ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blogger  (läst 533 gånger)

2009-06-22, 21:31
läst 533 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Säkert är det fler än jag som söker efter ett enkelt program/hjälpmeldel för att där göra sina första försök till hemsida och detta utan att behöva läsa en massa manualer m m m m.
Har nu kikat på Blogger med vilken man kan komma igång med en publicering på nätet väldigt snabbt.
Jag har gjort ett försök och det blir snyggt, men jag misslyckas med hitta en funktion som gör att mitt första inlägg kommer först och att inläggen därefter kommer i fallande datum. Jag vill nämligen berätta en sammanhängande historia och då kan jag inte börja bakifrån.
Kanske detta är ömöjligt med Blogger och ni tänker; - Vad dum han är, det är ju en blogg för  ....
 
Tar risken och ställer frågan ändå...    
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-06-23 09:50)
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-23, 23:23
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Google sites är kanske mer lämpligt för ändamålet? http://sites.google.com
 
Bloggar brukar just bli bloggar...

2009-06-24, 10:53
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Daniel för att Du svarade!
Jag har sett dessa sites och skall kika mer på dem. Kanske är det där jag skall hålla till ..
 
Nu verkar fler än jag ha bråkat med den här idén, kanske för att Blogger är så enkel och ger så enkla möjligheter - (har jag fått för mig i alla fall   )
Jag hittade bl a denna:
http://www.blogdoctor.me/2006/10/how-to-change-post-order.html
Nu begriper jag givetvis inte hur jag skall hitta sidan där jag kan manipulera datumen ..men jag har tänkt ut ett system ...
 
Det är inte lätt att vara nybörjare på hemsidefronten även om jag har hanterat datorer (skrivmässigt) sedan 1981; Då med en ordbehandlare - Scribona Plus - med ett internminne på 19 k och två diskettstationer, där man kunde flytta text från en sida till en annan (revolution!). Det skedde under middagsrasten då det tog lång tid. Kallades ombrytning!
   
Vänligen,
Olle
PS. Så här ser det ut just nu i mitt försök: http://www.orserum.blogspot.com/  
Jag äger www.orserum.info men att få min sida dit blir en annan historia. DS
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna