ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordiska kalendrar  (läst 4196 gånger)

2008-02-22, 22:33
läst 4196 gånger

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil

2008-02-22, 22:35
Svar #1

Carl Szabad

Ska vi gissa att säljaren kommer att bli förvånad ...

2008-02-22, 22:56
Svar #2

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
... och bli nödgad att öppna konto i Liechtenstein!

2008-02-23, 22:27
Svar #3

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Påsdagen 1752 i Sverige var 29 mars. Enligt den tyska Taschenbuch der Zeitrechnung av Grotefend, hade Sverige denna tid en astronomisk beräkning av påskfullmånen. Den julianska kalendern använde gyllental och tabeller.

2008-02-23, 22:53
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ulf, vänta lite nu.. du säger alltså att svenska kalendern hade en annan beräkning av fullmånen än den julianska. Det stämmer ju med uppgiften på sidan jag och andra nämnt ovan. Men borde inte då påskdagen ha infallit på en annan dag än i den julianska kalendern? Och där var det väl den 29 mars?
 
Är det Taschenbuch der Zeitrechnung som är din källa till att påskdagen i Sverige år 1752 inföll den 29 mars?
 
Är det fel i DISGEN vill jag rätta det, nämligen...

2008-02-23, 22:59
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Kan ju tillägga att MinSläkt, som visar månens faser och gissningsvis gör det på astronomisk bas, anger att det var fullmåne 18 mars 2751.

2008-02-24, 10:09
Svar #6

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Påskdagen var den 22 mars år 1752, precis som K-G Segland uppger i Almanacka för 500 år och som Nordisk kalender med flera visar.
 
Här nedan läser vi i kladden Sexdrega LI:3 1751-1770 opaginerad, GID 598.43.149100, ”d 23 Marti eller Andre Påskedagen”.
 

 
Trean i 23 är inte av bästa klass, men genom att läsa på uppslagets högra sida kan man se att nästa dag som är antecknad är den 25 mars.
 
Det går också att jämföra med den renskrivna texten i Sexdrega C:2 s 120, GID 598.37.66800, här hämtad från Arkiv Digital. Här står inte att det är Annandag påsk, men datumen är tydlig och vi ser i båda fallen att Mattias Larsson i Skattegården och Arvid Persson i Källeryd skänker pengar.
 

2008-02-24, 13:33
Svar #7

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Daniel Berglund med flera, JAG HADE FEL, jab borde ha kollat källan. Jag har skrivit av slarvigt ur Taschenbuch, 1752 var den Julianska påskdagen 29 mars, men Sverige hade den 22 mars.

2009-01-23, 16:53
Svar #8

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej alla teknikkunniga släktforskare!
 
Jag har länge önskat att jag kunde använda Nordiska Kalendrar, som man kan hämta gratis här på Rötter. Men eftersom jag har en Mac, så går det inte. Jag försökte en gång förgäves övertyga Egon Bosved om att det vore en god idé att även utveckla en version för Mac, men det tyckte han tyvärr inte. Så jag fick köra programmet på en av mina söners PC, tills han flyttade hemifrån för några år sedan. Sedan dess har jag varit utan.
 
Men nu går nämnde son och läser datorteknik på KTH och har sagt att han kan tänka sig att utveckla en gratiskalender för Mac! Men han skulle behöva lite hjälp.
 
Jag förlitar mig på att Anbytarforums hjälpsamma och kunniga forskare kan bidra med tips, t.ex. namnet på dagarna och hur man räknar ut när helger och liknande inträffar. Hans mailadress är: gustafca@kth.se
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2009-01-24, 12:26
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det finns ju möjlighet att köra Windowsprogram på MAC med hjälp av tilläggsprogram. Det finns säkert någon MAC-användare som kan tipsa.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-01-25, 12:56
Svar #10

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Det beror alldeles på vilken Mac man har, det.
mlind

2009-01-25, 14:59
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Men även MAC med Motorola processorer kunde ju det, går det inte längre ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2012-01-25, 08:34
Svar #12

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
Nu har jag installerat och kört Nordiska kalendern på Windows XP och Windows 7, Windows Vista har jag inte kunnat prova eftersom jag inte har någon dator med eländet på.
 
Jag har testat med Windows XP Professional SP3 32 bitars, Windows 7 Ultimate 64 bitars och Windows 7 Enterprise 32 bitars, vilket gör mig övertygad om att det även fungerar med Windows 7 Professional. Windows 7 Home har jag däremot inte kunnat testa med. Det är ju ett begränsat OS så jag misstänker att det inte fungerar, men om någon har Windows 7 Home och kan testa så kanske han eller hon kan ge oss lite feedback. Jag antar att det funkar även med Windows Vista och det skulle vara trevligt om någon kunde kolla det också.
 
Det är två saker som ställer till problem när man ska köra Nordiska kalendrar i Windows 7, dels fungerar inte uppackningen av zipfilen, den självexekverande koden är för gammal, 16 bitars, och det går inte att köra i Windows 7, dels är MS Jet 3.5 inte installerad i Windows 7 så den måste man installera separat. Sedan har man det lilla kruxet med att beroende på hur windows är konfigrerat, så kan man råka ut för att man får en svart bakgrund i programmet som döljer alla vardagar. Men en sak i sänder, först ett allmänt råd:
 
Utforskarens standardinställning är att dölja kända filnamnstillägg, vilket jag personligen tycker är lika användbart som ett hål i huvudet. Öppna Utforskaren genom högerklicka på startknappen och välj Öppna Utforskaren. Klicka på knappen Ordna och välj Mapp- och sökalternativ, flik Visning och kika i listrutan Avancerade inställningar. Ungefär mitt i listan hittar Du Dölj filnamnstillägg för kända filer, se till att det inte finns en bock i rutan till vänster om texten.
 
 
1. Ladda ner och installera filen ODBSUPP.EXE från http:``organizersdb.org`installhelp
 
Jag behövde inte köra installationen med administratörsrättigheter, men fann det nödvändigt att köra den från Utforskaren, leta upp mappen där Du sparade den nedladdade filen. Högerklicka på OBDSUPP.EXE och välj alternativet Felsök kompatibilitet. I dialogrutan som kommer upp, Programkompatibilitet, ser Du två alternativ, välj det första Prova med rekommenderade inställningar. Windows kommer att föreslå att installationsprogrammet körs i kompatibilitetsläge Windows XP SP2, klicka på detta för att köra installationsprogrammet.
 
Om Du har UAC aktiverat kommer Du att se en blå och gul sköld nere på aktivitetslisten, klicka på den och acceptera att installationsprogrammet får göra ändringar på din dator.
 
Sedan gömmer sig även Installationsprogrammet bakom diverse öppna fönster och dialoger, Du  hitatr det enklast sist i raden av ikoner i aktivitetslisten. Klicka på Knappen Next -> så installeras alla nödvändiga MS Jet filer. (En del av dessa filer finns med i installationen av Nordiska kalendern men då i äldre versioner som inte går att använda. Som väl är känner Windows av detta och tillåter inte att de äldre filerna installeras över de nyare.)
 
Stäng dialogrutan Programkompatibilitet genom att klicka på knappen Avbryt
 
 
2. Packa upp installationsfilerna för Nordiska kalendrar i en mapp på hårddisken
 
Har Du Winzip installerat på datorn behöver Du bara högerklicka på NORDKAL.EXE och välja att packa upp filerna till en lämplig mapp. Detta kanske gäller för andra komprimeringsprogram som WinRar också, men det har jag inte kunnat testa eftersom jag bara har WinZip installerat.
 
Om Du däremot förlitar dig på Windows egen zip-filshantering måste Du byta namn på NORDKAL.EXE, t.ex. till NORDKAL.ZIP. Det är filnamstilläget ZIP som är viktig, då kan Du använda Windows funktioner på i stort sett samma sätt som WinZip och packa upp installationsfilerna till en lämplig mapp.
 
Sedan installerar Du programmet Nordiska kalnedrar genom att köra filen SETUP.EXE (som Du hittar i den mapp Du just packade upp filerna i) på samma sätt som beskrivits i punkt 1 ovan.
 
 
3. Svart bakgrund
 
Starta Nordiska kalendrar (återfinns från startmenyn), om Du har samma inställningar på din dator som jag hade i mina, så kommer Du att se en i stort sett helsvart ruta i stället för en snygg kalender med alla månadens dagar. Detta beror på att textfärgen för ett aktivt program är satt till svart.
 
Öppna Kontrollpanelen och klicka på antingen Anpassning eller på Ändra tema under rubriken Utseende och anpassning, beroende på hur Kontrollpanelen visas på din dator. Då öppnas En applikation där man kan anpassa utseendet på skrivbordet och längst ned finns en ikon med namnet Fönsterfärg, klicka på denna och klicka sedan på Avancerade inställningar för utseende ... så att dialogrutan Färg och utseende på fönster öppnas. Klicka på texten Aktivt fönster och välj en ljkus färg för Teckensnitt.
 
Klicka på knappen OK för att stänga dialogen och sedan knappen Spara ändringarna. Spara temat också när Du är tillbaka till Anpassningsapplikationen.
 
 
Det skulle vara det hela, men jag kanske varit oklar ovan eller så hade jag fler gamla filer installerad på mina datorer än vad Du har så det kanske fattas något ändå. Det finns några uppdaterade systemfiler som kanske behövs även om jag inte tror att det:
 
MSVBVM50.EXE från http:``support.microsoft.com`kb`180071  
JET35SP3.EXE från http:``support.microsoft.com`kb`172733
 
MVH
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Nenne428 2012-01-25 08:54)

2012-01-25, 09:00
Svar #13

Carl Szabad

Om man har 64-bitars W7 kan man också ladda ner Virtual XP från Microsofts hemsida (gratis). Det skapar en virtuell XP-dator där man kan installera äldre program som man inte kan klara sig utan.

2012-01-25, 16:45
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Virtual XP fungerar väl bara med alla versioner av Windows 7 UTOM Home 32/64.
En del program kan tyvärr uppföra sig märkligt i Virtuel XP.
Ett program fick för sig att var femte sekund skriva ut till en pdf-fil.
Många filer blev det...

2012-01-25, 16:59
Svar #15

Carl Szabad

Och det berodde inte på det programmet, då? Kanske en ominstallation av såväl Virtual XP som programmet hjälper.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2012-01-25 17:00)

2013-08-19, 12:59
Svar #16

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
Min metod, beskriven några inlägg upp, fungerar med Windows 8 också, men för att få bort den svarta bakgrunden i Nordiska Kalendrar får man använda ett av de otroligt fula högintensitetsskrivbordstemorna, eller spara ned ett fungerande Windows 7 skrivbordstema och använda det i Windows 8.

2015-11-11, 18:41
Svar #17

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
Verkar inte vara några problem med Nordiska kalendrar under Windows 10 heller.

2022-02-08, 15:05
Svar #18

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
Går bra att använda Nordiska Kalendrar under Windows 11 också, dock inte testat installation under Windows 11. Nordiska Kalendrar installerad under Windows 10 som sedan dess blivit uppdaterad till Windows 11.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna