ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snabbare DOS-program i Windows 98 och NT?  (läst 888 gånger)

1999-04-12, 10:19
läst 888 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
På vilka olika sätt kan man få snabbare DOS-program i Windows 98 och NT?
Jag vill testa olika sätt att få äldre DOS-program att arbeta snabbare i nya datorer med 450 MHz processor och 128 Mb RAM-minne etc.
Det hjälper inte att starta datorn i DOS-läge, då blir det snarare ännu långsammare. Kör jag samma program i en dator med Windows 95 eller 3.11 går det mycket snabbare både i Windows-läge och DOS-läge.
 
MVH/Sam Blixt

1999-04-12, 19:01
Svar #1

Carl Szabad

Jag tror inte det går att svara generellt på en sådan fråga. Jag använder själv en salig blandning av program, från DOS-program med rötterna i 80-talet till MS Office-paketet, och vid varje uppgradering har det gått snabbare. Senaste var från Pentium 133 MHz med Win 3.11 till Pentium II 400 MHz med Win 98.
 
Men å andra sidan slutade ett äldre dBaseII-baserat registerprogram att fungera med 98-an. Det fungerar i Win 95, men går stabilast i DOS-läget där. Dock betydligt långsammare som du också konstaterat. Jag skulle kunna tänka mig att du måste DOS-anpassa config.sys och autoexec.bat med bl a SMARTDRV om du vill köra programmen snabbare i DOS-läget.

1999-04-12, 20:58
Svar #2

Per Karlsson

När man köper nya datorer förefaller det vara riktigare att använda moderna program som kan utnyttja de moderna operativen. Att köra DOS program under NT är allmänt att betrakta som bonus att det fungerar, snabt, glöm det. Windows 98/98 arbetar i grunden mot filsystemet FAT som har varit synonymet med DOS, begränsingen med detta har varit (är) att det inte kan hantera större fystiska diskar än 540MB (oformaterat. Med senar versionena av Win 95 och med Win98 finns ett filsystem som heter fat32 som klarar enheter upp till 8 GB. Kör man gammla DOS program på denna blir det långsamt då det måste skapas en virtuell DOS miljö. Förövrigt samma problem som finns med NT som i sin tur har ytterliggare ett filsystem.
 
Lösningen här är att dela upp disken i två pationer och installera DOS på den ena och WIN95,98 eller NT på den andra. Tillsammans med en boot manager kan man vid uppstart välja vilket operativ man vill arbeta med. Med NT medföljer en boot manager men det finns även flera freeware på nätet.
 
Det bästa är naturligtvis att köra en genuin grafisk miljö och byta ut de gammal databashanterarna mot moderna alltså SQL.

1999-04-12, 22:25
Svar #3

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Per: Det här låter intressant! I nyare datorer kan man ju ha två hårddiskar, så jag har kvar den gamla hårddisken (540 MB) parallellt med masterdisken. Jag ska testa detta efter nästa backupkörning.

1999-04-13, 16:38
Svar #4

Per Karlsson

Jag var lite otydlig på en äldre dator är bussen av ISA typ och kan bara hantera diskar med storlek upp till 540 mb man kan dock ha två diskar med denna storlek, en master och en slav.
Modernare datorer har sk EISA buss och denna har två kanaler och kan ha två fysiska diskar på varje. En master och en slav på varje alltså totalt fyra diskar. I praktiken max tre då man ofta använder en plats till CD spelaren. En annan fördel med EISA är att DOS kan formatera diskar upp till 2 gb. Så stora DOS diskar kan dock visa sig vara slösaktiga med diskutrymme men det är en annan sak.
 
 
/PerK

2000-09-15, 13:41
Svar #5

anon

Dosproggs funkar lika bra i NT som i gamla 3.11, det som är struligt är om programmet vill ta kontroll över grafikkortet eller inte. det tillåter inte NT så då...

2000-09-15, 14:24
Svar #6

Utloggad Marko Rosenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En liten korrigering på Per's inlägg från den 13/4 -99. Det är inte EISA bussen som omtalas utan EIDE interfacet för hårddiskar. EIDE klarar i princip hur stora diskar som helst. Men detta styrs av datorns BIOS. Moderna datorer klarar större diskar än 30GB.Äldre datorer kan ha ett bios som inte stödjer större än 528MB. För större diskar krävs LBA (large block access)stöd i BIOS.
 
Mvh
Marko

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna