ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Webbaserad programvara  (läst 1715 gånger)

2013-04-01, 16:06
läst 1715 gånger

Utloggad Sten-Åke Granberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-05-08, 19:09
    • Visa profil
Hej!!
Jag heter Sten-Åke Granberg och har en fråga! Jag är inte någon släktforskare i ordets rätta betydele. Jag har inget program och av denna anledning skriver jag! Under ett år har jag letat fram min morfars syskon som utvandrade till USA. Jag har konstaterat att jag har fler släktingar  där än jag har i Sverige. De personer som jag har haft kontakt med har jag hittat i databaser och register via Intenet. Jag har ringt och mailat! Nu har jag ett problem med att jag vill dokumentera det hela.
 
Mina önskemål är ungefär så här!
1. Ett  webbaserat program. Inte av Ancestrys karaktär
2 Ett antal personer skall kunna skriva i fakta om sina närmsta
3. Måste fungera både för svenskar och amerikaner
4. Förvaras på en egen webbplats! Vi har en plats för bilder som jag gärna vill uttnyttja för släktträdet
 
M.v.h
 
Sten-Åke Granberg

2013-04-01, 16:25
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tyvärr har nog inte de webbaserade släktforskarprogrammen ännu kommit så långt att de kan ersätta vanliga desktop-program (enligt min uppfattning). Du kan titta på demos från ofta använda webbskript som The Next Generation (TNG), phpGedView (PGV) och Family Tree PHP (FTPHP). PHP och mySQL gäller för alla tre.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-04-01, 17:10
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Sten-Åke
Jag använder Disgen att registrera mina anor i. Därifrån kan jag exportera
till en HTML-fil som jag kan lägga upp på min hemsida. Huruvida andra kan  
gå in och lägga till, som du vil, vet jag inte. men kan tänka mig det om man
delar ut tillstånd till detta.
MVH
Stig Johansson

2013-04-01, 17:18
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nej, att ändra i statiska HTML-filer (på en webbsida) funkar inte så bra. Man kan däremot exportera från Disgen till GEDCOM och importera i ett webbaserat program.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-04-01, 20:35
Svar #4

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Köp en Raspberry pi, 35 dollar, installera Geneweb och eller Apache/Comanche server eller PhpGedView. skaffa ett dns-namn hos tex DynDns, stoppa in den i din router och tilldela den ett portnummer (Portforward) eller på DMZ.
Så har du en alldeles egen server som drar högst 3-5 watt och faktiskt är ganska duktig.
Då slipper du krusa en massa IT-folk som förr eller senare vill ha betalt av dig.
Har testat och fungerar, har gått i ett halvår nu utan problem.
 
Har en demo med Geneweb här: http://benglund.mine.nu:2317/demo
Dessvärre visar jag inte bilderna här utan inloggning, och personerna är få men du kanske kan få en inblick i hur det kan fungera. Ett klick på bilderna kräver inloggning och lär bara föra dig till ett DMS (Barracuda) som jag som test låter hantera bilderna.  
 
GeneWeb:Personsidorna och det mesta annat kan skräddarsys om man är intresserad men det finns även en del färdiga layouter att tillgå. är du på en personsida och vill ha en annan layout kan man enkelt lägga till den, tex. &templ=min_layout  
Jämför:
 http://benglund.mine.nu:2317/demo?p=karl+august;n=johansson+wall och  
 http://benglund.mine.nu:2317/demo?p=karl+august;n=johansson+wall&templ=kxtavla
där jag lagt till &templ=kxtavla för att få en annan layout.
Du kan i en enkel textfil styra vem som skall få komma in och se eller redigera.
Eftersom jag är ensam på min databas så använder jag inte online-redigeringen men det fungerar någorlunda smidigt, utan jag exporterar nya databasen från min släkt till servern vid uppdatering.  
Finessen är att servern är bara lite större än ett kreditkort och bara behöver ström och tp-kabel ansluten eftersom du styr den från din PC via FTP ssh eller liknande.
Lite trixande men roligt när man får det att fungera.
Och lessnar du på sf så kan du göra Hallonpajen till ett mediacenter så får du dig en smart-tv för 35 dollar, nåja, då kanske det är roligare styra garageporten med den.

2013-04-07, 05:30
Svar #5

Utloggad Per-Olof Åstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 15:19
    • Visa profil
    • aastrand.pythonanywhere.com
Hej Stig-Åke,
Bara ett par kommentarer i tillägg till det du redan fått. Varför är inte Ancestry en acceptabel lösning? Det är nog det vettigaste alternativet om du inte önskar ge dig in i något i stil med det Bertil diskuterar. I och för sig går utvecklingen fort på internet, och det finns kanske något jag missat. Standardlösningen per idag är en desktop-applikation där du kan generera websidor som sedan exporteras till en webserver; inte att databasen ligger på en webserver och att websidorna uppdateras dynamiskt.
 
Jag hittade ingen lösning som passade mig så jag så jag skrev en egen webapplikation i Django (som alternativ till PHP + MySQL) som finns på http://aastrand.webfactional.com/genealogy/ . Det är en privat sida där bara jag kan logga in och uppdatera databasen. Ett fleranvändarsystem är mer komplicerat i hur man ska dela data utan att en person (av misstag) kan korrumpera databasen. Om någon har synpunkter på hur man ska lösa det på ett förnuftigt sätt det så diskuterar jag det gärna (utan att varje person har sitt eget släktträd). I slutändan är det så att databasen är mycket mer värdefull (i antal timmar det tagit att bygga upp den) än att köpa en dator, webserver eller ett dataprogram.
 
mvh, Per-Olof

2013-04-07, 15:16
Svar #6

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Intressant Per-Olof!
Snyggt och stilrent, tummen upp för dig!
 
Några frågor:
Är det ett open sorce projekt du filar på eller är det strikt privat?
Har du provat med en lite större befolkning av databasen eller försökt göra en söksida?  
Uppdaterar du bara online eller kan du importera/exportera till/från databasen?.
Vilken databasmotor använder du, Django klara ju lite olika?
 
Har letat efter en applikation där man kan justera sökfunktionen för att tex. kunna söka i anteckningarna, PHPGedview har ganska bra sökfunktioner men har andra saker som jag inte gillar så värst mycket.
Python är ju ett språk välbekant med både webb och databas applikationer typ Zope, Plone osv. osv. så det borde gå att göra nått bra med det verktyget. Vore kul att få prova ditt projekt i Raspberry Pien en vacker dag.
 
Ancetry  är nog bra, och egentligen är det enda som jag retar upp mig på dessa förbaskade löv med tips som poppar upp på alla namnen så man nästan får ett epilepsianfall. Det är nog bra med tips om dom är relevanta men det är dom aldrig vad jag hittills sett, bara nonsens. Det tar bara tid att hålla på att kolla igenom dom.
Nåväl det vore väl frid och fröjd om de gick att stänga av vilket inte gick sist jag provade.
 
Sedan är det detta med samarbete, inte har man stor koll på vad som sker online om många filar på databasen.
Och har man alls koll på vad som sker med databasen om den ligger på Ancestry eller någon liknande site? Nej, knappast.
Jag tror dessutom att man ofta överskattar släkt och vänners intresse över att vilja delta med att föra in uppgifter i databasen, oftast är deras intresse kortlivat och knappast värt besväret.
Sedan kan man ju alltid ha ett meddelandefält på personsidorna där en besökare kan skicka in rättelser tillägg och liknande om personen till dig.

2013-04-07, 19:33
Svar #7

Utloggad Per-Olof Åstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 15:19
    • Visa profil
    • aastrand.pythonanywhere.com
Tack Bengt!
Det är inte open-source, men jag har inget principiellt emot det och projektet ligger på bitbucket.org (som ett privat projekt). Det är ett kombinerat projekt med både databas-strukturen och en del specifika delar för mitt släktträd, men det skulle nog vara ganska enkelt att dela upp det i två projekt. Det lite större problemet är att detta är det första jag programmerat i Django, så det är inte alls optimalt och det är en hel del som skulle behöva restruktureras innan man lämnar det ifrån sig. Så det är inte en produkt utan snarare ett forum för mig att lära mig modern web-programmering.
 
Det är begränsat till mitt eget släktträd. Det är ca 1550 personer, men 20000 entries i databasen (platser/gårdar, församlingar, referenser till kyrkböcker, etc.). Till exempel så försöker jag spara koordinater till gårdar/platser för att exportera en csv-fil till zeemaps: http://zeemaps.com/map?group=539838 . Django klarar väldigt stora databaser med hög trafik (Instagram, till exempel, är programmerat i Django), så när det går långsamt (och det händer ibland) så är det min implementering som inte är optimal.
 
Jag har inte gjort en söksida men det finns en Django-modul som många använder: http://haystacksearch.org/ . Man bör filtrera databasen istället för att söka; alltså kunna svara på frågor som lista alla personer som är födda i församling A, lista alla personer som har en anknytning till plats B, etc på ett enkelt sätt.
 
Jag uppdaterar bara on-line men det skulle inte vara svårt att exportera till exempel GEDCOM filer. Jag har inte sett behovet av att importera GEDCOM filer, men det står högt upp på listan att exportera till en GEDCOM fil. Jag använder PostgreSQL som databasmotor i produktion (på webfactional.com) och sqlite lokalt på min hemdator. Att lägga in kommentar/meddelande-fält är enkelt, och det borde jag se till att få gjort. Andra saker som nästan fungerar är att på en sida med ett foto av personer eller på en del av en sida från en husförhörslängd kunna klicka på respektive person och få upp respektive personsida, samt att kunna generera rapporter som pdf-filer automatiskt.  
 
mvh, Per-Olof

2013-04-07, 22:09
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
När det gäller Ancestry kan man ju se löven som en ren dekoration, och den som lagt upp trädet kan ju styra åtkomsten lite grann (ändra allt, bara lägga till men inte ta bort, bara titta, inte få se trädet alls). Men det är ju en kompromiss för att pass ett större flertal, och tipsen tar ju medvetet med irrelevanta saker för att få folk till att teckna abonnemang för att kunna kolla datat som tipsen leder till...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna