ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows Access  (läst 916 gånger)

2009-11-28, 10:19
läst 916 gånger

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Hej!
Vill på detta sätta starta en ny tråd, Windows Access:
Jag är, skall man kalla det nybörjare, efter att ha hållit på ca ett år med släktforskning och har testat en del olika datorprogram för detta. De flesta är så där, en del är, vad jag tycker, väldigt simpla men fungerar hyfsat. Jag märkte att all information som man får inte går in i vissa av dessa program och det blev en massa papperslappar som hade en benägenhet att gömma sig när man skulle ha tag på dom. Jag har arbetat en del med Windows Access och skapat flera olika typer av databaser, så jag gjorde en databas där all insamlad information finns. Den stora fördelen med detta är att man själv kan tillverka bl a listor (rapporter) både till utformning och innehåll.  
Vill man sedan använda ett släktforskningsprogram så finns ju all information att skriva av, det blir att skriva två gånger visserligen men all information är lätt åtkomlig. Det finns säkerligen en del som sitter med egna versioner av mer eller mindre avancerade Accessdatabaser och några har kanske mer kunskap om möjligheterna i Windows Access än vad jag har, så tips idéer och funderingar mottages  liksom tekniska lösningar att dela med andra.
 
Väl mött, Jarl

2009-11-28, 10:48
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Windows är operativsystemet. Databasprogrammet heter Microsoft Access.
 
Jag skulle inte rekommendera någon att använda MS Access för släktforskning. Man kan säkert göra bra program för släktforskning, om man har mycket tid till förfogande och inte bekymrar sig för att lägga den tiden på programmering/knåpande istället för släktforskning. Varför återuppfinna hjulet!? Använd ett etablerat släktforskarprogram från början.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-11-28, 17:03
Svar #2

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Detta var inte tänkt som ett konventionellt släkforskarprogram utan mer som ett sätt att ta hand om all den information man får när man söker, har sett i en del andra trådar att det finns många som använder Windows Access till just detta.
 
//Jarl

2009-11-28, 17:05
Svar #3

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
ursäkta nu skrev jag Windows igen, menade även från början Microsoft Access.
//J

2009-12-02, 15:03
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Man kan använda anarkiv och access parallellt. Det är ett tips! Prova gärna! Men, se upp... Anarkiv funkar bra på många sätt men har en del buggar och det är svårt att använda de mer avancerade funktionerna utan egen specialförkunskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna