ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frontpage 2002  (läst 1482 gånger)

2005-08-29, 20:50
läst 1482 gånger

Yvonne Korn (Yvonnek)

Håll Shift-knappen nedtryckt när du klickar på Enter-knappen så får du enkel radmatning i de flesta webbsidesredigeringsprogram.

2005-08-29, 21:02
Svar #1

Jan Lindh

Hej Samuel,
jag kommer inte ihåg om jag lyckades ändra inställningen för detta.
Dock vet jag att det blir nästa rad om du trycker ner shift samtidigt med enter.
 
Mvh
Janne

2005-08-30, 04:21
Svar #2

Utloggad Samuel Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 07:21
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u34701612/
TACK för hjälpen
 
Samuel

2005-09-12, 23:47
Svar #3

Per Persson

Undvik FrontPage och Word. Båda dessa program skapar skräp-HTML. Det kan jämföras med att skriva en uppsats full med felstavningar, felaktigt placerade skiljetecken och t.o.m. felaktig meningsbyggnad.
 
Använd ett bättre verktyg för att bygga webbsidor. Varför inte Nvu, som är fritt att ladda hem och använda. (Och även att modifiera för den som kan det.)
 
http://www.nvu.com/

2005-09-13, 17:18
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Nu är det ju så att någon svenskspråkig version av NVU inte finns ännu.
 
(www.nvu.com)

2005-09-13, 20:12
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hmm!
Enda skräp-html jag finner i FrontPage-sidor är i head där det berättas vilket program som skapat html-koden, samt en rad om nån teckentabell. Men om man försöker redigera/skapa exempelvis php-sidor så blir det totalkaos. Dessa gör jag i Anteckningar/Notepad istället. Har ställt in FrontPage så att dessa öppnas i Anteckningar.

2005-09-14, 06:11
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
FrontPage producerar en massa skräpkod om man kopierar text direkt från ett Word-dokument till FrontPage. Detta för att formattering i Word skall med. Är man inte intresserad av Words formattering kopierar man lämpligen från Word till Notepad/Anteckningar och från Notepad/Anteckningar till FrontPage - Notepad/Anteckningar är en ren ASCII-editor och Word-texten rensas där från all inbyggd Word-formattering. Sedan kan man formattera i FrontPage vilket inte genererar ett minimum av skräpkod.
Gör man om Word-dokument till websidor direkt så får man av samma anledning skräpkod.
 
Jag håller med om att FrontPage inte är ett höjdarprogram men om man håller det i strama tyglar så kan man fort och enkelt och utan särskilda kunskaper i HTML etc producera ganska trevliga sidor med hjälp av de inbyggda formatmallarna. Hemsidan för  Göta Bio i Jonsered kan väl vara ett bra exempel tycker jag.

2005-09-14, 06:42
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Såvida inte Göta Bio i Jonsered just nu ger filmen Sidan kan inte hittas tycker jag inte den var så bra exempel.

2005-09-14, 09:01
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Funkar nog bättre med en länk som går utanför Rötters server. Men det funkar inte just nu. http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/ läggs in före angiven länk. Göta Bio finns på www.gotabio.se
Och visst, infogade Worddokument ger en massa formatteringar, men det beror väl i så fall på Word. Så att först spara som text, är ett måste.

2005-09-14, 09:59
Svar #9

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Så här bör väl länken se ut:
 
Hemsidan för Göta Bio i Jonsered.
 
Alltid en fördel med `newurl istället för `link

2005-09-14, 11:35
Svar #10

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Länken är rättad nu.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna