ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Win-Family  (läst 3428 gånger)

1999-01-09, 12:12
läst 3428 gånger

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Win-Family är skapat i Danmark, men finns på många  språk, däribland svenska. För mig är det ett program som fungerar utmärkt. Jag tycker att det är lätt att lära sig, har bra funktioner och utskriftsmöjligheter OCH när jag mejlat till leverantören angående problem, förslag etc så har jag alltid fått svar inom ett dygn! Heder åt sådan servicekänsla!
 
Testversion finns på leverantörens hemsida http://www.jamodat.dk. En fördel med testversionen är att den inte har någon begränsning på antalet inmatningar - den enda begränsningen är att man inte kan skriva ut på skrivare (men väl förhandsgranska).
 
mvh Birgitta

1999-02-16, 22:15
Svar #1

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Jag har använt win-family ett par år nu
och programmet fungerar mycket bra. Programmet har många fina finesser och känns modernt, har ett lättanvänt gränssnitt, kanske lite svårt när det gäller utskrifterna. Programmet utvecklas hela tiden och uppdateringarna går att hämta över internet. Nya versioner skickas ut. Supporten är suverän.
                       / Michael Gustafsson

1999-03-18, 10:54
Svar #2

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Jag har tittat på ett antal program och blivit extra intresserad av win-family. På testversionen kan man dock inte skriva ut. Därför är det intressant för mig när Michael skriver kanske
lite svårt när det gäller utskrifterna Vad är det som är svårt? När jag skrev ut några hjälpsidor (vilket gick i provversionen) tog det orimlig tid. Är det detta som är problemet?
Tacksam för svar

1999-03-18, 14:23
Svar #3

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Hej Christer!
Jag använder Win-Family sedan 2½ år och har inte haft några utskriftsproblem. Tycker tvärtom att programmet är mycket bra när det gäller presentation, särskilt de grafiska an- och stamtavlorna.
Det enda som är knöligt är om man själv vill designa egna utskriftsformat.
mvh Birgitta

1999-09-25, 10:41
Svar #4

Bernhard Granholm

Jag använder Holger, och testar nu Win-Family. Win-Family har flera intressanta fördelar, som jag skall testa vidare. Bl a tycks man vid export enkelt kunna skilja ut enbart anorna. En nackdel är att text-delen inte kommer med när man gör WEB-sidor. Eljest har WEB-sidorna ett trevligt utseende i Win-Family. Jag gjorde en test med export-import Holger-WinFamily och åter. GEDCOM-filen från Holger var på 114559 byte. Återfilen blev på 96642 byte. Men allt tycks ha kommit med tillbaka. En ändring var dock att det som från början låg i Anteckningar i Holger låg bland Text när det kom tillbaka.

1999-09-25, 12:17
Svar #5

Bernhard Granholm

Komplettering av föregående inlägg:
Överföringar via GEDCOM är inte helt problemfria.
Jag överförde en Holger-fil till WinFamily. Därifrån exporterade jag Anor samt deras ättlingar. Då hände detta att en person gift 3 gånger fick med enbart den första hustrun samt deras barn. Personens barn med de övriga två fruarna samlades under en hustru utan namn.  
Till till synpunkterna om WEB-sidorna bör läggas att alla sidor hamnar i enbart en katalog. Detta kan ställa till problem när man vill bränna en CD med sidorna. I Holger kan man välja antal sidor per katalog.

1999-09-25, 17:19
Svar #6

Utloggad Mats K Månsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-09-25, 23:25
    • Visa profil
    • www.monsoft.se/mats
WinFamily 6 kommer ut inom en snar framtid och det kan ev. vara intressant att vänta med stora tester innan dess. Jag har varit en av beta-testarna och vet att mycket arbete har lagts ner på utskrifter, GEDCOM och web-generering. Den intresserade kan se hur Web-sidor från WF6 ser ut, på min hemsida, länk finns om du klickar på min signatur ovan.

1999-09-26, 07:14
Svar #7

Bernhard Granholm

Jag har nu hämtat hem WinFamily6. Felet med hämtning tillbaka från WinFamily med val Anpersoner och deras ättlingar kvarstår. Dessutom vi döverföring Holger-WinFamily så försvinner noteringarna i Anmärkning 1 & 2. Vem som inte följer GEDCOMs protokoll kan jag inte avgöra. Jag har lärt mig att ordet kompatibel betyder nästan överensstämmande. Jag vill därmed inte döma ut WinFamily. Det har fördelar jämfört med Holger liksom det finns nackdelar.  
Ett problem är också att när jag väljer Träd och Alla personer så hamnar inte alltid den valda personer på skärmen. Jag har 12000 pers i databasen.
Bernhard

1999-09-26, 14:00
Svar #8

Bernhard Granholm

Jag beklagar, jag hade fel beträffande överföring via GEDCOM till Win Family. Orsaken till saknad överföring var att jag har använt alfa-tecknet i noteringarna Anmärkning1 & 2. Detta tecken används som styrtecken i GEDCOM-filerna. Med vanlig text överförs alla noteringar i Holger till Win Family.

2000-06-15, 14:19
Svar #9

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Hur gör jag för att göra följande rättelse i winfamily? En man har varit gift 2 gånger. Han har barn med sina bägge hustrur. Jag har råkat ge ett barn fel mor. Hur kan jag ändra detta utan att hela kedjan av namn bryts så att jag slipper skriva om alla namn och uppgifter

2000-06-15, 14:36
Svar #10

Utloggad Mats K Månsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-09-25, 23:25
    • Visa profil
    • www.monsoft.se/mats
Hej Christer!
 
Gör så här: Ta upp familjen med Familjedata. Notera numret på barnet som hamnat fel så du inte behöver leta fram det senare. Klicka på barnet som har hamnat fel men behåll musknappen nere och dra barnet ner till listan med namn. Barnet försvinner nu från barnaskaran. Gör nu om operationen baklänges. Klicka och dra barnet från personlistan tillbaka till barnlistan. Eftersom du har mer än en hustru angiven skall programmet nu fråga vilket äktenskap som skall användas.
 
Lycka till
Mats

2000-06-16, 23:46
Svar #11

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket för ett snabbt svar. Jag ska prova så fort jag får tid

2001-05-10, 17:22
Svar #12

angelica

Jag provar winfamily just nu och funderar starkt på att köpa en licens. Det är bara en sak - jag skulle vilja se hur det ser ut när man publicerar resultaten på sin hemsida, hur ser träd ut etc? Redovisningen på hemsidan är otroligt viktig för mig. Finns här någon som har winfamilybaserad forskningspresentation på sin hemsida? Som man kan få kolla på och bilda sig en uppfattning?

2001-12-06, 12:49
Svar #13

Ulf Mannberg

Om du Angelika besöker min hemsida http://hem.passagen.se/ulfmann så ser du hur Win Family ser ut på webben. Den bästa webpresentationen av alla släktforskarprogram.

2003-12-14, 14:15
Svar #14

Utloggad Alan Sejrbo-Petersen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 17:55
    • Visa profil
    • www.sejrbo-petersen.com
I Winfamily finns möjligheten att insätta tecken för född=*, dödd=ett kors osv. Finns någon som känner till tecknen för dop, konfirmert, gift?
Mvh. Alan

2003-12-14, 17:37
Svar #15

Anders Andersson

Giftermål brukar symboliseras med två horisontellt sammanfogade ringar, men för att du skall kunna ange den symbolen i något datorprogram fordras antagligen att den finns med i Unicode. Det närmaste jag hittar där är den matematiska symbolen för oändligheten, U+221E INFINITY (en liggande åtta), men jag skulle inte nöja mig med en sådan grafisk och semantisk halvmesyr för mina utskrifter.
 
Det finns minst tre olika asterisker i Unicode, och jag finner det inte helt uppenbart vilken som bör användas för att beteckna födelse. De kan skilja sig åt i fråga om hur de återges i tryck (typsnitt, storlek, placering över baslinjen), men den troligaste kandidaten är väl ändå U+002A ASTERISK (som du själv har använt här). En annan skulle vara U+2217 ASTERISK OPERATOR, också det en matematisk symbol (och därför kanske mindre lämplig).
 
Den gängse symbolen för dödsfall är U+2020 DAGGER. Även om den ser ut som ett kors och kanske en gång har valts just därför, så skall den inte förväxlas med U+271D LATIN CROSS eller andra grafiska symboler avbildande det kristna korset. För att återge dolken i HTML kan man använda SGML-syntaxen † (8224 är det decimala tal som motsvarar 2020 läst i bas 16), fast det hänger på webbläsarens typsnitt huruvida tecknet återges rätt.
 
Några symboler för dop, konfirmation eller begravning känner jag inte till.

2008-04-07, 14:25
Svar #16

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Hej
Är det någon som har testat WinFamily 7

2009-02-02, 11:14
Svar #17

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Jag ställde en fråga om WinFamily för nästan ett år sedan. Nu kan jag svara på den själv. Jag har nu haft programmet en tid och är djupt besviken. Jag tycker att den tidigare versionen var mycket bättre. Är det någon annan som har testat programmet och tycker annorlunda så vore det trevligt att få höra denna åsikt.

2009-02-04, 22:02
Svar #18

Utloggad Peter Fröström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2010-03-11, 11:21
    • Visa profil
Hej Christer... jag är ny här på forumet för idag, tittar runt lite. Det är väl bra när man svara på sina egna frågor..inga problem med tolkningsrätten ;o)
Jag har släktforskat snart ett år, började med WinFamily 6.0 gjorde en uppdatering till 6.02 och det är låg inkörtröskel, det behövs inte många finesser i början. Installerade WinFamily 7 på en anan dator och öppnade... och.. och.. och.. helt bortkommen, säkert många finesser, men jag snubblade på tröskeln in, så jag kommer att hålla mig till WinFamily 6.02 till mina kunskaper i släktforskningen ställer högre krav. Kör testversioner av Disgen 8.0 och Brother's Keeper 6.0 säkert bra program, men WinFamily 6.02 har varit ett bra nybörjarprogram.

2009-02-05, 11:57
Svar #19

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Min Släkt är ett utmärkt nybörjartips annars.

2009-02-12, 11:57
Svar #20

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
har precis börjat i min släkt. vet någon hur man skriver in om fosterbarn ?
 
 
mvh Veronica

2009-05-11, 13:19
Svar #21

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Det har redan kommit ytterligare en version av WinFamily som heter WinFamily 2009 trots att WinFamily 7 kom alldeles nyss. Jag tycker 2009 är ngt bättre men om det är värt att uppgradera vet jag inte. Sparafunktionen var enl min mening dålig i 6:an. Men annars är programmet mycket bra i 6:ans version. Hoppas att nuvarande ägarna ser till att få det till ett kanonprogram igen.

2011-09-11, 21:58
Svar #22

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Jag köpte Win Family för ett år sedan. Försökte föra över mina data via GEDCOM, men det funkade inte. Har mailat support både i Sverige och Danmark, men inte fått någon hjälp. Bara ett meddelande att det är problem med detta, som ska rättas till. Men det funkar inte i alla fall. Rätt besviken, faktiskt.

2013-12-02, 23:15
Svar #23

Utloggad Krister W. Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-08-05, 21:24
    • Visa profil
    • winstons.se
Hej på er alla användare av WinFamily. Nu har version 10 kommit och skall fungera bättre. Får ni problem med ver 10 så hör av er till mig för jag är svensk representant.
MVH Krister W. Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna