ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2004  (läst 1682 gånger)

2001-12-01, 03:10
läst 1682 gånger

Per Wallen former PWa

-----------------------------------------------
Tre små principer för säkerhetskopiering av släktforskning databasen.
-----------------------------------------------
 
Rutiner för backup av släktforskning och andra dokument. De tre principerna för säkerhetskopiering är inte lagar utan bara förslag om hur man kan säkerhetskopiera sina släktforskningsfiler. Man får givetvis anpassa de rutiner man har efter det system man använder. De principer jag föreskriver här nedan kan användas om man inte har en cd-brännare tillgänglig utan man sparar på traditionella dator disketter. Men även om råden eller principerna är främst för de människor som inte har en cd-brännare så kan principerna givetvis tillämpas med cd-brännare.
 
Märk också att all säkerhetskopiering gäller överskrivning, dvs att vi tar bort den gamla filen och ersätter med en ny. Om vi förutsätter att vi  sparar veckovis så innebär detta att v49 filen tas bort och ersätts med v50 filen. Om ni har cd-brännare utan rw möjlighet så går givetvis inte detta men då saknas inte utrymme och vi kan spara fil, efter fil efter fil.
 
Många tycker säkert att detta är ett överdrivet säkerhetstänkande och om man tycker det så är man fri att strukturera upp sina backuper på sitt eget personliga vis. Man kan givetvis använda någon av de här principerna och snickra om dem så det stämmer bättre med deras behov.
 
Varför jag skriver ned detta beror på den senaste tidens virusproblem och den oro som den har spridit. Om vi har rutiner för säkerhetskopiering så vet vi i alla fall att vi har vår data (släkt) på ett annat ställe än i den f-rbannade datorn. Dessutom så kan man förena säkerhetskopieringen med en antivirusscanning (scanna först, säkerhetskopiera sedan). Texten vänder sig till släktforskare som inte har en aning om hur de skall lägga upp sin säkerhetskopiering och som sagt det är inte en lag.
 
Med volym menas den enhet som krävs för att spara släktdata filen (i alla fall som inte hänvisar till cd-brännare). Alltså om släktdatabasen kräver 4 disketter så är 4 disketter en volym.
 
Om den komprimerade släktfilen är på tex 4 MB så kan man dela upp filen i passande storlekar (1.44 MB) med den registrerade versionen av winRAR. winRAR är ett komprimeringsverktyg typ WinZIP.
 
-----------------------------------------------
Princip I, veckovis säkerhetskopiering med fyra volymer.
-----------------------------------------------
Full säkerhetskopiering varje veckoslut (typ fredag). Märk volymerna på ett sätt som du lätt kommer ihåg (1,2,3,4). Ett och tre för udda veckor och två och fyra för jämna veckor.
 
Exempel på användning av volym och vecka:
volym 1: 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29, 33, 37, 41, 45, 49
volym 2: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38, 42, 46, 50
volym 3: 3, 7, 11, 15, 19, 23, 27, 31, 35, 39, 43, 47, 51, 53
volym 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48, 52
 
Metoden är enkel och kräver endast fyra volymer, men den har ett par nackdelar. Använder man volymer med liten kapacitet, som disketter eller band med litet lagringsutrymme, får man endast 3 veckors historik i säkerhetskopieringen. Normalt sett är detta tillräckligt för säkerheten, men man tappar möjligheterna till återläsning av gamla versioner (äldre än 3 veckor), av data- och programfiler. En volymerna kan vara x antal disketter. Om ni använder 1.44 MB dator disketter bör ni byta ut dem varje år.
 
Släktforskarfilerna kan zippas eller på annat sätt komprimeras och arkivet kan med fördel namnges efter dagens datum.
 
ex;
 980223.zip
 
Tycker man det är överdrivet så kan vi med lätthet förändra veckorna och volymerna till månader eller kvartal.
 
volym 1 = kvartal 1, etc.
 
Vid månads sparning så har vi en historik på tre månader och vi riskerar samtidigt att förlora en månads arbete. Om vi använder kvartal ökas historiken från 3 veckor till 3 kvartal. Samtidigt så riskerar vi att förlora arbeten som är 3 månader långa.
 
-----------------------------------------------
Princip II, samma princip som ovan fast med cd-brännare.
-----------------------------------------------
Eftersom en cd-skiva inte är hur säker som helst och det faktiskt hända en olycka så tycker jag att man använder åtminstone två cd-skivor och i ett worst case bara förlorar två veckors arbete, dvs om datorns hårddisk inte längre har filen och den senast sparade skivan har gått sönder. Jag förutsätter att cd-brännaren klarar av att lämna skivan öppen (alltså texten gäller inte endast cd-rw utan även brännare som klarar av att lämna disken öppen).
 
cd-1 används ojämna veckor.
cd-2 används ojämna veckor.
 
Principen här är alltså ännu enklare, vi bränner bara ner våra filer på skivan, med fördel kan även dessa namnges efter dagens datum. Typ 010424.zip.
 
För lägre säkerhet och mindre jobb. cd1 kvartal 1 och kvartal 3, och cd2 kvartal 2 och kvartal 3.
 
-----------------------------------------------
Princip III, vecka, månad och kvartal.
-----------------------------------------------
För denna princip krävs tre volymer och de används på detta sätt. Vi namnger volymerna vecka, månad och kvartal.
 
Varje veckoslut, typ fredag sparas data ned till vecka volymen, varje månadsslut sparas data ned till månads volymen och slutligen varje kvartal sparas data ned till kvartals disken. Om vi talar om disketter innebär detta att vi sparar över senaste filen och då får vi en historik på tre månader och om något går snett så har vi förlorat en veckas arbete. Om vi har en cd-brännare är denna metod i princip värdelös såvida man inte har den på tre cd-skivor och därmed ökar säkerheten gentemot varannangång principen (princip II).
 
En minskning av säkerheten och en minskning av jobbet kan även användas på denna princip. Månad, kvartal och år. Historiken ökar då till ett år och dataförlusten till en månad.

2001-12-01, 09:18
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Per
Har Holger och det var odugligt att göra säkerhetskopia på diskett, när den första diskett skulle innehålla

2001-12-01, 09:46
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

För att ett (windows)program skall fungera krävs det normalt att en massa systemfiler som är specifika för just det programmet finns på plats i windows systemkatalog. Förr vet jag att det kanske gick att få ett program att fungera om man visste vilka dessa filer var, och även tog med dom och stoppade dom på rätt plats.
Det enda raka är väl att man gör en installation av programmet från installationsCd'n (då kommer förstås alla filer med) - men huruvida man får installera sitt program på flera datorer låter jag vara osagt.. det medger nog inte programvarulicensen.
Mvh//Peter

2001-12-01, 10:01
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Rune! När du säkerhetskopierar en databas i Holger är det bara den basen som sparas, inte eventuella andra baser eller själva programvaran. Återskapandet av basen efter en eventuell datorkrasch måste ske till samma bibliotek som backupen skapades i. Installation av programvaran får du bara göra i din egen dator, inte andras.

2001-12-01, 10:41
Svar #4

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Rune.
Om du vill ha en CD för att visa släkten och andra intresserade så kan du göra en hemsida på CD:n. Jag har själv inte Holger så jag vet inte förfaringssättet i ditt fall, men de flesta program har möjligheten att exportera till Internet. CD:n kan sedan läsas av alla datorer under förutsättning att de har en webbläsare installerad. OBS, det här ger ingen säkerhetskopia.
Hälsningar Stephan

2001-12-01, 11:14
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej  
Tack för tipsen. Det blir nog även i fortsättningen att släpa med sig en bärbar dator.
mvh
rune

2001-12-01, 11:50
Svar #6

Per Wallen former PWa

Rune Edström
 
Jag vet inte hur licensen till holger är skriven men jag tror att det skulle vara smått svårt för någon program tillverkare att hindra dig från att göra en skiva som är fullt körbar med windows och hela kittet. Det är väl ändå så att du har innehar licensen och att du bara kör programmet på EN dator samtidigt. Nu tror jag att det är småsvårt att få windows att fungera från en CD men teoretiskt är det möjligt.
 
Jag ger dig samma råd som Stefan Fjärem. Exportera det till html och visa din släkt med hjälp av IE eller NS. Om du inte gillar den presentation holger ger så är det fullt möjligt att använda andra gedcom-2-html konverterare. Det kan bli massor snyggt ganska häftigt även det.

2001-12-01, 15:34
Svar #7

Maud Andersson

Om man som jag använder MinSläkt som släktforskningsprogram så rymmer man med lätthet hela filen på diskett (förutsatt att man bara backupar person-uppgifterna och inte länkade dokument eller bilder).
Min släkt har ju även en inbyggd funktion som gör att man med lätthet kan exportera hela forkningen till HTML och ge bort till nära och kära. Fast då behöver man en CD för alla HTML-filerna ryms inte på diskett.
 
Mvh Maud Andersson

2001-12-01, 16:36
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Per
Om jag kör skivan i min dator så kommer allt fram i ordning, så nåt är det som inte följer med, om man har den i en annan dator. Utan Holgerprogram.
mvh
rune

2001-12-01, 18:35
Svar #9

Per Wallen former PWa

Rune Edström
 
Jo det är säkert en hel del .dll filer som inte följer med. Men dessutom vill jag minnas att databasmotorn också måste vara installerad på datorn. Jag tror mig veta att om man har Delphi installerad och avinstallerar hela Delphi (som använder sig av paradox databasen) så slutar holger att fungera och man får ominstallera holger.
 
Men jag vill inte råda eller guida dig in i något som kan vara kriminellt så jag tycker att du exporterar i HTML format så att du kan visa dina polare på jobbet.

2001-12-01, 19:37
Svar #10

Per Wallen former PWa

Allmänt om backup:
 
Om ni gör backuper och vill spara det på annan plats men inte har en annan plats så finns alternativet att ni skapar en yahoo.se eller yahoo.com adress och sedan reggar er för yahoo photo-album där ni då får 25 MB utrymme där ni kan ha era fina släktforskningsfiler.
 
För det som har en ISP (Internet service provider) som tillhandahåller utrymme för hemsida så kan ni med fördel använda det utrymmet för att lägga över era backupade filer. Tex med telia bredband så har man tillgång till 5 x 10 MB, alltså 50 MB hårddiskutrymme som ni kan använda för era backuper.

2001-12-02, 11:47
Svar #11

Barbro Söderman

Maud! Hur gör du när du ger bort till nära och kära? jag har inte provat än och är osäker. Skulle du kunna ge en enkel instruktion?

2001-12-02, 18:47
Svar #12

Maud Andersson

Hej Barbro!
Jag öppnar det aktuella arkivet som jag ska dela med mig av och väljer:
Arkiv -> Exportera -> HTML (sen är det bara att följa instruktionerna beträffande val av färger osv.)
Då skapas automatiskt en hemsida med personakter och antavlor plats och personregister
Hela mappen där detta skapas lägger jag på en cd-skiva som jag ger bort.
 
Mvh och Lycka till från Maud

2001-12-03, 09:39
Svar #13

Barbro Söderman

Tack för hjälpen! Det ska jag prova.
Hälsningar
Barbro

2004-01-06, 09:35
Svar #14

Börje Angelstrand

Maxa säkerheten.
Jag har genom åren råkat ut för ALLT, från strömavbrott precis under återlagring av en stor fil (=veckors arbete åt skogen) och hårddiskkrasch, till allt som kan krascha i DOS o Windows.
Till saken hör att jag arbetar med gårdsgenealogier i EXCEL.
Vis av erfarenhet och därmed mängder av misstag är dagens strategi:
1. utnyttja Windows tidsstyrda spara undan-funktion, dvs ungefär var 10:e minut
2. Ca varje timma spara som med inkrementerat nummer i filnamnet, t ex Fag_Fam_028.xls.
3. Varje kväll kopiera över ALLA under dagen ändrade arbetsfiler till separat partition på SEPARAT hårddisk, för vilket Utforskaren har en utmärkt funktion. (Härmed kan jag gå tillbaka i tiden och rädda data som ändrats/förlorats pga slarv eller ouppmärksamhet).
4. Varje månad säkerhetskopiering av ALLA egna datafiler (som ändrats sedan senaste säkerhetskopieringen) till en ZIP-skiva (alt CD).
Dessa sparas INTE i bostaden.

2004-04-03, 16:01
Svar #15

Maggan Karlsson

Bor på två olika orter med två olika datorer (Windows ME resp 2000). Vill kunna lägga in nya uppgifter i Disgen på en dator, ta en säkerhetskopia, åka till den andra orten och den andra datorn, läsa in från säkerhetskopian och fortsätta lägga in nya uppgifter på dator nr 2. På så sätt skulle jag få samma uppgifter i Disgen på båda datorerna. Är detta möjligt? Gör säkerhetskopia på diskett.

2004-04-03, 18:14
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Med samma version av Disgen installerat lika på diskar med samma bokstav, t.ex. C: bör detta gå helt smärtfritt.
 
Men klarar du hela databasen i Disgen på en diskett? Eller gör programmet backup på flera automatiskt? Använder själv ett annat program, Embla, och flyttar uppgifter på det sättet mellan tre olika datorer. Men jag måste bränna en CD eftersom min databas växt ur vanlig diskettstorlek, 1,44 Mb.
 
Det är annars bara att prova, inget farligt kan hända.

2004-04-03, 19:29
Svar #17

Janne Högdin

Maggan!
Jag använder regelmässigt det systemet för två datorer, men använder ett 85 MB USB-minne (även kallat pennminne)som flyttbar minnesenhet. Det fungerar utmärkt. På så sätt har jag DISGEN-databasen i 3 olika media. Tacksamt att ha när DISGEN behagade krascha på min ena dator!

2004-04-03, 22:17
Svar #18

Jan Ek (Janek)

Kom plötsligt på en liten sak att varna för, du bör ha ett system för att komma ihåg vilken dator som är den senast uppdaterade! Och att det är just den backupen du har på ditt mellanmedia. Annars kan du kanske riskera att du överskriver med äldre data och förlorar arbete.
 
Nu beror det givetvis lite på hur backupen installeras, om det är programet som utför kopieringen både ut och in, så kanske det varnar självt mot överskrivning av nyare data. Olika släktprogram kan fungera olika här. I andra fall är det kanske Windows som ger den varningen.
 
Värt att i alla fall ha i tankarna ...

2004-04-04, 21:45
Svar #19

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Maggan.
 
Det är inga problem. Jag har själv använt denna metod i flera år:  
Säkerhetskopia på en eller flera disketter av den senaste versionen av databasen på en dator.
Därefter Återläsning på den andra datorn och införande av nya data.
Därefter ny säkerhetskopiering på denna dator och Återläsning på den första. Osv.  
Fungerar utmärkt under förutsättning att man själv håller reda på, vad som är den senaste versionen (framgår av datum).
 
Per Thorsell.

2004-04-05, 15:11
Svar #20

Maggan Karlsson

Jan, Janne och Per.
 
Jag har nu testat att använda säkerhetskopiering vid användandet av två olika datorer. Jag gjorde så här och det funkade bra:
 
1) Tog en säkerhetskopia vid dator 1 via diskettenhet A.  
2)Installerade Disgen på dator 2.  
3)Återläste säkerhetskopieringen från disketten (en st räcker än så länge för mig) på dator 2.  
4) Lade in nya uppgifter.  
5) Gjorde en säkerhetskopiering på samma diskett. Där uppstod lite strul. Först ville inte datorn spara på disketten, men när jag valde diskettenhet B istället för A funkade det.  
6) Återläste från diskettenhet B på dator 1.
7) Testade och ja, de uppgifterna jag lade i vid dator 2 finns numera även i dator 1.  
 
Precis som Per säger så frågar datorn om jag vill läsa in säkerhetskopian från ett visst datum. Så så länge man kommer ihåg vilken dag den senaste säkerhetskopiering gjordes så funkar det bra.  
 
Min fråga är nu: Vad är det för skillnad i Disgen 8 mellan Diskettenhet A, Diskettenhet B och Fritt vald enhet? Av det sista tror jag att jag kan utläsa att det tex kan vara en cd-skiva. Rätt?
 
Janne. Enl dataaffären är min Dator 1 för gammal för ett USB-minne. Jag hade tydligen inte en sådan kontakt.  
 
Tack för er hjälp.

2004-04-05, 18:54
Svar #21

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det är nog inte Disgen, utan Windows, som har synpunkter på vilken enhetsbeteckning diskettenheten har. Om Du dubbelklickar på Den här datorrn på skrivbordet ser Du de aktuella enhetsbeteckningarna på respektive dator.
 
Per.

2004-05-06, 12:25
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Jag har kommit över ett par disketter med filsuffixet .qic som ska vara en backup av något slag. Är det någon som känner igen formatet och kan ge ett tips på hur man återskapar dem?

2004-05-06, 12:48
Svar #23

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-05-06, 12:56
Svar #24

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
QIC är ursprungligen en tape-backup från Quarter Inch Cartridge.
 
.qic används också som suffix för win9x-backup.

2004-05-06, 14:14
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Stort tack för hjälpen! Hade jag tänkt efter så fanns naturligtvis även svaret i Google. Jag kan också meddela att patienten överlevde, endast lätt amputerad.

2004-09-01, 16:36
Svar #26

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hjälp! Har W98 med Just!Burn för bränning av CDR eller CDRW, som finns inbyggd med processorn.
Har lagrat mina digitalfoton på CDRW och gick med en sådan till fotohandlarens nya apparat för beställning av foton. Apparaten svarade att ingenting fanns lagrat på CD-n, vilket inte kunde stämma eftersom jag kollat att CD-n var full och även förflyttat innehållet tillbaka till datorn vid något tillfälle. Även under egenskaper sas att CD-n saknade ledigt utrymme. Fotohandlaren var säker på sin sak, CD-n var tom, det kunde han dessutom se på baksidan, som blir matt efter bränning, sa han. Vi gick hem och kollade. CD-n VAR fullskriven och innehöll mer än hundra foton.
Handlaren hade också sagt att skivan måste Göras slutgiltig för att kunna användas. Läste i Compacs handbok och DET stämmer. Det står precis hur man skall göra MEN de rubriker som hänvisas till finns inte i mitt program. Det står högerklicka med musen på enhetsbokstaven för CD-RW och välj klicka med höger musknapp och välj ?Finalize Disc?. När skivan sätts in i CD-Rom eller DVD-enheten på annan dator för första gången uppmanas du installera programmet Universal Disk Format (UDF). Därefter behöver du inte installera UDF i enheten igen.
 
Vad gör jag exakt? Och är det uteslutet att de nya fotohandlarapparaterna kan läsa mina CDRW? För hur skall man kunna installera programmet UDF på den.  
 
Jag har massor av inspelade skivor med text och foton lagrade. Måste jag föra över dem via nyare programvara än Just!burn, som inte ens längre har ngn hemsida. Eller har den gått upp i någon annan firma? Någon som vet.
Vore enormt tacksam för hjälp!
Berit

2004-09-01, 19:38
Svar #27

Kjell Öhman (Kjell)

Jag vill minnas att detta med något slags UDF för att kunna köra CDRW på andra datorer var något som är kopplat till Win98, men jag är inte helt säker.  
Jag har gjort CDRW skivor i WinXP och inte haft några problem att läsa på andra datorer utan att installera något UDF.  
CDRW är emellertid inget som jag skulle rekommendera som lagringsmedia för viktig bild- eller släktforskarinfo. CDRW är klart sämre än t ex CDR. Använd helst de något dyrare skivorna, som kallas silver eller gold.  
Kopiera tillbaka informationen på Din CDRW till hårddisken och bränn en vanlig CDR eller DVDR

2004-09-02, 07:08
Svar #28

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, CD's som är skrivna i UDF-format kan inte läsas med senare versioner av windows. Hade själv samma problem för några år sedan vid byte till XP. Det finns en del program som kan användas för att läsa UDF-formaterade CD's.  
Bästa resultatet hade jag med Arrowkeys 'CD-R Diagnostic' (kostar pengar) med att kopiera till hårddisken och sen till ny CD. Programmet kan också användas för att läsa från 'skadade' CD's.
Det är inte W98 i sig själv som skriver i UDF, beror på vilket 'brännar program' man använder,
 
Mvh, Bosse.

2004-09-02, 14:07
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nja, det är nog tvärt om: senare versioner av Windows (dvs XP) har inbyggt stöd för UDF (packet-writing) medan äldre versioner som  Win98 osv inte har det. Därför brukar det följa med en UDF-drivrutin på varje CD man bränner i detta format, och den drivrutinen ska man installera för att kunna läsa skivan på äldre datorer.
 
Av denna anledning är det ofta trassel med att läsa UDF-skivor. Fotohandlarens utrustning klarar alltså inte, i det här fallet, UDF.
 
Om 5-10 år kommer ingen att ha problem med UDF, men idag är det för nytt. Det var likadant med multisessions-CD-skivor för ett par år sedan.
 
Lösningen är att använda ett brännarprogram som inte skriver UDF utan skriver i något äldre format som fungerar på fler system. Om du (Berit) har något program där du först pekar ut de filer som ska brännas och programmet sedan bränner hela skivan i ett svep, så är det sannolikt ett som inte skriver skivan i UDF-format.
 
CD-R eller CD-RW spelar ingen roll i sammanhanget, men arkivbeständigheten är nog sämre för CD-RW som redan sagts. En del äldre utrustning kan ha problem att läsa CR-RW. Det är inte ovanligt när det gäller bilstereo t ex.
 
Bo: om du fick problem när du bytte till XP skulle jag tro att den mjukvaran du använde när du gjorde dina UDF-skivor var trasig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna