ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häradsekonomiska kartan  (läst 2476 gånger)

2007-02-08, 11:36
läst 2476 gånger

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Hej!
Är det någon som råkat ut för samma problem som jag?
Jag får inte fram någon bild när jag kör Start! Jag har DjVu och om jag tar fram någon enskild kartbild på CD:n går det bra, men någon möjlighet att välja karta får jag aldrig fram. DjVu-ramen är tom.
 
Jag har ingen id? om hur jag ska komma vidare. Hjälp!
Verita

2007-02-08, 23:22
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Du kan göra så här:
Om du har kopierat hela skivan över till hårddisken, så har du (dit du kopierade skivan) följande bibliotek (du har själv valt namnet på den översta mappen:
 

 
I mappen (i mitt fall Häradsekonomiska) finns HTML-filen START:
 

 
Dubbelklicka på denna fil. Då ska du få upp följande bild under några sekunder:
 

 
som ersätts av följande (när du klickar på bilden, eller väntar en stund):
 

 
Där kan du välja landskap genom att klicka på kartan. Efter det kommer ett finmaskigare rutnät upp på landskapet, och den ruta du klickar på kommer upp som en kartbild.
 
Detta förutsätter att du har installerat kartläsaren OBS! Se till att du har installerat insticksprogrammet för DjVu.
 
Det är inte svårt alls!
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-08, 23:28
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
I din webb-läsare kan du ange kartbilden som favorit. Nästa gång du vill starta så öppnar du webbläsaren och klickar på favoriten.

2007-02-09, 07:50
Svar #3

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Jag hade samma problem. Troligtvis är det så att skivan jobbar mot en äldre version av DjVu så har du  t.ex varit på Lantämteriets sida och upptaterat till senaste version så fungerar inte Häradskartan.
Installerar du om DjVu från skivan så fungera det igen. I alla fall för mig.

2007-02-09, 18:05
Svar #4

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Jag provade Karls id? men det hjälper tyvärr inte.  
När jag klickar på start får jag bara en tom DjVu-ram. Det enda som syns är verktygsraden högst upp. Jag får aldrig fram den första kartbilden! Jag vet tyvärr inte hur man lägger in bild i inlägget så jag kan inte visa.

2007-02-09, 18:23
Svar #5

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Kika under Källor: CD-skivor: Häradsekonomiska kartan (Handhavande) och se om inte detta redan kanske finns omnämnt i någon form.
 
Hur som helst så bör nog rubriken här stängas och hänvisas dit senare. På så vis hålls tips och teknik om denna skiva ihop bäst.
-Tipsa gärna anbytarvärden om det..

2007-02-10, 00:36
Svar #6

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Peter, så vitt jag kan se finns det inget liknande problem där. Någon lyckades genom att starta med index.html men det hjälper inte mig. Jag är ledsen om jag startade diskussionen på fel ställe. Kan någon flytta den till rätt plats? Jag hoppas fortfarande på hjälp.

2007-02-10, 02:12
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Verita, det kan vara sökvägen till DVD-spelaren som spökar. Från Start.html anropar du den plats där skivan förväntas vara. Kolla denna genväg i filbiblioteket på hårddisken där du har Start.html
 
Jag skulle rekommendera dej att kopiera över alla kartfiler till hårddisken, om du har plats.

2007-02-10, 07:26
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Verita! Kan det vara så att säkerhetsinställningarna i din webbläsare blockerar visning? Har du en liten gul list högst upp i DjVu-fönstret som handlar om aktivt innehåll?

2007-02-10, 11:18
Svar #9

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Kaj, jag har kopierat allt till hårddisken men det hjälper inte.
Carl! Det finns ingen gul list i DjVu-fönstret, men jag har också funderat på om något blockerar visningen. Jag har Windows XP och jag har dessutom Panda titanium brandvägg och antivirusprogram om det kan ställa till problem? Hur löser man det i så fall? Jag har senaste versionen av Internet Explorer.

2007-02-10, 11:27
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Verita! Generellt kan jag rekommendera att stänga av brandväggen under själva installationen av programvara. Fast i det här fallet är det ju inget program som installeras, om inte installationen av pluginen har störts av brandväggen.
 
Det ska inte heller vara några problem att köra kartorna via en nyare plugin. Jag har själv uppdaterat den utan problem.

2007-02-10, 18:13
Svar #11

Utloggad Verita Rosendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-02-15, 11:33
    • Visa profil
    • verita.se
Tack alla för att ni försökt hjälpa mig. Nu har jag lyckats få igång programmet! Jag fick tipset att först öppna Internet Explorer och sedan dra startfilen dit. IE blockerar script så då kommer det gula fältet upp så jag kan tillåta scriptet därefter fungerar allt. Jag har lagt in den i favoriter så nu får jag starta via IE men jag kan i alla fall använda programmet.

2017-03-20, 13:46
Svar #12

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Jag fick problem med Häradsekonomiska kartan i Firefox. Det blev bara ett vitt fönster när jag försökte öppna en karta. De visade sig bero på att Firefox inte stöder DjVu-pluginen längre. Men numera finns ju en fristående DJVu viewer. Då gällde det bara att få kartan öppnad i den i stället för ett webbläsarfönster. Det visade sig vara ganska enkelt när jag väl hade kommit på hur jag skulle göra. Man behöver bara ändra en rad i funktionen openMap som finns i filen LAN.JS i mappen Haradskartan\ROOT\LAN.

Ta bort anropet till openWin och lägg till raden:
window.open("../" + this.file);

När man klickar på en karta får man nu upp en dialogruta där man kan välja att öppna den i DjVu viewer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna