ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: TNG ihop med MinSläkt?  (läst 1446 gånger)

2011-03-26, 15:59
läst 1446 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag skulle vilja kolla om det är någon här med erfarenheter av webbprogrammet TNG för visualisering på Internet och MinSläkt som primärprogram lokalt på datorn?
 
Jag blir tokig på denna kombination då alla dokument och bilder som ligger i TNG pekar mot helt fel personer varje gång man gör en GEDCOM-export från MinSläkt.. Det tar ju en halv dag att sitta och peka om alltihop efter varje uppdatering på webben så det har nu slutat i att jag inte längre uppdaterar hemsidan. Jag har förstått att MinSläkt inte har unika person-id:n utan att dessa id:n ändras om man petar in en ny person i början av släktträdet.  
 
Är det någon som lyckats komma runt detta problem på något sätt?

2011-03-26, 16:49
Svar #1

Utloggad Mats-Olof Sander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-10, 07:16
    • Visa profil
    • sanderfamily.org
Jag använder inget av programmen ovan, men problemet är nog egentligen ganska generellt. Delvis kan det bero på att olika leverantörer har sin egen tolkning av GEDCOM-standarden.
 
Min lösning på problemet är att inte använda släktprogrammet för att hantera bilder. Istället har jag alla publicerade bilder på en separat plats och länkar till dem med html i släktprogrammets textfält. Det finns ett undantag och det är de porträttbilder som jag vill ha med i t.ex trädutskrifter, dessa låter jag mitt program GeneWeb hantera. (Egentligen så skulle just GeneWeb kunna hantera bilderna både lokalt och på webben, men det skulle nog bli helt fel om jag exporterar till något annat program)
 
Exempel, den översta bilden ligger helt i GeneWeb och övriga bilder i Picasaweb: http://goo.gl/f6gU0
 
Jag har förresten besläktade problem med länkar till personsidor som innehåller ett id som ändrar sig varje gång jag gör en större uppdatering.

2011-03-26, 21:15
Svar #2

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Som du kan läsa i andra trådar fungerar inte MinSläkt tillsammans med TNG eftersom MinSläkt visst ändrar löpnumret på individen dynamiskt.
Jag använder Legacy mot TNG och det fungerar utmärkt. OM jag inte strular till det vid importen och raderar det som redan finns där.

2011-03-26, 21:34
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Mjo, jag har läst trådar om det och jag förstår varför problemet uppstår.. Men jag tyckte mig också se någonstans (som jag inte hittar tillbaka till) att någon lyckats att korrigera MinSläkts irriterande vana med omindexeringen genom att göra någon kodändring på TNG-sidan. Tänkte om det fanns någon visste hur man kunde få dessa två ypperliga program att lira bra ihop..

2011-03-27, 09:46
Svar #4

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Man kan köra TNG både lokalt och på nätet genom att installera en lokal webbserver. Det finns flera olika paket med webbserver, mysqlserver och phpserver, tex XAMPP. De är enkla att installera och köra. Jag kör tex TNG både på en hemsida och från ett 64gb USB-minne. Kanske inte den lösningen du hade hoppats på, men det fungerar bra.

2012-02-09, 05:59
Svar #5

Utloggad Anders Olausson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-06-19, 11:24
    • Visa profil
@Magnus
Hur håller du båda siterna uppdaterade?  
Är det inte besvärligt att ha samma databas på två ställen?
Hur vet du vilken som är aktuell?
 
Upplys mig! Jag är nog för korkad för att få ihop det här...
 
Jag kör TNG på webben men skulle tycka det var suveränt om jag bara behövde ett verktyg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna