ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sharewareprogram  (läst 2670 gånger)

1999-06-29, 23:06
läst 2670 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Såg att det behövdes ett forum för att diskutera sharewraeprogram för släktforskning. Ett program som jag starkt kan rekommendera är Brother's Keeper, som kan laddas ner gratis från  
 
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Brothers_Keeper/
 
Det har den stora fördelen att inte ha någon tidsbegräsad användningstid, och dessutom alla viktiga funktioner (såsom utskrift) tillgängliga även i den oregistrerade funktionen. Det finns dock vissa (mindre viktiga) funktioner som blir tillgängliga först vid registrering. En annan stor fördel är att det man lätt kan växla mellan en mängd olika språk, som engelska, norska, svenska och finska - för att nu bara nämna några språk.
 
Finns det något sharewareprogram som är ännu bättre skulle jag gärna vilja veta det.

1999-07-06, 22:59
Svar #1

Jan-Åke Alexandersson

Hej Andreas.
Vad som är bättre eller sämre avgör du själv, men ett som jag själv är väldigt nöjd med är Min Släkt. Förutom att det är på svenska och lättlärt är supporten enastående snabb. Man blir dessutom glad över prissättningen. Du kan hitta det på http://home.swipnet.se/minslakt.

2000-03-13, 12:40
Svar #2

Lena Grantun

Hej Andreas
har ochså Min släkt som jag tycker övergår både Holger , Broders keeper (för att inte tala om den gamla dos versionen) och många andra och prisen er  billig.

2000-07-05, 14:15
Svar #3

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Ett ypperligt program för släktforkningen är PAF 4.0 som finns gratis att ladda  hem på www.familysearch.com
 
Där kan man även söka i stora databaser över förfäder som tillhandahålls av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (Mormonerna).

2000-08-20, 23:14
Svar #4

Leif Svensson

Ett bra sharewareprogram för  
Macintoshdatorer finns på  
http://www.ics.uci.edu/~eppstein/gene/ . Det  
heter Gene 4.2.1 och där kan man göra en  
databas med personkort som innehåller  
länkar till andra inom databasen. Det går  
ochså att få ut släktträd med programmet som  
är lättanvänt men på engelska. Det kan inte  
söka i andra databaser.

2000-08-24, 20:02
Svar #5

Agneta Björk

Hej!
 
Finns det någon som kan tipsa mig om ett bra registerprogram där jag kan lägga in alla mina inscannade svart-vita foton från slutet av 1800-talet? Jag vill ha en sökbar databas, helst en som kan kopplas íhop med vår hembygdsforskargrupps hemsida. Quattro Pro och Excel är inte så bra att söka i.
Hälsningar Agneta Björk Österfärnebo

2000-08-27, 19:29
Svar #6

Fredrik Olofsson

Hallå allihopa!
Jag har exakt samma fråga som Agneta men jag tar också emot tips om betalprogram.
Jag håller på och scannar in gamla svartvita foton som jag planerar bränna in på en CD som jag sen tänker ge bort till släktingar. Problemet är dock att alla mina släktingar inte vet lika mycket som jag om personerna på bilderna därför skulle jag vilja kunna lägga in förklaringar och lite bakgrundstext till varje bild. Alla bilder har jag tänkt att dessutom bifoga i en mapp i fall någon vill spara och editera någon särkild bild. Med andra ord: hur ska jag gå tillväga med namn på bilderna och hur ska jag göra för att på ett relativt enkelt sätt koppla varje bild till en beskrivande text om bilden?
 
Tacksam för alla tips, då mina släktingar nu börjar bli rätt otåliga...
 
Bästa hälsningar från
Fredrik Olofsson

2000-11-16, 17:54
Svar #7

Ole Thronborg

Registerprogram för bilder, video och ljud
Jag har tagit fram ett gratis program där det går att lägga in 1 milj. bilder, dokument, ljud video mm. Till bilderna kan skrivas text om innehåll, vart bilden är tagen, årtal, fotograf mm. Allt är dessutom sökbart.
 
Gratis att hämta på:
www.creativepartners.se/ole

2001-09-12, 12:27
Svar #8

Anna Jonsson (Annalotta)

Hejsa!
Jag har ett litet problem med PAF 5.o som jag just laddat hem. Jag får inte med vigselhändelserna som jag skapat själv när jag  ska skriva ut böcker. Vet någon vad jag gör för fel?

2001-09-13, 12:17
Svar #9

Utloggad Ingvar Nore

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2020-03-19, 09:43
    • Visa profil
    • www.ingvarnore.se
Fotoregister
Jag har hittat ett register för bilder som jag kan rekommendera. Det hanterar flera filformat, man kan lägga till rubrik och fritext. Dessutom kan programmet skapa websidor.
Adressen är www.xydit.com

2001-09-13, 12:36
Svar #10

Karl O Gustafsson

Bra sökmotor
 
Vet någon något bättre sökprogram än den funktion som finns i Win utforskaren.
Jag är ute efter att kunna göra en ny sökning med ett nytt kriterium i en redan gjord sökning.
Som det nu är måste man spara ned de framsökta filerna i ett nytt bibliotek och sedan söka i detta ect. ect.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna