ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Program som stödjer dublettkontroll vid inmatning?  (läst 3178 gånger)

2008-11-25, 00:13
läst 3178 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej,
 
Jag söker information om vilka släktforskarprogram som stödjer dublettkontroll av individer direkt vid inmatningen?
 
Jag använder FTM och där finns det stödet. Om jag matar in uppgifter om en individ och de överensstämmer till en viss grad med en redan befintlig individ så får jag upp ett fönster som frågar om det är samma individ det är frågan om.
 
Finns det liknande funktioner i andra program och i så fall vilka?
 
Mvh
 
Jonas

2008-11-25, 14:06
Svar #1

Olof Rosenius

Hej!
 
Brother's Keeper har samma funktion. Den är ovärderlig.
 
Olle R

2008-11-25, 15:40
Svar #2

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu

2008-11-25, 16:12
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Min Släkt har inte detta vid inmatning såvitt jag vet, utan som en särskild rapport man kan skriva ut.
 
Disgen har dubblettsökning vid inmatning, men implementationen är tyvärr inte så vacker i version 8.1.

2008-11-25, 16:22
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej, Daniel, du får gärna förtydliga implementationen är tyvärr inte så vacker!

2008-11-25, 19:46
Svar #5

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se

2008-11-25, 20:22
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Man måste först själv slå på dubblettsökningsindexen (Verktyg | Sökindex...) och kryssa för att de uppdateras automatiskt. När det är gjort blir dubblettknappen i notisinmatningsfönstret aktiv. Den är annars grå. Sedan får man skriva in för- och efternamn på personen ifråga, och därefter trycka på dubblettsökningsknappen. Finns det personer med likartade namn får man en fråga om man vill titta närmare på dessa. Svarar man ja på frågan kommer de upp i en söklista. Tyvärr försvinner samtidigt notisinmatningsfönstret, så det gäller att man inte har matat in en massa annan information där. Det är den egenskapen som är mindre vacker  
 
Man skulle ju gärna vilja att sökningen skedde i bakgrunden och gärna använde lite mer information än enbart namnet på personen, t ex tid och kanske plats, och att man kunde granska eventuella dubblettkandidater innan man avgör om den delvis inmatade nya personen ska kastas eller behållas.
 
Jag tror inte jag vill rekommendera det ovanstående, men det är ofarligt att prova. Bestämmer man sig för att det inte är en så bra funktion bör man ta bort sökindexen igen; det görs från samma fönster där man skapade dem.

2008-11-25, 20:39
Svar #7

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Aj aj aj, det var jag som inte läste frågan tillräckligt noga. Ber om ursäkt för det mina vänner

2008-11-25, 20:46
Svar #8

Janne Högdin

I DISGEN kan man upprätta en söklista efter det att man lagt in den nya posten. Klicka på kikaren och gör dom begränsningar du själv vill ha. Lite omständligt kanske, men vad gör man inte för att slippa dubbletter! Har man en stor databas så lönar det sig att kolla.

2008-11-25, 22:36
Svar #9

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
I LEGACY har man en funktion där man kan sammanslå sådana personer som har överensstämmande data till en viss omfattning. Man kan själv bestämma hur pass snäva gränser man vill röra sig inom. Enkelt jobb, men kan vara tidskrävande om man har 50.000 pers. vars namn kanske skrivit olika.  
Så här ser fönstret ut:
 
 
Sammanslagning
 (55.8 k)

2008-11-25, 23:04
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Bengt, får du den frågan så fort du skriver in den senare av dubbletten? jag tror att det finns dublettsökningsfunktioner i de flesta program, men jag är intresserad av att veta vilka som promptar det direkt när man för in en person.
 
/Jonas

2008-11-26, 00:59
Svar #11

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Win-Family har också koll på dubbletter. Går även att söka om man redan har inmatat en person, för att undvika dubblett. Finns även dra in och dra ut personer i familjedatan, typ ordna familjen. Även att slå samman familjer.

2008-11-26, 08:04
Svar #12

Carl Szabad

Holger har ännu inte den fuktionen, men jag brukar fuska lite med hjälp av MS Access.
 
Om man öppnar databasfilen *p.db (som innehåller persondata) i Access så kan man med hjälp av Access egen dubblettletningsfunktion definiera vilka fält man vill jämföra. Man måste testa med flera olika kombinationer om man vill vara säker på att hitta alla, eftersom någon uppgift kan vara felinskriven.
 
Vanligtvis förekommer dubletter genom att någon av personerna är förälder i en familj och den andra dubletten barn i en annan. Då kan den första exempelvis sakna födelsedatum, medan den andra saknar döduppgifter.

2008-11-26, 08:43
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
I DISGEN är det hur enkelt som helt att leta dubletter.  
Man öppnar sökrutan, nollställer allt och trycker på sök. Man får då en söklista på samtliga personer i databasen.  
Därefter sorterar man dem i efternamn, förnamn och född datum.  
Sedan är det bara att ägna igenom listan efter misstänkta dubletter. Finns det några så står de alldeles intill varandra.
 
Det finns någon som gjort ett dublettsökningsprogram till Disgen, men jag har inte testat det.

2008-11-26, 09:30
Svar #14

Carl Szabad

Men om personen nu tagit sig ett annat efternamn fungerar inte det. Född med patronymikon, men tar sig släktnamn. Man bör således även kolla dubbletter via sortering på förnamn, födelsedatum, efternamn. Eller förnamn, döddatum, efternamn.
 
Jag blir dessutom misstänksam när jag läser att programmen själva slår ihop två poster. Hur väljer man då vilka uppgifter som ska ta över i ena posten och vilka ur den andra? Om man har olika uppgifter i fritextfälten, läggs de ihop eller får det ena radera uppgifterna i det andra?
 
Sammanlänkning och radering av dubblettposter måste ske med största varsamhet. I Holger kan man öppna en databas i flera olika sessioner. Man letar rätt på den ena dubbletten i en session och den andra i en annan session. Sen länkar man (efter att man säkrat att det verkligen är samma person) in föräldern i den ena familjen som barn i den andra. Och efter jämförande kontroll av uppgifterna raderar man det tidigare familjelösa barnet.

2008-11-26, 10:54
Svar #15

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej,
 
Jag var som sagt intresserad av program som informerar direkt vid inmatning om det finns en person med samma uppgifter i databasen. Men det verkar vara ett allmänt intresse kring dublettkontrollsfunktion över huvudtaget så jag försöker göra en enkel sammanställning av det som skrivits ovanför:
 
Program----------------Vid imatning---------------I efterhand
 
Disgen 8.1---------------Ja, semiautomatisk----------Vet ej
FTM 2005----------------Ja, automatisk--------------nej
Brother's Keeper----------Ja, automatisk-------------Vet ej
Min Släkt-----------------Nej------------------------ja, rapportform
Legacy-------------------Vet ej----------------------ja (?)
Holger--------------------Nej------------------------Vet ej
 
 
Risken finns väl att tabellen ovan ser ut som sk*t på andras datorer, men jag hitatde inget vettigare sätt att göra den på, tabbar och mellanslag verkar ju inte fungera? Fyll gärna på med info eller rätta om det är något jag missuppfattat! Jag förmodar att det kan skilja mellan versioner också så för saken skull kanske sånt bör redovisas också?
 
Mvh
 
Jonas

2008-11-26, 12:23
Svar #16

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej Jonas
 
Funktionen du eftersöker finns inte i Lagacy. Jag brukar alltid kontrollera namnlistan när jag skriver in personer om de finns sedan tidigare. I namnlistan ser jag personens familj och andra detaljer som äkta hälft, född, död mm. I namnlistan kan man ha med alternativa namn. Vi vet att en person kan använda flera namn under sin livstid.
 
Förstås har Legacy också en avancerad och enkel sökfunktion om man vill t.ex. söka enligt födelsetid, när personen avled mm.
 
Att sammanslå två personer skall man akta sig för om man inte är helt säker på sin sak.

2008-11-26, 13:51
Svar #17

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
äkta hälft bör ändras till äkta make eller äkta maka eftersom det väl knappast är en benämning som används annat än i Legacy
Kjell

2008-11-26, 16:27
Svar #18

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Kjell
 
Vi har gjort beslut om att använda äkta hälft för att kunna följa engelskans spouse. I tidigare versioner hade vi make/maka som vi tyckte var otympligt.

2008-11-26, 16:50
Svar #19

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Bengt!
 
Kollade i ett lexikon,där står att spouse betyder make/maka, alltså inte äkta hälft. Tycker att det blir helt fel när det inte framgår om det är man eller kvinna som det rör sig om.
Kjell

2008-11-27, 16:59
Svar #20

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Jonas
 
Jag kontaktat programtillverkarna i USA och de har planerat denna funktion (inmatningskontroll) i version 8.0. Som alla vet byggdes in Rom på en dag, ej heller ett släktforskningsprogram. Den som vill ha det ultimata programmet blir vanligtvis utan.  
 
Diskussionen rörande make/maka förs inte i detta forum.
 
Bengt

2008-11-27, 19:59
Svar #21

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
MinSläkts dublettrapport ger möjlighet till en rad inställningar, t ex om för/efternam måste finnas/stämma, likaså föräldrar, födelsedatum/-ort, dödsdatum, exakt stavning och marginaler för datum. Man får en rapport med förslag till misstänkta dubletter som man sedan får gå igenom manuellt, vilket fungerar ganska bra om man gör det regelbundet. En nackdel är att det inte går att märka personer som man konstaterar inte är dubletter. Jag brukar trycka ut en rapport efter rensningen som jag sedan sparar tills nästa kontroll som 'facit' för att undvika dubbelarbete.
Hans Rosenlund

2008-11-28, 16:08
Svar #22

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Ett sätt att göra en dublettkontroll direkt i Min Släkt är att: När man matat in personen så gör man denna aktuell. Tittar i namnlistan till vänster. Är det en dublett ser man då direkt.

2008-11-29, 23:35
Svar #23

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Vilka program har bäst stöd för att identifiera dubbletter när
man adderar en hel fil till en befintlig databas?
 
Gör antagandet att jag befintligt har 1000 anor i 200 familjer.
Därefter impoterarar jag en Gedcom-fil från en annan forskare.
Han har 500 nya anor men också 500 som jag redan har i databasen.
Jag vill automatiskt filtrera bort dubbletterna vid importen.

2008-12-02, 16:11
Svar #24

Utloggad Eri Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2018-06-23, 13:52
    • Visa profil
Har en fråga till Jan Jutefors och kanske andra också:
Det gäller sortering av söklistan som man kan får ut i Disgen. Detta för att förhindra dubletter.
Hur gör man sorteringen, har inte jobbat med dessa saker på länge och har glömt det?????
 
Tack på förhand

2008-12-02, 22:16
Svar #25

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Högerklicka i kolumnen och begär att den ska sorteras
Du kan sedan klicka i en annan kolumn och begära att den ska sorteras därefter
och så kan du hålla på

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna