ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Windows Vista och Sveriges Dödbok 1947-2006  (läst 1459 gånger)

2007-08-05, 18:29
läst 1459 gånger

Sten Wennerberg

Jag lyckas inte installera Sdb4 på min nya dator under Windows Vista Home Premium. Efter att ha provat dels med en dator med Windows XP (fungerade problemfritt) och på 2 andra datorer med Vista där jag inte lyckades få installationprogrammet att fungera så drar jag slutsatsen att programmet inte är fullt Vista anpassat. Har andra drabbats av samma problem och finns det någon lösning?

2007-08-05, 18:35
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Sten!
 
Det har uppmärksammats att en del skivor är lite problematiska att få igång. Se bl.a denna  länk.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-08-05, 18:42
Svar #2

Sten Wennerberg

Henrik!
Mitt problem är att jag får veta attE:` svarar inte och datorn därmed fryser så att jag måste ta till Taskmanagern och tvångsavsluta installationföröket

2007-08-05, 19:15
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Sten, vad är E: för en enhet på din maskin?  (Låt mig gissa: du har två CD/DVD-läsare. En som heter D: där du har sdb4-skivan. En som heter E: som är tom. Om detta är rätt gissat så prova att stoppa en annan skiva, vilken som helst, i E: och se om installationen rullar på bättre då.)

2007-08-05, 19:23
Svar #4

Sten Wennerberg

Daniel!
E:` är den enda DVD-läsaren i min dator som har två hårddiskpartitioner C: och D:. Som framgår av tidigare inlägg har jag provat skivan i 2 andra datorer med Vista, inte heller på dessa har installationen startat som den skall, dock inträffade inte samma sorts frysning som i min dator. Jag tror fortfarande att installationsprogrammet inte är helt  Vista-anpassat

2007-08-05, 19:36
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det kan ju vara fel på skivan också, även om den fungerade i en annan dator. Prova att kopiera hela skivans innehåll till hårddisken, ta ur skivan och kör installationen från kopian.

2007-08-05, 19:48
Svar #6

Sten Wennerberg

Daniel!
Har tänkt den tanken men frysningen inträffar så snart jag klickar på E:-fönstret. Skivan har jag provat på totalt 4 datorer. Den fungerar på en dator med XP men ej på 3 st datorer med Vista.

2007-08-05, 21:08
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om det blir fel direkt när du klickar på E: tycker jag att det absolut låter som fel på skivan. Att den fungerar i en enstaka dator kan bero på att läsaren i just den datorn klarar av att läsa skivan. Det kan variera från läsare till läsare.

2007-08-17, 16:06
Svar #8

Sten Wennerberg

Efter att ha reklamerat CD-skivan till SVAR och fått en ny kan jag meddela att jag nu med vissa besvär har lyckats installera Dödboken 1947-2006 på min dator. Tydligen finns det vissa skillnader som medför att en skiva kan fungera men inte en annan(även om Carl Szabad vill hävda att så inte är fallet). När jag väntat i 1-2 minuter blev så ikonen för installationsprogrammet aktiv och därmed kunde installationen genomföras

2007-10-15, 13:37
Svar #9

Per G Cronstrand

Jag har haft samma typ av problem som Sten Wennerberg(se ovan). Har nyligen köpt en ny dator med Vista/Buiness, på vilken jag nu har installerat(på hårddisken)ett ganska stort antal CD-skivor. En del har gott snabbt och helt utan problem (t.ex PLF:s 802-4), men många spec. Släktforskarförbundets skivor (Folkr. 1890,1900,1970,1980 och nya dödboken)har varit otroligt sega (= långsamma)att installera - men det gick till slut. Rekordet tog nya dödskivan: Det tog filhanteraren 30 min ! att läsa innehållet på skivan och därefter 30 min att göra själva installationen på hårddisken. Så mitt råd just nu är: Hav tålamod - avbryt inte installationen om du tror att datorn hängt sig - vänta minst 30 min.

2008-07-11, 19:54
Svar #10

Utloggad Bengt Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-06-24, 18:44
    • Visa profil
Hej alla!
 
Urania Kadda (Kadea) Andersen föddes 21 april 1905 i Vor Frelser, Sokkelund, Köbenhavn 1903-1907, opsl 199, nr 49.  
Noterade föräldrar xxx Andersen och Caroline Pedersen vigdes i Asserim (svårtolkat)kyrka 24/7 1903.  
 
Asserim finns inte i Danmark. Danska släktforskare råder mig att söka i Asarum, speciellt eftersom både Urania och hennes mor senare hamnade i Sverige.  
 
Modern är troligen identisk med min farmor ANNA SOPHIE CAROLINE PETERSEN, född Vor Frue, Köpenhamn 15 okt. 1874, senare Malmö, men jag har bara andrahandsuppgifter, muntliga.
 
Biologisk far kan i st för Andersen vara WILHELM OLOF VINGREN ROSENDAHL, född 10 juni 1870 i Trelleborg. Han har muntligen inför svensk kyrkoherde erkänt faderskapet, och adopterade flickan med sin nya fru.
 
Finns det någon därute som har enkel tillgång till Asarum_födde_1903?
 
Tack på förhand
Bengt

2008-07-12, 12:02
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej, Bengt! Du menar vigselboken i Asarum? Jag har letat och inte hittat personerna.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna