ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows 7 och HTML filer i Min Släkt  (läst 1284 gånger)

2012-01-05, 12:46
läst 1284 gånger

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Hej! Jag har gjort HTML Export av släktgrenar i Min Släkt som jag sänt i komprimerad mapp till E-postmottagare. Detta för att slippa skicka en CD per post.
 
Ibland är filerna för stora och kommer i retur innan mailet nått mottagaren. Har fått många olika förklaringar men inget som jag riktigt kan gå på.
Det kan ju vara svårt att dela upp en släkt i små delar för att skicka som Zip.filer.
 
Sen är det problem att öppna Zip filen och extrahera. Det kommer upp en flik att filen är ogiltlig. Vid förfrågan hos Danneberg support ska det kunna bero på
att tidigare versioner av Windows saknar en fil som Zipfilen kan öppnas med exv WinZip. Windows 7 är ju den senaste så nu undrar jag om någon som läser detta
kan hjälpa mig hur man gör eller varför filen är ogiltlig. Själv kan jag ju öppna den i min Windows 7 Home Premium men inte i min makes med samma version i sin PC. Jag har provat att göra om HTML filen som strular men det hjälper inte. Det finns andra HTML som Zipfil som fungerar att extrahera så det är ju säkerligen något annat fel än att ha  
rätt program för att öppna filen med skulle jag tro.
 
Snälla, är det någon som kan det här och hjälpa mig ?  
Mvh /Christina

2012-01-05, 14:02
Svar #1

Lennart Rydström

Hej Christina,
och alla andra som skickar filer.
 
Många har en begränsad storlek på hur stora filer man kan skicka/ta emot vi e-posten.
Ofta är max storlek så litet 10 MB total lagringskapacitet. Att göra zip filer är  
ingen bra lösning. Mottagaren måste ha ett program att öppna dem med. Olika för Mac och PC,  
och inte alltid fungerande för båda systemen.
 
När jag skickar filer (upp till 2 GB) till vänner/kunder använder jag gratistjänsten Sprend.
Lägg allt i samma mapp och sprenda den.  
Mottagaren får ett mail och kan hämta hem din mapp direkt till sin hårddisk.
 
Mvh/ Lennart R

2012-01-05, 16:20
Svar #2

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Hej Lennart !
 
Tusen tack för du tog dig tid att hjälpa till. Jag trodde nog ingen hade en lösning på mina problem.
 
Jag måste väl skicka den okomprimerade Exportmappen då om jag fattat rätt. Jag provar och ser hur det går. Fungerar det även till USA ?
 
Nu känns allt lite roligare och den som söker finner heter det ju så man får inte ge upp. Tur att det finns hjälpsamma medmänniskor som  
läser detta forum.
 
Hälsningar / Christina

2012-01-05, 17:09
Svar #3

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Jag har provat men det går inte att hämta filen när jag letar mig ner i bilblioteket i Windows 7. Har registerat mig klart i Sprend.
Dubbeklickar jag på Exportfilen öppnar den bara på plats alla filer. Försökte ändra typ av fil till HTML men det hjälpte inte.
Jag kan ju inte dra den på plats så vad är fel ??
 
Mvh/Christina

2012-01-06, 07:30
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Om det krånglar kanske det är enklare att bränna en skiva och skicka med posten. Numera är usb-pinnarna så billiga att det också kan vara ett alternativ.

2012-01-06, 08:56
Svar #5

Utloggad Christina Wikholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:31
    • Visa profil
Ja det ser ut som det för inget fungerar hittils!
/Christina

2012-01-06, 11:23
Svar #6

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Om man har SKYPE kan man skicka hur stora filer som helst på ett litet kick.
Inget behov att komprimera filerna alltså.
Det använder jag. OBS! att mottagaren också måste ha SKYPE installerat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna