Man kan ny inte använda verktygsknapparna utan får hela tiden upp meddelande: Index is out of date.
 
Har provat att göra ny databas men får samma problem. Eftersom jag även har ett annat dataprogram försökte jag Exportera men då dyker samma problem upp. Har också provat att använda säkerhetskopian i annan dator men flyttar bara problemet, finns troligen nu också på säkerhetskopian.
 
Kan jag rädda databasen på annat sätt än att knappa in all information igen? Har en gammal kopia som tycks funka med det blir ändå nära 1000 personer som måste knappas om igen i så fall.
Det känns skit när jag brukar vara så noga med säkerhetskopiering och problemet uppstår pga. säkerhetskopiering.

2007-07-03, 22:46
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu använder jag inte Holger själv, men om du har senaste versionen (7.06) så finns det väl ett val Reparera databas på någon av menyerna. Har du provat det?  Och har du inte 7.06 så är det läge att uppgradera...

2007-07-04, 09:56
Svar #6

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Daniel: Tack så mycket för hjälpen. Det löste problemet. Hade helt missat att den funktionen fanns. Jag är så tacksam.

2007-07-04, 13:55
Svar #7

Patrik Larsson

Jag har problem med säkerhetskopieringen och är ingen större stjärna på datorer, så jag behöver hjälp.
Min dator vill inte säkerhetskopiera datbasen om inte det sker till enhet A:. På min nya dator har jag ingen diskettstation utan skulle vilja kopiera den till USB-minne eller till brännarenheten. När jag skulle flytta en databas till min sambos dator ville inte datorn kopiera till något som inte hette A:.
När jag stoppade i min lösa diskettstation via USB-porten gick det bra.
 
Någon som kan tala om vad som är fel och hur ställer jag in datorn?
 
Mvh
Patrik

2007-07-04, 18:28
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Använder du Holger 7.06 (senaste versionen) är det inget problem, där kan man välja enhet att kopiera till. Använder du inte 7.06 är det läge att uppgradera. Göres från Holgers hemsida.

2007-07-04, 23:13
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Marita m.fl,
Gör alltid en kopia på databasfilen innan någon form av reparation försöks. Går något snett vid reparationsförsöket så har ni i alla fall en något mindre korrupt fil kvar att arbeta med. Risken är ju annars att reparationsförsöket förstör Er enda fil helt.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-20, 13:07
Svar #10

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Använder Holger8. Har upptäckt att Holger8 inte godtar två personer med samma namn såvida jag inte har födelsedatum på personerna som skiljer dem åt. Det vållar en del problem för mig, då det gör att det inte utan vidare går att föra in NN-poster, och ej heller två personer med samma namn om jag saknar födelsedatum på dem. Så kan det väl inte vara tänkt från programmakarnas sida?

2010-03-20, 17:47
Svar #11

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Det går bra med NN eller samma namn. Klicka på Fortsätt i den ruta med alternativ, som kommer upp. Slutligen frågas: spara trots att det finns dubletter?

2010-03-21, 12:15
Svar #12

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Problemet kan också lösas genom att i menyn Verktyg välja Inställningar och där markera Ingen dubblettkontroll.

2010-03-21, 20:27
Svar #13

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Tack så mycket Margareta och Bo!

2011-02-17, 19:10
Svar #14

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej! Jag har en fundering. Om jag vill dela med mig av min släktforskning via en Gedcon fil, MEN bara vill ta med exempelvis min mammas släktgren, kan jag då välja vad jag ska exportera i Holger? Någon som provat?  
 
MVH
 
David

2013-09-17, 20:16
Svar #15

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Hej!
 
När jag försöker öppna min databas i Holger8 får jag följande meddelande: ElevateDB Error#601 The table Perstab is corrupt (Error reading rows into cache).
 
Vad göra? Mer än att byta program, givetvis. Först vill jag komma åt min databas i Holger.
 
PS. Jag har testat med Reparera databas. Det hjälpte inte. DS.
 
(Meddelandet ändrat av sukulainen 2013-09-17 20:17)

2013-09-18, 14:28
Svar #16

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 347
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:16
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Hej Johan
 
Om efterföljande åtgärd inte hjälper när du försöker igen så är det bara att backa till senaste backupen. Men innan!! detta bör du kontrollera din disk, det framgår inte av vad du gjort/hänt för att få felet, dvs det kan vara ett hårdvarufel å då hjälper inte att byta program. Har du tur kan systemet reparera disken och du kommer åt din databas.  
W7 = Dubbelklicka på min dator, högerklicka på den disk databasen ligger på, välj egenskaper, välj verktyg, välj kontrollera nu, bocka i bägge alternativen, välj starta, följ anvisningarna, ta en kopp kaffe å titta på tv eller gå och lägg dig då det tar en lååååång tid om du har en lite större disk. Lycka till.
 
Med vänlig hälsning Christer
UCR43

2013-09-18, 15:13
Svar #17

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Tack för svar. Jag skapade en ny databas och lyckades överföra (importera) allt från den gamla databasen dit, så det ordnade sig.
 
Med vänlig hälsning Johan

2013-09-19, 10:16
Svar #18

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Skönt att det löste sig. För att vara på den säkra sidan så bör man dock alltid se till att köra kontinuerlig backup till en extern datalagring av alla viktiga filer på hårddisken/diskarna. Korrupta databaser är inte det enda som kan hända. Hårddisken kan krascha, kaffet kan hamna där det inte ska vara, datorn kan bli stulen etc.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-19, 15:26
Svar #19

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Ja, extern hårddisk står närmast på inköpslistan.

2013-09-19, 15:42
Svar #20

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det finns ju en rad molnlagringslösningar numera också (vill undvika att göra reklam för någon specifik) om man vill ha ytterligare en säkerhet. Det kan tyckas osannolikt att lägenheten brinner ner, man får inbrott eller dylikt men om olyckan är framme så är det riktigt surt att förlora tusentals timmars arbete och eventuella andra mycket viktiga filer man kan ha i sin dator.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2013-09-19, 15:45
Svar #21

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Sant. Det händer inte mig - tills det händer - och den här databasen är ett resultat av de senaste 20 årens mer eller mindre intensiva forskningar och korrigeringar (allt eftersom den källkritiska förståelsen blivit bättre). Själva databasen har inte existerat så länge, men forskningen har pågått så länge, och det enda stället där allt finns samlat är i den. Jag skall undersöka var jag eventuellt kan lägga mitt material (hint: det blir inte geni.com eller något annat ställe där alla klåpare plötsligt är släkt med Kung David, Karl den store och Muhammed).

2018-01-21, 06:56
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
På förekommen anledning..

Är Holger öht kompatibelt med Windows 10?? Jag har fått hjälp med installationen (det finns ingen CD-spelare i min nya dator) men det går inte att skapa en databas. Datorn hänger sig när man öppnar programmet och felmeddelanden kommer upp hela tiden.

Någon hjälp av Holgers support alt. hemsida finns dessvärre inte att få.

Är det någon som har några tips att ge??

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna